Zda sa, ze v roku 2022 do ponuky od Dema pribudli tzv. agresivne HT. Lacnejsi model stoji 1200 EUR, drahsi 1550.

https://dema.bike/bicykel/2022/10926-befly-salt
https://dema.bike/bicykel/2022/10923-befly-sugar

Lisia sa samozrejme bizuteriou, ale zaklad je reach 47 cm pri velkosti L, zadna stavba 43 cm a hlavovy uhol 65,5 stupna.

Spomedzi ostatnych viac alebo menej slovenskych HT to ciselne vychadza ako najlepsia volba, kedze tu mame:

Kellys Gibon, 47 cm reach, 44 cm zadna stavba, 66 stupnov hlava : https://www.kellysbike.com/sk/trail-c922/gibon-50-29-p68148
CTM Zephyr 29", 44,5 cm reach, 44 cm zadna stavba, 67 stupnov hlava: https://www.ctm.sk/bicykle/mtb/zephyr-29/tmava-sivotyrkysova-siva/
CTM Zephyr Xpert/Pro 29", 44,5 cm reach, 43,5 cm zadna stavba, 66 stupnov hlava: https://www.ctm.sk/bicykle/mtb/zephyr-29/tmava-sivotyrkysova-siva/
alebo aj Devonic Fate, 47 cm reach, 42,5 cm zadna stavba, 65 stupnov hlava, ocel: https://www.devonic.sk/fate

Alebo ked sa pozrieme za hranice:

Rock Machine Blizz TRL, 47,2 cm reach, 44 cm zadna stavba, 66 stupnov hlava: https://rockmachine.sk/2022/mountain-hardtail/blizz-trl-70-29/gloss-grey-black-green
Qayron Spyro MK II, 43,1 cm reach, 44,5 cm zadna stavba, 66 stupnov hlava: https://qayron.com/kola/trail-ht--c14/spyro-mkii-q--p81
Whyte 801, 47,7 cm reach, 44 cm zadna stavba, 64,5 stupnov hlava: https://whytebikes.com/collections/hardtail/products/801
Canyon Stoic, 48 cm reach, 42,8 cm zadna stavba, 65 stupnov hlava : https://www.canyon.com/en-sk/mountain-bikes/trail-bikes/stoic/

Alebo co to znamena fakt hardcore HT:

Marin El Roy, 48 cm reach, 43,5 cm zadna stavba, 63 stupnov hlava, ocel: https://www.marinbikes.com/ww/bikes/2022-el-roy
(znalci doplnia nejaky model od Pole)

Mam CTM Zephyr 29" z 2021, takze kupu nezvazujem, ale vyzera to dobre.
30.04.2022 - 15:58:49
10
https://konaworld.com/honzo_esd.cfm
30.04.2022 - 19:23:40
00
Zabudol si asi tak na stovky dalsich HT od garazoviek az po celosvetovo zname znacky ako Specialized, Gt, Giant, ...

Neviem kde zacat tak pojdem postupne:
Vacsina ludi co chce taketo HT hlada univerzalny bicykel v zmysle bicykel ktory by zvladol viac disciplin o ktore maju zaujem. Aj ty si chcel nieco do lesa, na pumptrack, na traily, dat tam sedacku, ... Kazdy ma ale tie discipliny trochu ine, kazdy ma i tie priority inak nastavane. Za mna ak silou mocou slovenska znacka tak by to bol jednoznacne Matula Skalia v titane (vela stastia s hladanim geo). Takze nie kazdemu sadne ta tvoja najlepsia volba.

Vyzera ze hladas co najdlhsi reach, najpolozenejsiu vidlicu a najkratsiu zadnu stavbu ...takze si to pekne rozoberieme.

1. GEO tabulky nie su nikdy 100% presne. Uhly a dlzky su zaokruhlovane a merane roznymi sposobmi. Odporucam pohladat nejake videa ci clanky kde to meraju ludia upnute v stolici alebo s nejakym lepsim uhlomerom. To tam taka hlava lieta aj o stupen hore/dole.

2. Hlavovy uhol na HT:
Na HT ked si sadnes na bike tak sa ti zanori vidlica do sagu, to sposobi ze sa ti hlavovy uhol zmeni - zvacsi. Niektori vyrobcovia preto tabulky uvadzaju v sagu, pretoze je to na jazdu na HT releventnejsia hodnota. Cize 66 stupnov (statickych) na HT nie je ako 66 stupnov na fulle. Toto sa ale SVK znaciek najskor netyka, predpokladam ze vsetci to meraju staticky. Co je ale uz zaujimave je ako sa meni sag a tym i hlavovy uhol v sagu pri vidliciach s roznym zdvihom. A tiez to ako sa meni ten hlavovy uhol pri nezatazenej vidlici a tej istej vidlici v zdvihu.A teraz sa pozri ake rozne zdvihy tam v tom vybere mas. Vo vysledku potom mozes byt prekvapeny tym ze outsider co sa tyka hlavoveho uhlu bude v realnom svete lepsi ako bike s tabulkovo najpolozenejsim uhlom.

3. Kratka zadna stavba:
Tu tiez bacha na to ako rozni vyrobcovia meraju zadnu stavbu. Niektori to meraju ako horizontalnu dlzku os kolesa <-> stred, ini to meraju ako dlzku dolnej vzpery os kolesa <-> stred. Vo vysledku sa teda tiez moze stat to ze tabulkovo dlhsia zadna stavba bude obratnejsia ako tabulkovy vitaz.
Zaroven preco je kratsia zadna stavba lepsia? Je mi jasne ze vela ludi tu kratsiu zadnu stavbu chce, niektori i vedia preco, ale tiez su ludia ktori chcu dlhsiu zadnu stavbu. Kratsi zadok je fajn na pumptrackove veci, manualy idu spravit lahsie, kratsie odpaly sa odrazaju lahsie, zarezavanie klopiek a take tie lyziarske prejazdy ked to tocis v klopke nohami idu tiez spravit lahsie. Celkovo mozeme povedat ze je to hravsie. Na druhu stranu dlhsia zadna stavba je lepsia vo vyslapoch, na rychlejsich trailoch, v plynulych zakrutach aj klopkach ktore jazdis rychlo a pekne zo siroka, dopady skokov mi prijdu tiez istejsie, rozbity teren sa da jazdit istejsie a na dlhsie trasy je to pohodlnejsie a setri to energiu (asi koli kopcom) ... mam posuvne patky takze to viem porovnat na tom istom biku a to su veci co si vsimam. Pre bezne jazdenie je ale rozdiel hlavne v tych vyslapoch a manualoch, normalne mi to prijde ako vyber medzi efektivnejsim slapanim kopcov vs jednoduchsim robenim manualov.

4. Reach
Ok, to beriem ked chces zjazdovat. Chyba ale celkovy pohlad na geo, na to co nebolo povedane. Sami o sebe reach, uhol hlavy a dlzka zadku davaju nejaku predstavu ale je nekompletna a stale su hodnoty ktore mozu to predpokladane spravanie obratit naruby. A bacha aj na zvolene velkosti, L u jednej znacky nemusi byt to iste ako L u druhej znacky - napr dema ett 625, stoic 650 ... odporucana velkost na L stoicu by u demy bola XL

No a nakoniec jeden priklad za vsetky. Nedavno som tu kdesi daval ako priklad biku Marin Team Marin ktory mal predstavovat celu podobnu skupinu bikov, zhodou okolnosti sa neskor ten bike v horsej vybave dostal do pinkbike testu value ht bikov. No a trailovejsie xc so 120mm vidlou skoncilo v meranom nie uplne hladkom zjazde pred metou ht s pluskovymi kolesami a polozenejsou 160mm vidlou. Cize nejde len o vybavu alebo o geometriu ale o bike ako celok a o to na co ten bike chces. Tebe moze prijst ako najlepsia volba ta Dema, niekomu inemu iny bike. Mne to napriklad z ostatnych SVK znaciek prijde ako najskaredsi bike.
30.04.2022 - 23:06:12
01
vrabc0 sa ti cudujem, ze sa ti chce kazdemu odpisovat v takom rozsahu. Ale good stuf 👍
01.05.2022 - 11:55:02
00
K tomu bodu 4. ETT už IMHO nejaký čas neslúži na identifikáciu vhodnej veľkosti. Dôležitá je práve hodnota reach.
01.05.2022 - 12:00:43
00
Vdaka vrabc0, mas to zmaknute. Tomu sagu rozumiem, ale nenapadlo mi este porovnavat aj zdvih vidlice.

Ja som spokojny s tym, co mam. Ale keby som sa rozhodoval teraz, podla cisel by som tej Deme sancu dal. Neslo mi o porovnanie vsetkych HT na svete, ale skor o to, ci tieto slovenske firmy drzia krok s dobou.
01.05.2022 - 15:08:36
00
Kristina napísal:
K tomu bodu 4. ETT už IMHO nejaký čas neslúži na identifikáciu vhodnej veľkosti. Dôležitá je práve hodnota reach.


Dva biky, oba s reachom 485mm. Jeden ma stack 640 a uhol sedlovky 68 stupnov, druhy ma stack 620 a uhol sedlovky 78 stupnov. Nemyslim si ze ta velkost bude ta ista. Zijeme v dobe ked na urcenie velkosti potrebujes viac ako jeden udaj. Ak by som si ale mal vybrat len jeden udaj tak beriem ett pretoze ovela viac casu na biku presedim a ta hodnota ako taka aspon zcasti zohladnuje i uhol sedlovky. Tiez ale zavisi od stacku a uhlu (i lomu) sedlovej trubky. Reach beriem len ako taky doplnok pri vybere ramu, nieco ako hlavovy uhol - proste chcem aby ten bike mal takyto az takyto hlavovy uhol a takyto az takyto reach, ... atd. Nemam ani pocit ze by podla reachu urcovali vyrobcovia velkosti, to si len ludia nejak dali reach do suvislosti z velkostou. Ani teraz ked som z Pipedreamom konzultoval velkost tak sme nejak neriesili reach, ja som to neriesil a chalan len spomenul ze zavisi od toho co chcem jazdit. Riesili sme ett a co je sranda i wheelbase ako hodnotu podla ktorej sa rozhodnut ked som medzi ett - v zmysle vybrat to co mam blizsie aktualnemu bajku a na co som zvyknuty. (Ten vyber velkosti bol ale zlozitejsi s ohladom na to ze som bol medzi odporucanymi velkostami a chcel to jednak na prasenie na trailoch kde je lepsi dlhsi bike a zaroven na bikepacking kde je lepsi kratsi bike)
01.05.2022 - 18:38:39
00
Uhol sedlovky 68° je samozrejme nezmysel. Taký MTB rám snáď ani neexistuje. Rozsah sa zvyčajne pohybuje medzi 73° - 76°. Moderná geometria väčšinou strmšie uhly od 74,5° - 76°. Strmší uhol je už tiež trochu extrém pre trailové bajky.
Pri nastavovaní posedu začíname nastavením výšky a predo-zadnej pozície sedla voči ose BB. Predo-zadnú polohu sedadla voči BB by si mal mať na trailovom bajku rovnakú, či má rám sedlový uhol 73° alebo 76°. Na tom sa zhodneme, že? ETT (efektívna dĺžka hornej rámovej trubky) bude pri rovnakom reach rozdielna pri ráme s rôznym uhlom sedlovej trubky. Stack ti ma začiatku slúži hlavne ako informácia ako vysoko budeš mať riadidlá oproti predchádzajúcemu bajku za použitia rovnakého predstavca a riadidiel. Je IMHO jednoduchšie nastavovať posed na novom bajku podľa hodnoty reach a až potom započítavať premenné ako je hlavový uhol, stack a wheelbase. Hodnota ETT môže byť totiž paradoxne kratšia na novom bajku avšak vďaka strmšiemu uhlu sedlovej trubky a nižšiemu stack môže byť rám dlhší (bude mať dlhší reach).
01.05.2022 - 19:54:32
01
Kristina Neviem ci som spravne pochopil tvoj prispevok ale mam pocit, ze si trochu protirecis. Na jednej strane tvrdis, ze je jednoduchsie nastavovat posed na novom biku podla hodnoty reach a na druhej strane zase zvyraznujes ako uhol sedlovky ma vplyv na hodnotu ETT. Ja suhlasim s vrabc0, ze ETT je co sa tyka posedu dolezitejsia hodnota ako reach prave preto lebo vacsinu casu na biku presedis a ETT ti najlepsie napovie v akej vzdialenosti budes mat od seba hlavu/rajdy.

"Hodnota ETT môže byť totiž paradoxne kratšia na novom bajku avšak vďaka strmšiemu uhlu sedlovej trubky a nižšiemu stack môže byť rám dlhší (bude mať dlhší reach)."

Tuna akosi nerozumiem co chces vlastne povedat. To ze strmsi uhol sedlovky skracuje hodnotu ETT je mi jasne. Uhol sedlovky a ani vyska stacku podla mna vsak nema ziaden vplyv na hodnotu reach.
02.05.2022 - 09:17:21
01
imajoros napísal:
Kristina Neviem ci som spravne pochopil tvoj prispevok ale mam pocit, ze si trochu protirecis.
Tuna akosi nerozumiem co chces vlastne povedat. To ze strmsi uhol sedlovky skracuje hodnotu ETT je mi jasne. Uhol sedlovky a ani vyska stacku podla mna vsak nema ziaden vplyv na hodnotu reach.

Nemyslím, že si protirečím. Skôr si myslím, že si nerozumieme.
Tu máš príklady, kde je rovnaká dĺžka ETT, ale rozdielny rozdielny sedlový uhol. Pozri čo to urobí z hodnotou reach a vzdialenosťou špičky sedla od riadidiel. Lepšie ako teoretizovať je vidieť to priamo nakreslené (obrázky sú robené v BikeCad). Všimni si, že pri prvých troch príkladoch je ETT 610mm. Mení sa iba sedlový uhol 74° a 75,5°. Na treťom výkrese je pri zmena STACK u vzorky so 74° sedlovým uhlom. Pozri čo zníženie hlavovej trubky o 10mm a stack urobil s posedom. Natiahol sa o 2mm. U všetkých príkladov, je sedlo voči BB v rovnakej pozícii a predstavec je taktiež rovnaký. Môžeš tu vidieť ako sa sa mení vzdialenosť riadidiel od sedla pri zmene uhla sedlovej trubky, pri zachovaní rovnakej ETT. Takže keď sa budeš držať ETT pri rôznych geometriách budeš mať úplne odlišnú dĺžku posedu. Rozdiel medzi vzdialenosťou špičky sedla od riadidiel lieta pri týchto sedlových uhloch až 15mm. Môžeš sa potom čudovať, že si sa držal ETT a ako to, že ten bajk je vlastne väčší pri použití rovnakých komponentov.
A teraz si pozri posledný štvrtý výkres. Reach je 464mm, t.j. rovnaký pri 74° aj 75,5°. A vzdialenosť riadidiel od špičky sedla urobil rozdiel iba 1mm.
Z tohto dôvodu je z môjho pohľadu hodnota REACH jednoznačnejší a dôležitejší údaj pri určovaní veľkosti bicykla ako ETT.

Prílohy:

Komentár súboru: SA 74°, ETT 610, Reach 464mm
vzor_74.png
vzor_74.png 66.85 KiB thumb_up0thumb_down

Komentár súboru: SA 75,5°, ETT 610
vzor_755.png
vzor_755.png 66.68 KiB thumb_up0thumb_down

Komentár súboru: SA 74°, ETT 610, lower stack
vzor_74-90.png
vzor_74-90.png 67.74 KiB thumb_up0thumb_down

Komentár súboru: SA 75,5°, Reach 464mm
vzor_755_reach_464.png
vzor_755_reach_464.png 67.31 KiB thumb_up0thumb_down

02.05.2022 - 10:54:10
00
Tu sa mi teraz naskytá otázka načo je potom riešiť sedlový uhol, keď si sedlo voči BB dám vždy rovnako?
02.05.2022 - 11:36:11
00
Kristina Co sa toho stacku tyka a vplyvu na hodnotu reach. Ak sa nizsi stack dosiahne skratenim hlavovej trubky - tak ANO. Ja som bol v tom, ze hlavova trubka ostava rovnaka.

Ohladne vzdialenosti od spicky sedla po rajdy. Obrazok 1 vs 4 (74st vs 75.5st sedlovy uhol) - to mi akosi nesedi. Nemoze tam byt rozdiel 1mm ked v ETT je rozdiel 1,6cm.
02.05.2022 - 12:08:03
00
Hlavne preto, že kedysi sa jazdilo sedlo viac vzadu voči pozícii osy BB. Uvedená ilustračná pozícia špičky sedla voči BB (25mm) je už skôr súčasný trend. Mnohí bajkeri ešte donedávna jazdili alebo jazdia sedlo posunuté aj viac ako 60mm vzad voči BB. Súčasný trailový posed, ktorý prechádza aj do XCO, je posunutý viac dopredu nad riadika. Takýto posunutý posed sa ťažko dosahuje u starších geometrií s položeným (menším) sedlovým uhlom. Preto majú súčasné moderné rámy predĺžený Reach a strmší Sedlový uhol.
02.05.2022 - 12:11:38
00
Uplne totozne cachrovanie sa da urobit i s reachom, preto pisem o tom ze jedna hodnota na vyber velkosti nestaci. Vid napriklad Canyon Stoic L (183cm-192cm) reach 480mm a toptupe 650mm vs Pole Taival K2 (175cm-185cm na style, resp 170cm-180cm na speed) reach 480mm a toptube 650mm. Pritom ako vidis odporucane velkosti su niekde inde.
02.05.2022 - 12:15:13
00
imajoros napísal:
Kristina Co sa toho stacku tyka a vplyvu na hodnotu reach. Ak sa nizsi stack dosiahne skratenim hlavovej trubky - tak ANO. Ja som bol v tom, ze hlavova trubka ostava rovnaka.

Ohladne vzdialenosti od spicky sedla po rajdy. Obrazok 1 vs 4 (74st vs 75.5st sedlovy uhol) - to mi akosi nesedi. Nemoze tam byt rozdiel 1mm ked v ETT je rozdiel 1,6cm.

Ako chceš inak zmenšíť Stack ak všetky ostatné komponenty a hodnoty geometrie majú zostať rovnaké? To sa dá iba skrátením HT.
Dá sa to ešte zmenou BB offsetu, ale to už meníš geometriu, alebo zmenou výšky vidlice alebo jej zdvihu, ale to zase meníš komponent a teda neporovnávaš porovnateľné.

Prekvapujúci rozdiel, že? A presne na toto poukazujem. ETT nie je smerodajný údaj pre určenie vhodnej veľkosti rámu pokiaľ majú rámy odlišné uhly. Nie je to môj výmysel. Ako som písala, výkres je robený v programe Bikecad. Ak tomu neveríš skús si to narysovať s pomocou pravítok a uhlomera.
02.05.2022 - 12:18:18
01
keyboard_arrow_up