Fuxo2 už to dost dobře vystihnul a tak to je.
Já to doplním, jak to mám já a jak to s tím souhlasí a také co je třeba srovnávat, aby to mělo aspoň trochu smysl:
- základem je srovnávat stejnou dobu jízdy, tedy nikdy ne najeté kilometry nebo nastoupané metry
- na
ebiku obecně šetřím proti klasice svaly a šlachy, ty jsou celkově zatížené určitě o něco méně (a díky tomu můžu zase hodně jezdit, nemám v pořádku patelární šlachu)
- na druhou stranu na ebiku dokážu znatelně více zatěžovat kardiovarskuálrní systém (tedy dokážu odjet stejnou dobu jízdy na vyšším průměru tepovky než u klasiky) a i se tím za stejný čas více unavit (přesně jak zmiňuje Fuxo2 ten den po dojetí být více na kaši než u klasiky)
- přesně jak ale už píše Fuxo2, tak z toho odregeneruji rychleji, protože tam nedochází k těm mikropoškozením ve svalech (jako u silovějšího tréninku) a tím tedy zase další důvod, proč mohu jezdit následně více
- ono to na ebiku (tedy aspoň v mojem případě) samo svádí do častějších krátkodobých intenzit, stejný prudký výjezd jedu kratší dobu, takže si můžu dovolit ho vyjet ve větším tempu, na klasice bych to po tu 2-3x delší dobu výjezdu nezvládnul a také by tam byla ta limitace silového výkonu nohou
- pro mě je tedy
ebike vs
bike (oboje full) podobné, jak u klasiky jsem měl silnička vs bike (kde na silničce jak se jede rychleji, tak se více jede stylem udržím tempo v každé vlnce, kde to jde, oproti tomu, že u
biku bude stejně stoupání delší, tak nemá cenu to napálit na začátku kopce, když to stejně celý kopec nemohu udržet
Jediný problém ebiku pak je určitá ztráta síly v nohou, jak tam právě oproti klasice chybí více využití maximální síly svalů. Oproti tomu obecná fyzička (z pohledu hlavně zadýchání a tepů), tak tam jsem na tom z ebiku velmi dobře (oproti klasice).
Tedy na závody na klasice to ideální trénink určitě nebude. I když jako jen část tréninku by být mohlo. Ale v každém případě tam musí zůstat i dost nájezdu na klasice, protože síla v nohou a silová vytrvalost jinak bude chybět (a dobrý stav kardiovarskuálrního systému to sám o sobě nezachrání).
A ještě jedno doplnění ke kloubům, šlachám, když jsou nějaké problémy. U ebiku je další obrovské jedno plus a tím jsou kratší kliky. To také hodně pomůže. Na klasiku je lze sice také použít (a já po přechodu na 165mm kliky u ebiku pořídil i na klasiku, předtím jsem jezdil 175mm kliky a mám nohy 84,5cm rozkrok), ale tam už to není tak jednoduché, protože může někdy ta páka v některých situacích (třeba v terénu kdy nelze udržovat konstatní rychlost a dohánět to vyšší kadencí) chybět.