Jaroh mám rodinu v Nemecku už dlhé roky. Na celoštátnej úrovni sa to nerieši, ale na lokálnych úrovniach sa už o tom začína hovoriť. Tam, kde žije teta, tak počet nehôd zapríčinených cyklistami a kolobežkami či už s autom, alebo chodcom narástol 2 násobne za posledných 5 rokov. Ľuďom začína dochádzať trpezlivosť.
Kenai ja nehádžem
e-bike a e-motorku do jedného vreca, len poukazujem, že nie je problém kúpiť podobné stroje čo som spomínal. Či už kolobežky schopné ísť 60+km/h, ale e-motorky ktoré človek (pokiaľ vyslovene nie je expert a nevyzná sa) nerozozná od e-bike. Nie len u nás sú firmy, čo ti síce dajú na papier, že výrobok ktorý spravili (upravili starý bicykel) nespĺňa parametre aby mohol jazdiť po komunikáciách. Splnil literu zákona a čo s tým bude robiť zákazník mu je jedno. Podobné to je aj pri predajoch, keď vám síce predajú e-bike (softwarovo zamknutý aby to mohol byť e-bike) ale za 100-150€ vám ho vedia odblokovať a už je z toho e-motorka s 1-5kW. Policajti nezastavujú cyklistov, keď prejdú na červenú, takže neverím tomu, že budú zastavovať cyklistov kvôli tomu, či to je e-bike alebo e-motorka. To je ten problém. Čo som zachytil jednu informáciu z Holandska, odhaduje sa, že až 30% e-bikov môže byť nelegálne upravených a z celkového počtu čo vyzerá ako e-bike a je v skutočnosti e-motorka môže byť až 1/5. To nie sú malé čísla.
Ako potom riešiť ten problém? Mimochodom aj je na ceste 20, 30, 40, 50, vzťahuje sa to aj na cyklistov, či kolobežky. Ale na ne netreba vodičský. Zakážu mu bicyklovať? Na cyklotrasách, či zmiešaných komunikáciách chodec-cyklista nie je určená MPR. Teoreticky tam môžem jazdiť aj 200km/h a policajt mi môže tak práškový cukor niekam fúkať. Tým že 90% populácie nie je schopné jazdiť dlhodobejšie nad 20km/h, tak to nikto ešte extra neriešil. Ale došla e-mobilita a predbehla zákony. Dnes som šiel na Kolibu po ceste ako chodia trolejbusy. Videl som 3 chlapíkov na e-biku, ktorý stíhali tam do kopca za trolejbusom. Ako nič v zlom, ale to by ani Armstrong na dopingu v najlepšej forme nedal. Podľa toho ako pomaly točili pedálmi a ako rýchlo išli si neviem predstaviť ísť tak po rovine a nieto ešte na Kolibu.
125cc motorku od 1000cm rozozná snáď každý. Pri
bikoch to tak ľahké nie je. Podobný problém je aj pri skútroch. U nás sa na nich až tak veľa nejazdí, ale Španielsko, Taliansko, Británia, tak je možné kúpiť 500cc či dokonca aj 750cc skútre a na to už treba iný vodičák ako na 125cc skúter a sú skoro na nerozoznanie.