Za mňa záleží od toho, čo človek očakáva. Ak sme pri cesťákoch, čo reálne dokáže zlepšiť bike? Dajme tomu vymením hliníkovú vidlu za karbónovú. Dám lepšie kolesá. Ale tu sú veci, čo vydržia roky. Potom ostáva radenie. Ak mám 2x8 či 2x9, tak spravím upgrade na 2x10, či 2x11. Ale tiež to je niečo, čo vydrží roky, teda okrem kazety. Ale zase sme pri tom, či reálne potrebujem 2x11. Čo ak mi úplne v pohode stačí 2x9? Iba že by som bol niekto, kto proste zakaždým potrebuje novinky.
Ak sme pri HT. Otázkou je, či ten upgrade reálne potrebujem. Pokiaľ
vidla normálne funguje, nechať spraviť
servis vidlice a dá sa jazdiť. Ak chcem lepšiu vidlu (väčší zdvih, či vyššiu kategóriu) tak vymením. Otázkou je, či si všimnem rozdiel, alebo či sa dokážem dostať do situácií, aby som tú kvalitnejšiu vidlu vedel využiť. S pohonom je to isté. Dajme tomu, že stále má človek 2x9, či 2x10. Ak to funguje a nejazdím v takom teréne, aby mi padala reťaz, je nutné to meniť? Ak si povie, že áno, že chce 1x12. Bude to mať pre neho nejaký reálny efekt?
Či už pri cestnom, alebo HT ak sa kupuje nový, stojí za to sa zamyslieť. Keď viem, že budem to chcieť časom vylepšiť. Prečo si už teraz nepriplatiť za lepšie komponenty? Napríklad ja som tento rok kupoval HT. Rozhodoval som sa Rascal 2.0 lebo mal všetko, čo som po ňom požadoval. Ale prečítal som si nejaké veci a mal tam SRAM SX. Rascal 3.0 už mal Deore. Tak som sa pýtal aj v obchode, že ktorý teda. Predavač sám jazdí na SRAMe a aj ho všade odporúča, ale povedal, že mám brať 3.0, lebo tých 100€ rozdiel je nič a to Deore je lepšia voľba, nech ani nerozmýšľam nad SX. Som bežný človek, žiaden profík. Skúšal som napríklad aj Rascal 4.0 (mal som požičaný na hodinku). Bolo tam SLX. Nejak som nepostrehol rozdiel medzi ním a Deore. Jasne, predná vidla bola lepšia, ale to možno bolo tým, že mal ju lepšie naladenú. Mal vyššiu radu bŕzd, ale neprišlo mi, že brzdili nejak lepšie, ako tie, čo mám teraz.
To isté platí aj pri Favorite. Vo svojej dobe to nebol zlý bicykel. Ale aj ten Favorit z 1980 už má 40 rokov. Môžem naň dať moderné kolesá, moderné brzdy, moderný pohon... Ale jadro bude stále rám z Favoritu, ktorý má 40 rokov. Ak kamoš, kúpil si Favorit, nasypal doň tak 700€, lepšie
kolesá atď. Si pochvaľoval aké super. Potom si ma Malorke požičal
cestný bike z požičovne. Výbava plus mínus čo mal on. Ale ten pocit na ňom a správanie sa bicykla sa nedalo porovnať. Favorit rozobral na súčiastky a rozpredal to a kúpil si moderný cesťák.