Ahoj,
miroslavbelescak, je pravda, ze tri spokes - tzv. "lokoute":) pomaly vymizli z ponuky vyrobcov aj z mainstreamu, ja som vsak presvedceny, ze zmysel maju. Tu je ale problem ten, ze pre koho. O celkovej vyhode jedneho vs druheho nerozhoduje iba
koleso ako take, ale cely system, a teda aj integracia s vidlicou ramu, ale napr aj podmienky na pretekoch. Je lahko mozne, ze na niektorych bicykloch a pri nejakom vetre bude rychlejsi tri-spoke, a potom zas na inom
biku v inych podmienkach bude rychlejsi vysoky rafik. Bavime sa tu ale o naozaj malych rozdieloch. Ja mam za to, ze nizky yaw-angle benefituje skor tri spoke kolesam a v silnom bocnom vetre budu lepsie vysoke rafiky, preto na drahe z tychto dvoch moznosti by bol lepsi tri-spoke teoreticky, no do
hry vstupuje kopec dalsich praktickych implikacii ako vnutorna sirka rafika, a teda ake obutie tie kolesa budu mat, pretoze vysledna rychlost je predsa kombinaciou ako aerodynamickeho odporu tak aj valiveho odporu, pricom jeden rastie exponencialne kdezto druhy linearne s rychlostou, takze celkovy pomer tychto premennych bude iny pre rychlejsieho a iny pre pomalsieho jazdca.
Zaroven, tri spoke je tiez tazsie zohnat, nasledne tazsie predat, castokrat casom mavaju male osmicky, ktore sa nedaju fixnut lahko ako na rafikovom kolese a pod., preto v praktickom zivote by som siel do vysokeho rafku:)
Zadny disc je bezpochyby rychlejsi. Pri nizkych yaw-angles je tento rozdiel oproti vysokym rafikom maly, no cim je yaw angle vyssi, tym sa benefit zadneho diskoveho kolesa zvysuje.
Ak vsak stavias bike na drahu, tak volba je predsa jasna -> chces disk ako vzadu, tak aj vpredu. Na drahe je to povolene.
pozn. yaw angle je uhol vychylenia vysledneho vektora posobenia odporu vzduchu, kde 0° predstavuje vektor opacny vektoru pohybu cyklistu vpred, preto opat -> cim rychlejsi jazdec, tym nizsie celkove yaw angles pri tom istom vetre, takze vsetko je relativne!:)