Čaute,

chcel by som sa spýtať ako slovenské právo chápe vyhradenie práva na zmenu špecifikácie a komponentov bez predchádzajúceho upozornenia zo strany výrobcu, dovozcu, predajcu?

Pochybujem, že sa jedná o klauzulu, ktorá komukoľvek dovoľuje dodať čokoľvek. Skôr to chápem tak, že nemusí výrobca oznamovať celému svetu, že zmenil špecifikáciu a Ghost Nirvana Tour Base MY 2021 sa už nebude predávať s touto prehadzovačkou ale inou, poprípade inou vidlicou a podobne.

Môj prípad. Objednal som si práve spomínaný Ghost Nirvana Tour Base 2021 veľkosť L. Všade v špecifikáciách má uvedenú vidlicu SR Suntour XCR 34 LOR DS Air 80 mm (XS) 120 mm (S-XL). Bajk však prišiel s vidlicou, ktorá má 32mm hrúbku vnútorných nôh. Aj je to na nej vyznačené . Nie je to XCR 34 ale XCR 32 Boost. Nie je to závratná zmena, ale zamrzí to.

Nie som prvý čo si to všimol. Niektorí z PL už kontaktovali výrobcu/distribútora a dostali v krátkosti odpoveď, že pre neho je to klauzulou "Výrobca si vyhradzuje právo na zmenu a/alebo zlepšenie dizajnu a komponentov bez predchádzajúceho upozornenia." uzavretý prípad.

medzinárodná stránka už zmenila špecku
https://www.ghost-bikes.com/bikes/hardtail/bike/nirvana-tour-base-2021
slovenský distribútor ešte nie
https://www.ghost-bikes.sk/produkt/ghost-nirvana-tour-base-crazy-cherrycoral-island/5611

Keďže už mám bajk doma a nestál úplne majlant, asi kašlem na to a nebudem to riešiť ďalej ako po upozornenie distribútora. Túto sezónu odjazdím s týmto 'zázrakom' a ďalšiu zimu to upgradnem vidlu. Dosť sa to s 29" kolesom krúti, ale čo už.

Každopádne ma zaujíma, čo by ste robili vy? Čo reálne umožňuje tá klauzula zmeniť a akým spôsobom? Je možné, že po komponentovej stránke bude dodaná úplne iná špecifikácia?

Prílohy:

xcr32 (2).jpg
xcr32 (2).jpg 36.82 KiB thumb_up0thumb_down

20.03.2021 - 22:43:23
01
Keď je to cez e-shop, dá sa vrátiť. Ak to kupuješ v obchode, nemusíš to kúpiť.

... "Jinýmu bych žebřík půjčil, ale Hájkovi na.ser."

20.03.2021 - 23:42:19
01
Ako píše Laco.
Plus pridám, že v dnešných časoch nedostatku komponentov výrobcu chápem. Ale zároveň si myslím, že by bolo slušné na zmenu kompononentov zákazníka upozorniť vopred.
21.03.2021 - 07:38:52
00
Ok ja sice nechapem aky je problem upravit to na stranke a preto mam problem to chapat celkovo.

Chapal by si to aj v pripade, ze si kupis ZEB a pride ti Lyrik?

V pripade, ze som si to vsimol az po 14 dnoch od kupy, tak bez udania dovodu uz nemozem vracat nic. Cize dovod by bol ina/slabsia specifikacia. Okrem ineho postovne na taketo baliky lacne nebude. Mozem ziadat preplatenie postovneho?
21.03.2021 - 08:13:03
00
Nevidíme do pozadia bicyklového biznisu, ako vyzerá dokumentácia medzi výrobcami, dovozcami a predajcami bicyklov a tak nevieme, do akej miery je alebo nie je problém to upraviť na stránke. A tak si viem predstaviť, že nie je dnes reálne pre dovozcu a predajcov sledovať zmeny komponentov pri stovkách modelov bicyklov, ktoré ponúkajú. Tie zmeny sú dnes zrejme gigantické, pretože skrátka nie je dostatok komponentov a ešte dva-tri roky potrvá, kým sa to vráti do normálu.
Ak však tú zámenu registrovali a napriek tomu ti nedali vedieť, tak to samozrejme znižuje reputáciu predajcu.

Hej, ak si to kupoval cez internet, tak po 14 dňoch podľa mňa už nemôžeš ani reklamovať, pretože kúpou si súhlasil s tým claimom. Takže radšej by som využil tých 14 dní na vrátenie tovaru.

ZEB vs. LYRIK - de iure to tá výhrada pokrýva, ale de facto predpokladám, že cieľom výrobcu, dovozcu či predajcu nie je pokaziť si reputáciu neinformovaním o tak zásadnej zámene :-)

Žiadať preplatenie poštovného môžeš, ale závisí od obchodných podmienok a/alebo dobre vôle predajcu, či to môže alebo musí akceptovať. Čital si ich?
21.03.2021 - 08:32:51
00
Jaroh napísal:
Nevidíme do pozadia bicyklového biznisu, ako vyzerá dokumentácia medzi výrobcami, dovozcami a predajcami bicyklov a tak nevieme, do akej miery je alebo nie je problém to upraviť na stránke...


to je síce pravda, ale úprimne? ako zákazníka ma to ani nezaujíma. ja chcem ten produkt s tou špecifikáciou, za ktorú som si zaplatil.

Jaroh napísal:
A tak si viem predstaviť, že nie je dnes reálne pre dovozcu a predajcov sledovať zmeny komponentov pri stovkách modelov bicyklov, ktoré ponúkajú. Tie zmeny sú dnes zrejme gigantické, pretože skrátka nie je dostatok komponentov a ešte dva-tri roky potrvá, kým sa to vráti do normálu.


Ak nejaký biznis niekto nevie robiť bez toho aby zavádzal spotrebiteľa - pretože týmto to reálne smrdí - tak by taký subjekt taký biznis nemal robiť.

ZÁKON z 9. mája 2007 o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
§ 8 Klamlivé konanie a klamlivé opomenutie
(1) Obchodná praktika sa považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, pretože obsahuje nesprávne informácie a je preto nepravdivá, alebo akýmkoľvek spôsobom uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu priemerného spotrebiteľa, a to aj ak je táto informácia vecne správna vo vzťahu k

a) existencii produktu alebo k povahe produktu,

b) hlavným znakom produktu, ako sú jeho dostupnosť, výhody, riziká, vyhotovenie, zloženie, príslušenstvo, servis zákazníkovi po predaji produktu a vybavovanie reklamácie, výrobný postup a dátum výroby alebo dodávky, spôsob dodania, účel použitia, možnosti využitia, množstvo, špecifikácia, jeho zemepisný alebo obchodný pôvod alebo očakávané výsledky použitia, alebo výsledky a podstatné ukazovatele skúšok alebo kontrol vykonaných na produkte,

Skrátene, ako priemerný spotrebiteľ ma vôbec situácia na trhu s bicyklami nezaujíma. Či má niekto nejaké problémy s dodávkami alebo komponentami. Kúpil som si produkt v danej špecifikácii za plnú cenu a chcem dostať produkt v danej špecifikácii za plnú cenu.

Klauzula "Výrobca si vyhradzuje právo na zmenu a/alebo zlepšenie dizajnu a komponentov bez predchádzajúceho upozornenia." nič o tom, že mi môže byť doručené "čokolvek" nehovorí. Tá klauzula informuje, že výrobca môže zmeniť špecifikáciu produktu bez toho aby o tom dopredu upozorňoval.

Preplatenie poštovného žiadať budem. Bol mi doručený iný produkt ako som si objednal.

Ale ďakujem. V zásade tvoje vyjadrenia v zmysle, že ak distribútor či predajca použije výhradu práva na zmenu a/alebo zlepšenie dizajnu a komponentov bez predchádzajúceho upozornenia, tak ti môže poslať čokoľvek v akejkoľvek špecifikácii ma nas*ali natoľko, že to riešiť budem. A veľmi záleží, ako sa k tomu predajca postaví.

Ja si nemyslím, že táto klauzula doslova umožňuje uvádzať spotrebiteľa v omyl. Pretože zapríčinila, že som urobil rozhodnutie, ktoré by som inak neurobil. 14 dni na vrátenie tovaru mi je v tomto prípade úplne ukradnutých - totiž, nezrovnalosť v špecifikácii nie som povinný ako priemerný spotrebiteľ odhaliť. Zobral som si čas na posúdenie odborným servisom, či mi bol dodaný výrobok v takej špecifikácii, ktorú som si objednal a za ktorú som si zaplatil.

Veľmi by ma zaujímalo, čo by sa stalo keby som ja pri práci s databázou fungoval rovnako :), ako dlho by si to ten čo ma platí nechal "líbit" moje výhrady práva na zmenu špecifikácie. Asi by som potom mohol ísť predávať bicykle :D.
21.03.2021 - 17:11:34
02
Zubesuch napísal:
Kúpil som si produkt v danej špecifikácii za plnú cenu a chcem dostať produkt v danej špecifikácii za plnú cenu.
Klauzula "Výrobca si vyhradzuje právo na zmenu a/alebo zlepšenie dizajnu a komponentov bez predchádzajúceho upozornenia." nič o tom, že mi môže byť doručené "čokolvek" nehovorí. Tá klauzula informuje, že výrobca môže zmeniť špecifikáciu produktu bez toho aby o tom dopredu upozorňoval.


Potom daj vedieť, ako si dopadol. Obávam sa, že ak sa predajca rozhodne, tak nemáš šancu. Totiž kúpil si si produkt v danej špecifikácii s výhradou, že dá špecifikácia sa môže zmeniť. Na to máme v legislatíve inštitút odstúpenia od kúpnej zmluvy a že ak si sa rozhodol bajk nevrátiť do 14 dní, tak si sa rozhodol neodstúpiť od kúpnej zmluvy a uvedenú zmenu akceptovať.
Mimochodom, žijeme v reálnom svete. Predajca ti nedoručil "čokoľvek", vidla s nohami 32 mm nemá nejaké zásadne iné vlastnosti ako vidla s nohami 34 mm a ak sa predajca rozhodne tvoju reklamáciu neuznať, tak pri všetkej úcte veľké šance na úspech tam nevidím. Predajca vie, že na súd to nedáš, v najlepšom prípade na ŠOI a myslím, že ak v tam ten claim bol na stránke v čase kúpy, tak ŠOI uzná stranu predajcovi.
Jediné, čo by mohlo zafungovať, je snaha seriózneho predajcu o vyhovenie zákazníkovi. I keď teda neviem, aké riešenie by si si predstavoval. Ono sa totiiž môže stať, že bajk pintlich podľa tvojho želania tak skoro nekúpiš.
21.03.2021 - 17:58:07
00
Divne zmyslanie. Objednas si auto s 1.4l motorom a pride ti 1.2l sak pohoda tiez nie velky rozdiel tak nemas co protestovat.
21.03.2021 - 18:36:03
02
tiež rozmýšľam kam sme sa to dostali. :) a to som nad Ghostom uvažoval, keď som vyberal aj ebike na túto sezónu. som rád, že som zvolil inú značku. toto mala byť len dočasná zábavka po dobu kým príde Rail a že potom zostane na také poletovanie okolo komína. ale viem, že Ghost si už nekúpim ani skrutku.

Okrem toho, výplet zadného kolesa, je po cca 50km voľný. to cestou naspať zvonilo, cinkalo a pukalo ako zvonkohra. špice som provizorne dotiahol centerkľúčom len nech sa to nerozpadne a musím ísť dat centrovať koleso. A to som s tým nešiel žiadne hrozné "XC race", ako je označovaná táto kategória. pár koreňov na lesnej ceste a hen.
21.03.2021 - 18:52:33
00
Ak si kupoval od SK distributora ries vec so SOI a napis nam potom ako si dopadol. Predpokladam ze ked sa toho uradnici na inspekcii chytia tak predajca nebude mat radost ...
21.03.2021 - 19:03:00
00
Zubesuch napísal:
Okrem toho, výplet zadného kolesa, je po cca 50km voľný.


No, ak budeš vypisovať na internety, že si na tom jazdil, tak postupne znižuješ svoju šancu úspech... :-)
21.03.2021 - 19:15:12
00
Nas ako predajcu Ghostu tato situacia mrzi, pravdou je, ze informacia o zmene specifikacie sa ku mne dostala teraz ako to tu riesite. My sme v tejto situacii fackovaci panak z prava aj lava, zakaznik opravnene pokefuje nas a nie tovaren, my sa stazovat do tovarne samozrejme mozme ale dostane sa nam odpovede ako pises vyssie. Takze ano SOI to poriesi v prospech zakaznika a pokefuje predajcu, ten ale moznosti ako dat veci "do poriadku" nema... teda ma, ak by na svoje naklady vymenil vidlicu alebo vzal bike nazad a vratil peniaze... :-(

http://www.okolo-domase.sk

24.03.2021 - 08:56:41
01
Čo tak si to prejsť s distribútorom?, Ten predsa komunikuje s materskou spoločnosťou, čiže jemu adresovať sťažnosť, ktorú má následne riešiť k spokojnosti najmä zákazníkovi, cestou trebárs predajcu, kde bol bike zakúpený
24.03.2021 - 09:52:24
00
jednoducho podrazakov nekupovať a problem solved...nahradiť iným serioznym výrobcom
24.03.2021 - 09:56:10
05
Mne sa stalo vlani na Cube nieco podobne, vidla bola o rad horsia ako v propagovanych materialoch. Kedze ale bol problem s dodanim a mal som zlavu, tak som to uz neriesil.
Vyzera, ze sa to bude diat castejsie. Uvidime, kam sa az trh dostane.
28.03.2021 - 18:45:49
00
keyboard_arrow_up