CykloturistaZa luxus sa platí a v súvislosti s uvedením novej bratislavskej autobusovej stanice do prevádzky sa o tom presviedčajú aj dopravcovia. Symbolické poplatky, na ktoré boli roky zvyknutí, sa stali minulosťou a dnes musia platiť rádovo o stovky percent viac. V prípade prímestských spojov, ktoré na stanici zastavujú najčastejšie, sa vysoký účet posúva do rúk samospráv.
Z tretej cenovej do euroligy
Využívanie priestorov autobusovej stanice nie je zadarmo. S jej prevádzkou vznikajú náklady, ktoré sa prirodzene premietajú do poplatkov. Autobusoví dopravcovia, ktorí chcú, aby cestujúci na stanici do ich autobusov nastupovali, preto musia prevádzkovateľovi platiť za každý vjazd do jej priestorov. Výška poplatku sa od stanice k stanici podstatne líši.
Kým napríklad za vjazd prímestského autobusu do stanice v Podbrezovej zaplatí dopravca dvadsať centov, v Bardejove je to takmer šesť eur. Poplatky v Bratislave patrili roky k tým rádovo nižším. Za vjazd do dočasnej autobusovej stanice na Bottovej ulici, na ktorej dopravcovia obsluhovali cestujúcich počas výstavby novej modernej stanice Mlynské Nivy, platili 1,5 eura.
Na konci septembra sa otvorením novej autobusovej stanice situácia zmenila. Za každý vjazd prímestského autobusu si prevádzkovateľ od septembra účtuje až 8,3 eura. Nárast je teda dramatický a Mlynské Nivy sa stali nie len najdrahšou autobusovou stanicou na Slovensku, ale smelo cenníkom konkurujú aj iným európskych metropolám.
Cenník za využívanie služieb autobusovej stanice je plne v rukách jej prevádzkovateľa. V prípade Bratislavy je to spoločnosť Slovak Lines, ktorá doposiaľ prevádzkovala aj samotné prímestské autobusy v bratislavskom kraji. Prevádzkovateľ stanice tieto poplatky síce účtuje dopravcom, no tí účet posúvajú objednávateľovi svojich služieb, teda krajskej samospráve. Zvýšenie poplatkov sa teda v tomto prípade premieta najmä do rozpočtu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).
„Dopad na rozpočet BSK po zavedení nového cenníka zo strany prevádzkovateľa stanice bude znamenať navýšenie približne o 1,6 až 2 milióny eur ročne oproti doterajším nákladom,“ vyčíslila pre TREND Lucia Forman, hovorkyňa BSK. Pre porovnanie, BSK vo svojom rozpočte počíta s výdavkami na autobusovú dopravu približne vo výške 20 miliónov eur. Spustením stanice Nivy tak narastú približne o desať percent.
Stanica sa na ústup nechystá
Vedenie kraja sa snaží so spoločnosťou Slovak Lines rokovať o prípadnom znížení poplatkov, tá však veľký priestor na ústupky nevidí. „Cenník je finálny a každý oslovený dopravca novú zmluvu podpísal a s navrhnutými poplatkami súhlasil,“ konštatuje Štefan Bako, hovorca spoločnosti Slovak Lines. Vzhľadom na nepriaznivú pandemickú situáciu a jej dopad na dopravu, ako aj s ohľadom na samotný počiatočný rozbeh stanice, však aspoň do konca roka pristúpili k plošnej zľava 20 percent pre všetkých dopravcov.
Výhoda vo vyjednávaní je na strane prevádzkovateľa. Na novú autobusovú stanicu hlavné mesto čakalo roky a aj keď za cestovný poriadok a zaradenie jednotlivých zastávok doň zodpovedá samosprávny kraj, kritiku verejnosti za jej prípadné obchádzanie riskovať nebude. „Kraj s využívaním novej autobusovej stanice počíta. Pre cestujúcich totiž predstavuje veľký komfort a ide o najmodernejšiu autobusovú stanicu svojho druhu v širokom okolí,“ pripustila L. Forman.
Prudký nárast je podľa Slovak Lines spôsobený tým, že v minulosti držali poplatky neúmerne nízko. „Ich cena sa nemenila minimálne od roku 2012. Nezvyšovali sa ani pri prechode z pôvodnej stanice na dočasnú stanicu na Bottovej, hoci ich navýšenie vzhľadom na infláciu a rapídne skvalitnenie služieb by bolo oprávnené,“ pripomína Š. Bako.
Podľa Slovak Lines je nový cenník odrazom pridanej hodnoty modernej stanice, ako krytý chladený interiér, pohodlné čakanie na autobusy, lounge pre cestujúcich na medzinárodných linkách, nadštandardné zázemie pre vodičov, umývanie, parkovanie,
servis a tankovanie autobusov priamo na stanici v najvyššom medzinárodnom štandarde.
Nadštandardné zázemie pre dopravcov síce k dispozícii je, jeho využívanie však nie je zahrnuté vo vjazdnom poplatku. Podľa informácií týždenníka TREND majú dopravcovia výhrady aj voči cenám za tieto služby. Napríklad spoločnosť Arriva, ktorá bude od polovice novembra prevádzkovať prímestskú dopravu v bratislavskom kraji namiesto Slovak Lines, si zabezpečenie parkovania autobusov a ich servis našla externého partnera. Využívať plánuje priestory spoločnosti Doprastav v blízkosti bratislavského Prístavného mosta.
Rivali pod jednou strechou
Aj keď o tom žiadna zo zúčastnených strán nehovorí nahlas, v spore o poplatky počuť dozvuk podtónu nedávneho tendra na prevádzkovanie prímestskej autobusovej dopravy v bratislavskom kraji. O tú sa historicky starala spoločnosť Slovak Lines, ktorá je nástupníckou firmou niekdajšej SAD Bratislava. Verejné obstarávanie na prevádzkovanie služby počas nadchádzajúcich desiatich rokov prebehlo tento rok. Obstarávateľom bol Bratislavský samosprávny kraj a lukratívnu zmluvu napokon podpísala konkurenčná Arriva.
Súťaž trvala 19 mesiacov a predseda BSK Juraj Droba sa nechal počuť, že šlo o najnáročnejší tender v histórii samosprávneho kraja vôbec. Aprílové vyhodnotenie ponúk ukázalo, že 334 miliónovou ponukou nemecká Arriva podliezla ponuku konkurenčného Konzorcia Bratislava na čele so Slovak Lines o takmer 23 miliónov eur. Konzorcium výsledky obratom napadlo námietkou na Úrade pre verejné obstarávanie a po neúspechu aj v odvolaní na Radu ÚVO. Tá až na jeseň definitívne potvrdila výsledky a umožnila BSK v októbri podpísať zmluvu s novým dopravcom.
Spoločnosť Arriva, ktorá je dcérou železničného dopravcu Deutsche Bahn, tak po rokoch úspechov v regiónoch zaknihovala víťazstvo aj v hlavnom meste a potvrdila pozíciu najväčšieho autobusového dopravcu na Slovensku. Naopak, spoločnosť Slovak Lines prišla o svoje jediné pôsobisko v segmente prímestských spojov a ostali jej len diaľkové a medzištátne spoje.
V rukách však naďalej má aj prevádzku modernej novej autobusovej stanice a na tom sa zrejme nič meniť nebude. Majoritným akcionárom Slovak Lines je totiž cez sieť spriaznených firiem tretí najbohatší Slovák Ivan Chrenko, šéf developerskej skupiny HB Reavis. Tá je majiteľom pozemkov a tiež realizátorom projektu, v ktorom sa priestory autobusovej stanice Mlynské Nivy spájajú s nákupným centrom a dominantou výškovej budovy.
Vysoké poplatky v súťažných ponukách uchádzačov nacenené neboli. Platil by ich každý dopravca bez rozdielu a kraj vedel, že ich bude musieť preplácať. Nevedel však v akej miere. Ceny rástli aj pri diaľkových a medzinárodných autobusoch, tam sa však nanajvýš zdvojnásobili. Práve pri prímestských spojoch je nárast najprudší. Aj keď Slovak Lines tvrdí, že plánované zdražovanie komunikoval už od začiatku roka, konkrétny cenník predstavil až na začiatku septembra, kedy už bolo viac menej jasné, že lukratívnu súťaž nevyhrá.