TomTom, práve tá pružina v brzdovej páke ktorej silu prekonávaš natiahne kvapalinu nazad zo strmeňa do páky keď uvoľníš tlak na páku.
Samozrejme za podmienky, že piesty niesú znečistené, potom môžu ostať vysunuté a páka sa kýve volne, lebo sa piest nevrátil do východiskovej polohy.

Kenai presne tak, ja pred zasunutím piestov na pár minút namočím strmeň do kýbľa s vodou, potom ho vyčistím pomocou jemného štetca cyklostarom.


Naposledy upravil aJoN dňa 15.07.2021 - 10:39:06, celkovo upravené 1 krát.

15.07.2021 - 10:34:19
13
Poopravim aj znecisteny peist sa vrati spat. Preto, ze sa nehybe v teseni pri vracani sa spat. Zaseknutie zvacsa sposobi jeho skrizenie v tesneni co je zase nasledok spiny v tesneni. Cize v sirsom slova zmysle mas pravdu. Len aby to niekto nechapal tak, ze sa tie piesty pri vracani spat hybu oproti tenseniu. Nehybu.
15.07.2021 - 10:37:44
00
tomtom7 napísal:
po zatlačení páčky by sa piesty vytiahli von a nemalo by ich čo prinútiť vrátiť sa naspäť - kvapalina prenesie silu na piest a nie je stlačená ako si to ľudia myslia - neexistuje tam nejaký "podtlak" .

tomtom.. nemas uplne pravdu. Kvapalina je jasne ze nestlacitelna, a ked zatlacis packu, vytlaci piestik. Ked packu uvolnis a pruzina ti zatlaci na piestik smerom von, tak kapalina, kedze je nestalcitelna "taha" za sebou aj piestiky. Tie tesnenia co pises tiez prispievaju k vrateniu piestika, ale rozhodne to nerobia len tie. A tlak v kvapaline narasta aj napriek tomu ze je nestlacitelna...nemeni sa len objem (ok, aj ten sa mierne zmeni). To znamena ze ako by si dal na tuto sustavu tlakomer, pri brzdeni by tlak narastal podla intenzity brzdenia. Po uvolneni by bol dostatocne "jemnym" odstupnovanim na tlakomeri badatelny mierny ale skutocne mierny minus v tlaku oproti vonkajsiemu. A ten minus taha piestiky.
15.07.2021 - 18:29:28
02
presne tak, a ten minus resp podtlak spôsobí tá pružina, sám od seba by nevznikol ...
15.07.2021 - 19:03:41
00
Samozrejme sa na tom zúčastňuje aj pružina. Ale myslím, že oveľa menšou silou ako tesnenie okolo piestu. V podstate by stačil len jeden pružný prvok na jednej strane a fungovať to musí. Pružina aj pružné tesnenia sa používajú asi z dôvodu aby si pomohli, či pri zlyhaní jedného z nich pôsobil ešte druhý.

Ivast zase píše o podtlaku, ale ten tam nemá ako vzniknúť, skôr by som napísal, že sa len tlak vráti na 0 vďaka pružným prvkom.

Možno som sa zle vyjadril na začiatku, ale chcel som tým povedať len to, že za vracanie piestu je najmä zodpovedné tesnenie okolo neho v strmeni ako to napísal Kenai. A opravujem sa: zodpovedná je aj pružina v páke, dokonca aj rozperné pružiny medzi platňami, ale menšou silou.
15.07.2021 - 19:36:35
00
Pruzinky na platnickach su len a len proti hrhotaniu platniciek.A pruzina na pieste pumpy vracia piest nie koli podtlaku ale aby sa piest spolahlivo vratil az za kanalik nadrzky brzdovej kvapaliny a tym sa tlak vyrovnal z atmosferickym.
15.07.2021 - 19:51:25
03
No sú len proti hrkotaniu ale nejakou silou predsa len pôsobia :) (jasné, že zanedbateľnou)
15.07.2021 - 20:15:19
00
ak si niekto mysli ze tie pruzinky su na vracanie piestikov alebo nieco podobne tak by sa ani nahodou nemal chytat brzd a zaniest ich do servisu, zarucene nevie co robi
15.07.2021 - 20:47:31
01
tomtom7 napísal:
Samozrejme sa na tom zúčastňuje aj pružina. Ale myslím, že oveľa menšou silou ako tesnenie okolo piestu.

Prave naopak... pruzina je ten hlavny hybatel... tesnenie k tomu moze len napomahat.
rs955i - ano, piestik v packe ide do svojej povodnej polohy aby sa cez otvor/otvory spojil s expanzkou . Pri zaltlaceni kym sa ten kanalik neuzavrie sa vlastne nic nedeje...to je ten mrtvy chod packy. Potom sa system uzavrie, a sila sa prenasa cez hydraulicku kapalinu na piestiky, ktore sa zatial volne priblizuju k platnickam. Ako nahle sa ich dotknu, rastie tlak v systeme a zacina sa brzdit. Spatne pri uvolneni packy a tlakom pruziny zvnutra na piestik klesne tlak na povodnu hodnotu + o nieco maalinko nizsiu (aby prekonal trenie v tesneniach) a piestiky sa zasuvaju (resp. ak je pohyb piesta kratky tak len sa tesnenie vrati do povodnej polohy - pod tlakom bolo natlacene do tej sikmej plochy). Odporom tesnenia proti posuvaniu piestika a tvarom toho zarezu na tesnenie vies "napumpovat " do systemu viac kvapaliny z expanzky a posuvat piestiky smerom von ak im niec nekladie odpor (zatlacene uplne dovnutra alebo strmen bez kotuca).
15.07.2021 - 20:49:56
00
"Mrtvy chod" packy je ta vzdialenosť co je vola medzi platnickami a kotucom...
A ak veris ze piestiky vracia podtlak pumpy,vysvetli mi ako je mozne ze opakovanym stlacanim pumpy sa vysuvaju piestiky az do vypadnutia a system neobsahuje spätný ventil?
To mi nevychadza...
15.07.2021 - 21:57:30
01
1:27
https://youtu.be/vQXFFgRButo
15.07.2021 - 22:07:24
00
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_brake#/media/File:Hydraulic_disc_brake_diagram.gif

Je sice zjednodusene gifko, ale na prinicpe to nic nemeni...
comu verim ja je nepodstatne... podstatne su fakty a fyzika...

a este jedna fotka... ( taka celkom zuriva, lebo dalsi ventil s pruzinkou je aj v strmeni...).
To tesnenie v strmeni ma volu v smere pohybu piestika. Jasne vidiet medzeru vdaka ktorej sa moze tesnenie malicko pohybovat. To vytvara tu "hystereziu" v systeme ked ak nema piestik odpor, vysunie sa viac a naspat ho uz packa nedostane do tej istej polohy lebo posunie sa dozadu s celym tesnenim a hned na to sa otvaraju priechody do expanzky. Preto vies "vypumpovat" piestik von.

Prílohy:

2013-Brake-Force-One-pad-positions02_0.jpg
2013-Brake-Force-One-pad-positions02_0.jpg 43.7 KiB thumb_up0thumb_down

15.07.2021 - 22:45:19
01
Takže podtlak?
Pokus:
Bicykel do stolanu. Presvecis sa aka je vola kotuc platnicky.
Vyberes rozpernu pruzinu platniciek.
Stahovackou pritiahnes packu ku gripu.
Presvecis sa ze je zabrzdene.
Potom vezmi štipacky a prestrihni hadicu.
Bez vytvorenia podtlaku piestiky odskocia na obvyklu vôľu.
Ak nepotrebujes byt za kretena tlak mozes zrusit aj uvolnenim odvzdusnovaku,no nie je to tak efektne...
15.07.2021 - 23:11:16
02
sa tu vadite koli pikačovine, :D a nieje to jedno? brzda brzdí, stírače stíraj :D
16.07.2021 - 07:04:19
02
Poznaš to okridlene "sedi ako rit na šerbli"?
No a hadam sa nemusime " vadiť " že je za tym príťažlivosť telies?
Akurát ze mna bude ťažko niekto presviedčať že ide o vztah riť-šerbel...
16.07.2021 - 07:57:09
02
keyboard_arrow_up