perez napísal:
“…to bolo v zakrute a vodic sa predpokladam snazil hlavne viest vozidlo, nie brzdit lebo oboje sa sucastne neda”

Ak nedokážeš prejsť zákrutou a súčasne brzdiť, tak je najvyšší čas presedlať do mhd a na šoférovanie zabudnúť.



Citujem radsej Teba, lebo dalej su len informacie vhodne pre pretekarske ucely...

Samozrejme,ze sa da brzdit i v zakrute (i ked spravnejsie je pred) a nikde si netvrdil o brzdeni naplno.

A ten Apex dalej je v beznej premavke nepouzitelny, nie sme na okruhu.

PS: ABS je dalsia tema,ale je to marny, je to marny
04.08.2022 - 15:40:09
01
Co mam robit s takymto prispevkom co ma adresuje ale kosi radsej neadresuje. Opet vytrhnute z kontextu. Brzdenie bolo spomenute v suvislosti s urcenim rychlosti vozidla. Pribrzdovat mozes kolko ches, ale rychlost vozidla z toho neucis. Potrebujes brzdnu drahu = plne brzdenie inak ziadnu drahu nenamerias. Skuseny vodic nebrzdi pocas obchadzania prekazky. Moze byt dokonca na plyne, lebo to stabilizuje vozidlo a zamedzi vzniku smyku. A to nehovorim o tom, ze pre niktorych je vedenie vozidla v smyku uplne bezna realita, ziaden desivy stav ktoremu sa treba vyhnut. U takeho vodica je cele meranie rychlosti z brzdnej drahy uplny nensens. Apex je velm ale velmi potrebny pre vedenie vozidla v premavke, zatial co na okruhu ta jeho nepochopenie posle do zachytnej zony na ceste ta posle do protismeru, alebo zvodidiel. Mozno by ti viac k tomu povedali motorkari Srsen ? Ale dovolim si ukradnut " je to marny, je to marny" vysvetlovat niekomu vysoku skolu vediana vozidla, ked nepozna ani zakladu teoriu okolo gripu. Pisem vseobecne netvrdim, ze ty Marli nemas o tom ani paru, ale bezny vodic bohuzial nema. Ja som mal to stastie, ze moj instruktor v autoskole bol aj aktivny pretekar v jazde do vrchu a videl vo mne potencial, ktory som mal moznost dalsie roky rozvijat sam.
04.08.2022 - 15:58:00
00
..tvoj instruktor autoskoly videl v tebe potencial, ktory si dalej rozvijal sam 🤦 🤣
04.08.2022 - 16:00:21
23
Rob, co chces, Kenai, len som chcel ukazat,ze perez nic nevytrhol z kontextu;

Tvrdis na zaklade coho. Ja mam uplneine ine data a zdroje som tu uz prezentoval. Tiez nezabudaj, ze to bolo v zakrute a vodic sa predpokladam snazil hlavne viest vozidlo, nie brzdit lebo oboje sa sucastne neda, preto brzdenie muselo byt prerusovane a tiez cely grip nemohol byt vyuzity na brzdenie.

Koniec Tvojho citatu

Nasledoval traktat o plnom brzdeni
(sice mozno spravny, ale nie k meritu)

A znova - naposledy - tvrdim,ze apex (respjeho použitie) je v beznej cestnej premavke (mimo pretekania, okruhov, uzavretych trati) NANIČ.
Sofer ma ist tak (a vojst takou rýchlosťou), aby pocas celeho prejazdu zakruty jeho trajektoria kopirovala tvar zakruty, cize bola rovnaka vzdialenosť od stredovej ciary/krajnice, tzv 'po kolajniciach'. (Samozrejme, ak tam nie su prekazky)

A abs ti sice neskrati brzdnu vzdialenost, ale umozni menit smer pocas brzdenia, bez "rizika' smyku (ale totofaktnechcem pokracovat, ani o tom, ako sa to treba naucit pouzivat a nebyt prelaknity z kopania do pedalu), cize zase to, co si pisal, ze pri abs ides rovno nie je pravda
(Prepac, necitujem, na telefone, bol ro niektorý z poslednych bodov - taksi to pamatam).
04.08.2022 - 16:22:01
00
Marli Uz sa v tom stracam, ale to co bolo podla mna vytrhnute z kontextu je, ze som hovoril o brzdeni v kontexte brzdnej drahy a urcenia rychlosti vozidla z nej. Nie o pribrzdovani v zakrute. Pribrzdovat sa da brzdit nie. Ak mate inu terminologiu tak sme sa nepochopili.
Marli napísal:
....
Sofer ma ist tak (a vojst takou rýchlosťou), aby pocas celeho prejazdu zakruty jeho trajektoria kopirovala tvar zakruty, cize bola rovnaka vzdialenosť od stredovej ciary/krajnice, tzv 'po kolajniciach'. (Samozrejme, ak tam nie su prekazky)

To je tvoja myslienka, ci taku sprostost niekto niekde naozaj napisal ? :o Prosim nepovedz mi ze je to v nejakej ucebnice z autoskoly. To by vela z toho, "lebo lepsie nevedia" vysvetlovalo. Ked uz nic tak pre kazde vozidlo je idealny apex inde, inde je pre motokru, inde pre auto, inde pre kamion, inde pre autobus. A to co pises nie je mozne, lebo predna naprava opisuje iny polomer ako zadna. Tak isto ziadna zakruta nie je geometricky presny vysek z kruhu. To su brutalne nebezpecne tvrdenia ak sa ich niekto pokusi drzat. Co ked ide o krizovaktu, otacnie sa do protismeru... coho sa ma potom chudak vodic drzat ?

Marli napísal:
....
..... to, co si pisal, ze pri abs ides rovno nie je pravda

Kde som napisal, ze pri aktivnom ABS ides rovno ? napisal som :
ABS len prerusi brzdenie za sofera aby mohol zatacat ked to sam nie je schopny urobit.

:doh:

all:
A preto ze ludia v tejto diskusii maju kratku pamat a citaju povrche: To ze niekto nieco nevie, nie je jeho obhajoba, ani polahcujuca okolnost ani ospravedlnenie. To je dovd mu to vtlct do hlavy, alebo ho dostat z cesty, ak to nikekomu este nie je z mojich prispevkov jasne. (to sa tyka aj cyklistov aj chodcov, aj.. kazdho co je na ceste) Preto volam po edukacii, aby "lepsie nevie" zmizlo z ciest a ostalo len nedba a s tym do basy alebo zobrat VO.
Totiz nasa vychova vodicov spociva v represii a represii a represii, az kym sa nieco nestane a potom v represii. Nikto neche spachat dopravnu nehodu, stane sa to lebo lepsie nevie. A represia ho lepsie nenauci.
Pochopene? Dostatconce strucne a lopatisticky ?

edit: zlucenie prispevkov
04.08.2022 - 16:27:25
00
OT: kto sa nema chut zamyslat nad apex tak nech rovno preskoci, ale mne neda nenapisat ako nebezpecne je, to co tu odznelo od Marli aj ked verim, ze dobre mienene.
Tu je vysvetlene co sa deje v aute pri najrychlejsom moznom, prejazde zakruty (alebo by sa aspon malo). To nie je najbezpecnejsi prejazd z roznych dovodov, bezpecnejsi je late apex. Alebo pre popudlivych, takto vyzera prejazd pri ktorom, ked pojdeme pomaly, budeme mat najvacsiu bezpecnostnu rezervu. Cize to, ze nepotrebujem ist tuto stopu kvoli rychlosti, neznamena ze ju nepotrebujem ist kvoli bezpecnosti.
Predstavte si ze je to jeden pruh na vozovke a nejazdite na celu sirku vozovky ale len vo svojom pruhu.
qph.fs.quoracdn.net
Ak sa snazim ako vodic kopirovat pri vjazde do zakruty polomer zakruty automaticky zacimam brzdit neskor ako ja na tomto obrzaku, zacinam zatacat neskor. Tym si robim zakrutu ovela viac zavretu ako je=robim ju nebezpecnejsou.
Tak isto tato stopa ma vedie velmi blizko protismeru v menente ked su G sili najvecsie = 3/3 otacania vozidla. Ak sa v tom momente vyskytne akykolvek problem s gripopm (strk, voda, lad, olej) nemam cas na akukolvek korekcia ani priestor uz som na stredovej ciare. Nasleduje vylet do protismeru. Ak je to sprevadzane brzdenim tak aj docifrovany o pripadny smyk a hodiny ci odchod az mimo vozovku cez protiiduci prud. Ak idem late apex alebo normal apex tak mam v 3/3 otacania ovela viac miesta na to, aby auto opat ziskalo gip, alebo som s nim nieco mohol urobit (npr brzdit este v svojom pruhu).
Na obrzku zlta ciara. external-content.duckduckgo.com

PS: Aky by bol odstup od cyklistov v protismere, ak by vidic isiel late apex (zlta ciara) a aky ak sa pokusa ist ako pise Marli kopirovat polomer zakruty ?
04.08.2022 - 17:11:23
01
Chapes ze ty sa snazis aplikovat okruhove pravidla do beznej premavky co nie tak uplne funguje vsak?

Na ceste sa jazdi pri pravom okraji… tj. Apex by si mal robit v ramci svojho pruhu nie v ramci celej cesty 🙈

Tj. Ano v podstate by si mal viac menej kopirovat var zakruty…
04.08.2022 - 17:25:59
30
Puska ma tieto stiry casti a to su vlastne tieto tri hlaven a pazba. :tmi: To sa mi okamzite vybavilo.
... Apex by si mal robit v ramci svojho pruhu nie v ramci celej cesty 🙈

Ved pisem, ze si predstave, ze sa jedna o pruh nie celu vozovku. Samozrejme ze v ramci pruhu!

Na ceste sa jazdi pri pravom okraji…..Tj. Ano v podstate by si mal viac menej kopirovat var zakruty…

Cele znenie je:
§ 7 Smer a spôsob jazdy
(1)
Na ceste sa jazdí vpravo, a ak tomu nebránia osobitné okolnosti, pri pravom okraji vozovky.

cim sa mysli ze nie sme v UK a ze nemas ist nezmyselne po strede cesty, alebo pri stredovej ciare. Nikde, ale nie je nic o tom, ze nemozes v zakrute vyuzit celu sirku jazdneho prudu. Alebo, ze mas kopirovat polomer zakruty. V tej suvislosti, vo velikej majorite pripadov je bezpecnejsie prave jazdit pri stredovej ciare, nez pri pravom okraji. Ale to je na inokedy. A pri neschonosti sa vodicov udrzat v pruhu aj ked sa snazia kopirovat pravu stranu je asi dobre, ze to tam je tak ako je.

NIE!!!!! late apex sa nerovna kopirovat tvar zakruty. Kopirovat tvar zakruty nie je najbezpecnejsi sposob prejazdu a ako som napisal, ani sa neda, lebo obycajna geometria a otacas len prednu napravu.

Ja som dokazom toho ze to funguje a fungovalo by lespie, keby nas nebolo tak zalostne malo co mame adekvatne vedomesti a schopnosti. Prave zatvaranie vedomosti od pretekarov pandorinej skrinky, ktoru slusny vodic nesmie otvorit, pod trestom, ze bude oznaceny za cestneho pirata, pomaha tomu, ze vodic sa vzdelavat nie len ze nema potrebu, on sa priam mnohokrat boji.
04.08.2022 - 17:41:39
01
Ja viem jazdit az nepekne rychlo a nemam problem s tym si zakrutu zrezat pre rychlejsi prejazd o to nejde…

Hovorime o tom ze henten idiot si to zrezal tak ze niekoho zabil…

Pritom v beznej premavke, nemusis ist rychlo… mozes si pribrzdit natolko ze zakrutu apexovat vobec nemusis a fakt ju mozes vykruzit podla jej tvaru… tj. Isiel by znaaacne pomalsie a mal by cas aj priestor reagovst na cyklistov ktorych za zakrutov nevidel….

Chapes? Alebo stale nedopina?
04.08.2022 - 18:13:43
10
Kenai, ja ti zavidim, ze mas tolko energie a zrejme aj casu.
04.08.2022 - 18:24:18
02
Zipsik napísal:
Ja viem jazdit az nepekne rychlo a nemam problem s tym si zakrutu zrezat pre rychlejsi prejazd o to nejde…

Hovorime o tom ze henten idiot si to zrezal tak ze niekoho zabil…

Pritom v beznej premavke, nemusis ist rychlo… mozes si pribrzdit natolko ze zakrutu apexovat vobec nemusis a fakt ju mozes vykruzit podla jej tvaru… tj. Isiel by znaaacne pomalsie a mal by cas aj priestor reagovst na cyklistov ktorych za zakrutov nevidel….

Chapes? Alebo stale nedopina?


To rad pocujem, ze nemas problem viest vozidlo. :y: len prosim nerob rovnitko medzi ist late apex a ist rychlo. To ti sice umozni ist rychlo, ale to nie je dovod, preco to robit v premavke. V premavke to robis lebo ti to dava vacsi priestor na riesenie nepredvidatelnych okolnosti a tym padom je to bezpecnejsie.

Neviem co ten vodic urobil a neviem preco doslo k tragedii. Viem len, ze sa celne zrazil vodic motoroveho vozidla a s vodicmi nemotorovych vozidiel. Neviem, kto co zrezal, alebo nezrezal ba dokonca ani ktore vozidlo bolo na ktorom mieste vozovky. Neviem ci bol cyklista v "protismere" alebo motorista? Neviem prakticky nic, zato mame kopec podrobnosti o rodinnych pomeroch vsetkych zucastnenych. (vdaka media). To co ale viem, je ze sa tomu dalo zabranit lepsimi schopnostami.

Pritom v beznej premavke, nemusis ist rychlo… mozes si pribrzdit natolko ze zakrutu apexovat vobec nemusis a fakt ju mozes vykruzit podla jej tvaru… tj. Isiel by znaaacne pomalsie a mal by cas aj priestor reagovst na cyklistov ktorych za zakrutov nevidel….

S tymto mam ale problem. Totiz mozes si pribrzdit na tolko aby si nemusel jazdit cez apex, OK ale ak si pribrzdis a pojdes aj cez neskory apex bude to este bezpecnejsie. Cize preco uprednostnit menej bezpecne riesenie ?
Ak by isiel cez neskory apex vobec by sa tak daleko do protismeru nebol dostal pri ktorejkolvek rychlosti. Neskory apex ti vzdy za kazdych okolnosti da vacsiu moznost manevrovat, ucinnejsie brdzit, riesit nepredvidatelne okolnosti, lepsi rozhad do zakruty a necha viec miesta premavke oproti. To by mali ucit a pokutovat nedodrziavanie, nie merat 50 za dedinou v poli na rovnej ceste za slnecneho dna 30m pred znacku koniec obce. Alebo sa postavit na nejaku uzku prudku zakrutu a kto vybehne zo svojho pruhu rovno brat papiere. Je jedno kolko ide ci dodrzal MPR, ked nezvlada riadenie.
04.08.2022 - 19:03:54
10
Kenai: aj si si pozrel, ako vyzera cesta, kde sa to stalo ? Tam ti ziaden apex nepomoze, ta cesta je na sirku auta, nieco ti vyleti v zakrute do cesty a koniec. To je tak na 30km/h max. Podla fotiek to vyzera, ze sofer siel hodne rychlo a nic si nerezal, nemal kde. Podobny problem je na ceste Zelezna studnicka-Pekna cesta. Uz tam jazdi dost aut , aj kamionov a su tam blbe zakruty. Ale je to kusok sirsie.
Inac nechapem, preco vobec pleties do premavky apex, ked nejdes rychlo tak nan zabudni, len si s tym zbytocne pleties hlavu a naopak, mozes si s nim vyrobit pekny pruser.
04.08.2022 - 21:26:53
05
Kenai o 3, 2, 1...
04.08.2022 - 21:58:02
03
KenaiSorry, ale to je strasne teoretizovanie. Uplatnujes pretekarske poznatky s mantrou, ze tie sa daju v plnej miere aplikovat do verejnej premavky, a to je podla mna nesmysel. Tu je par prikladov.

Ta krivka na obrazkoch predstavuje ktoru cast auta? Lave koleso, prave koleso, alebo stred auta? Lebo v praxi ma auto sirku cca 2metre a jazdny pruh ma 3.5-4 metre. Na okruhu si to auta kludne mozu dat cez obrubnik, takze takato ciara (ak prezentuje stred auta) je v poriadku, ale ked nakreslis ciaru tak, aby auto dodrzalo vsetky pravidla cestnej premavky a kolesa zostali pekne vo vnutri jazdneho pruhu, tak zistis, ze ta ciara musi zostat vo vnutri 1 az 1.5 metra sirokeho pruhu v strede jazdneho pruhu. Inaksie povedane, stred auta sa moze vzdialit max. 50 -75 cm od stredu jazdneho pruhu. Proste to co hovori Zipsik, ta krivka bude podstatne viac pripominat tvar zakruty nez tie apexove krivky co si postol. A pokial niekto pojde presne v strede tak jeho krivka bude podobnejsia vysledku, nez tie idealne krivky. co si postol Ty.

Nehovoriac o tom, ze ak tvrdis napriklad, ze neskory apex necha viac miesta premavke oproti, tak Ti evidentne unika, ze pravotociva zakruta bude mat presne opacny priebeh ako lavotociva a teda v bode ked v pravotocivej zakrute nechavas najviac miesta protiiducej premavke, tak pri lavotocivej je to uplne presne naopak.


Takisto ked napises, ze "neskory apex vzdy za kazdych okolnosti da ..... lepsi rozhad do zakruty a necha viec miesta premavke oproti", tak tieto dve veci sa napriklad pri pravotocivej zakrute navzajom vylucuju. Cim lepsi vyhlad mas, tym menej miesta protiiducim nechavas. Nemozu platit naraz.

Tych tvrdeni, kde si protirecis, alebo su podla mna nepravdive je viac, nemam chut sa do toho pustat ako Ty takze len tento prispevok mi staci. :-)
04.08.2022 - 22:09:39
06
Posledný moj OT k teme apex: ked uz hodnotis a ocenujes,ze moj (popisovany) sposob prejazdu zakruty je nie bezpecny ci je hlupy ci nemozny (lebo napravy opisuju ine tvary) tak si prosim skus pozriet Tebou prevzaty apex obrázok so zltou, zelenou a cervenou ciarou, to je stred auta? alebo lava ci prava naprava? Lebo prisne vzate, vzdy si mimo vozovky/pruhu... ;) Ak si tam domyslis auto s nenulovou šírkou

AjtaktodakujemZipsik za porozumenie a fakt koncim, nemam chut/cas/energiu reagovat na (obrazne a s hyperbolou povedane) kazdu stvrtu vetu, co v tom nesedi ci ako odchadza od temy


Ps: stiry pobavilo

Edit; vdaka aj yojo,v podstate to iste, zaroven napisane


Naposledy upravil Marli dňa 04.08.2022 - 22:33:10, celkovo upravené 1 krát.

04.08.2022 - 22:29:56
11

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Príslušenstvo / Svetlá)
keyboard_arrow_up