Nová vyhláška, ktorá by mala byť platná od 20. novembra (ak nebude dovtedy zverejnená v zbierke zákonov, tak o pár dní neskôr), definuje aj povinnú výbavu bicyklov:

§ 22

Bicykel

(1) Bicykel musí byť vybavený na prevádzku v cestnej premávke

a) dvoma na sebe nezávislými účinnými brzdami s odstupňovateľným ovládaním brzdného účinku; bicykle pre deti predškolského veku vybavené voľnobežným nábojom s protišliapacou brzdou nemusia byť vybavené prednou brzdou,
b) spoľahlivo zaslepenými voľnými koncami rúrok riadidiel napríklad zátkami, rukoväťou,
c) zakončením ovládacích páčok bŕzd a voľných koncov riadidiel, ktoré musia mať hrany obalené materiálom pohlcujúcim energiu, alebo ak sú použité pevné materiály, musia mať hrany s polomerom zakrivenia najmenej 3,2 mm; páčky meničov prevodov, krídlové matice, rýchloupínače nábojov kolies, držiaky a konce blatníkov musia mať hrany obalené materiálom pohlcujúcim energiu, alebo ak sú použité pevné materiály, musia mať hrany s polomerom najmenej 3,2 mm v jednej rovine a v druhej rovine na ňu kolmej najmenej 2 mm,
d) maticami nábojov kolies, pokiaľ nie sú krídlové, rýchloupínacie alebo v kombinácii s krytom konca náboja,
e) zadným odrazovým sklom červenej farby spĺňajúcim najmenej technické požiadavky podľa technickej normy,40) pričom toto odrazové sklo môže byť kombinované so zadným svietidlom s červeným svetlom spĺňajúcim najmenej technické požiadavky podľa technickej normy41) alebo nahradenými odrazovými materiálmi podobných vlastností. Odrazové sklo musí byť pevne umiestnené v pozdĺžnej strednej rovine bicykla alebo na ľavej strane čo najbližšie k nej vo výške 250 - 900 mm nad rovinou pozemnej komunikácie, činná plocha odrazového skla musí byť kolmá na rovinu pozemnej komunikácie v tolerancii ± 15° a kolmá na pozdĺžnu rovinu bicykla s toleranciou ± 5°; zadné odrazové sklo môže byť nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na odeve alebo obuvi cyklistu,42)
f) predným odrazovým sklom bielej farby,40) odrazové sklo musí byť umiestnené v pozdĺžnej rovine nad povrchom pneumatiky predného kolesa v prípade stojaceho kolesa; plocha odrazového skla nesmie byť menšia ako 2 000 mm2, pričom vpísaný štvoruholník musí mať jednu stranu najmenej 40 mm, činná plocha odrazového skla musí byť kolmá na rovinu pozemnej komunikácie v tolerancii ± 15° a kolmá na pozdĺžnu rovinu bicykla s toleranciou ± 5°; predné odrazové sklo môže byť nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na odeve alebo obuvi cyklistu,42)
g) odrazovými sklami oranžovej farby40) na oboch stranách pedálov, tieto odrazové sklá môžu byť nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na obuvi alebo v ich blízkosti,42)
h) na lúčoch predného a zadného kolesa najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby40) na každej strane kolesa; plocha odrazového skla nesmie byť menšia ako 2 000 mm2, pričom vpísaný štvoruholník musí mať jednu stranu najmenej 20 mm, tieto odrazové sklá môžu byť nahradené odrazovými materiálmi na bokoch kolesa alebo na bokoch plášťov pneumatík či na koncoch blatníkov alebo bočných častiach odevu cyklistu.42)

(2) Bicykel počas jazdy za zníženej viditeľnosti musí byť vybavený týmito zariadeniami pre svetelnú signalizáciu a osvetlenie:

a) svietidlom svietiacim dopredu bielym svetlom spĺňajúcim najmenej technické požiadavky podľa technickej normy;41) svietidlo musí byť nastavené a upravené trvalo tak, aby referenčná os svetelného toku pretínala rovinu pozemnej komunikácie vo vzdialenosti najviac 20 mm od svietidla a aby sa toto nastavenie nemohlo samovoľne alebo neúmyselne zásahom cyklistu meniť; ak je pozemná komunikácia dostatočne a súvislo osvetlená, môže byť svietidlo nahradené svietidlom s prerušovaným svetlom bielej farby,
b) svietidlom svietiacim dozadu červeným svetlom spĺňajúcim najmenej technické požiadavky podľa technickej normy,41) pričom podmienky pre umiestnenie tohto svietidla sú zhodné s podmienkami pre umiestnenie a upevnenie zadného odrazového skla podľa odseku 1 písm. e). Zadné svietidlo s červeným svetlom môže byť kombinované so zadným odrazovým sklom červenej farby podľa odseku 1 písm. e); zadné svietidlo s červeným svetlom môže byť nahradené svietidlom s prerušovaným svetlom červenej farby so zhodnými fotometrickými vlastnosťami,
c) zdrojom elektrického prúdu, ak ide o zdroj so zásobou energie, ktorý musí svojou kapacitou zaistiť svietivosť svietidiel podľa písmen a) a b) po dobu najmenej 1,5 hodiny bez prerušenia.

(3) Za bicykel sa smie pripojiť prívesný vozík, ktorý nie je širší ako 800 mm, je vybavený zadným odrazovým sklom červenej farby podľa odseku 1 písm. e) čo najbližšie k bočným obrysom prívesného vozíka a je spojený s bicyklom pevným spájacím zariadením. Prívesný vozík musí byť vybavený na lúčoch kolesa najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby podľa odseku 1 písm. h) na každej strane kolesa. Ak prívesný vozík alebo jeho náklad zakrýva za zníženej viditeľnosti zariadenia pre svetelnú signalizáciu a osvetlenie bicykla, musí sa prívesný vozík opatriť vľavo svietidlom svietiacim dozadu červeným svetlom podľa odseku 2 písm. b).

(4) Ustanovenia odsekov 1 a 2 sa nevzťahujú na bicykel prevádzkovaný v cestnej premávke účastníkom športovej akcie.

(5) Svetlo svietidla podľa odseku 2 musí byť vpredu a vzadu viditeľné v noci bez atmosférických porúch na vzdialenosť najmenej 150 m.

(6) Bicykel môže byť vybavený

a) blatníkmi, ktoré musia prekrývať celú šírku behúňa nezaťaženej pneumatiky z oboch strán,
b) krytom reťaze,
c) pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa,
d) nosičom batožiny.

(7) Ak je bicykel vybavený pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa, sedadlo musí byť pevne pripevnené a vybavené pevnými podperami nôh dieťaťa. Sedadlo a podpery musia byť vyhotovené a umiestnené tak, aby sa počas jazdy dieťa nemohlo zraniť, ani nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti jazdy.

(8) Ak je bicykel vybavený nosičom batožín, nosič musí byť riadne a spoľahlivo pripevnený a nesmie ovplyvňovať bezpečnosť jazdy.

(9) Bicykel vybavený postrannými pomocnými kolieskami nemožno používať na prevádzku v cestnej premávke.

(10) Pneumatiky a ráfiky nesmú vykazovať trhliny, praskliny a iné zjavné deformácie, ktoré by zjavne narúšali bezpečnosť jazdy.

(11) Vonkajší povrch bicykla nesmie mať špicaté alebo ostré výčnelky smerujúce von, ktoré by svojim tvarom, rozmermi alebo tvrdosťou spôsobili nebezpečenstvo poranenia osôb.

(12) Bicykel môže byť dodatočne vybavený pomocným motorčekom, pričom musí spĺňať technické požiadavky ustanovené v § 23.

(13) Bicyklom sa rozumie aj trojkolka, viackolka a viacsedadlové bicykle napríklad tandemy poháňané ľudskou silou. Trojkolka a viackolka musia byť vybavené aspoň jedným svietidlom svietiacim dozadu červeným svetlom spĺňajúcim najmenej technické požiadavky podľa technickej normy.41) Zadné svietidlo musí byť pevne umiestnené na ľavej strane vo výške 250 - 900 mm nad rovinou pozemnej komunikácie.
18.11.2009 - 08:39:16
00
ok, reflexne veci a sme v poho.

"(10) Pneumatiky a ráfiky nesmú vykazovať trhliny, praskliny a iné zjavné deformácie, ktoré by zjavne narúšali bezpečnosť jazdy."

to bude ironia ked niekto dostane pokutu za to ze sa snazi na prerezanom plasti nejako dostat domov. :(
18.11.2009 - 10:08:40
00
Hm, a tie odrazky vpredu a vzadu sa nedaju vynahradiť fóliami?
18.11.2009 - 10:25:59
00
Su to b.u.z.e.r.a.n.t.i .Pardon za vyraz ,ale mnohe taketo zakony postupne oblbuju ludi .Robia z nas idiotov co si nevedia bez zakona ani zaviazat topanky . Vidim dalsi nastroj pre policajtov ,ako z obycajnych ludi vytiahnut dalsie peniaze . Bezpecnost je aj u mna na prvom mieste ,ale neprehanaju to trosku ? 8)
18.11.2009 - 10:30:39
00
Čo je to "Referenčná os svetelného toku" ? /2a/ To určite písal čerstvý inžinier. Ak by to bolo 20m tak to chápem, ale 20mm ???


Naposledy upravil tomPy dňa 18.11.2009 - 10:40:26, celkovo upravené 1 krát.

18.11.2009 - 10:35:35
00
To je riadna konina malo by tam byť imho niečo ako os svetelného kužeľa a pod.
18.11.2009 - 10:38:23
00
Škoda no , zákaz svetiel z dealextremu neprešiel :rofl:
18.11.2009 - 10:41:03
00
no a co sa zmeni? NIC. VSETCI BUDEME JAZDIT VYBAVENI TAK AKO DOTERAZ! bude to tak ako so zakonom o lesoch. aj tak vsetci jazdime v lesoch aj tak.

naco sa zbytocne vzrusujete?
18.11.2009 - 10:46:19
00
Aby bolo o čom písať..
18.11.2009 - 10:48:33
00
No, vidim dve zasadne zmeny oproti sucasnosti .. jednak dospecifikovali, ze trojkolka,4kolka je bicykel a zmenili, to, ze predtym, nemusel bicykel splnat povinnu vybavu (s vynimkou svetla a par drobnosti) ak bol urceny na sportove ucely, teraz to musi ist o sportovu akciu.
18.11.2009 - 11:02:12
00
Ja tam vidim posun vpred. Odteraz nemusim mat bike vybaveny odrazkami ak mam reflexne prvky na odeve viditelne zo vsetkych stran (pri kazdom paragrafe tykajucom sa odrazovych pvrkov je stanovena moznost nahradit ich reflexnymi prvkami na odeve).
Tak isto pri blatnikoch je uvedene, ze "mozu" byt. Co si vysvetlujem tak, ze nemusia.

:sun:

Takze sme v pohode aj s MTB bikami, ktore nie su ovesane kravinami ;)
18.11.2009 - 11:05:13
00
Ja tam vidim posun vpred. Odteraz nemusim mat bike vybaveny odrazkami ak mam reflexne prvky na odeve viditelne zo vsetkych stran (pri kazdom paragrafe tykajucom sa odrazovych pvrkov je stanovena moznost nahradit ich reflexnymi prvkami na odeve).


Kua, to som si ani nevšimol, tak ďaleko som žiadny z tých odstavcov nedočítal. To je celkom dobré, lebo každá vetrovka, tretra a pod. obsahuje nejake reflexne hovadiny...
18.11.2009 - 11:18:37
00
Kua to aby človek vyhlásil nejakú akciu aby nemusel byť ovešaný kde akými svetiekami, odrazkami, reflex. doplnkami.....
ešte jedna novela zákona a budú povinné STK a bezpečnostné pásy :fubar: :fubar: :fubar:
18.11.2009 - 11:36:26
00
Kua to aby človek vyhlásil nejakú akciu aby nemusel byť ovešaný kde akými svetiekami, odrazkami, reflex. doplnkami.....
ešte jedna novela zákona a budú povinné STK a bezpečnostné pásy :fubar: :fubar: :fubar:


Citajme paragrafy az dokonca :swear:
18.11.2009 - 12:29:09
00
(9) Bicykel vybavený postrannými pomocnými kolieskami nemožno používať na prevádzku v cestnej premávke.

Toto ma trošku prekvapilo. Mám decko učiť bicyklovať doma na dvore, respektíve ak bývam na paneláku mám málo možností kam ho ísť učiť. Som zvedavý ako porušujú pomocné koliečka bezpečnosť cestnej prevádzky. Skôr niektorým cyklistom by ich mali prideliť štátom :D Ja som sa učil na normálnej ceste a nikdy s tým problém nebol. Samozrejme som tam bol s rodičom.
18.11.2009 - 14:12:39
00
keyboard_arrow_up