Nazdar, pripojim sa k tejto teme.
Temu
brzdy riešim v podstate od kedy mam horsky
bike (2016) ... pri svojej váhe 95kg + vybavenie + bike = brzdy dostanú zabrať.
Chalani z mtb.com majú výborne prepracovaný laboratórny setup a metodiky merania účinnosti
mtb bŕzd a čerešnička => úplna absencia "ľudského pocitu" dáva jednoznačnú odpoveď na čo sa pýtal:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/https://ebike-mtb.com/en/group-test-e-mtb-disc-brakes/2/naviac aj dosť zaváži aj veľkost brzdového kotúča (posledna strana):
https://www.sensorprod.com/news/white-papers/2010-03_ctb/wp_ctb-2010-03.pdfA musim povedať že papierove testy su jedna vec, druha vec je aký majú brzdy charakter.
z osobnej skúsenoti som mal nasledovne sety:
Hayes Radar (low-cost 2 piesty) - kotuce Hayes, Avid; 160,180,203mm
SLX M7000 (lepšie 2 piesty) - kotuce Avid; 180,203mm
XT M8000 (v podstate to iste ako riadok vyššie) - kotuce Shimano Deore, XT; 180,203mm
XT M8020 (prerobil som XT 2priesty vyššie za 4piesty výmenou prasaťa) - kotuce Shimano XT, Magura; 180,203mm
Začnem od začiatku:
1.) Hayes Radar (low-cost 2 piesty) - kotuce Hayes, Avid; 160,180,203mm:
boli to original brzdy k mojmu prvemu mtb, brzdili celkom fajn, mali hryzavý charakter. ale achylová päta bola výdrž = stačilo sa pustiť malým kopcom a po troch stlačeniach páky začali vädnúť (v angličtine sa to nazýva "fade") v a princípe prestali brzdiť. Zmeny velkosti kotúča moc nepomohli = vädnutie prichádzalo ešte rýchlejšie a nečakane, bolo to nebezpečné a nemohol som sa ne spolahnuť. Po kratkom čase som sa rozhodol ich vymeniť za:
2.) SLX M7000 (lepšie 2 piesty) - kotuce Avid; 180,203mm
Obrovský rozdiel oproti Hayes-om, v princípe nevädli, dobrý brzdný výkon, na
XC bike to bola fakt bomba = na zvažnice, lesne cesty, bol som max spokojny, vtedy vyšli na cca 140€ aj s platničkami s chladením + služba skrátenia hadíc na mieru
3.) XT M8000 (ešte lepšie 2 piesty) - kotuce Shimano Deore, XT; 180,203mm
tieto prišli s novým celoodpruženým trail bike-om, charakter veľmi podobný ako pri SLX-och, no
celoodpruzeny bike +
teleskopka dáva vyššiu mieru istoty a tak sa jazdilo dole kopcom rýchlejšie, vymenil som aj pôvodne kotúče na XT = bol to len drobný rozdiel vo výkonnosti ale mali viac hryzavý charakter
4.) XT M8020 (prerobil som XT 2priesty vyššie za 4piesty výmenou prasaťa) - kotuce Shimano XT SMRT81 / MT800, Magura; 180,203mm
podarilo sa mi zohnať tu na bazare 4 piestové prasa, vymenil som za pôvodne 2 piestové a to je ešte další level vyššie ... v prinícípe už je asi málo lepších bŕzd. Tu fyzika nepusti = velkost kontaktnej plochy kotuc vs platnicky je o 50% vačšia ako u 2piestov (
https://images.app.goo.gl/pwUVZCcGmVfqZWpv9). V realite to je, že brzdím iba jedným prstom. V prípade prednej brzdy ak potiahnem páku dvomi prstami znamená to automaticky "frontflip" cez rajdy. Výkon to má predimenzovaný, na rozdávanie, nedajú sa prehriať = nevädnú, 100% účinok za každých okolnosti.
Možno by som ešte chvilku venoval kotúčom ... totiž mal som starší model Shimano XT (SMRT81), brzdilo to úzasne, jenine čo ma iritovalo, že po dlhom brzdení sa kotúč vlnil, potom chvílku šúchal a po chvilke prestal ako vychladol. Nič hrozné. Za honbou k dokonalosti brzdového systému a dlhom zvažovaní som kupil Magury Storm HC. Namontoval, brzdilo to +/- rovnako čo sa týka výkonu, ale na charakter som si teda zvyknúť nemohol. V tomto prípade brzdný účinok nastupoval postupne a nie "hryzavo" ako som bolo u Shimano kotúčov. Skúšal som rozne finty, odmasťovače, brebrúsil som platničky ... ale žiadna zmena => proste je to charakter kombinácie bŕzd a kotúčov. Nakoniec som kúpil nové kotúče Shimano XT MT-800 ... a hryzavý charakter sa vrátil a vrátil sa aj
na tvári.
Záver a odporúčania:
Asi nie je jednoznačné čo je lepšie a čo je horšie. A z osobnej skúsenoti tam vidím 2 základné závery:
1.) primárny účel = "bezpečnosť a spoľahlivosť" - či ťa "dovezú" domov celého, či výkonnosť bŕzd postačuje na tvoj region kde jazdíš (hory, roviny, ...), telesná hmotnosť, prípadne nie je na škodu aj nejaká výkonová rezerva.
2.) pocity = "charakter" - akým spôsobom brdíš, štýl brzdenia (či radšej brzdíš dostatočne vopred a predvídavo alebo na poslednú chvílu
).
Mne trvalo 5 rokov pokým som zistil čo mi presne vyhovuje a čo mi stači, a to sa samozrejme menilo časom ako som sa zlepšoval kondične a aj technicky.