bobo ma predbehol ... ale hodím to sem, keď som to už napísal
Pružina má veľké plus v lineárnosti jej chodu. To znamená, že keď pôsobíš na pružinu silou 100N stlačí sa o určitú vzdialenosť (mm), zväčšením sily o ďaľších 100N sa pružina zatlačí o rovnakú vzdialenosť.
Výhoda je pri vhodne zvolenej tvrdosti pružiny hlavne citlivosť a chod
vidlice do zdvihu.
Vzduch je progresívnejší ako na začiatku, tak aj na konci zdvihu. Teda o niečo nižšia citlivosť a mešia miera využívania zdvihu. Samozrejme nemusí to vždy platiť. Výhoda vzduchu oproti pružine je jednoduché nastavenie tlaku na potrebnú hodnotu pre každú hmotnosť bikera. Stačí vysokotlaková
pumpa na tlmiče/vidlice a nie je problém. Zároveň výhodou je nižšia hmotnosť.
V dnešnej dobe sú už však vzduchové vidlice vývojom dosť ďaleko a približujú sa postupne k pružinovým vidliciam. Preto by som do zdvihu 160mm bral radšej vzduch. U vidlíc s vyšším zdvihom to už záleží od konkrétnej vidlice a od požiadaviek jazdca. Budúci rok sa bude napr. robiť už aj vzduchová Boxxera, čo u 200mm nebolo doteraz zvykom, ide však asi o gramy. Samozrejme voľba pružina vs. vzduch závisí aj od požiadaviek jazdca, niekto ide vyslovene po pružine a naopak.
K tým Marzocchi ... závisí to od kvality vidlice, neprirovnával by som nekvalitnú vzduchovú vidlicu ku kvalitnejšej pružinovej. Vývoj šiel dopredu, Marzocchi, tak to vyzerá, že zaspáva dobu.