Treba si uvedomiť, že každá skupina má svoju má svoji predstavu o doprave
1) cyklisti - cyklistika a cyklistická doprava nás zachráni, autá sú zlé. Keby to tak bolo, tak napríklad Tokyo a 100km spádová oblasť okolo (áno, sú tam ľudia, čo žijú 100km od Tokia a každý deň tak cestujú do roboty, lebo ceny bývania v Tokiu sú šialené) tak železnice + metro prepravia za 24 hodín 100 miliónov pasažierov. Pre predstavu, Slovenské železnice sa chválili, že za rok prepravili 55 miliónov pasažierov. Keby boli
bicykle tak super, tak v Tokiu sa jazdí na nich prevažne. V Londýne, podľa TFL, autobusy prepravia 6,5 milióna pasažierov, metro využíva len 5 miliónov pasažierov za 24 hodín. Potom tam sú ešte mestské vlaky, DLR atď.
2) ľudia jazdiaci verejnou dopravou - len tá jediná je správna, autá sú fuj. Nie je to celkom tak, keďže vždy sa nájde časť verejnosti, ktorej potreby proste nedokáže verejná hromadná doprava naplniť. Je pekné, že niekto povie, že môj otec chodil celý život vlakom z PN do BA, super, neberiem. Ale má tam dobré spojenie. Kamoš z BA sa odsťahovať do Mad (dedinka vedľa Dunajskej Stredy), lebo lacné domy a bude dochádzať do BA vlakom/busom. Ráno to celkom ide, o 6tej odchádza z Madu, okolo 7:30 je v BA. Horšie to je po obede, ak chce stihnúť posledný bus do Madu, musí chytiť vlak o 17tej z BA. Ak nie, zo stanice k nemu to je niečo cez 7km. Na pešo ďaleko, bikom sa dá, ale to by musel ísť ráno tam bikom, takže ostáva taxi. Nemôže ísť v BA na pivo po robote, žiadne dlhé nákupy, žiadne kino, fitko, je limitovaný. A podobných prípadov sú tisíce. Že v tom jednom čase áno, všetko ide, ale akonáhle človek chce ísť trocha mimo času je problém.
3) ľudia používajúci IAD - veľká časť ľudí si nemyslí, že to je najlepší spôsob dopravy. Keby mali iné možnosti, tak ich využijú, ale proste nie vždy sa to dá. Samozrejme je tu aj časť ľudí, ktorá proste auto je najlepšie a verejná doprava je pre socky a nikdy do nej nepresadnem.
Realita je taká, že mala by byť preferovaná verejná hromadná doprava, na druhú stranu nie všade a nie každému môže vyhovovať a je zbytočne, aby sa nám hore-dole vozili prázdne autobusy (musí fungovať nejaká ekonomika a udržateľnosť). Cyklistika je super, ale keď väčšina dochádzajúcich nie je ochotná jazdiť viac ako 10km na 1 cestu, treba to brať ako fakt. Rozvoj e-bikov to možno predĺži o pár km, ale stále značná časť cyklistov odmietne jazdiť celoročne a za každého počasia. Otcov kolega chodí za každého počasia (okrem snehu a ľadu) na
biku z Báču do BA (nejak 30km), baví ho to. Ale to je extrém, pre značnú časť ľudí to je neprijateľné. Preto treba pre každú spádovú oblasť vhodne namixovať dopravu. Treba si uvedomiť, že čas je najvzácnejšia komodita. Keď má byť človek 8 hodín v robote a 2 hodiny cestovať a 8 hodín spať, tak z 24 hodín mu na iné aktivity ostáva 6 hodín, z toho ešte treba ukrojiť tak 1-2 hodiny denne na raňajky, večeru, nejaký nákup, hygienu atď. Čo v momente, keď sa ten čas natiahne z 2 hodín cestovania na 4 hodiny? Prúser je na svete, človeku ostane tých 4-5 hodín voľného času tak 2-3 hodiny. Zo svojou rodinou potom strávi prakticky menej času ako s človekom a ktorým cestuje vlakom. Ak sa to tak natiahne, tak človek večer príde unavený na smrť. Chce ísť na bike? Do fitka? Nechce/nemôže, proste málo času a energie. Nakoniec človek zistí, že síce spí každú noc doma, ale reálne svoje
deti nemusí vidieť od pondelka do piatku a vidí ich len cez týždeň. Ako chápem cyklistov, že tak nech si počká... Na druhú stranu, zvyšok prečo by mal čakať? Lebo niekto má čas? Tak keď ho má, prosím, ale ja ho nemám.
V tomto kontexte aj súčasná situácia s homeoffice. Časť ľudí došla s tým, že chcú od zamestnávateľa preplatiť zvýšené náklady na život. Ďalšia časť sa začala hádať (zamestnanci aj zamestnávatelia) že predsa nemusia cestovať do roboty, tak ušetria. Jeden pán tam napísal na Pracujúcej chudobe, že on vďaka tomu zrušil nájom v BA a nemusí cestovať a ušetrí tak skoro 400€ mesačne. Čo je isto super. Je to síce správny argument, ale zamestnávateľ mu neplatí za cestu do roboty. Ja čo chodím bikom do roboty som neušetril nič, kamoška to má 5 minút pešo do roboty, tiež nič neušetril. Zamestnávateľovi je predsa jedno, či bývam 3m od kancelárie, alebo každé ráno priletím z Londýna do roboty. Potom tam padol ďalší nápad na toho pána, že ak teda ušetrí 400€, tak zamestnávateľ by mu mal o tie peniaze potom znížiť plat. To už vehementne protestoval. A s dopravnou je to podobné...