Ak by sa vratili ceny vsetkych vstupov, bol by rovnaky dopyt a rovnaka dostupnost ako pred covidom tak ano, ceny sa vratia na rovnaku uroven. Lenze to je velmi nepravdepodobne, pretoze:
- rastie cena prace (celosvetovo) a zvysuju sa bariery pre medzinarodny obchod. Tato zlozka tlaci ceny vsetkych vstupov nahor konstantne, nezavisle od covidu.
- cena dopravy je uletena kvoli obmedzeniam sposobenych covidom, ale postupne sa normalizuje a klesne, pravdepodobne ale nie na urovne pred covidom. Na to aby klesla na normalnejsiu uroven sa musi zvysit kapacita prepravy (a pristavov) a/alebo znizit globalny dopyt po produktoch (najma) z Azie. Obe veci sa mozu diat, ale potrvaju dlho. Cena dopravy bude mat velky vplyv na ceny produktov este dlhu dobu (trva nejaky cas kym sa veci nalodia, prepravia, naskladnia a vypredaju) a vplyv bude relativne najvacsi na lacne a objemne predmety z Azie (menej na drobnosti alebo tovar z EU).
- dopyt po cyklistike je vysoky globalne a je nepravdepodobne, ze klesne, kedze sa zvysuje tlak na ekologickejsiu dopravu a volnocasove aktivity. Vyrobcovia komponentov maju naplnene order booky na 3 roky dopredu a nemaju tym padom dovod znizovat ceny (skor naopak). Vytvorit konkurenciu Shimanu sa za par rokov neda a tak ani nie je velmi velka motivacia vyrazne zvysovat kapacitu produkcie, pretoze to je velmi drahe a je pre nich lepsie mat vyrobu vybookovanu na roky dopredu a zvysovat ceny. Snad to nakopne nejakych alternativnych vyrobcov a zvysi sa konkurencia v tomto segmente, inak toto bude este dlho hlavny bottleneck.
- sklady dodavatelov su prazdne, vsetko co pride ide hned na
bicykle alebo predajcom. Malokto ma este zasoby z cias nizsich nakupnych cien, takze aj keby sa vsetko vratilo do normalu, potrva nejaky cas kym sa tovar opat dostane na sklady dodavatelov a predajcov v adekvatnych mnozstvach.
Ako napisal
matt, predajcovia aktualne nemaju velku motivaciu poskytovat velke zlavy, pretoze nemusia (je vysoky dopyt) a zaroven potrebuju zarobit na danom produkte viac, pretoze dalsi maju problem zohnat (znizena dostupnost tovaru). Predajcovia maju svoje fixne naklady, ktore im rastu (cena prace) a potrebuju ich vykryt. To zvysenie cien co ste videli napriec e-shopmi je konzervativne a vacsinou sa len znizili zlavy z MOC, ktore e-shopy davaju, aby si pokryli svoj rast nakladov / pokles predajnosti konkretnych produktov.
Osobne si myslim, ze toto bude najma pri komponentoch z Azie pokracovat este aspon 2 sezony. Rast cien sa postupne spomali a ked bude lepsia dostupnost komponentov, opat bude vyssi tlak na zlavy a e-shopy budu ochotnejsie akceptovat nizsiu marzu, lebo predaju vacsi objem. Bavime sa ale o sezone 2024, pokial nejaky existujuci alebo novy vyrobca seriozne nedupne na
pedal vo vyrobe (idealne v Europe).