Zigo 1) Ako som spomínal, bol to pokec pri opekačke, boli to ľudia z CK, tak 3 roky dozadu, mená si už nepamätám. Aspoň ich postoj bol taký, že buď cyklopruh s 1,5m ochranným pásmom, alebo stavebne oddelené. Aj keď som to v jednej diskusii za posledných 12 mesiacov na FB stránke CK navrhol, odpoveď CK bola taká, že to nepreferujú a chcú buď stavebne oddelenú cyklotrasu, alebo 1,5m, nemali záujem to riešiť len cyklopruh a potom cesta pre autá. Kto odpisoval neviem, bolo to pod hlavičkou CK. Chápem, že každý člen môže mať istú víziu, ale ak už to prezentuje ich oficiálna stránka, tak asi došlo k zmene postoja.
2) úlohou
prilby je ochrániť hlavu pred nárazom a je jedno, či to bude náraz do zábradlia, lebo dostal šmyk na nejakej rampe na moste, alebo že spadol na rovnej ceste, trafil konár na traily alebo že ho trafí auto. Ak si aj pozriete crash testy, najväčší problém je, že vo väčšine prípadov figurína narazí hlavou do predného skla, alebo na rozhranie kapota-predné sklo. Výrobcovia na tom pracujú aby to eliminovali, ale nedá sa to úplne.
3) CK nie je jediná organizácia na Slovensku, čo rieši cyklistiku. K posledným 3 policajným akciám mala CK aspoň po 2 príspevky k téme. Ako vodič som za 8 rokov fúkal viac 30x, ako cyklista, ak to zoberiem od mojích 18 rokov a mám teraz 34 som fúkal 0x. V mojom okolí poznám len jedného človeka, čo ako cyklista fúkal a aj to preto, že na mol opitý jazdil cik-cak okolo polnoci po Račianskej bez svetiel, odraziek. Dostal 20€ pokutu a pustili ho ďalej. V mojom okolí nepoznám nikoho, kto by okrem tej danej osoby poznal cyklistu, čo by fúkal. Nikde neviem nájsť od Polície SR štatistiku, koľko bolo vykonaných dýchových skúšok. Jediné, čo som našiel, je toto
https://www.mindop.sk/files/statistika_vud/dop_nehody.htm, kde počet nehôd sa spôsobený cyklistami drží na cca 380 za rok a ako príčina je alkohol uvedená bežne okolo 110-80 osôb.
https://www.minv.sk/?statisticke-ukazovatele-sluzby-dopravnej-policie Bavíme sa teda, že prakticky skoro každý 3 cyklista čo spôsobil nehodu bol opitý. Otázkou ostáva, koľko nehôd ostalo skrytých, keďže zvyčajne Polícia SR sa volá len vtedy, keď je súčasťou nehody auto. Ani raz som si nevšimol, že by Polícia SR viedla antikampaň voči cyklistom. Ak niekto požaduje dodržiavanie pravidiel aj po cyklistoch ako antikampaň, tak niekde je chyba. Nedávno CK mala sériu dosť hejtujúcich príspevkov, keď našla, že zimná údržba ciest prosí cyklistov aby v prípade sneženia, námrazy a zlého počasia nechali
bicykel doma. Že to je útok na cyklistov. To že myslím hneď vedľajší príspevok bolo to isté, len cyklisti boli vymenený za šoférov osobných áut už nejak taktne zamlčala. Bol to útok na cyklistov? Nebol. Ďalší prípad ohľadom sčítania obyvateľstva, keď mladá žena v evidentne zaparkovanom aute na parkovisku vypĺňa ten formulár pre sčítanie. Mega problém, podpora telefónov za volantom atď. Ďalší zo série obrázkov bola mladá slečna na
bicykli za tmy, ako vypĺňa to isté. Bicykel nemal povinné reflexné prvky, nemal ani povinné
svetlá a ani slečna na sebe nemala žiadne reflexné prvky. Keď na to veľa ľudí poukázalo, že pardon, ak je problém, to auto, tak by mal byť problém aj ten cyklista. Podľa CK ten cyklista nebol problém, že buď pôjde po chodníkoch, inak je to v meste, sú tam lampy a ak pôjde po ceste, lampy ju budú osvetlovať a autá predsa majú svetlá. Dosť ľudí ostalo pobúrených a po asi 2 dňoch ten príspevok zmizol. Či odfotený predstavitelia štátu a mesta na cyklotrase, ako idú 3 vedľa seba, jeden sa ani poriadne nedrží a 1,5 človeka z nich ide v protismere. Oni v tom nevidel ani morálny, ani právny problém, zaklincovali to hláškou: keď niekto pôjde, tak sa uhne. Byť to situácia 2 autá (3 sa veľmi nezmestia na 2 pruhy), ak div nebudú žiadať trest smrti. A takýchto podobných vyjadrení tam bolo oveľa viac a týkali sa priamo porušovania predpisov. Čo sa týka prípravy projektov CK, držím im palce, ale čo sa týka verejnej prezentácia, tam už to je obrovský problém. CK a iné podporujú cyklistiku. To beriem. Hneď pri prvom probléme spôsobenom autom útočia. OK, beriem. Ale keď spraví problém náš človek, tak sme ticho. Ak už vo veľkom kritizujem šoférov vozidiel za porušovanie predpisov, mal by som byť férový a povedať aj B) náš človek to pokašľal, dištancujeme sa od toho a prosím, pomôžte nám ho nájsť. Nič z toho. Keď chytili na nejakej ceste opitého šoféra niekde na Kolibe, do 1 hodiny o tom bol článok. Dnes okolo 13tej Polícia uverejnila príspevok ako opitý otec so skoro 2 promile jazdil po ceste s tým detským vozíkom za
bicyklom v ktorom sa nachádzal jeho 2 ročný syn a jazdil si krížom krážom po celej ceste. Ani čiarka. Ak už chcem poukazovať na chyby iných, musím vedieť poukázať aj na svoje, inak to je pokrytectvo.
4) tu sa budem hádať, keďže je ste tie precentá len tak nahodil cez kontextu. Tvrdíte, že cyklisti zavinili 3% dopravných nehôd. Asi to bude pravda. Ale otázkou je, aký pomer tvoria cyklisti z celkového počtu účastníkov premávky? Je ich nehodovosť vysoká? Nízka k ich množstvu na cestách? Jedno prirovnanie z USA. Podľa policajnej štatistiky, afroameričania tvoria ak si dobre pamätám nejak cca 12% obyvateľstva. Ale majú na svedomí cez 60% násilných trestných činov celkovo. Pre porovnanie bielych američanov je cca 75% a počtom násilných trestných činov sú pod 10%, už si nepamätám presne. Ale asi chápete, čo chcem povedať. Politici sa priživujú, ak sa im to hodí. Argument s teroristami je úplne odveci. Tak isto teroristi používajú pri teroristických útokoch aj hnojivá, čistiace prostriedky, klince na drevo, ložiská do bickyklov atď. Nevšimol som si antikampaň proti hnojivám.
5) otázkou je, čo je predražené. Osobne si viem predstaviť, že namiesto D4R7 by sa postavil nejaký druh rýchlej koľajovej dopravy cez okolité obce v okolí BA, aby ich doviedla priamo do centra. Žiaľ hudba ďalej budúcnosti a lenivosti ľudí, ktorí by ju mali využívať. Čo sa týka propagácie automobilizmu, propagáciu si platia automobilky zo svojho, nejde to zo štátnych peňazí. Minule bolo kritizované, že BMW si dovolilo spraviť pár fotiek pred Novým SND na tej pešej zóne (riadne ohlásené, úrady to dovolili), že sú hrdý partner SND (že vraj za 5 rokov darovali SND cez 1 milión €, neviem, čo je na tom pravdy). Keď bude robiť Cube, CTM, Kellys, Trek partnera SND, prosím, môže si tam aj on spraviť fotku, že som hrdý partner. Tak isto sa zniesla kritika aj na Vlhovú za propagáciu Audi. Audi jej že vraj prispieva do rozpočtu až 1/3 celkovej sumy, kým štát naposledy že vraj poslal len 1500€? Na svete je dosť cyklofiriem. Prečo ju niektorá nesponzoruje? Naj na Slovensku máme cyklofirmy.
Čo sa týka absolútnej prednosti chodcov, všetci chodci ju chcú, chápem prečo. Na druhú stranu, v Poľsku momentálne začal platiť nový cestný zákon, kde chodec bezprostredne pred priechodom a na ňom musí venovať okoliu dostatočnú pozornosť a nesmie sa tým pádom pod hrozbou pokuty „hrať“ s mobilom. Poľská verejnosť to prijala s dosť veľkou nevôľou, obmedzovanie, čo ak mi niekto bude volať aťď. Autu môžu zlyhať brzdy, šofér môže dostať infarkt, môže byť zľadovatená vozovka. Ak budete mať čas, zistite si, čo to je smombie, toto video by vám to aj napriek tomu, že je asi v japončine ozrejmiť
https://www.youtube.com/watch?v=iM5jH5O8chk Problém je ten, že všade, kde sa uzákonnila absolútna prednosť chodci sa už ani nenamáhajú pozrieť sa, či môžu ísť, rovno vkročia na prechod. Napríklad v Južnej Kórei stúpla nehodovosť na prechodoch pre chodcov až o 400% za posledných pár rokov. Dôvod mobil. Ľudia pozerajú do mobilu a nepozerajú na cestu, či semafory, či môžu ísť. Situácia sa len zhoršuje. V zahraničí doslova robia na chodníkoch špeciálne pruhy pre ľudí s mobilom aby zbytočne nevrážali do vecí. Keby to nebola tragédia, človek by si nad tým poklepkal na čele. Veľakrát sa mi stalo, že idem, blížim sa k prechodu, vidím, že sú tam chodci, tak spomaľujem a blikám, že nech idú. V dobrej polovici prípadov musím až zastaviť a až potom sa chodci pohnú, pritom za ten čas by kľudne prešla celá materská škôlka kým prídem k prechodu. Alebo len tak postávajú pri prechode a čakajú. Ja zastavím a oni na mňa pozerajú ako na debila, že však oni nechceli ísť, oni tam len tak stoja. Do roboty chodím okolo 2 základných škôl a jednej škôlky. V momente keď vidím rodiča s dieťatom, noha pre istotu na brzdu, len cca 1/3 rodičov nemá problém ísť so svojím dieťaťom na červenú, alebo prebiehať mimo prechodu (v 1 prípade sú tam 3 prechody na cca 500m a 2 majú aj svetelnú signalizáciu. Keď som bol v Londýne a pýtal som sa šoférov, že ako to je s chodcami, tak som dostal odpoveď že chodec má absolútnu prednosť, aj keď ju nemá. Je jedno čo šofér spraví, v 90% prípadov je označený za vinníka, aj keď ho zrazil mimo prechodu, keď išiel chodec na červenú a podobne. Políciu to nezaujíma zvyčajne. Už si na to zvykli, že pravidlá platia len pre autá a chodci a cyklisti môžu všetko. Žiaľ taká je doba.