Aká je kúpyschopnosť Slovenska s porovnaní s trhmi, kde predaje elektromobilov rastú exponenciálne?
12.05.2022 - 13:48:08
00
To je dobrá otázka ale je relevantná len do momentu kým sa ceny zrovnajú. Už dnes pri určitom používaní vychádzajú celkové náklady lepšie v prospech EV, ale očakáva sa že sa ceny budú ďalej zrovnávať hlavne kvôli tomu že EV je proste jednoduchšie na výrobu. V tom bode budú nižšie nie len náklady na prevádzku ale aj vstupna cena. Hold na Slovensku si budeme musieť počkať, ale v okamihu dorovnania ceny už to nebude o tom či spalovak alebo ev.

Opäť použijem príklad Tesly ktorá by mohla s cenou kludne nižšie proteže ma skoro dvojnásobné marže ako je priemer trhu, ale prečo by to robila ked ma vypredanú výrobu na rok dopredu. Račej výberu viac a reinvestuju to do ďalšej kapacity.

-Priemerná cena batérie elektrického vozidla (EV) klesla za posledných 10 rokov o 80 %.
-Priemerná cena EV v USA však za rovnaké obdobie vzrástla o viac ako 80 %.
-Je to preto, že výrobcovia vyvíjajú luxusné modely EV predtým, ako expandujú na lacnejšie vozidlá pre masový trh – čo je typický prístup pre novú technológiou.
-Nedostatok polovodičov a odstávky tovární počas pandémie tiež zvýšili cenu všetkých áut.
12.05.2022 - 14:06:06
00
Aka je kúpyschopnosť Slovákov? Podľa mňa slabšia. Šikovnejší idú radšej na západ, naše volné pracovné pozície zapĺňajú Ukrajinci a v Kiku je cenovka uvedená pre Nemecko lacnejšia. Že sa ceny ev dorovnajú, neznamená, že aj platy.
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/863254-mozeme-si-dovolit-viac-ako-cesi-za-bohatou

https://plus7dni.pluska.sk/domov/ficove-slova-ludom-opat-zdvihli-tlak-cim-nahneval-slovakov
12.05.2022 - 14:21:16
00
Východná a južná Európa je v kúpyschopnosti úplne niekde inde než krajiny s nárastom elektromobility. Tomu zodpovedajú aj počty registrácií elektromobilov.
https://www.eea.europa.eu/ims/new-registrations-of-electric-vehicles
12.05.2022 - 14:43:40
00
Bohatšie krajiny kupujú drahšie autá vo väčšom počte, logicky. To nie je o elektromobiloch.
12.05.2022 - 14:50:40
00
furt ta tesla.. a ze tesla auta su stratove (resp teraz bol prvy raz plus tusim) a do zisku ich preklapa az predaj povoleniek si pocul? ked prejdu vsetky automobilky na elektra komu ich bude tesla predavat? takze s tym velkym znizovanim marze to nebude take jednoduche tiez.. v tomto modeli je veeeelmi vela ALE, AK a KEBY..
lacne auta skoncili, a elektromobil lacny v dohladnej dobe ani nebude..

ale teda ak by bola dotacia ktora by mi dorovnala cenu ja bych ev bral.. na 90% jazd by uplne vyhovoval.. ale kym spalovak ma vyjde 20 a elektro 30 nema to vyznam ani navratnost
12.05.2022 - 15:25:09
00
Vidím, ze si sa hlboko ponoril do témy výpočtu nákladov na prevádzku elektromobilu. 😆
12.05.2022 - 15:29:01
00
trionq
Tak prečo pripomínať, že Slovensko kupuje málo elektromobilov? Slováci si radšej kúpia spaľovacie auto za 15 000 € než elektromobil za 30 000 €. A pozerajú tiež na stav nabíjacej infraštruktúry, nechcú byť na nabíjačke prinajlepšom 30 min. ale natankovať za 10 min. Nechcú riskovať, že im skokovo zdražie nabíjanie ako teraz u Innogy v Česku. Stále je tu riziko životnosti batérie, možnosti vymeniť iba poruchový modul. Mnohí čakajú až budú technológie dostatočne dlho overené alebo ponúknu ešte lepšie parametry.
12.05.2022 - 15:44:22
01
"CraObs@1840713"

ked prejdu vsetky automobilky na elektra komu ich bude tesla predavat?

Aktuálne má presne opačný problém, uvažujú že uzavrú objednávky pretože už teraz je čakacia doba rok.
na cybertruck ktory este ani nevyrabaju maju 1,5mil objednávok :D
https://insideevs.com/news/549919/tesla-80-billion-cybertruck-reservations/

takze s tym velkym znizovanim marze to nebude take jednoduche tiez.. v tomto modeli je veeeelmi vela ALE, AK a KEBY..

lebo? majú prijmi nie len z hardwaru ako klasické automobilky ale aj softwaru.
Posledné 2 roky tie marže pravidelne skor zvyšuju, pretože aj ked viac ako zvdojnasobuju produkciu stale nestíhajú vyrabat.


lacne auta skoncili, a elektromobil lacny v dohladnej dobe ani nebude..


nie nebude, ale bude lacnejší v porovnaní so spalovakmi v rovnakej triede


furt ta tesla.. a ze tesla auta su stratove (resp teraz bol prvy raz plus tusim) a do zisku ich preklapa az predaj povoleniek si pocul?

a kedy to asi bolo? v 2018 odvtedy profit raketovo rastie aj napriek veľkým výdavkami.
Sledujem dosť podrobne finančné výkazy nie len Tesly a poviem ti že čo sa ekonomiky týka tak neexistuje firma ktorá by mala čo i len podobné čísla - produkcia/marže/výdaje. Je to niečo ako apple v najlepších časoch za Jobsa.
Zaflatované operatívne náklady x rast tržieb chytajúci exponcialu.
12.05.2022 - 15:49:34
00
sme sa nepochopili asi.. vyroba tesla elektromobilu je stratova, do zisku sa dostane predajom povoleniek inym automobilkam.. ked vsetci prejdu na elektromobily, uz nebudu potrebovat povolenky a teda zisk z nich uz nebude a teda ani vyroba elektromobilov by sa neoplatila.. myslim ze az 2021 nebol dosiahnuty zisk pomocou povoleniek.. dotovanie stratoveho produktu inymi ziskovymi odvetviami firmy by som sem netahal, lebo to neplati pre kazdeho
12.05.2022 - 16:00:24
00
bicycletour
Tak prečo pripomínať, že Slovensko kupuje málo elektromobilov?

Na Slovensku bráni momentálne v raste iba vstupná cena, nič iné v tom nehľadaj. Všetky ostatne obavy sú irelevantné, v zahraničí to funguje neexistuje dôvod (okrem ceny) aby sme boli výnimka.

Slováci si radšej kúpia spaľovacie auto za 15 000 € než elektromobil za 30 000 €.


už som to písal vyššie, dočasná situácia kým sa zrovnajú ceny

A pozerajú tiež na stav nabíjacej infraštruktúry,

nabíjacia infraštruktúra rastie spolu s počtom EV, jednoducho väčšinu budujú operátori ktorý z toho profitujú.

nechcú byť na nabíjačke prinajlepšom 30 min. ale natankovať za 10 min.

Prinajlepšom už je to pod 20min a zabúdaš na fakt že väčšina Slovenska že v dome kde si môže spokojne nabíjať a nemusí chodiť tankovať/nabíjať vôbec. Ta filozofia za tým je že sa auto dobíja vtedy kde stojí (čo je 98% času). Doma, v robote, počas nakupovania.. nemusíš na nič čakať. Rychlonabijačky sú primárne určené pre dlhšie jazdy.


Nechcú riskovať, že im skokovo zdražie nabíjanie ako teraz u Innogy v Česku.

ale riskovať drahý benzín/naftu nie je problém že? Cena elektriny je súčasťou ceny pohonných hmôt takže vždy na tom bude elektrika lepšie. A navyše si ju vieš vyrobiť na záhrade.

Stále je tu riziko životnosti batérie, možnosti vymeniť iba poruchový modul. Mnohí čakajú až budú technológie dostatočne dlho overené alebo ponúknu ešte lepšie parametry.


Na baterie je 7r záruka, na YT sú stovky 8r+ starých Tesiel ktoré maju degradáciu max 20% väčšinou 9-15% na to mame pomerne detailné štatistky. Navyše napr Tesla updatami niekoľko krát zvyšovala dojazd.. takže ta degradacia dokonca zmazavala. A to boli batérie vyvinuté 10r dozadu na vtedy dostupných technológiách.

A čo riziká spaľovacích motor, prevodoviek a roznych kurvítok ktoré EV nemaju. Maju ovela menej súčiastok a dobre postavený elektromotor je prakticky nesmrteľny.
ICE vehicle contains 2,000+ moving parts typically, whereas the drivetrain in an EV contains around 20.
12.05.2022 - 16:05:01
00
CraObs napísal:
sme sa nepochopili asi.. vyroba tesla elektromobilu je stratova, do zisku sa dostane predajom povoleniek inym automobilkam.. ked vsetci prejdu na elektromobily, uz nebudu potrebovat povolenky a teda zisk z nich uz nebude a teda ani vyroba elektromobilov by sa neoplatila.. myslim ze az 2021 nebol dosiahnuty zisk pomocou povoleniek.. dotovanie stratoveho produktu inymi ziskovymi odvetviami firmy by som sem netahal, lebo to neplati pre kazdeho


Nemožeš byť dalej od pravdy. Tesla je aktualne profitabilnejšia s EVčkami ako klasický výrobcovia áut so spalovakmi.

$3.3 billion profit in the first quarter of 2022, company logged $679 million in emission credit sales.

Tesla's operating income of $3.60B in Q1 2022 was slightly higher than Toyota's ($3.56B), the largest automaker in the world by vehicle volume.

Toyota sold ~2,759,000 vehicles in Q1 vs Tesla who sold 310,048.
12.05.2022 - 16:42:12
00
Pokiaľ sa neskráti nabijanie na 5 minút, ľudia zo sídlisk, ktorí majú lidl vedľa baráku to budú mať ťažsie. Z 9 poschodia ťahať pred panelak predlžovačku a celú noc nabíjať v zime pri 20st pod nulou cez otvorené okno, pritom sa práve pečie mäso v rúre, perie práčka a ešte si niečo zohreje v mikrovlnke a k tomu chladnička mraznička a tv. Na nákup autom nechodia, len do práce, kde sa nabíjať nedá. Pre sídliská musia postaviť niečo ako terajšie čerpačky, ale s väčšou rozlohou a ľudí tá strata času nahnevá. Elektronika išla skokovo cenou dole, u baterií to také jednoduché nie je, ide o suroviny. U nás si kolega kúpil kiu spalovák za 18 000 a budil u všetkých pozornosť. Inak všetky autá na parkovisku za 2-6 000€. Niektoré 6 ročné, iné 20 ročné a nikto neuvažuje ich výmenu ani nevidieť že by sa im šli rozpadnúť. Kupujú autá z bazáru s najazdeným 80 000km za 2500€. Keď tak kúpia po 10 rokoch ďáľšie za 2500. Výmena škodoviek 120 kedysi pomohlo šrotovné, ale to šlo stále o spalováky. Pokiaľ nebude dostupnejšia sieť rýchlonabíjania tak si ich veľa ludí nekúpi a pokiaľ ich bude v meste málo, tak sa nabíjačky stavať nebudú.
Tento článok neviem dočítať do konca.
https://fontech.startitup.sk/rozhovor-prestavat-benzinky-na-nabijacie-stanice-je-nezmysel-pre-budovanie-na-slovensku-mame-lepsie-miesta/
12.05.2022 - 16:43:04
00
Ty si vieš vybrať príklad prečo sa to nedá, len je dosť špecifický. Napríklad tam, kde bývam ja neparkuje asi žiadne auto staršie ako 10 rokov a len tak od oka je minimálne 10% z nich elektro. Samozrejme, že momentalne si rodina, ktorá žije v paneláku a môže si dovoliť jedine vylagrovane TDi z bazáru, nebude kupovať novú Teslu…
12.05.2022 - 16:56:01
00
trionq
1. Cena je vždy najdôležitejšia a nedobehnú to ani nižšie prevádzkové náklady u elektromobilov.

2. Ceny batérií klesali, ale stále sú vysoko. Teraz dokonca rastú, pretože rastú ceny fosílnych palív, ktoré sú potrebné pri spracovaní. A nezachránia to ani obnoviteľné zdroje. Pozrite sa na cenu elektriny v Nemecku. Vyrobia ročne 50 % obnoviteľnej elektriny a majú ju najdrahšiu v Európe.

3. Nech profitujú. To je dobre. V mestách je však nabíjacia infraštruktúra stále nedostatočná. Na tých pár % elektromobilov zatiaľ stačí.

4. 50 % Slovákov žije v bytovom dome. Koľko z nich má možnosť nabíjať u domu alebo v práci? Koľko z nich má len 1 auto s ktorým cestujú aj na dlhšie trasy a nechcú sa obmedzovať pri dlhších cestách, keď teraz prejdú na jedno natankovanie 800-1000 km? Dnes majú skoro 100 % istotu, že ak prídu na čerpaciu stanicu, tak tam do 10 min. natankujú. Pri elektromobile to tak nemusí byť. Môže byť obsadený alebo nefungovať. To sa stáva a mnohých to odrádza.

5. To som zvedavý na tú návratnosť pri priemernom slovenskom nájazde a vlastnej fotovoltaike. Návratnosť môže byť tak 10 rokov.

6. Stále porovnávate Tesly, ktorých je na Slovensku pár stoviek. To nie je technológia pre státisíce Slovákov. Tých zaujímajú, čo si kúpia zajtra, nie o pár rokov. Až sa bude dať kúpiť elektromobil za cenu blížiacu sa porovnateľnému spaľovaciemu autu, až nebudú rásť ceny elektriny, ceny fotovoltaiky a budú vidieť, že známemu funguje elektromobil spoľahlivo, tak si ho kúpia.
12.05.2022 - 17:08:27
01

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up