Ja budem zase odporovať Jaroh. V EU je povinná školská dochádzka. Je problém prihodiť 1 -2 hodiny dopravnej výchovy za týždeň do vyučovania, alebo každý druhý týždeň? Návšteva dopravného ihriska, existujú počítače, teda simulácia na počítači, či už ako chodec alebo cyklista. Dá sa ísť do reálnej premávky, kde učiteľ by to sledoval, vysvetľoval v praxi žiakom rôzne situácie.

Teraz trocha počtov v rámci Slovenska. Na Slovensku žije cca 5,440 milióna obyvateľov (rok 2021). Podľa MINV SR v roku 2020 bolo evidovaných ma Slovensku 3,650 milióna vodičských oprávnení (rátajú sa tam aj vodičáky na malé motorky, čo môže mať človek v 15tich) Ľudí, čo majú vodičák od 15tich bude asi pomerne zanedbateľné množstvo. Tak vodičák na Slovensku nemá 1,79 milióna ľudí. Vo veku 0-14,999 rokov máme 0,870 milióna ľudí. To je 0,920 milióna ľudí nad 15 rokov nemá vodičský. Vo veku 15-17,999 roka máme 0,159 milióna ľudí. To znamená, že len 0,761 milióna ľudí nad 18 rokov nemá vodičský preukaz. Na 1 osobu čo má 18+ rokov a čo nemá vodičák pripadá 4,8 osoby, čo vodičák má. Nemám štatistiky z EU, resp. nechce sa mi ich hľadať, ale pomer bude plus mínus ten istý ako na Slovensku.

Prečo by napríklad už vodičák AM (malá motorka do 50ccm) nemal postačovať pre cyklistov na cestách? Autoškola, čo tam je? 30 hodín teórie, nejaké jazdy po meste a šup, máme vodičák pre ľudí, čo chcú jazdiť bicyklom po ceste. Ľudia, čo majú na auto, tak by sa to automaticky sťahovalo aj na bicykel. Drvivú väčšinu teórie to má predsa spoločné. Osoby bez vodičáku na bicykle by mohli na cesty len v sprievode osoby, čo vodičák má a tá by bola zodpovedná za dodržiavanie predpisov. Píšem o cyklistoch na cestách, keby to náhodou niekto chcel vztiahnuť na cyklotrasy.

Viem, že ma za to ľudia ukrižujú, ale nie je to nič osobné, ale argumentácia v štýle Jaroh, čo tu píše on, či iný podobný, alebo cykloorganizácie atď mi pri pripomína situáciu istej slovenskej političky v rokoch, čo každého pol roka chce zakázať potraty. Asi väčšina vie, o čo ide. Ale ani v najmenšom nerieši príčinu, prečo k tým potratom prichádza. Nejaká osveta? Sexuálna výchova? Prevencia? Ona bojuje aj proti tomu dokonca. Ak chceme menej potratov, musia byť ľudia informovaný a musia vedieť, čo robiť, aby sa predišlo tehotenstvu, plus mali by byť k dispozícii na to aj pomôcky. Daná pani hovorí, že tú výchovu by mali zabezpečiť rodičia. Ruku na srdce, s koľkými z vás sa rodičia rozprávali na tému sex a tehotenstvo a prevencia? Tipujem, že to bude mizerné percento. Ak by došla vaša 15 ročná dcéra domov tehotná a vy ste jej predtým nič nepovedali o základoch bezpečného sexu, koho to bude vina? Vašej dcéry? Však nikto jej nič nepovedal. Jej priateľa? Zrejme má 15 a tiež vie o tom asi to isté čo vaša dcéra. Kto potom môže za to tehotenstvo?

Aj nedisciplinovaní chodec, či cyklista je nebezpečný nie len pre seba, ale aj ostatných. Zažil som núdzové brzdenie v MHD, dokonca sanitka brala ľudí do nemocnice.

Ja osobne som absolvoval kurz bezpečnej jazdy aj školu šmyku na aute. Väčšina ľudí asi nie. Pri zrážkach nám inštruktor vtĺkal do hlavy, že je bezpečnejšie zraziť toho zajaca, srnku, 150kg diviak je už horšie sústo, ale stále je lepšie ich zraziť, ako riskovať šmyk, robiť úhybný manéver na poslednú sekundu, lebo človek môže skončiť v protismere v aute, mimo cesty. Samozrejme toto sa nedá aplikovať na ľudí. Resp. dá, ale zákon je postavený inal. Psychológia proste hovorí, že človeku sa snažíte vyhnúť. Strhne to človek doľava, doprava, nemá čas pozerať, čo je za ním, vedľa neho, dokonca v strese nemusí vnímať okrem chodca nič na okolo, lebo sa sústredí len na to, aby ho nezrazil. To môže viesť k nehodám, kedy šofér vyletí do protismeru, alebo mimo cesty, tam môže byť strom, chodník plný ľudí, potok, priepasť, stena atď. Čo ak máte plné auto ľudí? Či dokonca plný autobus ľudí? Alebo idete v 40t kamióne a oproti pôjde auto, či autobus? Podvedomé reflexi fungujú. Najlepší z najlepších ich dokážu rýchlo prekonať a vyhodnotiť situáciu, ale bežný človek nemá šancu. V istom momente sa rozhodujete, on či ja, resp. ja a moja posádka vs on.

Viem, dlhý sloh, kto chce, si to prečíta, kto nechce neprečíta, možno to niekto nahlási, lebo to je proti jeho politickému presvedčeniu. Alebo má problém s mojou osobou.
03.08.2022 - 14:54:48
12
juju_pepe napísal:
"Nema zmysel reagovat ale zareagujem" :D
Co vas je po tom, ze si hlupak bude mysliet ze vyhral? Ako sa hovori, mudrejsi ustupi.

V tomto pripade si myslim Jaroh zasluzi verejne podakovanie za obsah jeho reakcie, urcite to nie je typicke krmenie trola ... sfuknut ho je uplne neadekvatne ...
03.08.2022 - 14:59:09
00
Ja len žasnem, koľko času a premrhanej energie tu poniektorí jednotlivci dokážu zanechať
už dlho dlho nemám ani len snahu to čítať - neblokujem si nikoho, a tieto mega elaboráty preskakujem :)
03.08.2022 - 15:01:18
011
Jano1987 Co ja viem, vodicak nemam a mam pocit ze na ceste na biku sa spravam velakrat lepsie ako niektori vodici. Davam znamenie rukou tam kde vodic smerovku nedava, nejazdim na cervenu, davam prednost (i na prechodoch), nepredbieham na mieste kde by som tym niekoho obmedzil, nepredbieham ineho cyklistu ked viem ze hned po predbehnuti budem odbocovat doprava, nejazdim kruhac do protismeru, atd. Ano obcas porusujem pravidla a to vedome a to jazdou po chodniku ci jazdou bez ruk. Vzdy ale uplne ohladuplne a ked tam je nejaky chodec tak zosadam kym sa neobideme. Jazda bez ruk vzdy na prazdnej ceste (napr na lesnej ceste typu na Biely Kriz v BA) ked sa chcem trochu ponatahovat. V BA velmi casto vidim vodicov nedavat smerovky, jazdit na cervenu a to nielen ked nestihnu zastat ale i normalne na drzovku zastanu na semaforoch a ked nikto nejde tak to prejdu na cervenu, nedavat prednost, jazdit do protismeru, stat tam kde nemaju, robit rozne mysicky, telefonovat/smskovat, snazia sa ma predbehnut a hned to strihnu doprava (asi im to ego nedava ze som na krizovatke rychlejsi a ked ma konecne predbehnu tak su uz pri odbocke kde chceli odbocovat) atd atd. A to maju vodicak. Cize vo vodicaku to asi nebude.
Dopravnu vychovu som mal v skolke na dopravnom ihrisku, nieco sme mali v skole a dost nas ucil otec ked s nami jazdil na bicykli - zo zaciatku v detskom sedadielku vpredu kedy nam to vysvetloval kto ma prednost atd a potom na vlastnom bicykliku pod dozorom na roznych vyletoch. Aktualne mi staci obcas pozriet co je nove v pravidlach.
Napriklad som si isty ze ak by som nevedel jazdit a robil mysicky tak by ma otec na hradzu urcite nepustil.
03.08.2022 - 15:37:04
08
vrabc0 Motame sa tu bohuzial do okola. Ja za to mozem mozno najviac lebo sa snazim vysvetlit zadubencom situaciu zo 40 roznych uhlov a oni ju pritom nechnu pochopit ani z jedneho. Potom vznika komunikacny sum kde niekto ako ty nadobudne dojem ze volam po statnej regulacii, alebo nahanani ludi na skusky aby mohli vyst na ulicu. To ale nie je pravda, to je len prilisne zjednodusovanie komplexneho problemu. Problem nie je absencia VO ale absencia schopnosti a rozumu a to aj medzi drzitelmi VO. Ale ako to vysvetlit niekomu co ma absenciu rozumu a mozno aj schopnosti ?

Keby malo byt po mojom kaslem celu statnu regulaciu, nie len v doprave, vsade. Kazdy kto si mysli ze je schopny bezpecne viest auto, bicykel, lod, ponorku lietadlo nech si ho kupi a nasledne celi nasledkom az nieco sposobi sebe alebo druhym. Ale tak system nefunguje. Tu mozes ako blbec s papierom cokolvek a ako clovek co si problematiku sam nastuduje nemozes nic. Uz niekolko krat som napisal, ze vo vseobecnosti ziaden z cyklistov nikdy nebude mat problem so ziadnym vodicom motoroveho vozidla co sedi na tychto temach. To su ludia co sa chcu vzdelavat a nieco dozvediet. Nevahaju venovat energiu a cas na to aby z nich bol najlepsi clovek ako sa im podari. A snazia sa pomahat aj dalsim osvetou. Ty si zrejme jeden z ludi, a urcite ich nie je malo, co statna regulacia len obmedzuje a nic im nepridava, lebo mas dane z hora tiez si mal decku izbu a normalnu vychovu. Keby mali vsetci zodpovedny pristup ako ty, je na svete lepsie. VO ma dnes len jednu funkciu, je to strasiak aby ti mali co vziat. A ako take by ho mali mat aj cyklisti aby im bolo co vziat az sposobia nehodu a existoval sposob ako ich dostat z cesty. To iste aj chodci. Nie ze by som veril, ze ich nieco v tej autoskole naucia, taky naivny niesom. Treba tvrdsie postihy za sposobene nehody, skodove udalosti... a nezameriavat sa na vyberanie za MPR, to by jedine mohlo pomoct.
03.08.2022 - 16:22:36
01
Kenai napísal:
Treba tvrdsie postihy za sposobene nehody, skodove udalosti... a nezameriavat sa na vyberanie za MPR, to by jedine mohlo pomoct.


Tvrdšie postihy iste áno, ale tiež nič poriadne nevyriešia. Základ je bezpečná infraštruktúra (sustainable safety), bez toho sa nepohneme, a k tomu legislatíva, ktorá tlačí vodičov áut do opatrnejšej jazdy (strict liability, v podstate tvrdšie postihy aj za nespôsobené nehody). Veci, ktoré sú známe - v Holandsku už bežia roky a ďalšie krajiny postupne menia smer k tomu. Náš Titanic stále ide svojou cestou, lebo však my sme pápežskejší ako pápež...
Meranie MPR má tiež veľký význam, len treba zrušiť monopol štátnej polície naň. Akonáhle budú môcť prekročenie MPR pokutovať samosprávy, tak stúpne účinnosť takejto metódy.

K tomu všetkému ešte treba masívne kvalitnú (alebo aspoň kvalitnejšiu) verejnú dopravu, aby sa znížil počet áut na cestách (najmä v mestách), ale to je na Slovensku úplne sci-fi.
03.08.2022 - 16:31:01
11
Kenai co to blabolis? Vsak vobec na teba nereagujem. Dokonca ta mam bloknuteho takze bezne tvoje prispevky ani nevidim. Neviem preco si myslis ze som nieco pisal prave tebe.
03.08.2022 - 16:47:13
01
Jaroh Drzis tu istu palicu za opacny koniec. Chces ludi oberat o slobody v zaujme nejakeho dobra pre ludi. To sa mi bridi. Kto je ten nadclovek co ma patent na rozum a moze povedat, ze takato miera buzeracie je este v zaujme obcanov, ktorych buzerujeme. Mam problem s plosnou vinou, Mam problem s obmedzovanim ludi ktori mozno vobec obmedzovani bit nemusia. A to v zaujme nejakeho vysieho dobra, ktore nikdy nepocitia alebo on nestoja.

S lepsou infrastrukturou suhlasim, ale asi sa nezhodneme co lepsia je. Pre mna je to drzat chodcov co najdalej od cyklistov, cyklistov co najdalej od auta, auta od kamionov.... Nie nacpat na 5m usek 5 zakazovych znaciek a jedneho policajta a tvarit sa ze problem je vyrieseny. Staci ked sa budu vsetci viac snazit. Snaha je na prd ked chyba zrucnost. Ja sa mozem snazit zist rampage kolko chcem a nedopadne to dobre. Verim ze absolutna majorita nehod nie je z nedostatku snahy, ale z nedostatku schopnosti ci podcenenia situacie co je opat nedostatok schopnosti.

Kazdy vie ze nema sebe alebo inemu ucastnikovy premavky ublizit. Aj tak sa to deje, Ziadna znacka, policajt alebo pokuta to nezastavi, ani neobmedzi. Jedine co to moze zmiernit je NAUCIT vodica lepsie viest vozidlo. A tym vozidlom nech je cokolvek, bicykel, vzducholod, auto, .....

vrabc0 LOL no vidis keby si cital moje prispevky, tak by si tusil preco to znelo ako by si na mna reagoval. Lebo ja som tu zacal s tym o com pises. Kazdopadne ma mrzi ze som ta mojou pochvalou vyvviedol z rovnovahy. Vidim, ze pochvalit niekoho co ta nema rad je horise, ako mu vynadat :rofl:
03.08.2022 - 16:55:34
00
No neviem, pises napriklad: "Potom vznika komunikacny sum kde niekto ako ty nadobudne dojem ze volam po statnej regulacii, alebo nahanani ludi na skusky aby mohli vyst na ulicu". Pritom ja tvoje prispevky vobec necitam pokial tam niesom tagnuty a napriklad ten jeden som ani nedocital, len prvy odstavec a prislo mi ze trpis nejakym presvedcenim ze prave s tebou komunikujem a na teba reagujem niecim co som ani nenapisal. Asi si sa zmylil v tom koho som tagol alebo rovno v celom prispevku alebo neviem co.

A nie je to tak ze by som ta mal alebo nemal rad, vsak ta vobec nepoznam. Len nechcem citat tvoje prispevky. A dovod nie je to ci s nimi suhlasim/nesuhlasim ale to ako tu vystupujes, ako sa motas dookola, ako presviedcas o svojej pravde a ako sa snazis kvalitu prispevkou nahradit ich kvantitou a akym sposobom argumentujes. Aj to ako si na mna reagoval mi prislo ako keby to bolo hrrhrr bez toho aby si to precital a automaticky si hned predpokladal ze pisem tebe.
03.08.2022 - 17:17:45
01
Myslel som, ze to nie je dolezite, ale asi je. Temu VO pre cyklistov som nacal ja. Na mna reagoval Jaroh na neho Jano1987 tvoj prispevok mi prisiel ako vysvetlenie, ze nemusis mat VO na biku. To je vsetko. Inak, na to ze moje prispevky necitas, mas na ne dost vyhradey nazor. :?:
03.08.2022 - 18:34:49
00
vrabc0 super, určite chválim, ale koľko je takých ľudí? Málo. Stačí si prečítať diskusie tu, či FB, ale články písané rôznymi cykloorganizáciami, vypočuť si rozhovory cyklistov vonku atď. Všade tvrdia, že cyklista je rovnocenný účastník cestnej premávky, šoféri áut ich majú rešpektovať, predvídať, byť ohľaduplný atď. A keď sa niekto sťažuje, že cyklisti vo veľkom nedodržiavajú predpisy, tak sa zopakuje ako má šofér auta predvídať a rešpektovať a dodá sa, že cyklisti vodičák nepotrebujú, teda sa nemali ako naučiť pravidlá a tým pádom je porušovanie pravidiel tak nejak OK a šoféri áut, či uvedomelý cyklisti sa s tým proste musia zmieriť, lebo to tak je. Prejsť ako chodec, či cyklista na červenú je z pohľadu veľmi veľkého množstva ľudí také, že nemalo by sa, ale mávnu nad tým rukou, že kašľať. Prejsť autom na červenú? Už sa kričí, ako im treba zobrať na doživotie vodičák, 10 rokov basy a podobne. Tento prístup ma rozčuľuje.
03.08.2022 - 18:42:54
02
Netreba citat tolko socialne siete, rozne fora a potom si mysliet ze je to reprezentativna vzorka obyvatelstva. A tiez treba pochopit ze auto i obycajna motorka vazia nasobne viac ako bicykel s cyklistom, naviac aj tie rychlosti su tam vacsie (a ovladanie auta narocnejsie pretoze sa uci neskor, je zlozitejsie na koordinaciu pohybov a ziskanie citu na rozne manevre ako cuvanie, zatacanie). Spolocnost si urcila hranicu do ktorej VO netreba, zaroven ale pozaduje zakladnu dopravnu vychovu. Ak by mal mat cyklista VO, preco nie chodec? Vsak ako v skolke, tak i skole a doma nam vysvetlovali po ktorej strane v ktorom pripade chodi chodec a pozri ako to ludia dodrziavaju Rovnako je to s tymi semaformi, potom i chodci by mali mat VO. Ci staci ze to budu cyklisti a o par rokov sa podobna diskusia zopakuje s chodcami? Problem treba riesit inak pretoze si myslim ze vieme byt svojpravni a vieme dodrziavat pravidla bez toho aby bol nad nami zdvihnuty prst.
VO pre cyklistu mi prijde ako ista forma trestania co vo vysledku i tak az tak nefunguje kedze to niektore tu spominane problemy nevyriesi. Take politicke riesenie sijuce horucou ihlou. Tak ako teraz vodici s VO nedodrziavaju niektore pravidla uplne bezne (rychlost, bezpecna vzdialenost, jazda v pruhoch na dialniciach, obchadzanie prekazky atd) tak sa dodrziavanie pravidiel s prichodom VO az tak nezmeni. Problem je len a len v ludoch. Skus v nejakej vyspelej krajine prejst ako chodec na cervenu, napriklad v Japonsku. Ak je nejaky problem s cyklistami tak ho treba riesit inak, zamerat sa napriklad na tu dopravnu vychovu, apelovat na rodicov, kontrolovat dodrziavanie predpisov aj u cyklistov atd atd. A mozeme zajst do extremu a pozriet si ako funguje take Holandsko. Ako maju infrastrukturu prisposobenu cyklistom, kde su cyklisti vacsinou oddeleny od aut, kde ma cyklista priamejsiu a casto rychlejsiu cestu ako vodic. To mi prijde ako opak toho trestania, skor je to forma odmenovania. Zatial co nutny VO sposobi zmensenie zaujmu o cyklodopravu tak oddelena a rychlejsia cykloinfrastruktura sposobi naopak vacsi zaujem o takuto dopravu. V aktualnej dobe ekozelenych to snad pomaly pojde skor tymto smerom ako opacnym.

Napriklad prave dnes uplnou zhodou nahod na obede kolega zacal ze bol so synom na hradzi a ze tam poniektori jazdia sialene ako Sagan. Ze vsak jemu syn obcas vojde znicoho nic do protismeru lebo mu to este tak dobre to bicyklovanie nejde. A ked som sa spytal ze preco ho tam teda berie tak odpoved bola lebo nema kde. Uplne tomu neverim ale dobre, ak je problem neexistujuce miesto na bicyklovanie pre deti tak treba riesit toto nech sa mozu bicyklovat tam a nie ich stvat z dalsieho miesta nejakym VO. A mozeme riesit i tych neohladuplnych cyklistov lebo tam sa tiez s VO problem nijak nevyriesi.
03.08.2022 - 23:36:27
02
Ja to čítam, keďže ma to zaujíma. To že to prestanem čítať ešte neznamená, že tie problémy zmiznú.

Treba si uvedomiť aj v súčasnosti silu médií. Moja "obľúbená" Cyklokoalícia napríklad (chválim za snahu zlepšovať čo sa dá, stavebné projekty atď, ale s ich politikou mám problém). BMW si spravilo fotky pred novou budovou SND s nápisom, že sú radi, že už XY rokov podporujú SND (naliali tam milióny v rámci spozorstva). Cyklokoalícia to začala vo veľkom hejtovať, že hnusné autá zaberajú verejný priestor a dokedy to budeme trpieť atď. BMW na to reagovalo, že to bolo len na 1 hodinu a vybavili si všetky povolenia od mesta a sú ochotný ich poskytnúť. Alebo keď nejaký rok, či 2 dozadu polícia riešila cyklistov medzi Starým mostom a TPD, ako je ten nadjazd, kde na 1 strane sú cyklisti, na druhej strane chodci. Autor tam dával podrobný manuál, ako sa z toho vykecať, keď pôjde cyklista po tej pešej časti. Alebo že spravili nejakú mimi plošinu z cesty na chodník, aby mamičky mohli ľahšie ísť hore a hneď séria fotiek, ako tam 25+ ročný vyskakujú na bicykloch hore a po chodníku odchádzajú. A podobné prípady. To už veľa ľuďom začalo liezť na nervy, že či im nešibe, tak začali rozdávať bany. A z profilu Cyklokoalícia si to objajovali tým, že koľko cyklistov zabilo chodca. Alebo fotka dodávky na chodníku, kde sa evidentné niekto sťahoval. Totálny hejt. Chápem, dodávka tam nemala čo robiť. Tak isto chápem aj danú osobu, že to nechcela sedacie súpravy atď nosiť 500m ďaleko. A buchli tam fotku bicykla s vozíkom, že takto by to bolo v poriadku. Rozmer dodávky je tak 2x5-6m, rozmer toho vozíka bolo 1,8x5m. A teraz ten paradox, keď za bicyklom sa môže ťahať prívesný vozík široký max 110cm podľa slovenskej legislatívy, čo sa časť ľudí ohradila, aj to že pohľadu chodca je mi jedno, či to je dodávka, alebo taký veľký vozík a bicyklom, alebo zaparkované ufo. Ďalšie kolo banov a podľa nich je to v poriadku. Nie je to predsa auto. Problém je ten, že veľa ľudí to číta, majú dosah na verejnú mienku a veľa ľudí sa tým nechá ovplyvniť. Potom CK plače, že ich niekto neprizval na nejaké rokovanie, alebo tvorbu zákonov. Keď verejne podporujú porušovanie zákonov a vyhlasujú, že auto a vodič auta je najväčší nepriateľ na svete, bude sa tomu niekto rozumný čudovať? Asi nie. O tendenčných článkoch ak sa stane nehoda cyklista/chodec s autom ani nehovorím. A ľudia sa tým nechávajú ovplyvňovať. Čo na tom, že ten chodec šiel ma červenú a doslova skočil pod auto. Nedôležité. Hodia napís v štýle Ďalší zrazený chodec, dokedy to budeme trpieť a ide sa ďalej. Kopa ľudí si už nedá tú námahu zistiť, čo sa ozaj stalo. A to nie je len Cyklokoalícia, ale aj iné organizácie, blogeri, politici čo si chcú šplhnúť. Ľudia čo píšu pod Cyklokoalícia, píšu aj pod Políciu, sem a inde, šíria svoje názory. Potom človek povie, že požaduje rovnaký meter ma všetkých bez rozdielu, či to je cyklista alebo šofér auta a už je to nepriateľ, lebo si dovolil siahnuť na nedotknuteľnosť cyklistov.

Či by bol vodičák trest? Asi áno. Tak isto ako je trestaná väčšina slušných šoférov kvôli pár idiotom. U kamoša medzi 2 dedinami je cca 8km úsek cesty. Bola tam normálne 90, krásna cesta, rovná. Za 3 roky tam boli v noci zrazený 2 chodci a 3 cyklisti. Všetci boli opitý, v tmavom oblečení, na zlej strane cesty, v strede cesty, bez reflexných prvkov, svetiel, atď. Všetko boli známy notorici. Už tam majú 60. Všetci skáču od "radosti". Na druhú stranu, ak chce cyklista jazdiť po ceste, mal by ovláda pravidlá. Šoférovať bicykel v premávke je oveľa náročnejšie ako šoférovať auto. Je náchylnejší na výtlky, retardery, kanále. Nemá žiadne spätné zrkadlo (česť mizernému promile jedincov). Vplýva naňho počasie, okolné prostredie, bicykel je labilnejší ako auto. Auto sa môže šoférovať od 18, lebo sa daný jedinec by mal byť už psychicky pomerne vyspelý. Nie je to preto, že to je náročnejšie šoférovať.

Prečo by vodičák mal spôsobiť stratu záujmu o cyklodopravu? To je taký istý argumet, ako keď sa rušili povinné prilby pre cyklistov. Lebo ľudia nebudú bicyklovať. Lebo prilby sú drahé. Za 20€ v Decathlone si človek kúpiť normovanú prilbu. Za 20€. Čo to je? Na babetu treba dokonca prilbu na motorku, ťa stojí násobne viac a ľudia neremcajú s tým. Alebo ten prieskum, že prečo ľudia nenosia prilby. Cca 50% odpovedalo, že zákon neprikazuje, resp. To stojí peniaze,cca 40% bolo, že si kúpili zlú veľkosť a 10% že im to príde zbytočne, oni vedia bicyklovať. 2-3 roky dozadu som čítal článok ohľadom nehôd cyklistov v Holandsku, že bez pričinenia auta tam ročne umrie 150-220 cyklistov pri nehodách. Podľa doktorov, cca 85% cyklistov mohlo prežiť, keby mali prilbu. Ale nemali. To nie je zrovna malé číslo. Napriek tomu tam odmietajú nosiť prilby. Bol som na jednom workshope, bol tam Peter Velits, ten cyklista. Ľudia sa ho pýtali, že čo si majú kúpiť, aký bicykel a aké doplnky atď. Vieš čo povedal? Prvá vec ktorú si musíte kúpiť, keď si kúpite bicykel je prilba. Bez nej by nikto nemal zadať na bike. "Trápny" britský cyklista Chris Hoy povedal, že bez nasadenej helmy ani nesadne na bicykel a nechápe ľudí, čo ju nepoužívajú. Že pre neho to je rovnaké, ako keby sa v aute nepripútal. Pýtali sa nejakého pretekára, čo jazdí ten Red bull šampionát, čo jazdia cez mestá po strechách a podobne, čo to aj niekoľkokrát vyhral, že čo je základný kameň výbavy na bicykel. On že helma. Bez nej ani na krok.

Na jednej strane chceme aby boli cyklisti, či chodci chránený, ale ignoruje sa ich výchova. Dopravná výchova neexistuje. Nikto ich nekontroluje, polícia ich správanie dlhodobo ingnoruje. Namiesto toho sa zodpovednosť za ich životy presúva na šoférov áut. Aj podľa českej, či nemecké polície, tak za cca 75% nehôd cyklistov môže samotný cyklista. Ak berieme, vyslovene nehoda cyklista-auto, tak dlhodobo je pomer cca 60-40 na strane cyklistov. Ak teda chceme, aby mali cyklisti menej nehôd a máme tieto údaje, tak je načase začať riešiť príčinu tých nehôd. Ak sa budeme tváriť, že na strane chodcov a cyklistov je všetko v poriadku, nikam sa nepohnene.
05.08.2022 - 11:04:18
02
Necital som tu vsekto, ale napriek tomu pridam svoju mudrost k ostatnym.
V 80 rokoch minuleho storocia sme na zakladke chodili na dopravne ihrisko a mali sme aj skusky, kde nam policajti vystavili preukaz cyklistu. Nemal ziadu pravnu hodnotu, bol to kus maleho papeiera, ale mne ako malemu chlapcovi sa pacilo, ze som mal preukaz a isty cas som ho aj hrdo nosil.
Dopravne ihrisko zrusili, stoji tam nakupne centrum, ale suhlasim s tym, ze dopravna vychova by sa mala zakomponovat do ucebnych osnov na ZS.
Ja sa snazim uz od mala mojim detom vysvetlovat dopravne znacky, krizovatky a preco tu musime stat a tam nie, takze by mali byt sposobile ist na cestu, ale toto urcite nerobi kazdy rodic a verim tomu, ze hocijake decko ide na cestu a vobec sa neorientuje v pravidlach, ci v znackach.
Posledny faktor je osobnost, Vodic, co je zaroven motorkar, ci cyklista, ci sa sprava v drvivej vacsine pripadov inak ako vodic, ktory jazdi len na aute, pretoze si zaziva situacia aj z opacnej strany barikady.
Cyklista, ktory ma vodicak a soferuje detto, pretoze zazil XY pripadov nezodpovednych cyklistov na ceste.
Ale ked je niekto debil je jedno, ci jazdi na bicykli, motorke, ci ma vodicak. On tym debilom bude za volantom aj kokptitom bicykla.
05.08.2022 - 11:24:06
00
Nepoznam rodicov, ktori by decka len tak poslali na ulicu bez toho, aby im povedali ako a kde sa na nej mozu pohybovat. Ale nepochybne niekde existuju aj taki...

Osobne si vsak nemyslim, ze ludia nevedia ako maju na bicykloch jazdit. Staci si pozriet videa kdejakych cyklodementov a neuvidis na nich nevedomost, ale takmer vzdy aroganciu a ignorantstvo. A podobne je to aj s vodicmi. Vedia az na vynimky vedia co maju robit, ale ignoruju to lebo su majstri sveta.
05.08.2022 - 12:05:22
02
keyboard_arrow_up