Reagoval som, lebo mi neprisiel poctivy a korektny argument, ze ved kto jazdi vela, tak si kupi spalovak. No nie, od roku 2023 nekupi a nekupi ani elektromobil s realnym dojazdom 600-700 a viac km...

Podla samotnych vyrobcov aj praxe treba ratat pri 130kmh s dojazdom o 30% nizsim oproti udavanemu kombinovanemu. Cize z 600 je horko tazko 400 km, a naozaj si nemyslim, ze v roku 2035 budu bezne elektromobily s udavanym 1000 a viac km :) Bezne myslim nizsia stredna/stredna trieda.

Auta s udavanym dojazdom 600 km maju dnes +- 100kWh baterie.
Vacsie baterie sa u beznych aut neplanuju, kedze ide o cenu, hmotnost atd, filozofia ide smerom rychlejsieho a castejsieho nabijania.
Samotna spotreba zatial nevyzera, ze by mala vyrazne klesat, ku nejakej optimalizacii samozrejme dojde, ale na polovicu to nepojde.

Inak dojazd klesa takisto o cca 30% klesa pri minusovych teplotach.
Cize dojazd pri napr -5°C pri 130kmh je v praxi menej ako polovica udavaneho (to je aj oficialna komunikacia vyrobcov).
07.03.2023 - 22:00:03
01
No čo ti na to odpovedať, keď ty už všetko vieš 12 rokov vopred?
No tak nebudú chodiť do Chorvátska na jedenkrát. Vypražia si doma rezeň a budú čakať na nabíjačke. A keď sa im nebude chcieť čakať, tak nepôjdu do Chorvátska.
Máš nejaké iné riešenie, ako v doprave dosiahnuť klimatickú neutralitu v polovici tohto storočia?
07.03.2023 - 22:17:18
00
ale vsak mozu si kupit spalovak. Staci aby sa zacalo vyrabat "CO2 neutralne" palivo do ICE. Teda aspon pokial ma pamat neklame, eu nezakazala vyrobu ice a nenanutila vyrobu IBA BEV, kedze vlastne este nebolo nic schvalene :D. Ona diskutuje o tom, ze sa maju robit "CO2 neutralne" vozitka - a ako sa to dosiahne, uz je na jednotlivych vyrobcoch/krajinach (coz neznamena ze sa nemoze schvalit nejaka kravina, resp. ze vlady potom nezavedu tie "zakrivene banany" ako to spravilo svk). A potom vlastne mozno zistia ludia, ze aj tie "haha vam tie elektrace nejak drazeju na dobijanie" su zrazu znova lacne.
Pripadne nejaky ten vodik/vodik+kyslik... Vsak porsche uz zacalo s vyrobou paliva z co2 vytazeneho z atmosfery, aby pre nadsencov mohli dalej vyrabat ICE.
My zvysni sa snad uspokojime s ~200-500km dojazdom a napr. pripadnym zachytavanim a "zrecyklovanim" co2 priamo v mieste vyroby - elektrarnach, ak to teda bude potrebne....

Ale tak co cakat od cloveka/ludi, ktoremu ~93% "korelacia" medzi kWh a dojazdom je malo, a zrejme mu je sucasne malo uz neviem kolko, ?90+% pokrytie potrieb 90+% populacie zaprdeneho svk/eu?...

ale hlavne ze si musim dobit na superchargeri za 35s 70kWh za pat-padesaaat *icooo, bo aaaz bude ziiimaaaa *icooo, aaaby mi neeeeebola kosaaaa....
07.03.2023 - 22:32:36
01
https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/658767-strach-z-vypinania-nabijaciek-elektromobilov-narasta/ zatiaľ málo eaut, a už sú tu vyhrážky s black outom... Pre istotu nabaliť viacej rezňov a teplé oblečenie :D
07.03.2023 - 22:32:47
00
V Pravde sľubujú blackout a obmedzovanie spotreby elektriny už 5 rokov a stále im to nejako nevychádza.
07.03.2023 - 23:09:13
02
Zjavne sa tu clovek rozumnej diskusie a vecnej debaty nedocka, len arogancie a osobnych utokov, tak nic :)

Ako ja budem rad, ked bude od roku 2035 vsetko bezat ako po masle. No aj tak nepovazujem CO2 neutralnu osobnu dopravu za spasonosnu z tejto situacie, ak sa nemylim, bavime sa o uspore max 1% celosvetovych emisii a zial ine odvetvia s velkym potencialom redukcie ostavaju takmer nepovsimnute.

Za mna kupou/jazdenim elektromobilu nemam pocit, ze vyrazne pomaham planete.

Najvacsiu vyhodu elektromobilov vidim v komforte jazdy, prevadzkovych nakladoch a absencii emisii dusika a siry v mestach.
Hoci emisie inych pevnych casi napr z pneu, ktore su podla najnovsich studii skodlivejsie ako vyfukove emisie, budu mat pravdepodobne vacsie ako spalovaky. U brzd zas nizsie.
07.03.2023 - 23:39:21
01
Ešte vytiahni ako dymia lode a už sa kruh uzavrie.
08.03.2023 - 00:08:19
02
quasimoto napísal:
Este raz, chorvatsko je len priklad. Mobilita v ramci EU je dnes velka, pozri sa na hustotu premavky na Zapad od nas.
Ludia jazdia pracovne, aj sukromne.
Ono uz len take piatky poobede smer z BA na sever a vychod a v nedelu poobede podvecer ake to mas plne, pricom velka cast ludi robi cez 300 km...

Ja chapem, ze to nie je ludske pravo mat nabite do 5 min, avsak prosim pozerajte sa komplexne aj na hospodarske a socialne dosledky podobnych (oproti sucasnosti) radikalnych obmedzeni/zmien.

Ja jazdim bezne do 500km bez prestavky a uprimne ak mam byt niekde o 10.00 hod a caka ma cely pracovny den, je rozdiel ci mi staci vstat o 5:30, alebo musim pocitat s nabijanim (a pre istotu rezervou, co ak nebude volny stojan) a vstat o 4:30 a cely den fungovat.

Prosim ludia pochopte, ze niektori funguju inak ako vy, ze su aj ine situacie a priapdy, ako zazivate a nie na vsetko je idealne jedno riesenie.


Ved aj Namibia je len priklad. Rovnako blby a "extremny". Tu mas tvrde data. O tomyo je dnesna mobilita. Tvojich 500km je vynimka potvrdzujuca fakt, ze priemer je 10km. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Passenger_mobility_statistics#Distance_covered
ec.europa.eu
08.03.2023 - 00:08:43
00
quasimoto: a co keby si v prvom rade ty nedaval utoky a osocovanie/vkladanie veci co tu ini nepovedali a viedol vecnu debatu bez zavadzania, odbocovania a podobne?
Ci jaj, prepac, to ty nerobis, a ak robis tak vlastne je to OK a my to musime strpiet bo ty to robis pre nase dobre aby si nam otvoril oci, abo take daco?
08.03.2023 - 00:14:58
00
Mimochodom uz si konecne vygoogli, co je battery swap. Pomoze ti to zabudnut na dojazd, kedze nemas bateriovu kapacitu pochopit, ze ev nie je spalovak a teda s nim treba jazdit inak ako so spalovakom. Ale do toho tvojho 2035 mas este cas a mozno dovtedy zistis aspon tolko, ze na dlhsie trasy a vacsie naklady sa nepocita s ev, ale vodikom.
08.03.2023 - 00:25:28
00
quasimoto napísal:
bavime sa o uspore max 1% celosvetovych emisii a zial ine odvetvia s velkym potencialom redukcie ostavaju takmer nepovsimnute.


Dvakrát nie.
1. Bavíme sa o klimatickej neutralite planéty k referenčnému roku 2050. To sa nestane v sekunde o polnoci na Silvestra, ale vedú k tomu kroky. Jedným z krokov je postupná transformácia mobility na uhlíkovo neutrálnu a to sa tiež nestane v sekunde na celom svete, ale časovo a geograficky postupne. A záväzky v tomto smere neprijíma iba EÚ, ale aj toľkokrát omielaná Čína a smeruje k nim aj USA. Najväčším problémom sa javí byť India, ale to predsa neznamená, že ak India a zvyšok sveta nie, tak ani my nie. Práve naopak, aby sme mohli tlačiť na zvyšok sveta, musíme ísť príkladom.
2. Evidentne tému nesleduješ, pretože inak by si vedel, že je tomu práve naopak - emisie už reálne klesajú vo všetkých odvetviach okrem dopravy. Preto sa tak pri doprave tlačí na pílu, pretože jedine pri doprave emisie nielenže neklesajú, ale stúpajú. Ostatné odvetvia emisne klesajú.
08.03.2023 - 07:33:31
03
Ale ved spalovak moze ist aj na alkohol. Snad by sa to dalo pretlacit cez alkoholicku lobby ako v minulosti pretlacili ropaci benzin.
08.03.2023 - 08:28:57
00
Poniektorí Slováci už na alkohol jazdia, čiže to sú vizionári
08.03.2023 - 10:22:52
01
cokupit napísal:
Ved aj Namibia je len priklad. Rovnako blby a "extremny". Tu mas tvrde data. O tomyo je dnesna mobilita. Tvojich 500km je vynimka potvrdzujuca fakt, ze priemer je 10km. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Passenger_mobility_statistics#Distance_covered

Prepac, ale ak povazujes destinaciu vzdialenu 800km (co robi nemalo ludi viackrat rocne, ci uz chorvatsko, taliansko, alpy, praha z vychodneho SR) a 12.000km vzdialenu Naminiu za porovnatelne priklady, tak tazko vies zmysluplnu debatu.

Nakolko pracujem dlhe roky v automotive biznise (hoci vacsina ma tu na fore ma zjavne lepsie know-how), tak podla realnych zaznamov zo servisov, ktore sa pri navsteve servisu sleduju aj najazd, je u vozidiel v segmentu vek do 4 rokov priemerny najazd u nas necelych 20.000 km (co je cez 50km denne pri dennom pouzivani).

V SR sa dlhodobo predava 65-70% novych osobnych aut firmam. U firemnych nie su nezvycajne najazdy 40-50tis km rocne.

Graf co si zdielal zjavne nehovori o celkovom priemernom dochadzani, ale o mestskom, ktore je logicky nizsie:
"Urban mobility[1] is defined as “Trips made by residents of an urban area, where both origin and destination are inside the same urban area“."

A ja cely cas tvrdim, nie som proti BEV,ale nemyslim si, ze su idealnym a jedinym univerzalnym riesenim.
Do mesta su super volba, preto ako som uz pisal, mame aj dve v rodine.
08.03.2023 - 10:34:56
00
cokupit napísal:
Mimochodom uz si konecne vygoogli, co je battery swap. Pomoze ti to zabudnut na dojazd, kedze nemas bateriovu kapacitu pochopit, ze ev nie je spalovak a teda s nim treba jazdit inak ako so spalovakom. Ale do toho tvojho 2035 mas este cas a mozno dovtedy zistis aspon tolko, ze na dlhsie trasy a vacsie naklady sa nepocita s ev, ale vodikom.
Nie, 20 rokov sa pohybujem v automotive biznise a neviem co je battery swap...
Ja zasnem aky su tu ludia mudri, zjavne vedia viac ako ti, co s tym denno denne pracuju :)

Od battery swap sa upustilo, ved aj u nas fungovalo chvilu tusim pre dodavky, no aktualne ak sa nemyslim sa o to snazi len cinske Nio.

Je to pekna myslienka, ale tazsie realizovatelna.
Brani jej zatial nekompatibilita medzi znackami, modelmi no a najma trend, ked sa baterky u niektorych modelov uz aj teraz no a do buducna cim viac stavaju strukturalnou sucastou samonostnej karoserie. Dovodom je vyssia tuhost a zaroven nizsia hmotnost auta. A v tom pripade swap mozny nie je.
08.03.2023 - 10:49:58
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Elektrobicykle)
keyboard_arrow_up