A teda ak podla teba konci cyklista 140 cm od kraja vozovky (to si bol vcelku stedry, dakujem), ako sa chces s 2 metre sirokym vozidlom vojst do 3 metroveho jazdneho pruhu bez toho, aby si vosiel do protismeru? Chces ho obehnut s negativnym odstupom -0.4 metra? To je pri akej rychlosti bezpecne? A teda, ak uz vojdes vozidlom do protismeru pol metra, aby si obiehal bezpecne, preco by si nemohol rovno celym vozidlom?
Povinny odstup 1,5 metra definovany pausalne prinasa kopec hypotetickych problemov a scenarov, kde to nedava zmysel (vid. spominane uzke mestske ulicky, jednosmerky apod.), rozumiem, ale prave nejaka cesta I./II. triedy "medzimesto", tam podla mna nepatri, pretoze nepoznam sposob, ako cyklistu bezpecne obist bez toho, aby som tak ci tak vosiel do druheho jazdneho pruhu.
Ono je to pekne, ze si vytiahol historku s autobusom, ktory musel ist vyrazne dlhsie, lebo rozumiem, ze v ramci demagogie je vzdy potrebne vybrat ten spravny scenar. Autobus je plny nevinnych ludi, je to verejna hromadna doprava, a rozhodne je vo verejnom zaujme, aby nebol cyklistami blokovany. Suhlasim. Ale jazdia na cestach len autobusy? Len dopravcovia a kurieri, ktori naplnaju verejne zaujmy? Nie su nahodou cesty plne aut, v ktorych sedia ludia cestou k volnocasovym aktivitam, na ceste do fitka, na lyze, sediet 3 dni na kraji jazera a cakat na zaber? Keby tito ludia neboli na ceste so svojimi autami v rannej spicke a nevytvarali zapchy, ale hoc aj mimo spicky, o kolko by ine autobusy verejnej hromadnej dopravy boli rychlejsie vo svojej destinacii? Preco je v poriadku, ked niekto v aute
brzdi dopravu a niekto na
bicykli nie?
Dovod, preco by sme mali podporovat cyklodopravu, a to aj na cestach, a to aj za cenu toho, ze obmedzime soferov automobilov, je ten, ze sa divame dalej do buducnosti. Dalej nez len na horizont tych 30 sekund, o kolko ma kde-tu bezne zdrzi cyklista, ked idem autom. Hovorim o buducnosti 20-30-40 rokov. Nie je dlhodobo udrzatelne v spolocnosti, aby kazdy clovek jazdil svojim osobnym automobilom. V mestach nie je dostatok priestoru a v prirode nie je dostatok zdrojov. Zato ale je dostatok miesta, a mozno aj dostatok zdrojov, pre spolocnost, kde velka porcia ludi jazdi do prace
bicyklom a odbremeni dopravu natolko, aby prave autobusy a ti, pre ktorych je to nevyhnutne, jazdit autom mohli.
Pre tych, ktori si myslia, ze auto je ekologickejsim dopravnym prostriedkom, nez bicykel, to samozrejme neplati. Oni nevidia riesenie v cyklistike, a s ohladom na ich optiku, sa to da chapat. Budem teda na to mysliet a ich prispevky povazovat za skreslene tymto humornym predpokladom.
Vzdy ked sa (dnes uz len velmi vynimocne) ocitnem v nejakej zapche autom a sledujem tie vyjazdene kolaje, ktore stojace auta zapustaju do komunikacie, napadne mi este taka zabavna myslienka, ze kolko asi cyklistov na bicykli by muselo po tejto ceste prejst, aby ju rovnakym sposobom zdevastovali, a opat sme ju museli z verejnych penazi opravovat.