Ahoj, asi si myslis, ze som uholne jelito. Ale to nie som. Velmi dobre viem, co znamena uhlikova neutralita. Problematika ma zaujima a viem, ake mnozstva energie miname z fosilnych zdrojov a ako obrovsky sa budeme musiet uskormnit (a teraz nemyslim, kvoli vojne a Rusku).
Pre urobenie si prehladu odporucam tuto uzasnu knihu:
https://www.martinus.sk/?uItem=791281 .
cokupit chapem snahy o minimalizaciu CO2 a rozumiem, ze pri niektorych produktoch - ako si dal aj ty priklad - to mozne je. Aj ked aj tu len za cenu nakuppu dodatocnych certifikatov, lebo niektore dodavky este stale vyriesit nevies.
Ale skusme si predstavit automobilku:
1. predpokladajme, ze nebudeme pocitat vystavbu ale iba prevadzku a produkciu. Toto je klucove, lebo v betone a konstrukcnej oceli, jej doprave a priprave je obrovske mnozstvo fosilnej energie.
2. predpokladajme, ze to bude montovna a nic sa tam nebude vyrabat. Tu len presuvas produkciu CO2 inam, tak, ale formalne to splnit vies.
3. Zdroje energie - podla IPCC ma solar dopad cca 45 g CO2eq/kWh, vietor 11 g CO2eq/kWh a jadro 11. Cisla su z r 2014, tak teraz to bude pri solari a vetre o nieco menej, nula to ale nebude. Pokial sa bude brat energia zo siete, tak to mame teraz cca 300 g CO2eq/kWh.
4. Odpadove hospodarstvo - tu si viem predstavit blizenie sa k nule (ak neratame dopravu). Ale aj pri recyklacii potrebujes nejaku energiu. Takze aj tu bude nieco.
5. doprava zamestnancov a doprava tovaru - neverim, ze vsetko pojde elektrickymi vlakmi, zamestnanci nebudu jazdit autami a kamiony budu len na elektrinu (nezabudaj, ze ta nie je tiez 0). Toto bude trvat este roky. Doprava v ramci zavodu moze byt na elektrinu. To si predstavit viem.
Cize - viem si predstavit, ze energeticke naroky fabriky pri prevadzke budu vyrazne nizsie ako inych fabrik, ze bude mat ciastocne vlastne zdroje energie (vsetko urcite nie, ale solary na strechach a nad parkoviskami vedia dat vyznamny podiel), ze budu tlacit zamestnancov do cestovania hromadnou dopravou, bicyklami a elektrobikami (toto inak moze byt ekologicky nnajlepsi sposob dopravy), a ze budu mat menej masa v kantine a podobne veci...
Ale neviem si predstavit, ze v takejto infrastrukture, ako mame teraz (a do roku 2030), ze dokaze fabrika ist na 0. A to sa bavime o tom, ze to je len montovna a nepocitame CO2 v konstrukcii.
Tak toto su moje dovody, preco som napisal, ze tomu neverim. Rovnako ako neverim kecom o klimatickej neutralnosti NATO v roku 2050.
Mozno nieco nevidim a vies mi to objasnit. Kludne - budem rad. A bol by som aj radsej, keby som sa mylil, lebo potom by spolocnost nebola tak farizejska ako si o nej myslim. A ta klimaticka neutralita by sla dosiahnut.