quasimoto
Aj pumpy na diaľniciach v dovolenkových destináciách sú cez zimu menej vyťažené.
O karavanistov a u aut s kratším dojazdom sa tiež nebojím. Miesto 10 hod. nepretržitej jazdy na 1000 km trase do Dubrovníku si ľudia urobia 3 dlhšie zastávky, pozrú mestá a dedinky na ceste.

Diess išiel vtedy ID.3 a odvtedy sa modely aj nabíjacia infraštruktúra posunuli ďalej.
07.03.2023 - 10:19:22
00
Ako som uz spominal, robim v tomto odvetvi, vidim produktove plany cca na generaciu dopredu.

Neviem ake cakate prevratne zmeny za cca 12 rokov, to naozaj nie je taka dlha doba, navyse priemerny zivotny cyklus modelu je 6-7 rokov. Cize u elektromobilov predstavenych teraz v 2023 bude v roku 2035 v predaji pravdepodobne ich nasledovna generacia, teda priamy nastupca.

Taky VW e-up sa robil od roku 2013, nemam pocit, ze co sa tyka samotnej technologie BEV, doslo za 10 rokov ku zasadnemu posunu (dosal vacsiu baterku a o nieco rychlejsie nabijania, ale nic technologicky prevratne odvtedy nie je). Do produkcie pridu solid state baterie, ktore budu lepsie, ale aspon v zaciatkoch to nevyzera na tak zasadnu zmenu.

Vyrabat vacsie baterie nie je efektivne ani ekologicke, rychlosti nabijania maju svoje limity z velkej casti aj kvoli infrastrukture a fyzikalnym zakonom (potrebna chladenia).

A napr to ID co mal Diess, tak tam sa medzicasom zvysil maximalny vykon nabijania zo 100 na 120kW. To je maximum, nie vykon, ktorym sa nabija celu dobu, ani vacsinu doby, to pri case nabijania az taku zasadnu rolu nehra.

Nerozumiem, preco su mnohi ludia pri teme elektromobility akoby zaslepeny a nevidia racionalne fakty a obmedzenia, ma to casto charakter nabozenstva :)
07.03.2023 - 10:37:26
16
cokupit napísal:
Ev a spalovak su dve uplne rozdielne technologie. Bolo by vhodne si to uvedomit a narabat tak s nimi. Ta blba potreba nabijat za 5 minut je podobne nezmyselna, ako ked by pred 130 rokmi chlapik zastavil s autom na luke, aby sa napaslo. Lebo ved so svojim konom to tak vzdy robil.
Do nezmyselnych debat o ceste do chorvatska sa nemienim pustat. Pre zaciatok postaci, ked clovek akceptuje prosty fakt, ze ev sa ma nabijat mimo casu pouzivania, co je priemerne tak 23 hodin denne.

Prepac, opat mi to pride ako zaslepeny pohlad ignorujuci fakty, ze sposoby vyuzivania automobilov su rozne.
Ja cely cas pisem,BEV ano, ale nie su univerzalne najlepsie.

A ty namiesto priznania tvrdis, ze pripady uzivania aut, ktore ti nezapadaju do vyhodnosti BEV, su hluposti a netreba na nich pozerat.
Gratulujem, naozaj pokrokove a mudre ;)

To, ze v priemere sa auto pouziva 1 hod denne sa nevylucuje s tym, ze 10% aut spravi denne napr 500 km.
Ukaz mi BEV, ktore prejde bez problemov v zime pri -10°C 500km pri dialnicnej rychlosti 130kmh.

Mnoho aut sa pouziva na pracovne ucely, jazdia denne, a to nehovorim o autach s velkym odporom, typu dodavky a pod.

Nepocul som teda ziaden rozumny argument, preco je jedno ci sa auto natankuje za 3-5 min alebo nabije za 30-40min.

Verim, ze chapes, ze vacsina ludi byva v bytovkach a ze asi v roku 2035 nebude polovica parkovacich miest na sidliskach s AC nabijackami :)

A preco je cesta do Chorvatska (alebo hocikam inde) v dlzke 700-1000 km nezmyselna, ze ju tak odbijas?

Ano, riesenim situacie a moznym scenarom je aj drasticke znizenie osobnej mobility.
To by malo ale dalekosiahle hospodarske aj socialne problemy. Samozrejme, su oblasti, kde je to predstavitelne, ale urcite nie u nas, alebo napr v nejakom Rakusku kde ludia bezne ziju v horskych oblastiach roztrusene.
07.03.2023 - 10:45:02
00
K budovaniu infraštruktúry...
Takú D1 do Košíc ste si už skúsili.
Paráda 😉
07.03.2023 - 10:48:56
00
quasimoto napísal:
Nerozumiem, preco su mnohi ludia pri teme elektromobility akoby zaslepeny a nevidia racionalne fakty a obmedzenia, ma to casto charakter nabozenstva :)


Ak dobre chápem, reaguješ na mňa. Vôbec nie som zaslepený a myslím si, že elektrické autá sa preceňujú, nebudú riešením, budú iba časťou riešenia.
Ja iba upozorňujem, že tu všetci argumentujete dnešnou situáciou, ktorá je z hľadiska roku 2035 úplne irelevantná. Strata času a energie.

To, že zatiaľ v otázke elektromobility neprišlo za ostatných x rokov k výraznému posunu, neznamená, že k nemu nepríde za najbližších x rokov. Doteraz sa výskum a vývoj zameriaval na e-mobilitu iba okrajovo, až teraz začína byť dominantnou témou pre R&D automobiliek a na ne napojeného ekosystému.
07.03.2023 - 10:49:39
00
Jaroh napísal:
Ak dobre chápem, reaguješ na mňa. Vôbec nie som zaslepený a myslím si, že elektrické autá sa preceňujú, nebudú riešením, budú iba časťou riešenia.
Ja iba upozorňujem, že tu všetci argumentujete dnešnou situáciou, ktorá je z hľadiska roku 2035 úplne irelevantná. Strata času a energie.

To, že zatiaľ v otázke elektromobility neprišlo za ostatných x rokov k výraznému posunu, neznamená, že k nemu nepríde za najbližších x rokov. Doteraz sa výskum a vývoj zameriaval na e-mobilitu iba okrajovo, až teraz začína byť dominantnou témou pre R&D automobiliek a na ne napojeného ekosystému.

A keď aj vyvinú elektromobil čím sa bude nabíjať?
Atómu nik nechce,a keby aj výstavba tiež čosi trvá,na vodnú elektráreň už ťažko súdruhovia presťahujú nejakú Mojšovu Lúčku na kopec...
Vova nás ešte stále drží koli plynu za gule,komu ďalšiemu niečo podobné umožníme,lebo budeme skokovo potrebovať radovo viac elektriky...?
A ak si myslíš že 2035 je ďaleko,asi budeš hodne prekvapený.
07.03.2023 - 11:08:47
00
Jaroh obavam sa, ze to vidis prilsioptimisticky, 12 rokov v takychto infrastrukturnych veciach naozaj nie je vela.
Ani z hladiska vyvoja automobilov.
Elektromobilita je velkou temou minimalne uz od roku 2008 a od 2014 fakt vyraznou.

Co prevratne ocakavas, ze by sa za tak kratku dobu malo vymysliet/zmenit, ze by to bolo za 12 rokov uz aj implementovane?
07.03.2023 - 11:18:50
00
quasimoto napísal:
Prepac, opat mi to pride ako zaslepeny pohlad ignorujuci fakty, ze sposoby vyuzivania automobilov su rozne.
Ja cely cas pisem,BEV ano, ale nie su univerzalne najlepsie.

A ty namiesto priznania tvrdis, ze pripady uzivania aut, ktore ti nezapadaju do vyhodnosti BEV, su hluposti a netreba na nich pozerat.
Gratulujem, naozaj pokrokove a mudre ;)

To, ze v priemere sa auto pouziva 1 hod denne sa nevylucuje s tym, ze 10% aut spravi denne napr 500 km.
Ukaz mi BEV, ktore prejde bez problemov v zime pri -10°C 500km pri dialnicnej rychlosti 130kmh.

Mnoho aut sa pouziva na pracovne ucely, jazdia denne, a to nehovorim o autach s velkym odporom, typu dodavky a pod.

Nepocul som teda ziaden rozumny argument, preco je jedno ci sa auto natankuje za 3-5 min alebo nabije za 30-40min.

Verim, ze chapes, ze vacsina ludi byva v bytovkach a ze asi v roku 2035 nebude polovica parkovacich miest na sidliskach s AC nabijackami :)

A preco je cesta do Chorvatska (alebo hocikam inde) v dlzke 700-1000 km nezmyselna, ze ju tak odbijas?

Ano, riesenim situacie a moznym scenarom je aj drasticke znizenie osobnej mobility.
To by malo ale dalekosiahle hospodarske aj socialne problemy. Samozrejme, su oblasti, kde je to predstavitelne, ale urcite nie u nas, alebo napr v nejakom Rakusku kde ludia bezne ziju v horskych oblastiach roztrusene.


Ty chces ist do Chorvatska, ja zas na safari do Namibie na mesiac mimo civilizacie. Chcem chcem a chcem, a ukaz mi, bla bla. Uz za sociku sa chodilo do juhoslavie. Vacsinou autobusmi. Ale teraz to musi byt s jednym tankovanim niekde na hraniciach. No nemusi. Na toto, rovnako ako biznis leazing je imho idealny battery swap. Ale hovorim, je nezmysel to riesit, podobne ako moju namibiu. Je to akurat tak oblubeny strawman, do ktoreho lubite busit.

Ad nabijacky na sidliskach. Neviem preco by s tym mal byt problem, uz tu to video bolo. Ale prrco sa nepotocit v kruhu https://m.youtube.com/watch?v=3jt3SSw6pJk
A znovu hovorim, v 2035 bude vacsina slovenska jazdit vo vyhrkanych nemeckych spalovakoch, tak ako aj dnes.
07.03.2023 - 11:53:48
00
quasimoto napísal:
Priemerny elektromobil s udavanym dojazdom okolo 450 a realnym na dialnici (pokial clovek neide po 0 km a nenabija do 100% co je casovo neefektivne) dajme tomu 250 km.

koľko ludí jazdí denne "na šupu" 250km? :^)

milos21 napísal:
Ja optimisticky verím, že fúzne rekaktory do roku 2050 budú úplne bežné a tým opadne veľa problémov...

no realistickejšie je že bude v roku 2050 tak prvý spustený ;)
07.03.2023 - 11:59:14
00
cokupit napísal:
Ty chces ist do Chorvatska, ja zas na safari do Namibie na mesiac mimo civilizacie. Chcem chcem a chcem, a ukaz mi, bla bla. Uz za sociku sa chodilo do juhoslavie. Vacsinou autobusmi. Ale teraz to musi byt s jednym tankovanim niekde na hraniciach. No nemusi. Na toto, rovnako ako biznis leazing je imho idealny battery swap. Ale hovorim, je nezmysel to riesit, podobne ako moju namibiu. Je to akurat tak oblubeny strawman, do ktoreho lubite busit.

Este raz, chorvatsko je len priklad. Mobilita v ramci EU je dnes velka, pozri sa na hustotu premavky na Zapad od nas.
Ludia jazdia pracovne, aj sukromne.
Ono uz len take piatky poobede smer z BA na sever a vychod a v nedelu poobede podvecer ake to mas plne, pricom velka cast ludi robi cez 300 km...

Ja chapem, ze to nie je ludske pravo mat nabite do 5 min, avsak prosim pozerajte sa komplexne aj na hospodarske a socialne dosledky podobnych (oproti sucasnosti) radikalnych obmedzeni/zmien.

Ja jazdim bezne do 500km bez prestavky a uprimne ak mam byt niekde o 10.00 hod a caka ma cely pracovny den, je rozdiel ci mi staci vstat o 5:30, alebo musim pocitat s nabijanim (a pre istotu rezervou, co ak nebude volny stojan) a vstat o 4:30 a cely den fungovat.

Prosim ludia pochopte, ze niektori funguju inak ako vy, ze su aj ine situacie a priapdy, ako zazivate a nie na vsetko je idealne jedno riesenie.
07.03.2023 - 12:07:06
00
Quasimoto, to nie je otázka optimizmu alebo pesimizmu. U mňa je to čisto iba zvedavosť. Ja s manželkou sa totiž skutočných následkov globálneho otepľovania nedožijeme. Pod skutočnými následkami nemyslím otravné horúčavy v lete, ale živelné pohromy, sucho a nedostatok potravín a pitnej vody, zúfalé podmienky pre bežný život, chudobu, gigantickú migráciu (a tiež jedovaté pavúky niekde pod Tatrami, z tých mám naozaj hrôzu, brrr :-D) . Môj vek ma oprávňuje predpokladať, že ani pri pesimistických scenároch sa toho nedožijem.
Pôvodne ma hnevalo, že to nevadí mladým a mladším. Teraz je mi to už jedno, cítim niečo medzi cynickou pobavenosťou a zvedavosťou. Predpokladám, že väčšina zástancov spalovacích motorov, ktorí tu dokola vysvetľujú, ako "sa to nedá", sú mladí či mladší ľudia. Neviem, ako si predstavujú svoj život, keď sú dnes takí zarytí odmietači (napríklad) zmeny technológie pohonu. Predstavujú si, že v najbližších 30-40 rokov budú žiť ako dnes? Nebudú. Dobre už bolo. Osobitne na Slovensku.

Takže nič prevratné neočakávam, som iba ako človek s fyzikálnym (nie energetickým) vzdelaním zvedavý. Z technologického hľadiska verím, že v najbližších 20 rokov sa zvýši energetická hustota batérií (a teda dojazd, resp. kapacita pre skladovanie), zvýši sa kapacita distribučnej siete plus sa zvýši produkčná kapacita lokálnych zdrojov plus si myslím, že sa zvýšia možnosti bezdrôtového nabíjania, ktoré je dnes v plienkach. Vôbec nemám pochyby o tom, že hlavným zdrojom energie sa stanú a ešte desaťročia budú jadrové elektrárne a predpokladám tiež rýchly nástup miestnych obnoviteľných zdrojov energie. Predpokladám postupné presadzovanie sa smart manažmetu veľkých energetických sietí. Predpokladám, že sa zvýši naša schopnosť zachytávať CO2 či už prírodnými spôsobmi alebo umelými technológiami.
Zo spoločenského hľadiska predpokladám, že blížiace sa hrozby donútia dôležité vlády zmeniť zmýšľanie (nemyslím tým vládu SR, Slovensko je v tomto vďakabohu úplne bezvýznamná krajina) a i keď to tu v bajkerskej kaviarni budete nazývať komunizmom či deformáciu trhu, tak v záujme klimatickej neutrality a prežitia skrátka zavedú do 30-40 rokov také regulácie (nie len v doprave), o ktorých dnes nesnívate ani v najhorších snoch. Cena dopravy (energie pre dopravu) určite stúpne, znížia sa mobilitné nároky, zmenia sa dopravné návyky (napríklad už nebudeš schopný niekam jazdiť 500 km, aby si tam bol o desiatej... mimochodom mne sa to občas v práci prihodí tiež :-) ) . O masívnom nástupe hromadnej dopravy vôbec nepochybujem, o nástupe aktívnej mobility v mestách tiež nie a o zmene logistiky tiež nie. Je to iba otázka času.
To, či sa tieto veci naozaj stanú a či budú stačiť na aspoň trochu slušný život, už neuvidím. Tiež zrejme už neuvidím vojny a masakry, ktoré tu nastanú, ak sa naozaj nepodarí zmeniť naše vzorce správania. Veru, nechcel by som to zažiť, vojna na Ukrajine či covid sú iba slabé odvary toho, čo nám hrozí ... :-) Mňa teda iba teší, že tých svojich niekoľko desaťroči mi prisúdených na tejto planéte som si odžil v jej najlepších rokoch, lepšie tu už nebude, iba horšie. :-)
Takže aj naďalej sa tu utešujte, že ako "sa to nedá". Či viac "sa to nedá", tým horšie pred generáciu dnešných tridsiatnikov a mladších.
07.03.2023 - 12:10:14
03
Zasa, 2-3 tyzdne ticho a zahafne znova "novy" uzivatel co dava znova tie iste "argumenty" ako asi 3-4 obdobni ludia pred nim, na poslednych asi 40tich stranach tohoto vlakna.

Pravdaze, na argumenty inych reaguje "ty to vidis zle", " ignorujes ma", etc.

Fakticka poznamka: pises e-mobilita od 2008? V 2008 bola cca vydana tesla roadster, od vtedy, tesla model 3 ako "ludove" vozitko, zvysila kapacitu o 50% a ma fakt nadpriemernu, ba az luxusnu vybavu. Nissan leaf ako prve masove e-vozitko bol vydany v 2010, podla wiki s dojazdom 117km, dnes ide na dojazd 400km. Fakt vobec, ale vobec ziadny progress.... A to najvacsia automobilka, toyota, mala/ma dodnes malu e-vyskumnu diviziu. 2-najvacsia automob vw na tom moc lepsie nieje, ked id-platforma ako prva elektro platforma (zjavne moc honosne pomenovanie....) bola vydana kolko, 3?r dozadu.
07.03.2023 - 12:19:55
02
Ale tu nik netvrdí, že “sa to nedá”. Ako sa to dá, vidieť v odpovediach najväčších EV obhajovačov na otázku aké teda EV vlastnia.
Tu sa skôr tvrdí, že “takto sa to nedá”. Ten zákaz spaľovákov po 2035 vidím rovnako ako zákaz klasických žiaroviek - v Bruseli odškrtnuté, v reály ich kúpiš v každom elektre.
A to dôležité: eliminovanie spalovakov nedáva momentálne žiadnu záruku, že to bude mať vplyv na zmenu klímy.
07.03.2023 - 12:28:14
00
V princpie s tebou vo vacsine suhlasim, nase spravanie ku planete nie je udrzatelne a su potrebne aj zmeny, ktore nebudu prijemne.
A ano, hrozi, ze to nedopadne dobre.

Urcite mi nie je lahostajna zmena klimy,som si vedomy aj tych obmedzeni a aj kvoli suchu a inym faktorom realne uvazujem, ci nie je lepsie prestahovat sa na nejake ine miesto. Potencialne ratam aj s obmedzenim individualnej mobility, tak idealne niekam, kde ma clovek pokope hory, aj jazera na kupanie (a idealne nedaleko more :) ).

Akurat co sa tyka elektromobility, jednak ju nevidim ako spasu z tejto situacie, tie emisie od vyroby po zosrotovanie oproti spalovakom az tak dramaticky nezmenia situaciu a jednak nevidim realne mat aspon u nas v SR pripravenu infrastrukturu na to, ze v 2035 si kupime len elektricke auta. Jednym z efektov bude prave aj zvysovanie veku jazdiacich spalovacich aut.

Za ovela dolezitejsie povazujem zmenit konzumne spravanie a myslienie vo vseobecnosti, miliardy produkovanych zbytocnosti, ktore sa nasledne dopravuju po svete... to nie je rozumne ani unosne.

Kiez by sa podobne vela usilia a informovanosti venovalo aj inym oblastiam ako osobnej doprave...
07.03.2023 - 12:29:20
02
quasimoto napísal:
... a jednak nevidim realne mat aspon u nas v SR pripravenu infrastrukturu na to, ze v 2035 si kupime len elektricke auta.


V tomto som skeptik aj ja. Budeme mať síce možno už hotovú nejakú diaľnicu a tunel, krásne nové štvorprúdovky, ale mnohým z nás budú nám prd platné. Budeme mať síce možno už hotovú nejakú diaľnicu a tunel, krásne nové štvorprúdovky, ale naše deti budú mať aj naďalej schopnosť pochopiť písaný text a do nemocníc si budeme nosiť toaletný papier a ruženec. Je to naša voľba, takých si tam volíme od miestnej po centrálnu úroveň a pri súčasnej stagnácii až zhoršovania sa vzdelávania si takých budeme voliť ešte dlho.
Vďakabohu je Slovensko iba malá a bezvýznamná krajina. Nechcem si predstaviť, čo by bolo, keby takou ako slovenská bola napríklad nemecká či francúzska spoločnosť.
07.03.2023 - 12:41:09
01

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up