Super je to tu! :-) Kenai a Jano1987, odrádzali ma, že nemá zmysel s vami debatovať, ale mňa táto diskusia naozaj veľmi obohacuje, ďakujem :-)
27.06.2021 - 16:55:49
10
Jano1987 napísal:
Jaroh na to ide ako Greenpeace. Atómové elektrárne sú zlé, zakázať, tepelné elektrárne sú zlé, zakázať. Nikto tepelné elektrárne, či problém s jadrom rozporovať nebude, na druhú stranu, elektrinu potrebujeme všetci. Teda, na čo by sme mali podľa Greenpeace prejsť, solárne elektrárne, veterné a vodné. Trocha k soláru - zaberá obrovskú plochu, náročný na úrdžbu, cena za 1kWh je vyššia ako pri jadre, či uhlí, o ekologičnosti solárnych panelov sa dá diskutovať. Podľa zistení, čo si každý môže nájsť, cca 70% elektrickej energie za rok vyrobí solárny panel v 3-4 letných mesiacoch (máj-jún-júl, polovica augusta) a v zimných mesiacoch len do 10% (november-december - január). Veterné elektrárne, ekológia mizerná, keďže životnosť vrtúľ je nízka, nedajú sa recyklovať, treba určitú silu vetra, zvyčajne v rozmedzí 5-15m/s (mám výhľad na Rakúsko, tak vidím, ako často sa tam točia vrtule). Pri výrobe el. energie generátory vytvárajú nizkofrekvečný zvuk, čo je zdraviu škodlivý pre človeka, spôsobuje migrény, poruchy spánky, zvracanie atď. Preto sú tak ďaleko od miest. Samozrejme k tomu treba prirátať masaker vtákov (stačí sa pozrieť, čo sa pod vrtuľami nachádza). Ako záloha sa používajú tepelné elektrárne (čo veľa ľudí nevie). Čo také vodné elektrárne? Prerušenie prirodzených migračných tokov riek, zmena životného prostredia (z rýchlotečúcich riek je zrazu skoro jazero), zatopenie obrovských oblastí Tiež to nie je tak ružové zrovna. Ak si to zoberieme, solár a vietor sú extrémne závislé na danej situácii a nedá sa na ne spoľahnúť. Vodné sú pomerne stabilné, dá sa to navrhnúť na potrebný stabilný výkon a aj ho dodržať väčšinu času. V krajinách, kde majú veľký podiel soláru a vetra, tak majú extrémny problém so stabilitou siete. Napríklad EU je prepojená. Stačí kolaps siete a Balkáne a kaskádový efekt zasiahne celú EU. Kým pred 20 rokmi bolo krízových situácií tak 20-50 za rok, teraz to je tak 160+ za rok, čo je dosť problém. Je to proste paralela s dopravou. Čo sa stalo v Nemecku, keď vypli jadro? Začali vo veľkom stavať plynové elektrárne. Kto je najväčší zákazník Poľska v odbere elektrickej energie(70% je z tepelných elektrární)? Nemecko. Hádajte, kto nakupuje skoro 10% elektrickej energie z Francúzka? Rakúsko (fúuuj, špinavý atóm), mimochodom nakupujú aj od Čechov. Nikto nespochybňuje to, že tepelné elektrárne sú problém, tak isto, že aj jadrové elektrárne predstavujú problém, ale potreba elektrickej energie stúpa a nikto si nemôže dovoliť len tak odstaviť jadrovú či tepelnú elektráreň, lebo by nastal kolaps. Reálne, atómka okrem odpadu má najmenší dopad na životné prostredie zo všetkých tých spomenutých elektrární. Tak isto aj doprava, autá sú problém, ale to, že ich zakážeme problém neodstráni. Treba riešenie, ktoré napríklad Jaroh, či Greenpeace neponúka, zakázať, odstaviť, spomaliť a nerieši, aký to bude mať dopad. Krátkozraké a nebezpečné zmyšľanie, na ktoré podplatia všetci.


Krasne napisane a za mna este velmi konzeravtivne. Skutocnost je este ovela vypuklejsia pri solare vode a vetre ako pises. Napriklad na pokrytie spiciek fotovoltiky v lete na SVK nestacili reagovat ani uholne elektrarne museli sa spustat polia naftovych generatorov ked sa objavol burkovy mrak. Ci sa nam to paci alebo nie, kym nebude jazdrova fuzia a spotreba v mieste vyroby tak je jadro to najlepsie co mame. Dokonca aj severske krajiny zacinaju budovat jazrove elektrarne a tam prevlada dlhorocy odpor k jadru a ochrana prirody je na prvom mieste.
V kontexte tohto je aj elektromobilita cesta do slepej ulice. Eauto je len tak ekologicke, ako zdroj jeho paliva (elektrina). Tiez uz pri vyrobe vyprodukujes 3x tolko bordelu ,ako pri vyrobe auta zo spalovakom. Ak mas cisku elektrinu po 2 rokoch sa to vyrovna, ale kolko ludi jazdi auto dlhsie ako 2 roky a kolko tych aut skonci omotanych o strom alebo vyzadujucich opat narocne opravy, skor ako po 2 rokoch.

A najhorsi je E-bike - karobonova stopa nikeolko krat horsia ako u bezneho biku, zivotnost dielov tiez a emisie na 1km nekonecne krat vacsie. Ak zanedbame v oboch pripadoch emisie jazdca :lol:
27.06.2021 - 17:11:10
00
Jaroh napísal:
Pali65"Slušný postup" je pojem závislý od uhľa pohľadu, napríklad pri hoväde za volantom je slušné vziať mu vodičák a nie ľutovať ho, že mu strpčujeme život. Našťastie sú v menšine :-)

a pri hoväde za bicyklom je slušné ... vziať bicykel, alebo čo? ... (aj medzi cyklistami, kolobežkármi a chodcami sú hovädá)
28.06.2021 - 09:48:04
10
Kenai napísal:
....Vojka ma paralelnu cyklotrasu po celej dzlzke komunikacie napriek tomu neiktory exoti na bikoch jazdia po ceste. .....


pamatam si, ze raz som tou cestou siel tiez, bolo to preto, ze hore na hradzi silne fucalo, a tam dole pod kopcom to bolo o nieco lepsie.
ale neboj, na ziletke uz nejazdim, a tak ta tam nebudem viac otravovat.
28.06.2021 - 12:38:18
00
iron.hide Mna neotravuju cyklisti na ceste, ja uz 5 rokov nejazdim skoro vobec autom :-) To bolo len ako ukazka, ze na dochadzanie 30km do mesta nepomoze ani oddelena cesta pre cyklistov, nie to nejaky 1.5m odstup. Na tej hradzi su len miestny korzisti vencici a cezpolny sportovci co robia >60km vyjazd. Ani jedini komuter. Cize ako zlepsime dopravnu situaciu zavedenim 1.5m odstupu a castejsim kontrolovanim maximalnej povolenej rychlosti ? Tu by pomohlo zrusit absolutne nezmyslene znacky 70 a 30 prave na opak tam kde je rovna cesta bez odbociek dat kludne 110 a obmedzenu rychlost na 80-90 za zhorsenej vidielnosti. A tiez zakaz vjazdu cyklistov na cestu a hore na hrazdu urobit novy asfalt, lebo je tam par uz dost nebezpecnych vytlkov.
28.06.2021 - 12:56:27
00
Ono ťažko sa argumentuje, ťažko sa robia hocijaké opatrenia, keď si človek prečíta miestne diskusie, na stránke Cyklokoalície, Polície SR atď. Najčastejšie argumenty
1) cyklista nikoho neohrozuje, len seba. Preto nie je problém, že jazdí na červenú, nezastavuje na STOPke, jazdí neosvetlený v noci atď... Proste cyklista si môže robiť čo chce
2) požadujú štatistiku koľko ľudí zabil cyklista ak porušil predpisy (minimálne seba, ale to sa predsa neráta)
3) šoféri majú predvídať = majú mať vešteckú guľu, majú byť ohľaduplný atď. Na cyklistov sa nič z toho nevzťahuje
4) opitý šofér = vrah, zavrieť na doživotie, opitý cyklista je OK Nikto nespochybňuje problém opitých šoférov, rieši sa to, kým opitý cyklista čo? Dostane 20€ pokutu a na druhý deň jazdí znova
5) šoféri majú vodičák, cyklisti nie, teda šofér má poznať predpisy, cyklista nemusí.

Napríklad včera, Cyklokoalícia dala príspevok, že sa otvorila nová cyklotrasa z Veľkých do Malých Levárov. Na tých pár fotkách cyklisti v protismere, rozťahaný na celú šírku cesty (aj tam v protismere, hlavná vec, že je tam nákladný bike), križovatka so STOPkou, a všetci idú ako ovce rad za radom bez spomalenia čo i len. Keby tam stál policajt, čo riadi križovatku, nikto necekne, ale nebol tam. Dosť ľudí na to v komentároch poukázalo, že čo to má byť? Že či pre cyklistov pravidlá neplatia? Časť kritických komentárov záhadne zmizla. Čo si z toho má potom človek zobrať? CK kričí, že treba 1,5m, lebo bezpečnosť, ale potom dá sériu fotiek, ako cyklisti jazdia v protismere, rozťahaný po celej ceste, cyklotrase, nezastavia na STOPke. Ozaj teda ide o bezpečnosť?
28.06.2021 - 14:31:07
00
Jano1987:
sorry, ale toto nie je celkom pravda, co sa tyka tych Velkych a Malych Levar.
Bol som tam a viem, ako to prebiehalo, i ked som nejazdil v ten den na biku. Otvaral sa inak celkom fajn usek novej cyklotrasy, najma pre deti a ludi dochadzajucich na vlak. Cela trasa bola zabezpečena regulovcikmi, na krizovatkach aj hasicmi, ktori usmernovali dopravu a priebeh tejto akcie... Takze deti jazdili po celej sirke cyklochodnika, ani ten nakladny bike nemal problem... lebo bola v ten cas odstavena cela doprava.
A iba dodam, ze po akcii, deti odchadzali uz pekne po svojej strane, a jeden za druhym, tak ich to asi doma ci v skole uz naucili....
28.06.2021 - 14:39:33
04
Jano1987 Nie nejde o bezpecnost ide o zavretie ust ludom co sa citia ohrozeni a o politicku agendu. Nic viac nic menej. Vzdy sa riesi len to, co je aktualne politicky korektne a zvysok sa ignoruje. Ked pises o alkohole, je niekolko vedeckych studii, ze nedostatok odpociknu a spanku ma na nervovu sustavu este zhubnejsie nasledky ako alkohol. Clovek co spal menej ako 4 hod je za volantom nebezpecnejsi ako clovek s 2 promile. Kedy sa bude pokutovat, ze sa niekto nevyspal, lebo stravil 12hod v praci a 4 hod dochadzanim ? Kedy pochopime, ze problem nie je alkhool, problem je ze alkohol je pre mnohych snaha o riesenie problemu. Nikto nechce adresovat problemy, lebo cim viac sa do exkrementu rype, tym viac smrdi. Lahko je dat niekomu pokutu a nezoberat sa jeho pohnutkami.
28.06.2021 - 14:43:27
01
Laco Findl ja som tam nebol, len som videl fotky. Pokiaľ to bolo organizované, nikto s tým nemá problém. Ale nik to nekomunikoval, žiaden popis. Stačilo napísať, že to bolo organizované, nikto by nemal k tomu pripomienku. Takto len začali miznúť niektoré komentáre, ktoré poukazovali na porušovanie predpisov.

Vo svetle toho, že CK rada kritizuje napríklad fotenie áut pred SND (vybavili si všetky povolenia), tak časti ľuďom to už príde zvláštne to správanie sa.
28.06.2021 - 14:50:31
01
Jano1987:
spravanie Cyklokoalicie poslednu dobu nekomentujem...
28.06.2021 - 15:11:36
03
Kenai napísal:
Ked pises o alkohole, je niekolko vedeckych studii, ze nedostatok odpociknu a spanku ma na nervovu sustavu este zhubnejsie nasledky ako alkohol. Clovek co spal menej ako 4 hod je za volantom nebezpecnejsi ako clovek s 2 promile.

Mame aj nejaky zdroj? Narychlo som prebehol pubmed a nikde som take hodnoty nenasiel. Studii bolo viacero, no taku, ktora by brala do uvahy dlzku spanku som ani nenasiel. Ale napr. jedna, ktora porovnavala "dobu od posledneho spanku" vs koncentracia alkoholu v krvi, udava pri 26 hodinach pri vedomi podobne hodnoty ako pri 0.7 promile, preto mi hore citovane hodnoty pridu velmi prehnane.

Mozno by bolo nacase k takymto klasickym pausalnym tvrdeniam davat aj zdroje, lebo v prispevkoch na poslednych stranach je podobnych vyrokov vela, a nejaky naivny clovek by ich mohol hned pokladat aj za pravdu. Cosi ako ten bajny vtip o emisiach na kilometer pri bicykli vs auto.

Dalsou moznostou je naucit sa pouzivat vyrazy ako: "Ja si myslim, ze... Podla mna... Predpokladam, ze... Nechce sa mi verit, ze...". To je len ukazka z velkeho mnozstva sposobov, akym vyjadrit subjektivitu.

Inak hlavna myslienka sedi a suhlasim so zakladnou premisou. Aj ked dovod, preco sa jedno kontroluje a druhe nie, je jasny, a teda, ze jedno sa kontrolovat da, a druhe nie. Nemaju napr. soferi kamionov povinne zastavky po X hodinach a to prave sa kontroluje?
28.06.2021 - 15:29:30
02
S 2 promile by som asi netrafil ani do auta 😁
28.06.2021 - 17:37:02
00
Rachela Zdroj ti neodcitujem lebo je to info stare minimalne 15 rokov. A ak ti ide o konkretne cisla tak ich samozrejme ber s rezervou, lebo ani jedna studia nebola robena dostatocnom mnozstve nahodne vybranych respondentov na to, aby sa zakryli individualne rozdiely. Su ludia co opiti soferuju lepsie, akot trezvi a ako pise Scarinko niekto s 2 promile ani do auta nedokaze nastupit. Niekto spava 4hod cely zivot a tvardi, ze je to jeho normal, niekto spi 6 ako ja a nastupi omylom na stranu spolujazdca do auta (to som vazne urobil a hladal volant). Cize asi tak. Jedne na co si pamatam je, ze nieco take testovali Mythbusters. Ale odkial mam tie cisla si uz fakt nespomenim.
Alkohol je napriklad povazovany za doping pri niektorych streleckych disciplynach.

Ale vygooglil som ti:
Comparing their sleep deprived drives to those that involved taking several shots of liquor to reach a “buzzed” level, they surprisingly drove 10 times worse when tired than under the influence of alcohol.

According to the CDC, this sounds about right. After 18 hours without sleep, the cognitive ability of drivers compares to a person with a blood alcohol content of 0.05%. Going without sleep for 24 hours sends the equivalent over the legal limit to a level of 0.10%.
29.06.2021 - 00:40:55
00
Tak toto hovorí za všetko: https://video.sme.sk/c/22691455/sef-vodicov-cyklisti-su-svedkovia-saganovi-na-cestach-zavadzaju.html
29.06.2021 - 09:03:57
00
Klamal niekde? Nie? Je zakázané mať svoj názor? Nie? Pomenoval problémy z jeho strany. Má na to právo. Rozporoval, že cyklisti nepotrebujú bezpečný odstup? Nie. Problém s obiehaním bude reálny a je reálny. Tak kde je problém? Že nepovedal, ok, tak teda všetci budeme jazdiť 10km/h aby cyklista bol najrýchlejší na ceste?

V jednom rozhlasovom štúdiu padlo zo strany cyklistov (dokonca ak si dobre pamätám aj aj v tom na ČT, čo som sem dával), že časť cyklistov odmieta jazdiť po cyklotrasách, lebo navrhová rýchlosť cyklotrasy je 25km/h, doteraz som sa nedozvedel, kde tam je problém. Pri 25km/h dostane cyklista defekt? Spomalí sa mu bicykel a rýchlejšie nepôjde? Vyskočí zajac a zoberieho bejzbolkou po hlave? Čo sa stane? Nič. Že občas je nejaká zákruta a treba použiť brzdu? To sa deje aj na cestách pre autá, že pred zákrutou musím spomaliť. Ďalší obľúbený argument, po cyklotrase chodia chodci, pomalý cyklisti atď a on nemôže ísť rýchlo ako chce, tak ide po ceste. Potom sa rozčuľuje, že vodiči sa rozčuľujú. Ale sorry, pomalý cyklista/chodec na cyklotrase z pohľadu rýchleho cyklistu je to isté, ako cyklista na ceste z pohľadu šoféra vozidla. Samozrejme väčšina cyklistov nezabudne povedať, že či z vodičov vozidiel ubudne, keď budú musieť použiť brzdu a spomaliť a počkať, kým ich môžu obehnúť. Tú istú povinnosť majú aj cyklisti na cyklotrasách. Skúste im to povedať a to sa zrazu nedá, kde to žijeme, že on by musel brzdiť a čakať, kým môže bezpečne obehnúť. Ja viem, sebakritika sa nenosí.

Za súčasného počasia a situácie mi cesta domov z roboty bikom trvá tak o 3-5 minút dlhšie bežne oproti rámu. Lebo hustá premávka.
29.06.2021 - 10:08:43
02

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo / Svetlá)
keyboard_arrow_up