Aká krajina, takí motoristi aj cyklisti. Bola som cyklista omnoho skôr ako motorista. A bola som jeden čas aj aktívny mestský cyklista, ale bolo to samozrejme v inej krajine. V slušnej krajine, kde vodiči boli ohľaduplní. V slušnej krajine, kde cyklisti jazdili osvetlení a dodržiavali pravidlá. Tu by som sa po meste na bicykli jazdiť bála. Kvôli stavu ciest aj kvôli mentálnemu stavu niektorých vodičov. V premávke som dnes výlučne v pozícii vodiča motorového vozidla. A mám veru riadne nervy zo slovenských vodičov a aj z vás, cyklistov. Pár chronických úkazov: Potme bez svetiel. Vo dvojici svorne popri sebe, zaberajúc pol cesty. Bezhlavo sa rútiac dolu kopcom, kľudne aj v protismere. Myšička okolo môjho auta práve vo chvíli, keď sa na križovatke pohnem vpred. Strmhlavé operatívne zmeny "terénu", cesta-prechod-chodník- cesta-prechod-chodník etc. Snažím sa dávať pozor aj za vás. Nechcem vám ublížiť a nechcem ublížiť ani sebe. Lebo keď vás zrazím, do basy pôjdem ja. Aká krajina, takí motoristi aj cyklisti!
20.06.2021 - 04:05:22
23
Primula, veľmi pekný príspevok, vďaka.

Mám k nemu dve poznámky

Hosť napísal:
Lebo keď vás zrazím, do basy pôjdem ja. Aká krajina, takí motoristi aj cyklisti!

Ak sa nepreukáže tvoje zavinenie, s vysokou pravdepodobnosťou nepôjdeš do basy. Máme tu síce stále ešte (i keď slabnúci) mafiánsky štát a teda stále sa rozsudok dá kúpiť, ale pravdepodobnosť, že zrazíš mafiána či nepotistu na bicykli, je minimálna.

Hosť napísal:
Snažím sa dávať pozor aj za vás. Nechcem vám ublížiť a nechcem ublížiť ani sebe

Veľmi dobré, kiežby takto rozmýšľali všetci vodiči.
Lenže ani takéto zmýšľanie a najmä konanie nás neochráni dostatočne. Človek robí chyby, vždy ich robil a bude robiť, či už úmyselne alebo častejšie neúmyselne. To platí aj o účastníkoch cestnej premávky a platí aj o vodičoch a cyklistoch. Môžeme znižovať početnosť týchto chýb a závažnosť ich následkov, ale nikdy ich neeleminujeme.
Z toho vyplýva, že vždy, keď vyrážame z domu, skončí sa to jedným z týchto variantov:
1. nič sa nestane
2. niekoho zabijem alebo zmrzačím nezavinene
3. niekoho zabijem alebo zmrzačím zavinene
4. niekto ma zabije alebo zmrzačí nie mojou vinou
5. niekto ma zabije alebo zmrzačí mojou vinou.
Niet inej možnosti a ak veríš, že sa dá niektorej z nej vyhnúť, tak never - nedá sa. Každá je úplne reálna v každodennej praxi účastníka premávky. Varianty 2.-5. môžu nastať už dnes, už pri najbližšej ceste do obchodu. Rozdiel je iba v pomere pravdepodobnosti jednotlivých prípadov, v závislosti na tom, či si práve vodička, chodkyňa či cyklistika a ako veľmi pritom dbáš na to, aby nenastal prípad 2.-5.
Ale skrátka vždy musíš počítať s tým, že tvoj deň neskonči večer v kruhu rodiny, ale v cele predbežného zadržania, v nemocnici alebo v márnici. Vždy!
Bohužiaľ, väčšina z nás takto nerozmýšľa. Väčšina z nás pri vzniku chyby rozmýšľa tak, že "veď čo, nebudem na vine". Pointa je v tom, že závažnosť následkov chyby cyklistu alebo chodca je oveľa nižšia, ako závažnosť následkov chyby vodiča auta. Preto je oveľa efektívnejšie zamerať obmedzené zdroje na zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky na vodičov, než na cyklistov či chodcov.

No a menšina sa snaží predvídať a vyhnúť sa nielen situáciám 3. a 5., ale aj situáciám 3. a 4.
Volá sa to sustainable safety. Na Slovensku neznámy pojem.
A právne to do značnej miery rieši princíp strict liability. Na Slovensku tiež neznámy pojem.
Peknú nedeľu. :-)

Kua, to je skoro ako nedeľná kázeň, tuším z toho spravím článok :-)
20.06.2021 - 08:28:42
01
Ad: Väčšina z nás pri vzniku chyby rozmýšľa tak, že "veď čo, nebudem na vine".

Každý štandardne citlivý človek prežíva dlhodobú traumu, ak sa stane účastníkom dopravnej nehody s následkami. A to aj v prípade, že ju nezavinil. Tu nejde len o právne a zdravotné hľadisko, ale aj o psychické následky. Na strane obete aj páchateľa, ich blízkych.

Ešte skôr ako som sa stala vodičom, bola som aj intenzívnym mestským chodcom. Dnes sa na seba v tom období pozerám kriticky. Prebehávanie cez cestu kdekoľvek, prechádzanie cez prechod na červenú...

Slušný vodič to naozaj nemá jednoduché. Sú "zúfalé dni", keď počas desaťminútovej jazdy autom cez mesto (s obedom pre otca) máte šancu "sundať" dvoch prebehujúcich chodcov, dvoch cyklistov (jeden na prechode pre chodcov, druhý v protismere v jednosmerke) a iba vlastnou predvídavosťou sa vyhnete zrážke s dvoma autami, ktoré vám nedali prednosť. Nepreháňam.

Pridám sa k Jarohovej nedeľnej kázni: Berme ohľad na druhých, dodržiavajme pravidlá a hlavne: skúsme sa na veci pozrieť aj z uhla pohľadu tých druhých. Alebo z nadhľadu. Sme v tom všetci až po uši. Chodci a cyklisti sú od vodičov lepší iba v jednom ohľade, ekologickom.
20.06.2021 - 12:55:39
12
Jaroh napísal:
Prečo je dôležité , koľko mam najazdené na aute?

Lebo chces zavadzat obmedzenia pre vodicov aut, tak by si s riadenim auta mal mat nejake skusenhosti. Cize je to zasadne dolezite. Inak sa totiz v najlepsom pripade vyjazdrujes k problematike, ktoru poznas len teoreticky, alebo v horeskj k problemtike, ktoru neovladas vobec. Uvedom si, ze to co presadzujes su nariadenia pre vodicov aut nie pre cyklistov. Ak by si chel pretlacit nariadenia pre cyklistov budem sa pytat na tovje km na biku.
20.06.2021 - 16:56:02
01
Hosť napísal:
... Chodci a cyklisti sú od vodičov lepší iba v jednom ohľade, ekologickom.

To tiez nieje celkom pravda u tych cyklistov. Pozri pre zaujimavost temu https://www.mtbiker.sk/forum/cestne-cyklokrosove-bicykle/kolko-rocne-investujete-do-svojho-milacika-t41847.html
Na km ma cyklista vacsiu spotrebu materialu ako motorista. Samozrejme neda sa pausalizovat, su aj ludia co urobia tisice km na statom singlespeed biku a su aj motoristi co jazdia na H1 a za nimi ostava olejovy pas po ceste. Ale v priemere na 1km ten moderny bicykel veru ekologicky nie je. A ak potrebujes prepravit material... tak sa to este zhorsuje. Nie nahodou je najekologickejsi sposob prepravy matrialu kontajnerova super lod.
20.06.2021 - 17:07:36
01
Zaujímavé. To by ma ani nenapadlo, že bicykel môže byť neokologický. Darmo, som ešte z minulého tisícročia. :)
20.06.2021 - 17:20:21
10
tá "štatistika" je dosť zavádzajúca
20.06.2021 - 17:45:33
01
Kenai máš niekde aj živé vystúpenia? Ja by som prišiel zabaviť.
20.06.2021 - 17:53:19
01
Kenai napísal:
Lebo chces zavadzat obmedzenia pre vodicov aut, tak by si s riadenim auta mal mat nejake skusenhosti. Cize je to zasadne dolezite. Inak sa totiz v najlepsom pripade vyjazdrujes k problematike, ktoru poznas len teoreticky, alebo v horeskj k problemtike, ktoru neovladas vobec. Uvedom si, ze to co presadzujes su nariadenia pre vodicov aut nie pre cyklistov. Ak by si chel pretlacit nariadenia pre cyklistov budem sa pytat na tovje km na biku.

Dopravu reguluju hlavne dopravni policajti, dopravni a stavebni inzinieri. Kolko mas za sebou semestrov dopravneho inzinierstva, cestneho stavitelstva, miestnych komunikácií atd.?
Inak Jano ma odsoferovane podla mojho odhadu cca 2x tolko ako ty.

Kenai napísal:
To tiez nieje celkom pravda u tych cyklistov. Pozri pre zaujimavost temu https://www.mtbiker.sk/forum/cestne-cyklokrosove-bicykle/kolko-rocne-investujete-do-svojho-milacika-t41847.html
Na km ma cyklista vacsiu spotrebu materialu ako motorista. Samozrejme neda sa pausalizovat, su aj ludia co urobia tisice km na statom singlespeed biku a su aj motoristi co jazdia na H1 a za nimi ostava olejovy pas po ceste. Ale v priemere na 1km ten moderny bicykel veru ekologicky nie je. A ak potrebujes prepravit material... tak sa to este zhorsuje. Nie nahodou je najekologickejsi sposob prepravy matrialu kontajnerova super lod.

Spotrebu materialu pre urcenie dopadu na zivotne prostredie ratas v eurách?
Ak vezmem slusnejsi cestny bicykel a cca 8000km rocny najazd - 3 retaze, 1 kazeta, 3 plaste, 2 brzdove gumicky. Spolu cca 1,8 kg. Skoda octavia pri spotrebe 5.90 l/100 km spotrebuje na 8000 km cca 340 kg benzinu. Ostatny spotrebak snad ani nema zmysel priratavat.
340 kg > 1,8 kg
20.06.2021 - 18:09:41
02
Jaroh napísal:
Kenai máš niekde aj živé vystúpenia? Ja by som prišiel zabaviť.

Sorry iba v auto kine.
20.06.2021 - 18:27:58
00
Zigo napísal:
Spotrebu materialu pre urcenie dopadu na zivotne prostredie ratas v eurách?
Ak vezmem slusnejsi cestny bicykel a cca 8000km rocny najazd - 3 retaze, 1 kazeta, 3 plaste, 2 brzdove gumicky. Spolu cca 1,8 kg. Skoda octavia pri spotrebe 5.90 l/100 km spotrebuje na 8000 km cca 340 kg benzinu. Ostatny spotrebak snad ani nema zmysel priratavat.
340 kg > 1,8 kg


Keby mal Jaroh 2x toko najazdena ako ja tak by 20 rokov zivota musel sediet za volantom nomnstop. Ale to od nikoho neziadam.

Robis presne tu istu chybiu co vsetci radobi ekologovia ukazujuci na ekologickost emobility, fotovoltiky... Akosi vam unika, ze na tie dlely treba vytazit material ten transportovat cez 3/4 sveta potom sa minie energia na ich vyrobenie a nasledne sa tie diely opat ransportuju cez 3/4 sveta.Cena odzrkadluje cnakladu a zisk.Cena pozostava z nakladov a zisku. Zisk je nejake percento verim ze bude porovnatelne u bikov a u aut. A zvysok su naklady na vyrobu. Kazdopadne korelacia mediz cenou a ekologickou zatazou je znama. Ak si mysis, ze to neplati tak daj priklad. Jediy rozdiel je cena mentalnej prace. Co je u biku smiesne, lebo za poslednych 100 rokov sa na nom skoro nic nezmenilo. Porovnaj si auta, kam sa dosltali za poslednych 100 rokov. Ale koncim lebo sme OT

Kolko ma teda Jaroh najazdene ?
20.06.2021 - 18:39:21
00
hmmm, tak ja som si priam isty, ze ekologicka zataz mojho tricka z merina za 50-100e je omnoho mensia ako ekologicka zataz pneumatiky za 50-100e - tod ten priklad korelacie "ekologickej zataze vs ceny" o ktory si poprosil. Okrem toho, pochybujem ze mas ponatie o nejakych marzach, ale to pri tebe nieje nic prekvapive (poznas svoj svet armyshopu a pausalizujes to neustale na cely vesmir). Pri cyklo ich nemam ani ja, ale aspon sa netvarim, a viem ze marze v roznych odvetviach lietaju priam radovo.... Ked sa tu tvaris a porovnavas cenu luxusneho cyklo vybavenia voci zrejme masovemu lacaku pri autach.

No a nakoniec, co chces povedat tym ze "Akosi vam unika, ze na tie dlely treba vytazit material ten transportovat cez 3/4 sveta potom sa minie energia na ich vyrobenie a nasledne sa tie diely opat ransportuju cez 3/4 sveta" - ta zelezna ruda, koks, vzacne kovy na zliatiny, hlinikova ruda, vzacne/drahe kovy na mikrocipy, chemikalie na vsetko okolo.... to sa pre vyrobu aut zjavne zjavi uz rovno vo fabrike s heslom "panboh zaplat" a vobec sa to netazi napr. v australii, juznej amerike, ukrajine, dalekom ruskom vychode, afrike z ktorych sa to potom prevaza do eu/usa...

ps, radsej sa ani nebudem namahat pocitat kolko centov ma stoji dochadzanie do prace na biku, to uz by nam tu uplne ustrelilo dekel z tvojej fabulacie co by nastala.
20.06.2021 - 20:14:58
03
[quote="@1745157":*****]Spotrebu materialu pre urcenie dopadu na zivotne prostredie ratas v eurách?
Ak vezmem slusnejsi cestny bicykel a cca 8000km rocny najazd - 3 retaze, 1 kazeta, 3 plaste, 2 brzdove gumicky. Spolu cca 1,8 kg. Skoda octavia pri spotrebe 5.90 l/100 km spotrebuje na 8000 km cca 340 kg benzinu. Ostatny spotrebak snad ani nema zmysel priratavat.
340 kg > 1,8 kg[/quote:*****]

to mas kus pomylene, do kg bajkera by si mal ratat hmotnost stravy, tyciniek a vyzivovych doplnkov aby tie km bol schopby natocit :-)
alebo neratat benzin do auta :-)
20.06.2021 - 20:18:40
01
To potom ale ovsem zabudas na napr navysene naklady na zdravotnictvo kvoli prevadzke (horsie zdravie inych) a pouzivaniu (horsie zdravie uzivatela) aut, nehovoriac o radovo narocnejsej infrastrukture pre auta. No, ale uz asi radsej zavrem zobak a mtbiker na dnes
20.06.2021 - 20:23:11
02
Otázka šoférskych skúsenosti je na mieste. Moja teta spravila vodičák v 1974 v Trebišove. Odvtedy najazdila presne 0km od záverečnej skúšky, napriek tomu má platný vodičský a môže si hovoriť šofér. Mimochodom, nikto z rodiny jej ani najlacnejší bicykel nechce požičať, lebo však značky STOP, Daj prednosť v jazde, Zákaz vjazdu, Jednosmerka, atď nič nehovoria. Kam sa vojde bicykel, tade môže ísť. Mojej ex otec najazdil za nejak 35 rokov v tom čase (2010) celých 17 000km a nejaké drobné. Ak si odmyslíme, že niekedy cca 1980 robil vodičák v Dunajskej Strede, tak celý život prakticky jazdí len Trstice (tam býva) a medzi obcami Topoľníky, Kráľov Brod, Horné Mýto. Je tiež šofér. V živote nešoféroval ani vo väčšej obci (ak nerátame DS v čase autoškoly). Kolegyňa je z Mútneho. V 18tich si spravila vodičák, kým ešte bola na výške ako tak jazdila. Od svojich 24 (teraz má 37) prakticky nejazdila. Tiež má vodičák a je šofér. Moja ďalšia teta síce jazdí viac a pravidelne (Trebišov reálne zrovna veľkomesto s hustou premávkou nie je), ale na vždy jazdí 20km/h pod MPR a nalepená na stredovú čiaru, ak je niekde na križovatke, naráta do 3 a až potom zaradí rýchlosť a pohne sa, lebo však bezpečný odstup. Rada o sebe hovorí, že jazdí bezpečne a defenzívne. Reálne vytvára zbytočné napätie a kolízne situácie. V Trebišove jej to ako tak prechádza, inde by ju zožrali zaživa. Nemyslím, že niekto z nich je zrovna šofér, ktorého by sme chceli stretnúť na ceste, či už z pozície cyklistu alebo šoféra vozidla. A takých ľudí málo nie je. Poznám dosť ľudí z mimo BA, ktorý majú hrôzu tu šoférovať, lebo si robili vodičák a jazdili v maličkých obciach. Na pomery Slovenska je Martin pomerne veľké mesto, na pomery hustoty dopravy, je to prakticky mesto bez zápchy, žiadne stresy, pár križovatiek. To čo bude fungovať v Trebišove nebude fungovať v BA, KE, Žiline, Trenčíne, Banskej Bystrici, na často využívaných ťahoch cez obce.

@Zigo mám statiku na STU (ale mal som také, že mestské komunikácie, mosty atď). Problém toho, že niečo navrhne odborník sa nemusí páčiť druhým stranám. Niekde pri Račku sa to riešilo, nejaké odbočenie doprava či čo a chodci chceli dlhšiu zelenú aby vedeli prejsť naraz cez cestu. 2500 vozidiel v jednom pruhu je maximálna kapacita, ak ich je viac, začnú sa tvoriť kolóny. Na škole nám to vysvetľoval, že ak je odbočenie naplánovaná na 1400 vozidiel za hodinu (toľko je plus mínus intenzita dopravy na danom mieste) a ak by sa realizovala daná úprava, klesla by kapacita na cca 700 vozidiel. Čo by spôsobilo domino efekt cez ďalších 8 križovatiek a dosť významných a viedlo by to ku kolapsu dopravy. Chápem, že chodcom sa tam nechce zbytočne čakať ísť na 2x, ale cca 1-1,5 minútové zdržanie pre chodcov znamená, že neskolabuje Pražská, Račko, Trnavské mýto a neviem čo všetko. Netreba zabúdať, že MHD v BA prepraví cez pracovný deň cca 300 000 cestujúcich, SAD do BA priváža cca 70-90 tisíc cestujúcich. Správny projektant teda musí nájsť najlepšie možné riešenie aj za cenu kompromisu, ktorý sa nemusí páčiť ani šoférom, ani chodcom, ani cyklistom. Ak sa vrátim napríklad Rovinka- Šamorín, SAD tade denne prepraví že vraj okolo 15-20 000 cestujúcich. Presnú štatistiku nemám, pamätám si to z článku tak 5 rokov dozadu a tých ľudí už bude určite viac. Ak rátame že ľudia robia SAD len 2 cesty denne, tak sa to týka 7500-10 000 ľudí. Ako asi tí ľudia zoberú fakt, že zrazu musia každý deň o 2 hodiny dlhšie cestovať kvôli koľko? 40? 50? Či 60 cyklistom?

Ak som dobre pochopil, tak podľa sčítačov v BA, tak v najrušnejšie dni prejde cez Starý most 180 cyklistov za hodinku, aj to cez víkend a len za pekného počasia. To je jeden dlhý a jeden krátky autobus, alebo plná električka. Ak mi ako projektantovi niekto povie, že za hodinu tadeto prejde 8000 ľudí v električkách a 160 cyklistov aj to len za pekného počasia, sorry, prednosť má električka. Nie je to nič osobné. Ale cyklisti si to osobne zoberú, že útok na nich.

Neviem, kto sem dával tie výsledky nejakého dotazníku. Ak je to ten čo myslím, tak som ho vyplňoval aj ja, len žiaľ boli tam zle formulované otázky. Napríklad pýtali sa, že ktorým prostriedkom najdlhšie, či na najväčšiu vzdialenosť cestujú ľudia. Viem, že dosť ľudí tam podvádzalo. Napríklad dali pešo, pritom chodilo dochádzali 50km vlakom, alebo dali bicykle. V CK to tiež dosť masírovalo, veľa ľudí sa tam priznalo, že dali všade bicykle, nech sa niečo zmení. Pritom veľa ľudí tam bolo vyslovene rekreačných cylistov s nájazdom tak do 200km za rok. Samozrejme nedá sa paušalizovať. Ale napríklad Trebišov prejdem pešo za 30 minút. Na biku je to tak 15? 20 minút? Pohodovým tempom. Ak tam výjde, že 70% obyvateľov tam chodí pešo/bicyklom, neznamená to, že to isté platí aj pre Košice. Aj otec čo je z dediny vedľa Dunajskej Stredy, tiež nebude kvôli 3km štartovať auto, aby došiel do DS, ale pôjde bikom. Keby mal už dochádzať 10km, situácia sa rapídne mení. Žiaľ niekto zobral čísla, zrátal to a povedal, že 7% slovákov chodí bikom do roboty. Je to reálne číslo? V Trebišove to je malé číslo, v BA to bude tak 0,07% reálne možno. Ak za 9 mesiacov na 3 miestach v BA narátali 300 000 cyklistov a dáme si to do pomeru s 300 000 cestujúcich MHD za 24 hodín tak to nesedí.
20.06.2021 - 20:28:51
01

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo / Svetlá)
keyboard_arrow_up