bicycletour napísal:
Pár čísiel pre zorientovanie sa v akej situácii sa nachádzame. Veterná energia mala v roku 2019 celosvetovo podiel na výrobe primárnej energie (nielen elektrickej energie) 2 % a solárna 1 %, fosílne zdroje 79 %. Keď teda chceme znižovať emisie, tak lepšie než jazdiť elektromobilom je zatepliť dom, vymeniť okná a presadnúť do hromadnej dopravy.
Príloha:
global-energy-substitution.png


K potrubnej preprave len toľko, že je to najefektívnejší druh dopravy. Životnosť ropovodu alebo plynovodu je minimálne 50 rokov.
To platí aj o lodnej doprave, ktorá má najnižšie emisie na tonu nákladu/km.
Príloha:
Transport-CO2-emissions-by-mode-bar-chart-800x315.png


na začiatok by stačilo neplytvať fosílne zdroje na vybuchujúci radiator s 30% účinnosťou
03.06.2022 - 09:05:56
00
bicycletour dakujem. Ten prvy graf, co si dal je klucovy pre nas vsetkych. Aby sme si uvedomili ako velmi sme zavisli na fosilnych palivach.

Kedysi velmi zmenil moj optimisticky pohlad na to, ze ako nahradime vsetko obnovitelnymi zdrojmi. Realne, ak by sme chceli nahradit uhlie, ropu a plyn, tak potrebujeme nahradit cca 80% zdrojov nasej energie.
Neostava nam ine iba ist z oboch stran - budovat viac zelenych zdrojov a masivne znizovat spotrebu. A tu si vybrat boje, ktore maju zmysel - aby to neskoncilo ako bojom proti plastovym slamkam na pitie.
Ak mam dom, tak ma zmysel zateplit a este spravit solar (ci uz fotovoltaiku alebo ohrievanie vody). Ak mam auto, tak presadnut do hromadnej dopravy ked to ma zmysel. Nelietat, ked nemusim a kupovat viac lokalne veci - co netreba tolko transportovat. Ale to je boj, co si vybera kazdy sam.

Toto je postup na dlhu dobu. Desiatky rokov. Ale musime nim ist.
03.06.2022 - 09:17:12
01
keď vidím takúto úvahu o šetrení tak hneď mám pred očami koľko zbytočných zdrojov stojí športovanie :) a to nehovorím ešte o súťažení nebodaj
03.06.2022 - 09:22:28
00
trionq napísal:


Hmm, ale tu som si vsimol na obrazku jednu vec. Porovnava sa bezny benzinovy motor. A aj tie uz maju vyssiu tepelnu ucinnost ako 30%. V dizloch mas toto cislo 45% (ucinnost benzinu v toyotackych hybridoch ide k 40%) - co je so zapocitanim dalsich strat pri vodikovom aute uz porovnavanie vyslednych 22% vs 20% - a to uz by som povedal je "v chybe tabulky".

Vodik ma obrovsku nevyhodu v tom, ze nan nemame infrastrukturu a nevies ho rozumne dlhodobo skladovat (unika postupne z nadrzi). Vsetko musis vybudovat - co stoji dalsie dlhe roky velkych emisii z vystavby. Synteticke paliva su ako bezne fosilne - skladovanie, transport, narabanie s nimi. S ich vyhodami a nevyhodami sme oboznameni, vieme s nimi narabat. Mozes ich miesat do fosilnych paliv - namiesto biopaliv.

Podla mna, pokial ma palivovy clanok ucinnost 50% a diesel 45%, tak budovat celu vodikovu infrastrukturu pre osobne auta zmysel nema. Vodik je mozne pouzit ako docasne ulozisko energie pre priemyselne systemy a velke implementacie kde vies riadit cyklus spotreby - aby si ho neskladoval dlho. Osobna mobilita prejde na kratsie vzdialenosti na baterky.
03.06.2022 - 09:38:52
00
will účinnosť 30% je ešte prikrášľovanie reality (idealna teplota, otáčky atd..) 40%+ je už iba blúznenie z fyzikálneho princípu ice motora unreal.
https://youtu.be/S_OYwfC3JfQ?t=24
03.06.2022 - 09:54:48
10
k vodíku je tu už tiež alternatíva https://www.techbox.sk/bude-vodikova-pasta-buducnostou-energetiky/
03.06.2022 - 09:57:43
00
trionq Benzín a nafta majú energetickú hustotu 12,5 kWh/kg resp. 9,7 kWh/l u benzínu a 10,7 kWh/l u nafty. Nové batérie 4680, ktoré sa začínajú vyrábať pre Teslu 0,28 kWh/kg a 0,74 Wh/l.
Nech je účinnosť spaľovacieho motora aj 20 %. Aj tak batériové elektromobily nedosahujú účinnosti spaľovacieho auta.
03.06.2022 - 10:25:33
00
objemova energia a ucinnost motora su dve rozne veci, To sa neda porovnat a ani tak pocitat, ako to pocitas ty.
03.06.2022 - 10:35:49
02
bicycletour napísal:
trionq Benzín a nafta majú energetickú hustotu 12,5 kWh/kg resp. 9,7 kWh/l u benzínu a 10,7 kWh/l u nafty. Nové batérie 4680, ktoré sa začínajú vyrábať pre Teslu 0,28 kWh/kg a 0,74 Wh/l.
Nech je účinnosť spaľovacieho motora aj 20 %. Aj tak batériové elektromobily nedosahujú účinnosti spaľovacieho auta.

To že máš lepší pomer energie/kg nemá nič spoločné s efektivitou motora.
https://youtube.com/clip/Ugkx0YcNHtY4k84xn-BkW4wDeY_UA04kHKxJ
03.06.2022 - 11:39:50
00
trionq Účinnosť benzínového motora je priemerne 30 % a naftového 35 %, u elektromotora je to 90 %, Spaľovacie auto prejde na plnú nádrž viac než 1000 km a elektromobil s plnou batériou pri ideálnych podmienkach 500 km. To je tá nižšia efektívna účinnosť. Dobre vidieť aký je rozdiel v energetickej hustote pri nákladných vozidlách, o lietadlách radšej ani nehovorím.
03.06.2022 - 12:03:33
00
Keď musí pri výpadku el.siete zaskakovať diesel, alebo v lese motorové píly, tak je jasné, aké výhody má. Netešme sa, že za 10 rokov diesel agregáty nahradí niečo iné.
03.06.2022 - 14:29:27
00
stevo9, to, ze za baterku zaskakuje fosil, je energeticka hustota - ano na fosilne paliva baterie nemaju. Ale elektro vyuziva energiu lepsie. A solar->baterie->pohon je jednoznacne sposob najucinnejsi sposob pohonu.
Akurat, ze tie baterie nemaju taku kapaciu, aby tie kvanta energie, ktore spotrebuvame, vedeli ulozit.

trionq dakujem za link. Ostanem teda pri 30% ucinnosti pri benzine.
03.06.2022 - 16:45:58
00
will Ak by bola kombinácia fotovoltika a batérie najúčinnejším pohonom, tak by ho chcel mať každý. Hodí sa však len pre niekoho. Napríklad logistická firma znížila pri kombinácii fotovoltika + batérie + kogenerácia (výroba elektriny a tepla pomocou plynu) celoročnú spotrebu energií o 80 % s ekonomickou návratnosťou v čase realizácie 7 rokov, pri kogenerácii 5 rokov. Bolo to však s 50 % dotáciou. Pri súčasných cenách energií bude návratnosť ešte kratšia.

thumb_up0thumb_down
03.06.2022 - 17:45:38
00
Ja som nemyslel ekonomicku navratnost, ani fyzicke pouzivanie.

Pod ucinnostou beriem fyzikalnu transformaciu jednej formy energie na druhu.

Ak si vsimnes, aj ja hovorim, ze baterky nie su idealne pre vsetkych. Ale nie preto, ze by boli apriori zle. Nie. Len energeticka hustota, teda kolko energie vies z kila bateriek dostat, aktualne obmedzuje ich pouzitie na menej energeticky narocne aplikacie.

To neznamena, ze sa to nezmeni. Ako bude ich energeticka hustota rasta ceny klesat, tak sa budu rozsirovat ich moznosti pouzitia. Len musime mat dost energie.
03.06.2022 - 17:52:10
00
Vodík sa zatiaľ neosvedčil, môže aj vybuchnúť rovno niekde v garáži, alebo pri nehode, lithium sa tiež neosvedčilo vo výdrži na dlhé trasy a je drahý. U elektromobilov je výhoda, že v meste pod nos nevypúštajú exhaláty a sú tiche, čo je niekedy nebezpečné pre bezpečnosť chodcov. Zameral by som sa na fúziu. Uvidíme ako postúpi vývoj. Palivá a nerastné suroviny sa míňajú.
Chválili ho skvelou budúcnosťou, realita je šok. Slovenský vodíkový autobus má extrémnu spotrebu

Revolúcia aj tvrdá slovenská realita. Prvý vodíkový vlak musela po Slovensku ťahať dieselová lokomotíva

Čínsky fúzny reaktor dosiahol prelomový míľnik. Ich „umelé Slnko“ fungovalo 1 000 sekúnd pri teplote 70 miliónov °C

Slavomír Entler: Jaderná fúze, budoucnost energetiky

Prichádza skutočná revolúcia energetiky. Výsledok špeciálnej fúzie dosiahol miliárd-násobky očakávanej efektivity
03.06.2022 - 18:23:00
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up