Ty si fakt nikde nezachytil ze sa pocita uhlikova stopa aj el auta? A aj vyroby elek? No tak to si toho nezachytil fakt vela a odporucam otvorit si napr prvych 5-10 stran tohoto vlakna. Dokonca to ini ludia rozdelili aj na vyrobu, pouzivanie a recyklaciu. Wow...

Ale to keby ludia robili tak by potom nemali na co nadavat asi.....
06.03.2023 - 10:40:34
02
:D :D :D

skús ešte raz si to prečítať a zamyslieť sa nad napísaným (a nad logikou EU), jasné že sa kade tade počíta aj celý životný cyklus, aj čiastočný aj konkrétny vzťahujúci sa len k pohonnej hmote (či benzín, nafta, kerozín, uhlie, elektrika, slniečko), počíta sa kadečo, kadekde a hlavne v EU kadejako, ale sankcie idú len na spaľovací motor... ;-), či sú aj nejaké "eko-sankcie" na elektromobil???

ešte raz zopakujem, logika EU vo vzťahu k automobilom hovorí o produkcii co2 emisií vztiahnutej na 1 km vyprodukovanej spálením pohonnej hmoty (u spaľováku je to benzín, u elektroauta je to elektrika), nie je to vztiahnuté k autu ako jednotke, alebo k jeho celému životnému cyklu, od vývoja až po likvidáciu... to sú len také prepočty, ktoré sa kde tu spomenú v nejakej diskusii, ale sankčná "ekopokuta" sa vzťahuje k produkcii CO2 na kilometer... (ktorá je zapísaná niekde v tech. preukaze pri spotrebe a emisiách, keď tam je, priemerná spotreba napr. 5,8 litra/ 100 a zodpovedá 131 g.km-1 CO2, tak automobilka = vlastne zákazník zaplatil v súčasnosti 31 x 100 = 3 100€ pri kúpe, do budúcna to bude 131 x 100 = 13 100 € pri kúpe auta, ekopokutu za nákup spaľovacieho motora, resp. po 2035 si ho ani nekúpiš...)

akurát dnes napr. na pravda.sk titulok nový i7čkový eBavorák - "3 tony luxusu, 0% gramov CO2..." tak je to pravda, alebo nie ;-)

alebo ňahaj tak... nevadí...
PS: ja nenadávam, ale tak keď sa chceme hrať na "sloboda, rovnosť, bratstvo" tak by to malo platiť komplexne a je jedno na akú pohonnú hmotu auto jazdí... aj vodíkové auto berieme ako "ekologické" a pritom výroba vodíku, je energetický masaker sám o sebe...
06.03.2023 - 10:49:40
00
madbugie napísal:
:D :D :D

skús ešte raz si to prečítať a zamyslieť sa nad napísaným (a nad logikou EU), jasné že sa kade tade počíta aj celý životný cyklus, aj čiastočný aj konkrétny vzťahujúci sa len k pohonnej hmote (či benzín, nafta, kerozín, uhlie, elektrika, slniečko), počíta sa kadečo, kadekde a hlavne v EU kadejako, ale sankcie idú len na spaľovací motor... ;-), či sú aj nejaké "eko-sankcie" na elektromobil???

ešte raz zopakujem, logika EU vo vzťahu k automobilom hovorí o produkcii co2 emisií vztiahnutej na 1 km vyprodukovanej spálením pohonnej hmoty (u spaľováku je to benzín, u elektroauta je to elektrika), nie je to vztiahnuté k autu ako jednotke, alebo k jeho celému životnému cyklu, od vývoja až po likvidáciu... to sú len také prepočty, ktoré sa kde tu spomenú v nejakej diskusii, ale sankčná "ekopokuta" sa vzťahuje k produkcii CO2 na kilometer... (ktorá je zapísaná niekde v tech. preukaze pri spotrebe a emisiách, keď tam je, priemerná spotreba napr. 5,8 litra/ 100 a zodpovedá 131 g.km-1 CO2, tak automobilka = vlastne zákazník zaplatil v súčasnosti 31 x 100 = 3 100€ pri kúpe, do budúcna to bude 131 x 100 = 13 100 € pri kúpe auta, ekopokutu za nákup spaľovacieho motora, resp. po 2035 si ho ani nekúpiš...)

akurát dnes napr. na pravda.sk titulok nový i7čkový eBavorák - "3 tony luxusu, 0% gramov CO2..." tak je to pravda, alebo nie ;-)

alebo ňahaj tak... nevadí...
PS: ja nenadávam, ale tak keď sa chceme hrať na "sloboda, rovnosť, bratstvo" tak by to malo platiť komplexne a je jedno na akú pohonnú hmotu auto jazdí... aj vodíkové auto berieme ako "ekologické" a pritom výroba vodíku, je energetický masaker sám o sebe...



Len v krátkosti odpoviem - elektrárne musia nakupovať emisné povolenky (min. tepelné elektrárne), pretože priamo produkujú emisie. Následne elektrické autá už emisie neprodukujú, preto nič podobné neplatia.
V prípade spalovacích áut prichádza k priamej produkcii CO2 pri prevádzke vozidla.

Mimochodom, mnohokrát to aj tu bolo spomínané. Elektrické autá nie sú ekologicky neutrálne. Sú iba ekologickejšie ako spaľovacie. Z pohľadu ekológie je hromadná doprava natom oveľa lepšie. A žiadna doprava ešte lepšie :)
06.03.2023 - 11:24:22
03
madbugie, ten tvoj text je dosť zmätočný, ale nejdem reagovať naň, ak sa o to chceš zaujímať, tak naozaj fórum o bajkeroch nie je dobrá platforma. Mám iba malú poznámku:
madbugie napísal:
aj vodíkové auto berieme ako "ekologické" a pritom výroba vodíku, je energetický masaker sám o sebe...

Neodvolávaj sa na novinárov a politikov, väčšina z nich tomu nerozumie, ale vyjadrujú sa k tomu. Ľudia, ktorí sa tomu aspoň základne rozumejú, netvrdia, že vodíkové auto je "ekologické". Možno niekedy bude, preto sa robí výskum&vývoj, ale dnes zatiaľ nie je.
06.03.2023 - 11:24:37
01
corsair napísal:
Elektro je super ale verím tomu, že sa vymyslí niečo lepšie... Kto si pred 500r vedel predstaviť auto alebo pred 30r mobil alebo pred 15r smartfón...

Newton (prvy komercny smartfon) siel do predaja roku 1993 :) co je 30 rokov a predstavu teda mali podstatne skor.

Auto taktiez daaavno, viz napr. https://blog.ferrovial.com/en/2022/06/grandfather-self-driving-car-leonardo-da-vinci/
06.03.2023 - 11:34:13
00
OK beriem, lepšie podané, lebo tá myšlienka z článku "3 tony luxusu, 0 gramov CO2" ma k tomu priviedla, že čo, prečo, ako... takže zjavne by to chcelo úpravu metodiky... podľa tých tabuliek produkcie CO2 by mali tie emisné povolenky nakupovať aj slnečné elektrárne, namiesto štedrej dotovanosti (zasa krivenie trhu), tam najlepšie z toho vychádzali tuším vodné a atómové el. (tie panely ma ozaj prekvapili, i keď v porovnaní s plynom a uhlím je to niekde inde)

volajme to CO2 poplatok, by sa teda mal skladať z CO2 - životného cyklu, ako spaľováku, tak elektra (vývoj, suroviny, spracovanie, výroba, dodávka, až po recykláciu po skončení životnosti) + CO emisný poplatok od kilometra (to už by bolo len pre spaľováky), ak sa to už v niečom platí, tak OK je to tým pádom bezpredmetné...

chcelo by to ale poriadne prepočítať, niektoré výpočty a prepočty EU, ako sa potom dosť často ukazuje, sú povedzme že zaujímavé... ja nenamietam proti elektromobilu ako technológii, ale proti EU "terminológii" a viac, či menej skrytému kriveniu trhu a "dát" a ich prezentácii...

ako Kali033 píše, najlepšia doprava žiadna doprava a preto my tu v TT už dávno všetci na bajkoch predsa ;-) bike city
06.03.2023 - 11:40:07
00
Uprimne nie som nadseny z formy prechodu na 100% BEV v EU od 2035.

Ako to uz bolo neraz, umysel je dobry, ale na ociach ostavaju klapky a politici to nevidia komplexne.

Podobne to bolo, ked pri boji proti CO2 cca na prelome milenii na zapade (najma FR, Benelux) masivne dotovali kupu dieselov, kedze mali menej CO2 ako benziny.
Nasledne si po cca 10-15 rokoch uvedomili, ze diesele maju vyssie emisie NOx, ktore su rakovinotvorne (to bolo zname vzdy, odjakziva mali diesele na emisnej kontrole x-nasobne vyssie povolene limity).
Riesenim bolo, ze dotovali zosrotovanie tychto dieselov a kupu benzinov :) Cize dane auta prvykrat podporili tisicami € pri ich kupe a druhykrat pri ich vyradeni, bravo :)

Aktualna politika ohladom CO2 a automobilov ma za nasledok napr: )
- od roku 2020 su najviac znevyhodnene male auta typu VW up!, Skoda Citygo, Renault Twingo a pod. Kedze ciele CO2 su speficicky zavisle od hmotnosti auta a kedze su tieto male auta lahke, museli by dosahovat velmi male emisie, co bez velmi drahych technickych rieseni nie je mozne. A ten narast ceny by ich dostal na uroven vacsich aut. Cize ako vysledok su prave tieto najekologickejsie auta (napr VW up! vie jazdit okolo 4 litrov bez akejkolvek elektrifikacie) ako prve eliminovane. Auta, ktore vazia 900-1000 kg, cize su ovela mensou enviromentalnou zatazou, maju ovela nizsie emisie z pneumatik, brzd atd... No 2-tonove SUV su ok.
Velmi podobne to je aj s chystanou normou EU7 (max emisie budu musiet byt dodrzane v extremnych situaciach ako tahanie privesu pri prudkom stupani a podobne), teda v ziadnom rezime nemozu prekrocit limity. Aspon v sucasnou navrhu. Vysledkom bude ze aj male auta velkosti Fabia, Polo, sa prestanu vyrabat, kedze technologia by ich cenovo dostala na uroven aut o triedu vacsich.

- takisto pri BEV sa vobec neberie do uvahy ich spotreba, alebo hmotnost. Z pohladu EU je rovnako super ekologicky maly lahky VW e-up! alebo Dacia Spring ako 2,5 tonove elektricke SUV. A velka vacsina elektromobilov zacina hmotnostou na 1800 kg. Chyba mi tu akekolvek racio vo vztahu ku vyuzivaniu nerastov a vzacnych kovov.

- pri BEV nikomu nevadi drancovanie zivotneho prostredia, takmer vsetko su to obrovske povrchove tazby najma v rovnikovych oblastiach, nicenie pralesov.
Takisto podmienky v akych pracuju robotnici, v Afrike nezriedka deti.

Najnovsia reportaz o tazbe niklu pre BEV ucely z Indonezie:
https://www.wired.com/story/workers-are-dying-in-the-ev-industrys-tainted-city/

Zaroven si naozaj nemyslim, ze BEV je vzdy najlepsou alternativou na vsetky situacie a formy osobnej automobilovej dopravy. To je ako nabozenska dogma.
06.03.2023 - 11:54:35
03
Nemám do detailu naštudovanú metodiku EU (kľudne ma opravte) ale môj predpoklad je nasledovný... "Daň" za emisie sa vždy platí tam, kde sa reálne produkujú. Pri prevádzke fotovoltaiky sa žiadne neprodukujú. A v tom životnom cykle to už je samozrejme započítané, pretože ak nejaký náklaďák niekde v bani produkuje emisie, tak on by mal zato platiť. Prípadne nejaká fabrika spotrebúva energiu, tak buď priamo platí emisné povolenky (ak priamo produkuje CO2) alebo ich platí jej dodávateľ energie.
Čiže fotovoltaika je tiež zaťažená emisnými povolenkami, len ich platia jednotliví dodávatelia.

Toto je práve rozumné riešenie, lebo takýmto spôsobom je to jednoduché a zamedzí to dvojitému "zdaneniu". Je to podobné ako s DPH. Čím prispejem (v tomto prípade CO2), tak zato si zaplatím. Ostatné už zaplatili tí predomnou.
06.03.2023 - 12:00:42
00
quasimoto napísal:
Zaroven si naozaj nemyslim, ze BEV je vzdy najlepsou alternativou na vsetky situacie a formy osobnej automobilovej dopravy. To je ako nabozenska dogma.


Bavíme sa o roku 2035, nie o roku 2023.
06.03.2023 - 12:02:31
00
Ja viem, ved som to pisal v prvej vete. Pracujem v tejto oblasti, tak som v obraze.
Ani v roku 2035 si nemyslim, ze bude BEV objektivne idealne pre vsetky oblasti.

Pacil sa mi alternativny scenar Toyoty, kolko by sa znizili emisie, keby bola cast aut namiesto BEV s 60-70kwh baterkami hybridmi s cca 1,5kmw baterkami. Pricom emisie ich zivotneho cyklu su totozne. Cize su aj ine riesenia prakticky rovnako ekologicke, kde sa sice vyuzivaju fosilne paliva, no vsadit vssetko na BEV s masivnou povrchovou taznou mi nepride ako vyhra.

Takisto na dlhe dialnicne presuny (normalnou rychlostou 130-140kmh) obzvlast v zimnom obdobi je proste spalovak efektivnejsi a vela tomu nenasvedcuje, ze by sa to za 10 rokov zmenilo.
06.03.2023 - 12:06:08
02
madbugie keď už porovnávaš emisie CO2 spálením fosílnych palív, tak porovnávaj s emisiami elektroaut pri "spálení" elektriny. Vtedy ti vyjde porovnanie 150g vs. 0g čiže elektorauto nemá dôvod platiť žiadnu pokutu/poplatok za CO2. Ak porovnávaš emisie pri výrobe a distribúcie elektriny, tak potom prosím započítaj emisie pri výrobe a distribúcie fosílnych palív (ak chceš byť úplne presný tak započítaj emisie pri ťažbe surovín a samotnú výrobu aut). Tak či tak aj to tvoje neobjektívne porovnanie 150g vs. 70g hrá v prospech elektroaut v Európe. Výroba elektriny (všetkého čo produkuje CO2) sa pokutuje/spoplatňuje samostatne (auto si platí svoje pokuty, elektrárne svoje, teplárne svoje, rafinénie svoje atď...) ale to už tu bolo spomenuté. Preto je celkom biznis s CO2 povolenkami, keďže sa vzťahujú na celý priemysel a nie iba na individuálne používanie aut.
06.03.2023 - 12:06:33
00
Ešte poznámka:
madbugie napísal:
... namiesto štedrej dotovanosti (zasa krivenie trhu), ... ale proti EU "terminológii" a viac, či menej skrytému kriveniu trhu ...

Síc súc celoživotný pravičiar a liberál, ale aj tak pripomínam, že globálne otepľovanie nevyrieši "trh", to skrátka nie je možné. Ak máme ambíciu ešte nejako túto planétu uchrániť pred dopadmi klimakrízy, tak je to možné iba so zásahmi vlád a ich spolupráce, bez ohľadu na "trh". Ak si mám vybrať, či mám zachrániť seba alebo trh, volím seba.
06.03.2023 - 12:11:33
00
Ako ale zabezpečiť aby teba zachránili aj v Indii a Číne?
06.03.2023 - 16:40:35
00
Bohužiaľ "trhom" určite nie.
06.03.2023 - 17:43:41
00
madbugie napísal:
tak držme si klobúky, ideme z kopca... typnite si teraz len tak v duchu... Slovensko ako jedna z mála krajín EU je na tom celkom dobre (atomové elektrárne, vodné elektrárne tvoria základ produkcie), aktuálne je to cca 80 g CO2 na 1 kWh energie, donedávna 2017 bývalo 140 g... ale európsky priemer je okolo 350 g CO2 na 1 kWh (a môžu za to plynové a uhoľné elektrárne, ktoré sú zväčša v Poľsku a Nemecku hlavne...)

a teraz tá matematika pre Elektromobily... priemerná spotreba takéhoto auta je cca 20 kWh na 100 km, čiže 0,2 kWh na 1 km čo predstavuje v priemere 70 g CO2, čiže pokuta na 1 automobil 7 000 €, takže podľa vlastnej metodológie, EU by mala elektromobil nie dotovať, ale naopak zaťažiť emisnou pokutou... !!! :D :D :D

Tych 20kwh/100 je castokrat optimizmus, bezne idu za viac. Nezabudnime na nabijacie straty ~15% ktore ti pocitadlo nauctuje ale nenajazdis.
Realistickejsich je 25+kwh/100. to je az 20 €/100
https://www.mojelektromobil.sk/ejoin-ma-novy-cennik-od-1-januara-2023/ a bude horsie

Uz teraz sa zacina hovorit o vypadkoch v daniach, lebo eauta maju naslubovane rozne ulavy.
Ano tie dane, za ktore sa opravuju a buduju cesty....Po ktorych chodia aj vyrazne tazsie eauta. :D Niekto to zaplatit musi, otazka casu ked skasiruju aj elektrikarov. :y:
Ja si prdkam za zlomok ceny auta a paliva. Pred kovidom liter bol za 49c, cela nadrz 500km vysla za 15€..

Prílohy:

Screen Shot 03-06-23 at 05.17 PM.PNG
Screen Shot 03-06-23 at 05.17 PM.PNG 27.79 KiB thumb_up0thumb_down

06.03.2023 - 18:00:49
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up