Ahojte,

Odkial beriete info o vyskovych metroch pri planovani trasy? Dnes som si po jazde porovnaval viacero zariadeni a map a vyskove metre su aj na 30 km s relativne rovinatym profilom vo vsetkych dost odlisne.


Planovanie:
mapy. cz - 353m
locus pro (mapa freemap cyklo) - 235m

Namerane:
Polar Vantage V - 262m
Wahoo Bolt - 197m

Prekvapeny som hlavne z realneho merania Polar/Wahoo, oba maju barometer a tvrdia, ze porovnavaju udaje barometer / gps a odchylky koriguju.
27.05.2021 - 17:09:03
00
Uploadni sem oba zaznamy (v GPX).
27.05.2021 - 17:19:40
00
Podla GPX, pri rovnakych nastaveniach (obe zariadenia zaznam 1s), dve zaujimave veci.
Polar bol cely cas o cca 25m "vyssie". Viac ma ale prekvapila struktura zaznamu. Wahoo je plynulejsi. Polar cely na rovinatych usekoch skace o male rozdiely, co sa vyzera priebezne nascitava na vyrazne vyssie celkove prevysenie (prvy graf namerana vyska, druhy celkove nastupane metre).

Akruat neviem, ktory zdroj brat za najpresnejsi, ked aj medzi locusom a mapy.cz je taky rozdiel.

Prílohy:

elev_comp.PNG
elev_comp.PNG 62.51 KiB thumb_up0thumb_down

total_elev.PNG
total_elev.PNG 53.03 KiB thumb_up0thumb_down

27.05.2021 - 21:08:57
00
Na to neexistuje spravna odpoved, do merania takychto velicin vstupuje mnozstvo inych parametrov a zjednoduseni takze "spravny" udaj neexistuje. Zjednodusene odprucam brat udaj s najnizsim cislom.
Lebo:
uz len co su nastupane metre? ja viem, das sucet vsetkych stupani, ale co povazujes za stupanie. to ze najdes zmenu 1 m? alebo 5m? toto je prvy klucovy faktor, ktory ti dokaze zmenit sumar aj o 30% ba aj viac.
barometer je fajn na pocitanie nastupanych metrov, avsak ak prekonavas velmi velke vzdialenosti, pride k extremnej zmene pocasia alebo teploty, ci ides po uplnej rovine, tak system merania tlaku je vtedy zatazeny vacsou chybou, ale inak je to fajn a asi najpresnejsi udaj co ziskas...
DEM modely na web serveroch su kvoli kapacite a licenciam a vobec zmeranym udajom zjednodusene tak, ze su zmerane priesecniky siete bud cca 100m v sieti 3sec, 30m v sieti 1sec... medzitym je to len inetrpolacia, ktora nemusi sediet so skutocnym terenom. Na rovine to moze byt fajn, vo velkych kopcov tiez, ale v udoliach ci zvlenenom terene to vie hodit udaje od veci a to poriadne

Dalej prakticke veci. Kazdy vyrobca, kazdy model ak ma barometer, tam ma svoj algoritmus na napocet nastupanych metrov vid na zaciatku co povazujes za nastupane... teda nakoniec tak ci tak dostanes ine cislo.
Web planovace vacsinou idu podla vlastnej implementacie DEM modelu. Tie sa mozu odlisovat presnostou a hustotou. Ak pouzijes ich routing, tak ziskas nastupane metre, ktore zodpovedaju priesecnikom ciest s vyskovou sietou, je to opakujuci sa jav a vies dostat podobne vysledky pri opatovnom planovani, ale to nemusia sediet s realitou vobec.
Ak vsak mas gps zaznam, ten nejde podla nakreslenej cesty v mape (ak nahodou nepouzivas funkciu lock on road), ale jednotlive body zaznamu su viac ci menej vedla. Ak sa akceptuju data z barometra to nevadi, ale ak uploadnes na nejaky portal data a tie vysku premaznu podla dem udajov, mas problem, lebo mozno 5m bod vedla je na o dost inej vyske ako "na ceste".
Tiez sa spolahnut na to ze "na ceste" je to presne je nepravda. Priebeh cesty nie je exaktne presny, a ked sa kombinuje s DEM udajmi, tak to lieta este viacej. Tak typicky stupanie v udoli ktore v reale mas plynulo stupave dostanes ako zubkovany profil a potom nastupane metre lietaju podla spomenuteho zaciatku co povazujes za stupanie....
Preto odporucam prirodzeny skepticizmus, zober najmensie cislo. Vacsie vacsinou rastu vplyvom systematickych chyb, aj ked popularny je opacny postup ale to je klamanie sameho seba.
Pod ciarou edit - o kazdej vete sa da viest v pozitivnom duchu bohata konstruktivna debata, ktora by vsetko este viac skomplikovala.
27.05.2021 - 21:51:37
05
Kiny napísal:
Podla GPX, pri rovnakych nastaveniach (obe zariadenia zaznam 1s), dve zaujimave veci.

Mna zaujali ine dve veci: rozdiel nadmorskej vysky medzi pristrojmi je iny na zaciatku a iny na konci.
Zrejme u niektoreho prebehla pocas vyjazdu autokalibracia. Ak by bol rovnako posunuty zaciatok aj koniec tak to na rozdiel v nastupanych metroch vplyv nema.
Totalne prevysenie podla grafu sa celkom zhoduje - to vacsie nie je vacsia o 25% od toho mensieho ako v tych cislach.

Pri merani prevysenia si treba uvedomit aj to, ze uz len ked spocitas rozdiel vysok z GPX suboru tak dostanes ine cislo, ako to, co mas na pristroji. Pristroj filtruje. Signal z barometra ma sum 1-2m, co treba odfiltrovat.

Presnost jednotlivych pristrojov je dobre otestovat za stabilneho pocasia (s vypnutou autokalibraciou) na nejakom dlhom stupani, kde poznas nadmorsku vysku startu aj ciela, alebo na cyklotrase popri rieke.
Ak je vyjazd okruh, tak o presnosti merania hovori aj to, ako sa zhoduje nadmorska vyska na starte a v cieli.
27.05.2021 - 22:14:57
00
Palo TT napísal:
Mna zaujali ine dve veci: rozdiel nadmorskej vysky medzi pristrojmi je iny na zaciatku a iny na konci.
Zrejme u niektoreho prebehla pocas vyjazdu autokalibracia. Ak by bol rovnako posunuty zaciatok aj koniec tak to na rozdiel v nastupanych metroch vplyv nema.

Moze to byt aj tym, ako je robena teplotna kompenzacia
27.05.2021 - 22:33:13
00
Myslel som, že iba Garmin 1030 Plus nedokáže zmerať nadmorskú výšku. Vidím, že to je problém všetkých cyklo zariadení. Netreba to riešiť. Meria to blbosti, ale keď je to pre vlastnú potrebu, tak je to jedno. Pravdepodobne to pri každom výjazde skresľuje rovnako. Kto si chce porovnávať pipíkov, mal by si nájsť značku, čo najviac klame do plusu.
28.05.2021 - 23:53:34
00
Mám 1030. Po poslednej aktualizácii akoby nepoužíval barometer. Asi urobím downgrade.

Predtým to bolo v pohode. Žiadne skákanie výšky.
30.05.2021 - 01:01:05
00
keyboard_arrow_up