Otázka šoférskych skúsenosti je na mieste. Moja teta spravila vodičák v 1974 v Trebišove. Odvtedy najazdila presne 0km od záverečnej skúšky, napriek tomu má platný vodičský a môže si hovoriť šofér. Mimochodom, nikto z rodiny jej ani najlacnejší
bicykel nechce požičať, lebo však značky STOP, Daj prednosť v jazde, Zákaz vjazdu, Jednosmerka, atď nič nehovoria. Kam sa vojde bicykel, tade môže ísť. Mojej ex otec najazdil za nejak 35 rokov v tom čase (2010) celých 17 000km a nejaké drobné. Ak si odmyslíme, že niekedy cca 1980 robil vodičák v Dunajskej Strede, tak celý život prakticky jazdí len Trstice (tam býva) a medzi obcami Topoľníky, Kráľov Brod, Horné Mýto. Je tiež šofér. V živote nešoféroval ani vo väčšej obci (ak nerátame DS v čase autoškoly). Kolegyňa je z Mútneho. V 18tich si spravila vodičák, kým ešte bola na výške ako tak jazdila. Od svojich 24 (teraz má 37) prakticky nejazdila. Tiež má vodičák a je šofér. Moja ďalšia teta síce jazdí viac a pravidelne (Trebišov reálne zrovna veľkomesto s hustou premávkou nie je), ale na vždy jazdí 20km/h pod MPR a nalepená na stredovú čiaru, ak je niekde na križovatke, naráta do 3 a až potom zaradí rýchlosť a pohne sa, lebo však bezpečný odstup. Rada o sebe hovorí, že jazdí bezpečne a defenzívne. Reálne vytvára zbytočné napätie a kolízne situácie. V Trebišove jej to ako tak prechádza, inde by ju zožrali zaživa. Nemyslím, že niekto z nich je zrovna šofér, ktorého by sme chceli stretnúť na ceste, či už z pozície cyklistu alebo šoféra vozidla. A takých ľudí málo nie je. Poznám dosť ľudí z mimo BA, ktorý majú hrôzu tu šoférovať, lebo si robili vodičák a jazdili v maličkých obciach. Na pomery Slovenska je Martin pomerne veľké mesto, na pomery hustoty dopravy, je to prakticky mesto bez zápchy, žiadne stresy, pár križovatiek. To čo bude fungovať v Trebišove nebude fungovať v BA, KE, Žiline, Trenčíne, Banskej Bystrici, na často využívaných ťahoch cez obce.
@Zigo mám statiku na STU (ale mal som také, že mestské komunikácie, mosty atď). Problém toho, že niečo navrhne odborník sa nemusí páčiť druhým stranám. Niekde pri Račku sa to riešilo, nejaké odbočenie doprava či čo a chodci chceli dlhšiu zelenú aby vedeli prejsť naraz cez cestu. 2500 vozidiel v jednom pruhu je maximálna kapacita, ak ich je viac, začnú sa tvoriť kolóny. Na škole nám to vysvetľoval, že ak je odbočenie naplánovaná na 1400 vozidiel za hodinu (toľko je plus mínus intenzita dopravy na danom mieste) a ak by sa realizovala daná úprava, klesla by kapacita na cca 700 vozidiel. Čo by spôsobilo domino efekt cez ďalších 8 križovatiek a dosť významných a viedlo by to ku kolapsu dopravy. Chápem, že chodcom sa tam nechce zbytočne čakať ísť na 2x, ale cca 1-1,5 minútové zdržanie pre chodcov znamená, že neskolabuje Pražská, Račko, Trnavské mýto a neviem čo všetko. Netreba zabúdať, že MHD v BA prepraví cez pracovný deň cca 300 000 cestujúcich, SAD do BA priváža cca 70-90 tisíc cestujúcich. Správny projektant teda musí nájsť najlepšie možné riešenie aj za cenu kompromisu, ktorý sa nemusí páčiť ani šoférom, ani chodcom, ani cyklistom. Ak sa vrátim napríklad Rovinka- Šamorín, SAD tade denne prepraví že vraj okolo 15-20 000 cestujúcich. Presnú štatistiku nemám, pamätám si to z článku tak 5 rokov dozadu a tých ľudí už bude určite viac. Ak rátame že ľudia robia SAD len 2 cesty denne, tak sa to týka 7500-10 000 ľudí. Ako asi tí ľudia zoberú fakt, že zrazu musia každý deň o 2 hodiny dlhšie cestovať kvôli koľko? 40? 50? Či 60 cyklistom?
Ak som dobre pochopil, tak podľa sčítačov v BA, tak v najrušnejšie dni prejde cez Starý most 180 cyklistov za hodinku, aj to cez víkend a len za pekného počasia. To je jeden dlhý a jeden krátky autobus, alebo plná električka. Ak mi ako projektantovi niekto povie, že za hodinu tadeto prejde 8000 ľudí v električkách a 160 cyklistov aj to len za pekného počasia, sorry, prednosť má električka. Nie je to nič osobné. Ale cyklisti si to osobne zoberú, že útok na nich.
Neviem, kto sem dával tie výsledky nejakého dotazníku. Ak je to ten čo myslím, tak som ho vyplňoval aj ja, len žiaľ boli tam zle formulované otázky. Napríklad pýtali sa, že ktorým prostriedkom najdlhšie, či na najväčšiu vzdialenosť cestujú ľudia. Viem, že dosť ľudí tam podvádzalo. Napríklad dali pešo, pritom chodilo dochádzali 50km vlakom, alebo dali bicykle. V CK to tiež dosť masírovalo, veľa ľudí sa tam priznalo, že dali všade bicykle, nech sa niečo zmení. Pritom veľa ľudí tam bolo vyslovene rekreačných cylistov s nájazdom tak do 200km za rok. Samozrejme nedá sa paušalizovať. Ale napríklad Trebišov prejdem pešo za 30 minút. Na
biku je to tak 15? 20 minút? Pohodovým tempom. Ak tam výjde, že 70% obyvateľov tam chodí pešo/bicyklom, neznamená to, že to isté platí aj pre Košice. Aj otec čo je z dediny vedľa Dunajskej Stredy, tiež nebude kvôli 3km štartovať auto, aby došiel do DS, ale pôjde bikom. Keby mal už dochádzať 10km, situácia sa rapídne mení. Žiaľ niekto zobral čísla, zrátal to a povedal, že 7% slovákov chodí bikom do roboty. Je to reálne číslo? V Trebišove to je malé číslo, v BA to bude tak 0,07% reálne možno. Ak za 9 mesiacov na 3 miestach v BA narátali 300 000 cyklistov a dáme si to do pomeru s 300 000 cestujúcich MHD za 24 hodín tak to nesedí.