Problém je ten, že zákon neprikazuje používať cyklistom cyklotrasu/cyklocestičku, ak ide vedľa cesty. Ďalej tu máme istú triedu cyklistov, čo hodia argument, že cyklotrasal/cyklocesta je projektovaná len na návrhovú rýchlosť 25km/h a oni tam preto jazdiť nebudú. Doteraz som za nedozvedel ale, čo sa stane, ak na cyklotrase pôjdu rýchlejšie ako 25km/h. Vyskočí zajac a zobere ich bejzbolkou po hlave? Bicykel im nedovolí ísť rýchlejšie ako 25km/h? Ozaj neviem.
Ďalšia vec, nerieši sa, či vodič auta môže obehnúť cyklistu cez plnú čiaru, ak sa nemýlim, v súčasnosti je obliehanie cez plnú zakázané.
Ale pár vecí z tej diskusie čo sa riešili:
1) samotná Cyklokoalície odporúča defenzívnu jazdu cca 1m od krajnice (neviem či sa to ráta osovo čiara-koleso, alebo od riaditiek). Bežne sa už používajú 800mm flatbary, takže rýchla matematika pri osovej vzdialenosti 1m tak cyklosta zaberie prakticky 2,9m (maximálna prípustná šírka vozidiel je 2,55m). Ak by sa to rátalo 1m flatbary, tak sme na 3,3m (rýchlostné cesty majú šírku pruhov 3,25m, bežne okresky majú tak 2,75-3,00m).
2) dosť ľudí tam prezentovalo že jazdia defenzívne s 1,5m odstupom od krajnice. Stačí prirátať 0,5m k číslam v bode hore. Tu už sa reálne bavíme o tom, že auto v protismere by zasahovalo do tej 1,5m ochrannej zóny.
3) jeden pán tam mal dobrú poznámku, čo ak bude cyklista odbáčať doľava na križovatke? Zákon v takom prípade povoľuje obliehanie zprava v križovatke, ale vieme, že vo veľa prípadoch sa nebude dať dodržať odstup 1,5m, teda podľa správnosti musí zastaviť a čakať kým cyklista odbočí, čím bude blokovať zbytočne cestu (pritom reálne tam je dosť miesta na 2 autá vedľa seba). Otázkou je, keďže podľa zákona cyklista by mal byť čo najviac vľavo, budú musieť aj autá v protismere dodržiavať 1,5m? Ak áno, na užších okreskách budú musieť zastaviť, lebo nedodržia 1,5m (v zákone sa o tom nikde nepíše). Teda hrozí, že autá na hlavnej v prípade cyklistu mu budú musieť dávať prednosť, aj keď cyklisti budú na vedľajšej, keďže do križovatky môže vodič vojsť len vtedy, ak ňou môže bezpečne prejsť.
4) ďalej jeden šofér kamiónu sa pýtal, že čo keď vychytá cyklistu na Donovaloch, Čertovici a podobne. V poslednej dobe prerušované čiary miznú a pribúda veľa plných čiar. Osobne ho chápem, ťažko bude s 40t kamiónom obiehať, týka sa to aj autobusov. Teraz pôjde akože celé Donovaly za cyklistom? Ako dostal dosť odpovedí, že áno, kam sa ponáhľa. Verím, že aj istý miestny členovia povedia to isté, asi majú dosť svojho voľného času. Ale buďme realisti, každý sa ponáhľa, aj cyklisti (často počuť sťažnosti, ako sú ľudia na hrádzi pomalý, a bežne vidím agresívnu jazdu s tesnením míňaním, asi aby nedošli o segment). Aj ten kamión, aj SAD zvládajú 60 do kopca, taký cyklista asi ťažko. Kamión má tachograf, SAD má grafikon. Ja osobne som išiel 2 týždne dozadu po ceste z BA cez Rovinku do Šamorína aj s kamošom, čo sa bál, ale chcel to skúsiť, že keby niečo... Išli sme v sobotu doobeda, za celý čas nás v našom smere obehlo niečo cez 400 áut. Ale bola pomerne hustá doprava, tak ak by mali dodržať 1,5m odstup, reálne nás obehne tak 20-40 áut. Čo s ostatnými? Je to seriózna otázka. Autom to je cca 15 minútová záležitosť, na
biku sme to šli cca 60 minút (kamoš nie je zrovna najrýchlejší).
5) čo v prípade, ak cyklista náhle zmení smer? Bežná vec, navyše málo cyklistov dokáže ruskou ukázať že mení smer. Najčastejšie odpovede, že šofér má predvídať a má teda obiehať s väčšou rezervou, čo ak teda cyklista ide defenzívne podľa CK, tak na užších cestách šofér auta by musel ísť cez protismer a svojimi ľavým kolesami aj po/za krajnicu v protismere. Ako sa to bude posudzovať? Lebo ako povedal jeden expert v Česku, sudca, počítač, policajt uvidí fotku, zistí, že tam je medzera 145cm a letí pokuta. My neuvidíme, že zrazu sa cyklista vyhýbal poklopu na ceste a spravil 0,5m myšičku.
6) otázka ako to bude v zápchach/pri pomalej jazde v kolóne. Cyklista legálne môže obiehať autá po pravej krajnici keď je kolóna, alebo sa pohybujú pomaly. Vtedy sa nemusí dodržiavať 1,5m, resp. 1m odstup v zastavanom území obce. Čo v momente, keď zrazu cyklista zabrzdí a auto ešte pôjde dopredu? Je to už obliehanie, teda mal by byť odstup. Tiež sa to nerieši. Každý kto šoféruje, vie, že pohyb v kolóne je rôzny a teda porušiť 1,5m nemusí byť problém. Aj nechcene.