Tak kutilové, máte možnost realizovat se... :)

poslednou dobou nemame co robit (ironia... ) a tak hutame ,ake najlepsie MTB znacenie by sa na slovensku dalo vytvorit, resp. upravit (po dohode s organizaciami ktore to maju na starosti). Mame totiz pocit,ze sucastny system uz nie celkom dostatocny.

Zaujimavym by mohol byt UK system znacenia : http://www.imba.com/resources/trail_bui ... culty.html

avsak ten by mal byt doplnkom pre nejaky orientacny system..
alebo?!? ==> priestor pre diskusiu, Vase nazory...
vopred dakujem
Peter Ksenzsigh - Slomba
14.07.2008 - 16:13:48
00
Zmena znacenia nebude len o zmene v prirode ale aj o zmene v cyklo mapach a to bude beh na dlhu trat. Bolo by urcite fajn ujednotit system znacenia v okolitych statoch, ale vobec netusim aky system sa kde pouziva. Ten nas je vcelku jasny a postacujuci. Viac ako graficka stranka ma trapy prehladnost znacenia. Useky kde je znacenie teoreticky zbytocne ( rovinky, zjazdy bez moznosti odbocenia ) su oznacene aj viac krat a problematicke tz. krizovatky lesnych a polnych ciest, tak tam znacenie chyba. Dalej sa stretavam s tym, ze trasy oproti mapam niesu uz aktualne, su odklonene, skratene atd. Takze toto je robota pre X ludi. Niekedy to robili takzvani " znackari " dnes neviem. Tam je asi priestor pre pomoc z nasej strany.
14.07.2008 - 17:15:42
00
Drotar, sucasny system cyklo znacenia v ziadnom pripade nevyhovuje potrebam horskych cyklistov. Ak by si si pozrel system znacenia napr. od IMBy, tak zistis, ze ich system znacenia obsahuje informaciu o narocnosti trasy, kdezto nase znacenie toto nepozna. A to je najvacsi nedostatok sucasneho znacenia u nas. Ako by si napriklad oznacil DH trat? Das tam klasicke "C-cko"? Ovela zmysluplnejsie by bolo doplnit sucasne "C" znacenie nejakym doplnkovym, ktore by poskytovalo informacie o narocnosti a urceni trate (DH, FR, enduro, XC...). Niektore systemy znacenia rozoznavaju technicku narocnost trate a "fyzicku" narocnost trate. Fyzicka narocnost sa udava v natupanych metroch (intervaly). Problem vsak je, akym sposobom zahrnut vsetky tieto informacie jednoducho zaclenit do zrozumitelnych a jednoduchych symbolov a idealne by bolo, ak by nove znacenie vychadzalo z uz nejakeho existujuceho znacenia. Tym by sa zabezpecila vacsia "interoperabilita" znacenia.
14.07.2008 - 17:59:41
00
Persing toto vsetko co si napisal je absolutne jasne. Netvrdim ze stav na Slovensku je idealny a nove znacenie urcite bude prinosom pre vsetkych ktory toto znacenie budu pouzivat. Narocnost trate je u nas vyznacena iba v cyklomapach. Treba sa poobzerat po modeloch v cyklisticky viac vyspelych krajinach a pouzit to co inde funguje.
14.07.2008 - 18:51:38
00
huraaaaaaaaa :) na toto som myslel uz davno,presne ako pise persing-tym,ze pouzivame to iste znacenie v terene pre narocnejsie mtb trasy az po cestne trasy vlastne splyvaju vsetky mtb"styly"ci discipliny do jednej cyklistiky a potom tu mame tisic xyx km cyklotras a otazku od politikov-co vlastne chcete...?To doterajsie znacenie JE zastarale a treba ho prerobit,doplnit informacie o trase aspon v mapach a na startovnych/cielovych(ale aj krizovych miestach po trase) miestach,kde by mali byt mapy cyklotrasy s popisom,upozorneniami atd.
Neviem ako to v reali oznacuju ti Briti,ale myslim,ze ta tabulka je iba informacne znacenie na mapach a hlavnych miestach,neviem si predstavit,ako by to vyzeralo,keby to bolo znacene na kazdom a jednom znaceni...Inac to znacenie je v poho.
Bohuzial si myslim,ze po zmene na tento system by sme tych ciernych moc nemali :roll:
Co sa tyka znacenia v terene,myslim si,ze o dost lepsie je znacene v BeNeLuxe :arrow:
http://forum.mtbiker.sk/viewtopic.php?t=14424
priklad:
http://www.mtbroutes.nl/
14.07.2008 - 19:31:03
00
Tiež si myslím, že súčasný spôsob značenia nie je dostatočný. Mne síce až tak nechýba označenie náročnosti, ale kľudne nech sa obtiažnosť (a prípadne iné informácie) vyjadrujú vo forme nejakého doplnku k existujúcemu značeniu (napríklad ten model, čo ho vyššie uviedol bonecrasher). Myslím si však zároveň, že súčasné "C" značenie nemá zásadnú chybu, okrem jednej - má iba štyri farby. V lokalite, kde chcú budovať hustejšiu sieť trás, tie štyri farby nepostačujú. Otázka je o to naliehavejšia, že zákony obmedzujú jazdenie mimo ciest iba na vyznačené trasy a tak keď chcete niekde vyznačiť čo najviac trás (aby ste vyhoveli zákonu), tak sa nevyhnete či už križovaniu, či dokonca súbehu rovnakých farieb...
Na druhej strane jednoznačne treba zachovať existujúce "C" značenie, pretože su ním vyznačené už tisícky kilometrov cyklotrás a tak nie je možné začať od piky a treba nájsť nejaký kompromis alebo prepojený systém. Podľa mňa by sa "C" mali používať na cestné a trekingové trasy, zatiaľ čo MTB trasy by sa mohli začať značiť inak - trebárs písmenom "M" alebo nejakým geometrickým tvarom (súčasné "C" sú namaľované v štvorcoch) ... Úplne najnúdzovejšia by bola kombinácia "C" a čísla trasy pod ním, ale to s mi moc nepáči...
14.07.2008 - 19:41:27
00
Podla mna by sa dalo aj tak spraviť ze to klasické "C" by zostalo a náročnosť by sa udávala jeho farbou modrá - lahká ..... až čierna najťažšia, ale aj tu by bol problém keby sa dva podobné typy trás = farieb krizovali.
To by sa dalo samozrejme vyriešiť na križovatkách nejakými tabulami a smerovníkmi.
Najdôležitejsie je ale zistit u kompetentných ci je možné meniť typ značenia a do akej miery .
14.07.2008 - 21:42:10
00
Existujuce cykloznacenie sa mi javi primarne zamerane na cykloturistiku, tras vhodnych len pre MTB nie je vela. Tiez presnost zakreslenia v mapach je dost nizka a okrem toho cyklo a turisticke mapy su oddelene. Osobne ho vobec nepouzivam.

Na MTB hodne pouzivam turisticke znacky (TZT). Miesto duplicitneho znacenia tras pre MTB vidim skor zmysel v spolupraci s KST (Klub slovenskych turistov) - personalna, financna pomoc. Otazne je, ci je vobec mozne riesit nieco na oficialnej urovni s KST. Aj bez spoluprace s KST by dala aspon popisat vhodnost jednotlivych TZT pre MTB (aj neoficialne).

Oficialne znacenie novych MTB tras asi tiez nebude jednoduchy proces
(vlastnici, ochranari, KST... ) + kopec prace. Z pohladu znackovania je podla mna v dobe GPS dolezitejsia dostupnost informacii (aj o neoficialnych trasach) z internetu alebo tlacenych map, ako samotne znacenie v terene. CEMBA je zapojena do spoluprace s http://www.cykloserver.cz , tu vidim prilezitost aj pre SLOMBU.
Tiez by mozno stalo za pokus snazit sa nieco poriesit ohladne mapovych podkladov od http://www.nlcsk.org/ pre SLOMBU, ktore su IMHO pre MTB idealne.

Zhrnutie asi takto: orientacny system by mal byt zalozeny na kvalitnom webovom portali. Novy SHOCARTacky http://www.cykloserver.cz vyzera pouzitelne. Obsahol by popisy TZT z pohladu cyklistu a ine trasy pre cyklistiku. GPS data k trasam su samozrejmost. Trasy by mohli byt SLOMBA approved/recommended :) . V terene by boli znacene (a tym padom uplne oficialne) len niektore trasy.
15.07.2008 - 08:15:39
00
2paloTT: nezabudaj na zakon,ktory jazdenie mimo trasu zakazuje. To, ze ju budes mat v gps-ku ti velmi v argumentacii s lesakom asi nepomoze... jednoznacne treba zvysovat aj pocet vyznacenych cyklo tras. otazka je skor, ako ich znacit.
15.07.2008 - 10:43:54
00
mozno budem kecat, no podla mna mame znacenie rozdelene podla typu na cestnu a horsku cykloturistiku, pricom rozdiel v znaceni je ten, ze cyklista na znacke ide bud rovno alebo do kopca. Taktiez mame farebne znacenie podla obtiaznosti, dlzky takze nevidim dovod, preco by sa to malo zmenit na ine znacenie ... skor som za doplnenie o informacie o technickej a fyzickej narocnosti.
Pre specialne trasy (downhill, enduro, singlac ...) by som ale uprednostnil uplne nove znacenie, ktore by jasne davalo najavo, na co a pre koho je ta ktora trasa urcena, viz IMBA

http://www.cyklopolana.slovanet.sk/html/znacenie.html
15.07.2008 - 11:57:05
00
2paloTT: nezabudaj na zakon,ktory jazdenie mimo trasu zakazuje. To, ze ju budes mat v gps-ku ti velmi v argumentacii s lesakom asi nepomoze... jednoznacne treba zvysovat aj pocet vyznacenych cyklo tras. otazka je skor, ako ich znacit.


:?: Cyklotrasy chapem ako nastroj na popularizaciu MTB a nie ako nastroj na jeho legalizaciu! Zakon o lesoch je nejasny, ale tvoja interpretacia je znacne proti bikerska, ja mam radsej ten proMTB vyklad (= ked bikujem v CHKO po lesnych cestach, chodnikoch a TZT neporusujem zakon). Ktory vyklad je spravnejsi, by ozrejmil len pripadny sudny spor.
Pokial reakcia na tento zakon bude budovanie legalnych tras pre MTB, tak to moze byt kontraproduktivne - ty ktorym MTB v lese vadi, budu argumentovat, ze mame specialne trasy pre MTB, nech ideme tam.
IMHO Proti zakonu treba bojovat lobingom, osvetou, snahou o zmenu zakona a nie znacenim cyklotras pre MTB.
Nemam nic proti budovaniu/znaceniu cyklotras pre MTB, ale pri sucasnej hustote lesnych ciest a TZT to nevydim ako palcivy problem, ktory treba riesit.


Naposledy upravil Palo TT dňa 15.07.2008 - 12:48:53, celkovo upravené 1 krát.

15.07.2008 - 12:36:44
00
podla mna mame znacenie rozdelene podla typu na cestnu a horsku cykloturistiku, pricom rozdiel v znaceni je ten, ze cyklista na znacke ide bud rovno alebo do kopca

Zda sa mi, ze niekde sa to znacenie uz pouziva. Nie je to zly napad. Tu su nejake vzory a vysvetlivky: www.sckbicyglo.host.sk/znacenie_cyklotras_s.htm

A ako je na prilozenom linku vysvetlene, zaklad znacenia je vytvoreny pismenom C a farbou, ktora zaroven nepriamo urcuje aj obtiaznost, takze zmenit system od zakladu by asi nebolo rozumne. Mozno by stacilo zaviest este cierne C-cko a to by vyznacovalo najobtiaznejsie trasy a ti, co by sa dali po ciernej by jednoducho museli ratat s tym, ze tam moze byt tlacenie/znasanie biku a hotovo. V jednoduchosti je sila. :idea:

Este je tu dalsia a komplikovanejsia moznost - vybrane MTB trasy by sa doplnili o symbol obtiaznosti po vzore UK alebo by sa jednoducho cislovali napr. ako v Taliansku. Keby boli vybrane trasy oznacene ciselne, tak by stacilo v legende cykloturistickych map a na webe slomby/cykloservera strucne klasifikovat obtiaznost trasy bud piktogramami po vzore UK abo slovnym opisom a podla cisla by sa dali trasy aj lahko vyhladavat aj za situacie, ze by ich bolo nebodaj velmi vela (vzdialena buducnost). Ale oba nove sposoby (piktogramy, cislovanie) su uz zasadna zmena systemu a nebude to tak jednoduche, cierne C-cko sa mi zda ako najlahsie riesenie plne kompatibilne s existujucim systemom.
15.07.2008 - 12:45:19
00
to vsetko sme uz skusali a nevyslo, takze momentalne mame len moznost cakat na pripadnu zmenu politickeho prostredia, ktora by viedla mozno aj k zmene zakona. no cakat nie je nic moc, a tak rozmyslame ako robit aspon nieco, co rozhodne nie je zbitocne!! tak ci tak, toto znacenie treba upresnit - vylepsit a toto forum je prave o tom. inac nie som proti bikersky, ako si ma nazval, skor sa snazim byt realista , ktoremu sa necce cakat na onen sudny spor. ;)
15.07.2008 - 12:50:15
00
to vsetko sme uz skusali a nevyslo, takze momentalne mame len moznost cakat na pripadnu zmenu politickeho prostredia, ktora by viedla mozno aj k zmene zakona. no cakat nie je nic moc, a tak rozmyslame ako robit aspon nieco, co rozhodne nie je zbitocne!! tak ci tak, toto znacenie treba upresnit - vylepsit a toto forum je prave o tom. inac nie som proti bikersky, ako si ma nazval, skor sa snazim byt realista , ktoremu sa necce cakat na onen sudny spor. ;)

Upresnenie urcite neuskodi, ale co dalej? Aplikuje sa spatne na existujuce cyklotrasy? Aplikuje sa v terene, alebo len na mapach/webe?
Alebo po TZT a cyklotrasach vznikne dalsi system znacenia v lesoch? Pochybujem, ze novych tras bude pribudat ako hub po dazdi.
Vsak aj TZT a cyklotrasy su vela krat v zlom stave a zle zakreslene v mapach a je tu co pomahat/vylepsovat/spolupracovat.

Na samotne upresnenie znacenia by stacilo len vhodne doplnit technicku narocnost - napr. stupne podla http://www.singletrail-skala.de/
Tu vznika dalsi problem, ako oznacit cestu, ktora je 9km pohodlna siroka lesna cesta a potom sa 500m bike nosi po skalach...
Fyzicka narocnost sa da vycitat z mapy (vzdialenost,prevysenie).
15.07.2008 - 13:12:11
00
lezci obvykle oznacuju stenu podla najtazsieho useku..teda aspon ja som tak videl doteraz... myslim,ze to ma nieco do seba, lebo tam musis vediet presne do coho ides a to iste by malo byt aj na trailoch.. pokial bude stavany nejaky novy trail, tak by mal byt stavany v jednej obtiaznosti cely,ved predsa nestaaviam nahodne,ale ucelovo...ak bude ,,ultra-light" tak nech je cely taky,a nech je jazditelny hoc aj na crossaci,ak ma byt technicky narocny, tak nech nejaky chudacisko neriskuje zivot...
15.07.2008 - 13:27:05
00
keyboard_arrow_up