Ja to čítam, keďže ma to zaujíma. To že to prestanem čítať ešte neznamená, že tie problémy zmiznú.
Treba si uvedomiť aj v súčasnosti silu médií. Moja "obľúbená" Cyklokoalícia napríklad (chválim za snahu zlepšovať čo sa dá, stavebné projekty atď, ale s ich politikou mám problém). BMW si spravilo fotky pred novou budovou SND s nápisom, že sú radi, že už XY rokov podporujú SND (naliali tam milióny v rámci spozorstva). Cyklokoalícia to začala vo veľkom hejtovať, že hnusné autá zaberajú verejný priestor a dokedy to budeme trpieť atď. BMW na to reagovalo, že to bolo len na 1 hodinu a vybavili si všetky povolenia od mesta a sú ochotný ich poskytnúť. Alebo keď nejaký rok, či 2 dozadu polícia riešila cyklistov medzi Starým mostom a TPD, ako je ten nadjazd, kde na 1 strane sú cyklisti, na druhej strane chodci. Autor tam dával podrobný manuál, ako sa z toho vykecať, keď pôjde cyklista po tej pešej časti. Alebo že spravili nejakú mimi plošinu z cesty na chodník, aby mamičky mohli ľahšie ísť hore a hneď séria fotiek, ako tam 25+ ročný vyskakujú na
bicykloch hore a po chodníku odchádzajú. A podobné prípady. To už veľa ľuďom začalo liezť na nervy, že či im nešibe, tak začali rozdávať bany. A z profilu Cyklokoalícia si to objajovali tým, že koľko cyklistov zabilo chodca. Alebo fotka dodávky na chodníku, kde sa evidentné niekto sťahoval. Totálny hejt. Chápem, dodávka tam nemala čo robiť. Tak isto chápem aj danú osobu, že to nechcela sedacie súpravy atď nosiť 500m ďaleko. A buchli tam fotku bicykla s vozíkom, že takto by to bolo v poriadku. Rozmer dodávky je tak 2x5-6m, rozmer toho vozíka bolo 1,8x5m. A teraz ten paradox, keď za
bicyklom sa môže ťahať prívesný
vozík široký max 110cm podľa slovenskej legislatívy, čo sa časť ľudí ohradila, aj to že pohľadu chodca je mi jedno, či to je dodávka, alebo taký veľký vozík a bicyklom, alebo zaparkované ufo. Ďalšie kolo banov a podľa nich je to v poriadku. Nie je to predsa auto. Problém je ten, že veľa ľudí to číta, majú dosah na verejnú mienku a veľa ľudí sa tým nechá ovplyvniť. Potom CK plače, že ich niekto neprizval na nejaké rokovanie, alebo tvorbu zákonov. Keď verejne podporujú porušovanie zákonov a vyhlasujú, že auto a vodič auta je najväčší nepriateľ na svete, bude sa tomu niekto rozumný čudovať? Asi nie. O tendenčných článkoch ak sa stane nehoda cyklista/chodec s autom ani nehovorím. A ľudia sa tým nechávajú ovplyvňovať. Čo na tom, že ten chodec šiel ma červenú a doslova skočil pod auto. Nedôležité. Hodia napís v štýle Ďalší zrazený chodec, dokedy to budeme trpieť a ide sa ďalej. Kopa ľudí si už nedá tú námahu zistiť, čo sa ozaj stalo. A to nie je len Cyklokoalícia, ale aj iné organizácie, blogeri, politici čo si chcú šplhnúť. Ľudia čo píšu pod Cyklokoalícia, píšu aj pod Políciu, sem a inde, šíria svoje názory. Potom človek povie, že požaduje rovnaký meter ma všetkých bez rozdielu, či to je cyklista alebo šofér auta a už je to nepriateľ, lebo si dovolil siahnuť na nedotknuteľnosť cyklistov.
Či by bol vodičák trest? Asi áno. Tak isto ako je trestaná väčšina slušných šoférov kvôli pár idiotom. U kamoša medzi 2 dedinami je cca 8km úsek cesty. Bola tam normálne 90, krásna cesta, rovná. Za 3 roky tam boli v noci zrazený 2 chodci a 3 cyklisti. Všetci boli opitý, v tmavom oblečení, na zlej strane cesty, v strede cesty, bez reflexných prvkov, svetiel, atď. Všetko boli známy notorici. Už tam majú 60. Všetci skáču od "radosti". Na druhú stranu, ak chce cyklista jazdiť po ceste, mal by ovláda pravidlá. Šoférovať
bicykel v premávke je oveľa náročnejšie ako šoférovať auto. Je náchylnejší na výtlky, retardery, kanále. Nemá žiadne spätné zrkadlo (česť mizernému promile jedincov). Vplýva naňho počasie, okolné prostredie, bicykel je labilnejší ako auto. Auto sa môže šoférovať od 18, lebo sa daný jedinec by mal byť už psychicky pomerne vyspelý. Nie je to preto, že to je náročnejšie šoférovať.
Prečo by vodičák mal spôsobiť stratu záujmu o cyklodopravu? To je taký istý argumet, ako keď sa rušili povinné
prilby pre cyklistov. Lebo ľudia nebudú bicyklovať. Lebo prilby sú drahé. Za 20€ v Decathlone si človek kúpiť normovanú prilbu. Za 20€. Čo to je? Na babetu treba dokonca
prilbu na motorku, ťa stojí násobne viac a ľudia neremcajú s tým. Alebo ten prieskum, že prečo ľudia nenosia prilby. Cca 50% odpovedalo, že zákon neprikazuje, resp. To stojí peniaze,cca 40% bolo, že si kúpili zlú veľkosť a 10% že im to príde zbytočne, oni vedia bicyklovať. 2-3 roky dozadu som čítal článok ohľadom nehôd cyklistov v Holandsku, že bez pričinenia auta tam ročne umrie 150-220 cyklistov pri nehodách. Podľa doktorov, cca 85% cyklistov mohlo prežiť, keby mali prilbu. Ale nemali. To nie je zrovna malé číslo. Napriek tomu tam odmietajú nosiť prilby. Bol som na jednom workshope, bol tam Peter Velits, ten cyklista. Ľudia sa ho pýtali, že čo si majú kúpiť, aký bicykel a aké
doplnky atď. Vieš čo povedal? Prvá vec ktorú si musíte kúpiť, keď si kúpite bicykel je prilba. Bez nej by nikto nemal zadať na bike. "Trápny" britský cyklista Chris Hoy povedal, že bez nasadenej
helmy ani nesadne na bicykel a nechápe ľudí, čo ju nepoužívajú. Že pre neho to je rovnaké, ako keby sa v aute nepripútal. Pýtali sa nejakého pretekára, čo jazdí ten Red bull šampionát, čo jazdia cez mestá po strechách a podobne, čo to aj niekoľkokrát vyhral, že čo je základný kameň výbavy na bicykel. On že helma. Bez nej ani na krok.
Na jednej strane chceme aby boli cyklisti, či chodci chránený, ale ignoruje sa ich výchova. Dopravná výchova neexistuje. Nikto ich nekontroluje, polícia ich správanie dlhodobo ingnoruje. Namiesto toho sa zodpovednosť za ich životy presúva na šoférov áut. Aj podľa českej, či nemecké polície, tak za cca 75% nehôd cyklistov môže samotný cyklista. Ak berieme, vyslovene nehoda cyklista-auto, tak dlhodobo je pomer cca 60-40 na strane cyklistov. Ak teda chceme, aby mali cyklisti menej nehôd a máme tieto údaje, tak je načase začať riešiť príčinu tých nehôd. Ak sa budeme tváriť, že na strane chodcov a cyklistov je všetko v poriadku, nikam sa nepohnene.