01.07.24 vstúpil do platnosti nový zákon o "ochrane" spotrebiteľa, v ktorom sa zrušilo viacero povinností predajcov a to vrátane povinnosti vybavovať reklamácie v maximálnej zákonom stanovenej 30 dňovej lehote. Do občianskeho zákonníka bol zavedený pojem odstrániť vadu v "primeranej lehote" a nakoľko to je právne neurčitý pojem, vybavenie reklamácie môže trvať kľudne povedzme aj polroka a môžeš sa už sťažovať akurát tak na lampárni. Takže SOI ti už s reklamáciou nepomôže. Taktiež majú predajcovia po novom právo zamietať reklamácie priamo od stola, podľa toho ako sa vyspia a keď sa ti to nepáči môžeš si dať spraviť odborný posudok na svoje náklady a následne až keď ty preukážeš výrobnú vadu predajcovi si môžeš vymáhať náklady na posudok a žiadať, aby vybavil reklamáciu inak. BTW aktuálne sa najviac oplatí akémukoľvek predajcovi okamžite zamietať reklamácie.
Ľudia sa môžu poďakovať Sulíkovi, ktorý ten zákon vypracoval a následne Ficiakovi, kedy došlo k jeho schváleniu. Po novelizácii trestného zákona je toto ďalšia chuťovečka pre občanov.
Treba nakupovať tovar v ČR, tam k zrušeniu 30 dňovej lehoty pri novelizácii zákona nedošlo.
O spominanej zmene v zakone pocujem prvy krat. Vdaka za info. Zaujmave, ze medialne bolo okolo toho uplne ticho.
Tieto tlačové správy, ale boli úplne strohé a najmä manipulatívne, kde sa vyzdvihlo iba pár zanedbateľných pozitív, ktoré nový zákon prinesie a všetky negatívne, ba až škodlivé vplyvy sa novinármi jednoducho odignorovali. 🤷
,,Predávajúci poskytne kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim. Predávajúci v potvrdení o vytknutí vady uvedie lehotu, v ktorej vadu v súlade s § 507 ods. 1 odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť."
§ 507
,, (1) Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, môže nadobúdateľ požadovať jej bezplatné odstránenie. Scudziteľ vadu odstráni v primeranej lehote. Primeranou lehotou sa rozumie najkratší čas, ktorý scudziteľ potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu veci s prihliadnutím na povahu veci a povahu a závažnosť vady."
A teraz môžeme polemizovať o tom, čo je to objektívny dôvod , pre ktorý predajca neodstráni(l) vadu v 30 dňovej lehote, kto a na základe čoho bude posudzovať, čo medzi objektívne dôvody patrí a čo naopak nie, a aká je primeraná lehota na odstránenie vady vo vzťahu k danému objektívnemu dôvodu a vo vzťahu ku konkrétnemu výrobku a jeho vade.
ak to nestihne ani vtedy:
Spotrebiteľ má právo na odstúpenie od zmluvy v prípade, že obchodník vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote. V určitých prípadoch môže byť nedodržanie oznámenej lehoty odôvodnené, napríklad ak je na odstránenie vady potrebná výmena súčiastky a dodanie novej súčiastky sa oneskorilo z objektívnych dôvodov. Ak však z informácie obchodníka vyplýva, že vada nebude odstránená v primeranej lehote (čo znamená primeraná lehota je vysvetlené v predchádzajúcom texte), spotrebiteľ má právo na odstúpenie od zmluvy.
to znamena vsetko tahat priamo z ciny bez nejakych eu medziskladov a dovozcov.
tym padom vsak nebude mozne vyhoviet 30d lehote.
dat objektivny dovod ktory by ustal aj pred pripadnym sudom, to nebude jednoduche.
proste neobstoji >30d dovod "lebo som rano vstal lavou nohou a zena mi rano nedala" taky papier by hned siel na urcite institucie
ps-vzdy su nejake online hodnotenia predajcov, ak zacnu flakat stratia dalsich zakaznikov, alebo aj niekto im tam posle kontrolu..
Cieľom EÚ je vraj, aby sa výrobky primárne opravovali a nie nakupovali stále nové a nové. Práve takáto právna úprava je podľa mňa kontraproduktívna, nakoľko ľudia, ktorým obchodník zamietne reklamáciu povedzme nejakej elektroniky si radšej kúpia nový tovar, ako by si mali platiť drahé odborné posúdenie a išli sa doťahovať niekde na súd, aby im obchodník opravil výrobok, alebo vrátil cash.
Rovnako ale netreba hadzat do jedneho vreca obchody. Ano su medzi shopmi aj nepoctive, ktore na servis pre zakaznikov kaslu. Pouzijem okridlenu vetu - trh si s tym poradi. Kvalitne obchody budu ziskavat, nekvalitne klesat. Sam ako zakaznik uz nenakupujem vo viacerych obchodoch kde ma sklamali a kde si objektivne myslim, ze mali postupovat inak.
Takze uvidime co prinesie prax, tragicky by som to nevidel. Je fakt, ze niekedy objektivne napr nemozme vec vybavit do 30 dni a reklamaciu uznavame, len dodat diel na opravu trva objektivne dlhsie. Je to par pripadov rocne a zakaznici su rozni, niekto pocka, niekto nie ale napr pre tieto pripady uz mame pozicovnu a ak sa musi cakat vyse 30 dni, vieme dat nahradny bike. Skratka sluzby vedia pokryt vela a aj zo zlej situacie spravit win win.