Včera som pozeral reportáž na TA3, kde sa riešilo, že podľa novej vyhlášky 30/2020 Z.z. nie je potrebné označovať retardéry, zvýšené prechody a podobne, lebo šofér sa má venovať premávka. Platí to aj pre cyklistov.
11.10.2021 - 09:45:06
00
predpokladam ale ze to oznacovanie sa tyka zvisleho dopravneho znacenia, nie ze vyrobia 20cm retarder a namaluju ho na cierno aby si sa na nom v noci zabil lebo ho neuvidis ani z dvoch metrov pred sebou
11.10.2021 - 09:48:45
00
Zvislého. Ale riešilo sa to pri zvýšenom priechode pre chodcov, ktorý je len vyasfaltovaný a je tam len tzv. zebra. Dokonca ani cez deň poriadne nevidno, že tam je skoro skoro 10cm skok hore a je tam 50tka na tej ceste. V noci nie je šanca to zbadať.
11.10.2021 - 09:54:22
01
Zvýšený priechod pre chodcov by mal mať vodorovné dopravné značenie - také trojuholníky, ktoré označujú ten nájazd a zvislé značenie sa dáva, keď je to z nejakého dôvodu lepšie ho tam mať ako nemať. To na bežných uliciach stačí na celom svete, tak hádam to stačí aj slovenským šoférom, ibaže by boli blbší, ako inde. A je to dobre, pretože už teraz dopravné inšpektoráty nariaďujú nadužívanie značiek a toto aspoň niektoré z nich hádam pochopia, že nemusí byť každý vyvýšený priechod označený.
Neoznačený retardér na cyklochodníku však môže zabiť človeka a preto sa na cyklochodníky retardéry nemajú dávať, nemá to žiadnu logiku a je to nebezpečné. Ak chceme spomaliť cyklistu na cyklochodníku, používa psychologická brzda, teda priečne pruhy so zvyšujúcou sa intenzitou a samozrejme ak je to účelné, tak potrebné zvislé dopravné značenie.
11.10.2021 - 10:02:34
02
Jaroh, tam to riešili, že vyhláška neumožňuje osadenie zvislej značky kvôli retardéru, je jedno, či to je prechod, alebo len obyčajný retardér. Môže to byť napadnuté a bude treba to potom odstrániť. Zároveň zákon neprikazuje použiť pri takej prekážke vodorovné značenie v podobe trojuholníkov, čo sa bežne používajú aj v zahraničí. Je to taká šedá zóna. To isté sa týka aj cyklotrás. Ak tam dám retardér, nemôžem tam osadiť žiadnu zvislú značku upozorňujúcu na retardér. Tak isto nie som povinný to nejak označiť a je to na maximálne dobrej vôli správcu komunikácie. Ak sa teda nejaký cyklista vysype na takom retardéry, je to jeho problém, mal sa venovať riadeniu.
11.10.2021 - 10:17:30
00
Technický predpis ministerstva dopravy:

Spomaľovacie prahy
Spomaľovací prah (DZ č. Z 6a, 6b v [Z5]) je dopravné zariadenie, ktoré čiastočným zvýšením nivelety vo forme fyzickej prekážky vytvára nepriaznivý dynamický účinok na vozidlo, a tak účinne vplýva na zníženie nežiaducej rýchlosti vozidiel alebo na dodržiavanie stanovenej rýchlosti jazdy vozidiel, pričom však nedochádza k poškodeniu vozidiel. Svojím vyhotovením okrem toho pôsobí aj opticky a zvukovo. Účelom jeho použitia je dosiahnutie požadovanej rýchlosti na danom úseku PK náhlou zmenou výškového profilu PK. Na tento účel sa môže používať trvalo alebo aj len dočasne. Je obzvlášť dôležitý na nebezpečných miestach, ako sú napríklad miesta nakládok, výjazdy, stykové križovatky alebo priechody pre chodcov.
Na mieru obmedzenia rýchlosti má vplyv konštrukcia spomaľovacieho prahu, najmä jeho výška nad úrovňou PK, pozdĺžny sklon nájazdu a jeho dĺžka. Odstupňovanie výšky prahu nad úrovňou PK sa sleduje spravidla dodržiavanie stanovej hranice dovolenej rýchlosti.
Vzhľadom na to, že spomaľovací prah vytvorí na PK pomerne výraznú nerovnosť, môže sa použiť v odôvodnených prípadoch len:
– na miestach so zvýšenou dopravnou nehodovosťou,
– pred priechodom pre chodcov,
– v obytnej alebo pešej zóne, v zóne s dopravným obmedzením
– pri vjazde na PK alebo na PK s odlišným dopravným režimom.
Spomaľovacie prahy sa nesmú použiť na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I., II., III. triedy aj v úsekoch ciest v prieťahoch obcí a na miestnych komunikáciách funkčnej triedy A1 až A3, B1, B2.
Na prítomnosť spomaľovacieho prahu na PK musí upozorniť dopravná značka (ZDZ č. IP 8 Spomaľovací prah alebo A 6 Spomaľovací prah v [Z5]). Spomaľovacie prahy sa používajú v kombinácii s dopravnými značkami obmedzujúcimi rýchlosť na najvyššie dovolenú rýchlosť umožňujúcu bezpečný prejazd vozidiel cez spomaľovací prah, stanovenú výrobcom spomaľovacieho prahu.
11.10.2021 - 10:20:50
00
U nas tiez spravili vyvyseny prechod cez cestu ktory neni oznaceny, tu je odpoved od mesta na staznosti ludi:

Presne 1. apríla 2020 vstúpila do platnosti vyhláška 30/2020, v ktorej takéto značenie chýba. Tvorcovia vyhlášky tvrdia, že vodič má sledovať cestu a v obci má takéto zariadenia očakávať. Autori tiež tvrdia, že spomaľovacie prahy, na ktoré upozorňuje značka, nemajú význam, nakoľko neplnia elementárny účel spomaliť dopravu na celom úseku a nie len v mieste spomaľovacieho prahu.
11.10.2021 - 10:30:49
00
To je de facto korektná odpoveď.
11.10.2021 - 10:53:37
00
To je to, na čo som upozorňoval. Keďže sa to týka aj cyklistov.
11.10.2021 - 11:13:01
00
Co keby proste este dorobili par dalsich vytlkov. To by bolo este efektivnejsie. Pripadne rovno odstranili asfalt z cesty, ved na polnej ceste to viac ako 30 nejde. Alebo si rovno mozem kazdy opat zabezpecit kona a nemusia cesty udrziavat vobec. Ved tych 20-25 km/h v obci dosiahnes aj konmo na nespevnenom povrchu. A v zime by mohli asfalt polievat vodou v zakrutach, tiez lacnejsie ako retarder, v leto olejom.

Co keby radsej zabezpecili aby mohol vodic sedovat krajnice kvoli cyklitstom a vybiehajucom chodcom a parkujucim autam na ktorych moze niekto kedykolvek otvort dvere do cesty. :fubar:
11.10.2021 - 14:03:13
00
@Kenai, píšeš ako typický petrolhead.
No skrátka si musíme zvykať, že mestá budú odrádzať ľudí od používania áut a toto do toho patrí. A to sme stále ešte amatéri, v ostatnej Európe sa jazdenie autom po meste komplikuje ešte viac - prehrádzanie a zužovanie ulíc, šikany, zásadné obmedzovanie rýchlosti, zavádzanie zón (školská, cyklo, obytná), zmeny v prednosti jazdy (odstraňovanie značiek a uplatňovanie pravidla pravej ruky), obmedzovanie vjazdu a veľa ďalšieho. A zároveň tomu prudké zvýhodňovanie MHD, cyklo-a pešej dopravy, napríklad zavádzanie buspruhov, preferencie busov na križovatkách, zvyšovanie počtu a šírky cyklopruhov, rušenie "zálivových" zastávok, budovanie Viedenských zastávok atď atď.
Je naivné si myslieť, že Slovensko nepôjde touto cestou, i keď mu to ide oveľa pomalšie ako v normálnej Európe.
11.10.2021 - 14:28:29
03
jo... cize v zasade to vidim tak, ze urobme cestu viac "tricky" neoznačenými vyvysenymi prechodmi cez cestu lebo "naduzivanie znaciek". To, ze tam v noci niekto pojde 50 vyleti na chodnik a zramuje niekoho vieme okomentovat "neprisposobil jazdu stavu a povahe vozovky"... krasa

na druhej strane asi netrapi zodpovednych:

1) to, ze mame na cestach nezmazane docasne dopravne znacenie po zmene jazdnych pruhov
2) to, ze vodorovne dopravne znacenie je casto v stave - "transparentne" a ked v noci prsi tak nemas sancu ho vidiet, lebo sa vsetko leskne jak psovi gule
3) to, ze Z4a - Smerovacia doska ľavá a Z4b - Smerovacia doska pravá je casto ako docasne dopravne znacenie pouzite nespravne a keby si ho mal respektovat skoncis vo vykopanej diere. pozname hlavne v BA, kde snad neni mesiaca co by nieco nerozkopali. Znacky kladú chalani co maju 4 ludove - ked som raz zastavil a povedal im, ze to je zle, tak som dostal odpoved - "majster nam take dal".
4) to, ze niektore cesty 1 tr. su v dezolatnom stave a v zaujme vlastnej bezpecnosti musis dieram venovat rovnaku, ak nie vacsiu pozornosť ako znaceniu
5) ak je popri ceste vystavba tak je na 20metroch snad 20 dopravnych značiek a co 10 metrov striedas rychlost 50, 70, 50, 70...

ale naduzivanie znaciek na vyvysene prechody je problem :D kks... sem sa hodi hlaska "Pane Vachmajstr! Vy jste hlava!"
11.10.2021 - 14:36:54
04
Jaroh, aký petrolhead? Logika veci, keď musím vkuse pozerať na cestu, či tam nie je nejaký retardér, alebo iná prekážka, tak nemôžem sledovať okolie, či mi tam nevybieha nejaký idiot spoza auta, lebo prechod pre chodcov je 4m vedľa a on to nezvládne tam prísť. Mimochodom, to isté sa bude týkať aj vozidiel MHD/SAD. Zvýhodňovanie MHD? Myslíte to, kde plošne bude v mestách 30km/h? Gratulujem. V Paríži otestované. Mimo dopravnej špičky autobusy idú tú istú trasu čo predtým v priemere o 20 minút dlhšie. Používatelia autobusov sa už tešia. 40 minút života zase mínus.
A čo vám ušlo zase, 30/2020 Z.z. sa týka aj cyklistov na cestách. Nedávno sa riešilo, že cca 1cm hlboká diera v dilatácii na Lužnom moste je problém, ľudia si tam rozbiť hubu. Taký neviditeľný 7-10cm vysoký retardér bude lahôdka pre cyklistov. Hlavne pre tých "disciplinovaných" za tmy bez svetiel, helmy. Čakám kedy si tam niekto rozbije hubu a bude vyplakávať. Na jar či kedy, sa to riešilo napríklad pri Riverparku, bol tam natiahnutý káblový prechod. Podľa reakcií ľudí, tak 10 či koľko cyklistov tam zahučalo a malo zranenia. A to za dňa. V noci to bolo ďalších 15 cyklistov (lebo svetlá sú pre debilov a keď nevidím, tak treba pridať ešte viac). Boli o tom 2 príspevky, požadovalo keď už nie odstránenie daných káblových prechodov, tak ich označenie zvislými značkami, lebo sú nebezpečné pre cyklistov. Chápem, myslenie bolí.

Mimochodom, istý čas som žil aj v Londýne, jedno z najviac nepriateľských miest k autám. A viete čo je zaujímavé? Do 3,5m pruhu cesty (od obrubníka, cez krajnicu, vodiaci prúžok, samotnú šírku pruhu po os oddeľujúcu pruhy) sa im podarilo nakresliť 1 pruh pre autá a 1 cyklopruh. Na Slovensku sú z toho všetci cyklisti, pardón, drvivá väčšina cyklistov pokakaný, lebo auto ich minulo o 75cm a oni potrebujú 1,5m v meste, lebo majú pocit, že ich chcú všetci zabiť. Žiaľ 9/10 cyklistov tomu aktívne na cestách prispieva. Lebo na Slovensku treba 1,5m jednosmerný pruh pre cyklistov, lebo sa nedokáže zo svojou šírkou cca 60-70cm zmestiť do 1,25m širokého pruhu a potrebuje ešte 1,5m ochranný pruh.
11.10.2021 - 15:06:42
11
Jano1987, "všetci cyklisti ... pokakaný" má byť mäkké "i".
11.10.2021 - 15:11:37
00
Jaroh Bola by to zaujimava debata pri pive. Z nutnou davkou odosobnenia sa od svojich skusenosti a vedomosti sa viem vzit do tvojho pohladu na zelene mesto buducnosti. Lenze co si podla mna neuvedomujes je, ze cela ludska spolocnost, to ze nas je tolko kolko je, to ze mesa jestvuju, to ze ekonomika sa toci je dielo rozovja. A to co sa posledne dekady v odvetvi dopravy deje nie je rozvoj, to je devolucia. Vraciame sa spat. Tam kam smerujeme sme uz boli za cias priemyslovej revolucie. Po cestach chodili auta rychlostou chodze. Cykllisti kone, chodci vozy, vsetko sa tlacilo na uzkych uliciach a nejako sa cez blato a jamy snazilo prebojovat do ciela. Ale v tedy nejestvovali mobilne telefony, nejsetovalo mat 8-10 obchodnych stretnuti za den. Nejstvovalo sa s niekym dohodnut na minutu presne. Cestovanie, do vedlajsieho mesta bol tyzdenny program. Ak sa vratime tam, musime sa vratit aj k ich produktivite prace, hustote obyvatelstva, ekonomike, a zivotnej urovni. Doprava sa stala hnacim motorom kommercnej revolucie. Keby sme nemali auta este by sme nahanali na koni kravy okolo domu. A nie bycikel ani elektricka kolobezka svet nezachrani. MHD je prezitok, vdaka dalsim pandemiam bude ak nie zakazane, tak nerentabilne. Momentalne hovoris o odradeni od pouzivania auta v meste, ale to co to vyvola bude odradenia ludi od zivota v meste. Co to znamena je nad rozsah tejto debaty, ale zamysli sa nad tym.
11.10.2021 - 15:34:39
01

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo / Svetlá)
keyboard_arrow_up