stanos4 Ospravedlňujem sa, ale bude to dlhé.
1) už som to tu niekoľkokrát spomínal. Chcete celoslovenské dáta? Alebo chcete lokálne dáta? Lebo tam je obrovský rozdiel. Inak to bude v Horných Orešanoch, iné to bude v BA, iné v Skalitom. Tak prosím, vyberte si. Ak chcete celoslovenské dáta, tak majú podobnú výpovednú hodnotu ako priemerný plat na Slovensku.
2) jednoduché vysvetlenie - človek na km. Ľudia čo využívajú MHD jazdia na krátke vzdialenosti v rámci mesta. Krížom cez BA to je 25km max. V rámci logiky teda drvivá väčšina nebude cestovať z Čuňova do Rače, vo väčšine prípadov ide o trasy z okraja do centra, teda niekde medzi 5-15km najčastejšie. Čím menšie mesto, tým menšie vzdialenosti ľudia jazdia MHD. Ľudia čo bývajú mimo miest a dochádzajú, nie všade majú SAD, resp dokáže uspokojiť každého. Teda ľudia volia vozidlo z časovo-praktických dôvodov a zvyčajne bývajú ďalej od práce. Priemerný ročný nájazd auta je zhruba 15 000km, to si dokážete overiť aj sám. Ak to vydelím 52 týždňami a 5 pracovnými dňami (niečo budú výlety a tak), tak sme zhruba na 55-60km na deň. Už chápete kde je problém? Aby ste lepšie pochopili, uvediem príklad. Bývate v obci Jarabá s cca 50 obyvateľmi. Pracujete v Brezne v Brezne sú až 2 zastávky autobusov a je to pomerne veľké mesto a museli by ste dlho ešte pešo šliapať. Ráno odchádza autobus o 6:45 a 8:45. Väčšina ľudí začína v robote o 8:00, takže musíte chytiť ten autobus o 6:45 a v Brezne ste o 7:30, Ďalší autobus 14:34. To sú priame linky. o 15:30 odchádza ďalší spoj, ale v Mýte pod Ďumbierom si musíte počkať 25 minút na spoj čo vás zoberie do Brezna. To je všetko. Opačný smer
https://cp.hnonline.sk/vlakbusmhd/spojenie/vysledky/?f=Brezno&fc=1&t=Jarab%C3%A1&tc=1 Po ceste sú všetko malé obce s 50-100 obyvateľmi. Môžeme sa baviť, že autobusy nejazdia podľa ich potrieb, ale faktom ostáva, že pre obyvateľov tých obcí je jednoduchšie mať vozidlo. Veľa ľudí v tých obciach už nie je ani v produktívnom veku, teda sú na dôchodku, alebo robia v rámci obce, teda veľa ľudí nepotrebuje cestovať do Brezna. Pre VUC/kraj či kto financuje tie autobusy nerentabilné každých 15 minút dávať jeden spoj ráno a večer, ak by mali priemernú obsadenosť 1-2 ľudia. Z výskumov, ľudia sú ochotný šliapať pešo niekam cca 15-20 minút, čo predstavuje vzdialenosť cca 1,5-2km, potom volia inú formu dopravy. Pri
bicykloch sa bavíme o vzdialenosti do cca 10km (samozrejme tu na fóre sa nájdu ľudia čo najazdia aj 40km, ale majú to ako hoby), pri bežnej rýchlosti cyklistu cca 15km, to predstavuje hranicu cca 30-40 minút strávených na bicykli. Potom nastupuje auto/verejná hromadná doprava. Iné to bude v BA s autobusmi, iné to bude z Jarabej do Brezna. Slovensko nie je len BA, KE, Banská Bystrica, Prešov a Žilina. Kým v týchto mestách je možné optimalizovať autobusy, keďže veľký pohyb ľudí na malej ploche, inde to nie je možné, keďže veľká plocha, málo ľudí. Takže sa zvolí nejaký kvázi optimálny čas, aby autobus vedel prísť do spádového mesta. Ak vám to nevyhovuje, buď máte smolu, alebo použijete vozidlo. Ak to preženiem, nie je možné aplikovať dáta o doprave s Greater London a Sennen (pozrite si to na mape). Oboje majú iné potreby, inú situáciu.
3) hore som vám to vysvetlil. Ale zopakujem. Kým človek je denne ochotný prejsť pešo tak do 5-6km (ak máte tie inteligentné hodinky, či mobil, čo vám rátajú kroky, tak si to skontrolujete, málokto dá tých 10 000krokov za 24 hodín, čo sa odporúča), na
bicykli v rámci cestovania dohromady tak 20-30km (to už je horná hranica je väčšinu bežných ľudí), pri aute nájazd je rozhodujúci len z ekonomického hľadiska. Dať 50km na aute nie je problém, dať 50km pešo už je megaproblém. Z tohto dôvodu je rozdelenie na typ prepravy na km dosť zavádzajúce. Ak si vyberáte medzi autom a SAD/vlakom/MHD. V rámci MHD napríklad Bratislava čo hovorí v prospech MHD? Minimálne náklady na cestovanie, nemusím riešiť, kde zaparkujem auto. Čo hovorí v neprospech? Zastávky nemusia byť z môjho pohľadu na optimálnom mieste (vždy môže byť bližšie), spoje môžu byť preplnené (je to subjektívne, pre niekoho je preplnený autobus/električka, keď si tam nemôže sadnúť, lebo všetky sedačky obsadené a on jediný stojí, pre ďalšieho je preplnený spoj vtedy, keď sa doň nezmestil), dlhší časový prestoj, keď človek prestupuje zo spoja na spoj, hlavne v odľahlejších oblastiach, alebo v čase mimo dopravnej špičky, samotný ľudia (nechcem sa s nikým tlačiť), MHD je pre socky (aj keby som mal žrať celý týždeň len suché rožky, tak tým autom budem jazdiť, čo by povedali susedia/kolegovia), ak pracujem v netradičnom čase a potrebujem sa vtedy dostať do/z roboty (ak začínam o 2:45 ráno, tak nočné spoje nemusia byť to pravé orechové pre mňa, lebo buď budem meškať, alebo tam pred robotou budem 50 minút stepovať). Pri SAD/vlaku vs auto rozhoduje dostupnosť zastávky, celkový čas (dvere domu-dvere firmy), situácia na cestách, možnosti parkovania osobného vozidla, grafikon verejnej dopravy + či mi nadväzuje MHD na SAD/vlak a ekonomika. Podľa prieskumov verejnej mienky (ozaj sa mi to nechce hľadať), tak väčšina cestujúcich je ochotná uprednostniť SAD/vlak, pokiaľ im bude cesta týmto typom dopravy trvať oproti autu o cca 15 minút dlhšie. Nebavíme sa o tom, že teraz idem niekam 5 minút vlakom, ale že autom to je čo ja viem 40 minút a vlakom+MHD 55 minút, tak väčšina je to ešte ochotná akceptovať. pokiaľ by to malo byť autom 15 minút a autobusom 50 minút, auto má prednosť. Dôvod je čas a je to logické.
4) áno, to nikto nespochynňuje. Na druhú stranu treba brať do úvahy ekonomickú silu ľudí (nikdy nebolo auto dostupnejšie ako teraz, keď solídne jazdené auto kúpim za 1000-1500€, čo je cena trocha slušného bicykla) a zmena cestovných nárokov ľudí a cestovanie/sťahovanie sa za prácou. Pred 15 rokmi malo Bernolákovo cca 5000 obyvateľov, dnes sa hovorí o tom, že tam žije až 15 000 obyvateľov. Pritom tam čo sa týka verejnej dopravy nič nepribudlo. To isté aj okolité obce v okolí miest, čo sa rozrastali. Len v rámci okolia BA sa sa odhaduje, že by to mohlo byť za posledných 15 rokov až 80-90 tisíc ľudí, čo sa prisťahovali do okolia. Podobne je na tom Nitra, Košice, Prešov, Banská Bystrica, Žilina, len nemajú tam masívne prírastky. Čo má na to ďalší vplyv, tak výstavba satelitov (časti obcí postavené tak nešťastne, že proste bez auta sa nikam nedostanete, ale za to motoristi nemôžu). Plus ceny bytov dosahujú šialené sumy. Kým pred 20 rokmi proste kto robil v BA, tak v nej aj zvyčajne žil. Ľudí, čo prichádzali zo Šamorína bolo minimum napríklad. Teraz je celkom bežné, že ľudia bývajú v Dunajskej Strede a robia v BA. Podobne to aj pri iných mestách. Malé obce, ktoré pomaly pri Nitre dlhodobo vymierali a ľudia odchádzali, postavil sa PSA, Jaguár a za pár rokov cena nehnuteľností stúpla a už tam neviete zohnať ani podnájom a nieto kúpiť dom. Ale na verejnej doprave sa toho veľa nezmenilo. Nestihla reflektovať na zmenu situácie.
5) teória to je pekná. Ale v momente, keď sa na tej istej ceste pohybujú aj osobné autá a autobusy, nikdy sa to nestane. To by museli nastať len 2 veci: zavedenie BUS pruhov, alebo zákaz vjazdu osobných vozidiel. Pretože reálne, dobrovoľne zo 100 ľudí z áut, 100 ľudí do autobusu neprestúpi. Vždy bude časť ľudí, ktorí keď zistia, že premávka opadla, tak prestúpia do auta, lebo je to pre nich pohodlnejšie. A keď to začne byť veľmi zlé, tak prestúpia do verejnej dopravy, keď nebude veľmi rozdiel medzi autom a autobusom. Samozrejme, časť ľudí do autobusu nikdy nepresadne. Takže ten pomer medzi verejnou dopravou a IAD mierne kolísa. Tak isto vplyv na to má aj počasie. Chodím bikom do roboty aj v zime, keď mrzlo, mám to 10km a nejaké drobné. Stretával som tak 2-3 cyklistov po ceste. Keď idem teraz (začínam o 7:00, takže kvázi hlavný nápor začína až potom, čo ja sedím v robote), ale ráno bežne stretnem tak 15-20 cyklistov, po obede sú to desiatky (za pekného počasia). Akonáhle to vyzerá na škaredšie počasie, počet cyklistov sa rýchlo redukuje. Asi netreba vysvetľovať prečo.
6) čo je na tom pritiahnuté za vlasy? Neviem kde žijete, ale je fakt, že priemerná rýchlosť cyklistu je 15km/h, kým autá bez problémov dokážu ísť MPR. Tu by som sa zastavil, keďže treba si uvedomiť 2 faktory v doprave. Máme plynulú, ale hustú dopravu a máme hustú a neplynulú dopravu (tvoria sa zápchy). Toto je reálne zobrazenie toho, čo sa stane v hustej premávke, je to veľmi presná animácia, čo sa stane, ak sa na ceste objaví výrazne pomalšie vozidlo. Najhoršie čo môže byť, auto zastaví a nastáva reťazová reakcia pri určitej hustote dopravy. Ak ste šofér, určite ste sa na diaľnici stretli s tým, že obrovská zápcha, ale nikde žiadna nehoda, nič. Sľúbená animácia
https://gfycat.com/eminentnervouscur Ak viete anglicky (ale dá sa tomu porozumieť aj bez angličtiny)
https://www.youtube.com/watch?v=iHzzSao6ypE&ab_channel=CGPGrey odporúčam pozrieť. Toto sa netýka len áut, ale aj chodcov či cyklistov. Je to prirodzené správanie sa ľudí.
Samozrejme, môžete protestovať a prestať sa so mnou baviť na túto tému. Je to vaše rozhodnutie. Žiaľ poznámky z vysokej školy kde sme sa to učili už dávno nemám. Ale knižnica na STU v BA je verejne prístupná, môžete prísť a prečítať si
knihy na danú problematiku. Tak isto aj prednášky sú verejne prístupné. Dopravná vysoká škola je aj v Žiline, aj v Košiciach. Keďže ma to zaujímalo, zúčastnil som sa pár prednášok na problematiku cyklopruhov v Londýne (žil som tam chvíľu), mám rodinu aj v Nemecku, tak som sa na to pýtal, pozrel som si nejaké videá na YouTube, prednášky k tomu, prečítal články, keď to na mňa vyskočilo. Nenapadlo ma, že to budem musieť všetko nahrávať a ukladať si linky, lebo mi niekto neuverí. Je už na vás, či mi uveríte, alebo nie.