Zdravim chalani. Citam, vela sa tu pise o remenoch a prevodovkach. Niektorí hladaju taky bike, iny to nechcu, mnohí majú skúsenosti len z internetu a nejakých fór, len pár asi osobnú skúsenosť. Ono za prve treba pochopit rozdiely medzi prevodovkou a klasickou prehadzovačkou, ako aj remenom a reťazou. Užitie, váha, ovládanie, údržba atd... Oboje ma svoje výhody aj nevýhody, a to čo niekomu bude aj na MTB vyhovovať pri remeni a prevodvke, inemu naopak. Cize aj akoze objektivne rozdiely budu vnimane subjektivne. Kedze osobne remen jazdim, aj s prevodovkou - kedysi Rohloff a teraz Pinion - mozem trosku realne porovnať s predoslou klasikou. Shimano Alfine som nejazdil, je to sice oproti nemcom tretinova cena, ale kvalita este menej. V Shimane su ozubene koliecka ako v hodinkach, v nemeckych prevodovkach ako v brúske. Su dimenzovane na cca 100000km, pri dobrej udrzbe a neagresivnom ci nie moc zatazujucom jazdeni aj dlhsie. Tu je otazka, kolko vam vydrzi klasicka prehadzovacka, akokolvek sa o nu budete starat. Len do toho musite zapocitat aj pastorok. Vseobecne prevodovka nie je na extremne agresivnu jazdu, radit v zatahu sa na nej nedá /treba doslova zastavit pedalovat a v sekunde preradit/, ale zase na druhej strane, dokazete s prehadzovackou preradit bez potocenia kolesom? U prevodvky bez problemov. Remene - životnosť, odolnost, hlučnosť, udrzba, cena. Zivotnost remena je od 15000km do cca 25000km, /ozubene kolesa na remene dva-tri krat viacej/ zalezi od jazdenia, zataze, udrzby, atd. Bonus je, ze ak je uz remen z jednej strane zodratý, staci ho otocit o 180 stupnov a este sa s nim da najazdit nejakych pár tisíc kilákov. Odolnost - podobne ako u reťaze, treba do neho riadne šlahnut, ci prerezat ho, aby si ho znicil skor ako treba. Je v tom karbon. Praskanie az ked uz naozaj konci jeho zivotnost. Hlučnosť - kto tvrdi ze remen je hlucny, tak je blbec. A ak porovnam prevodovku - tiez je tam mozno par stupnov, kde je to jemne hlucnejsie, ale inak je to tiche skoro ako premazana nova reťaz. Udrzba - tu je to spojene s odolnostou. Striekanie silikonovym sprejom - jedine v zime, ale hned to otriet, remen musi ostat suchy. Inak sa nan lepi prach atd, a to sposobuje odieranie. Najlepsie je suchy, cisty. Vtedy sa nan nic nelepi, a ak sa aj odiera z ozbenych kolies, kedze je to suchy prach, neulpieva na remeni. A celkovo - staci vystriekať a hotovo. Pretrhnut ho - ak sa do toho oprie 200kg borec v zaťaži, roztrhne vsetko, aj reťaz. Cena - remen stoji cca 100€, z Ciny cca 60€. Kolko stoji kvalitna
reťaz viete. Vydrzi vam reťaz cca 20000km? Osobne po skusenosti ine ako remen nechcem. Sucho, ticho, cisto, nulova udrzba, dlha zivotnost. PS: cital som jeden clanok, kde chalanisko siel na
biku krizom cez juznu ameriku, s remeňom. Na biku mal naloženeho cca 40kg batožiny, plus svoja vaha 90kg a prostredie - pieskove a suche. Remeň sa mu pretrhol po cca 16000km. Vratim sa k prevodovkam. Na internete je hromada porovnani, meraní atd. Treba vacsi
vykon ako na prehadzovacku? Ano..o cca 3-5% viac. Mazanie - Rohloff cca 5000km /bez problemov aj cca 7000km/, Pinion cca 10000km. Jedno mazanie vas vyjde na cca 20€. Radenie - najvacsi rozdiel oproti prehadzovacke s retazou /preradite aj v najtazsom zabere, radite pocas tocenia pedalmi, kolesami/. Pri prevodvke sa v zabere preradit neda, musite doslova zastavit na sekundu v pedalovani a preradit. Vyhoda - preradite aj ked stojite na mieste a dokazete preradit z 1-ky na 12/18 stupen okamzite. Da sa jazdit "klimbing" s prevodovkou? Osobne - da sa, je to o zžití sa s radenim. Aj ked ano, agresivne
radenie v stupani je silnou strankou prehadzovaciek. Vaha - vaha prevodvky je cca 1,2-1,5kg. Veľa? Na druhu stranu treba dat u Rohloffu náboj, pastorok, prehadzovačku. U Pinionu zase pílu, prehadzovačku, stredový náboj. Vo váhe remeňa a
reťaze je tiež rozdiel. Cena - od cca 1100€ do 1500€. Na cenovu vahu treba na druhu stranu dat zas to iste, ako pri váhe. A samozrejme nie tie najlacnejsie sady. Rohloff zaruka 2 roky, Pinion 2 alebo 5 rokov, zalezi od modelu, ale 5 ročnu zaruku si možete dokupiť za pár euro. Jeden velky rozdiel medzi Rohloff/prehadzovackami a Pinion - zmena prevodovych stupnov sa pri Rohloff a prehadzovacke deje vzadu, cize podla toho aj mate kadenciu, cize rychlost pedalovania. Pri Pinion je to ine - prevody sa menia na klukach, vnutri prevodvky, cize kadenica sa nezmeni tak rapidne. Rozdiel medzi najrychlejsim pedalovanim a najpomalsim nie je taky velky ako pri prvych dvoch. Aj ked stupam do strmaku pri jednotke, pedalujem relativne normalne a vidim, že stúpam. Druhy bonus je rozlozenie váhy - je v strede biku. Pouzitie - ano, prevodovky boli primarne vymyslene pre traveling, cykloturistiku, pripadne trosku aj ta mestska cyklistika. MTB az neskor, teda sekundarne. Cykloturistika je jasna - minimum servisu, dlhy dojazd, vysoka spolahlivost ak jazdis normalne. Mestka cyklistika - len pre lenivcov, co sa nechcu o
bicykel starat. MTB - bezne sa puziva, ved aj tie najTOP znacky robia prevodovky a remene. Len je to ine jazdenie, teda ine radenie atd. Je to o zvyku. Kto chce cross country ci CX, mal by zvažiť, velmi vhodne. Downhill ci enduro - hmm... tak 50/50. Kto chce len klasicke dlhe tury v prirode ci lese - velmi zaujimave. Na zaciatku bola otazka kde kupit na SVK - odpoved - nikde, neda sa, vsade to povazuju za nezmysel, nik to na SVK nedovaza. Cize jedine bud Cechy na zakazku, Madarsko jedna firma - nerobia MTB, alebo potom uz len Nemci ci Rakusania najblizsie. Dodacie lehoty dnes?
Od objednania tak do pol roka najskor. Jedine ak kupi clovek priamo z obchodu, vystaveny kus. Kazdopadne, ceny bikov s Nemeckymi prevodovkami nejdu pod 3000€. A za skutocne solidny novy vyhodite kludne 4-5 tisic ci viacej. Shimano sa da kupit uz od cca 900€. Samozrejme nejaky treking
bike len, ci city bike. Pri cene si treba v porovnani
prehadzovacka a bike s remenom a prevodovkou dat na vahy aj ceny servisu, urzbu a zivotnost dielov. Kolko toho spotrebujete pocas 10000km na prehadzovacke s retazou, a kolko na prevodovke s remenom. A ak si to date do rovnice s nabehom 100000km? Celkovo, na zaver - ano, treba si to vyskusať. Nie kazdemu to sadne, ale rozhodne som si istý, ze ak je clovek zvyknuty dlho jazdit prehadzovacku a sadne si na prevodovku s remenom, bude frustrovany a bude nadavat na radenie. To je ta železna kosela - zvyk radenia. Ja ked som si zvykol na prevodovkove radenie a potom som presadol na klasiku, nevedel som ako mám radiť...
A este jedno upozornenie -
servis si urobite len sami! Nik vam to nikde na SVK neopravi. Na druhej strane - servis bude treba mozno tak raz za 50000km. Vsetko je to robene s umyslom pre cykloturistiku, cize aby si vsetko clovek mohol urobit sam.