A k tomu ideálnímu odpružení, takové neexistuje. Některé stavby se chováním velmi liší a každá se hodí pro někoho jiného. Jezdci mají také velmi odlišné požadavky a styl jízdy.

Jeden bude třeba na 140mm zdvihu pořád skákat a to i klidně větší skoky a bude potřebovat progresivnější rám s tlumičem, druhý na stejném zdvihu bude jezdit pohodové XC jen s miniskoky nebo téměř bez skoků a bude chtít mnohem menší progresivitu aby zdvih využil celý.

Pedalkick - někomu nevadí ani větší tahání za řetěz (zejména dané stylem jízdy a jaké se jezdí převody, nejvíce vadí pedalkick pro jezdce jezdící výjezdy často v sedle na nejlehčí převody a více kadenčně), někomu vadí i menší. Někdo má rád další důsledek většího pedalkicku a to zamykání stavby, že díky tomu kolo lépe jede, druhému to vadí, že kvůli tomu při šlapání a zvlášť při silovějším záběru hůře žehlí.

Někdo umí šlapat perfektně do kruhu a tedy může mít i houpavější rám s tlumičem aniž by mu to vadilo, někdo šlape extra blbě a bude mít problém i na méně houpavém rámu s tlumičem.

Někdo potřebuje dobře dostupný tlumič s platformou, protože má potřebu často omezovat zadní stavbu, někdo na platformu nepřepne co je rok dlouhý.

Někdo raději vyšší compression tune u Fox tlumičů, aby to méně houpalo, někdo zase raději co nejnižší, aby to co nejlépe žehlilo.

Někomu bude vadit, když se kolo více zamyká pod brzdou, někdo si toho díky tomu co a jak jezdí téměř ani nevšimne.

A takhle bych mohl pokračovat dál a dál.

A při zohlednění všech požadavků a stylu jízdy pak pro každého vyleze ideální úplně jiný rám s tlumičem.
03.03.2010 - 21:01:07
00
a čo si na tom coilerovi jazdil? nezabúdaj, že to je FR rám...

To ze je na FR som na nom pocitil, ale aj tak by mohol pruzit aspon na kamenoch alebo korenoch alebo comsi co sa v lese najde okrem dropov. Navyse sa to pri slapani hupalo jak blaznive aj s tlmicom s SPVckom. No a ceresnicka na torte bola ta hrozna geometria.
03.03.2010 - 21:14:08
00
Kona Coiler má naprosto normální (obvyklou) geometrii na daný typ kola. Takže problém nebude v kole, ale v tom, že si vlez na kolo, které je zcela nevhodné pro tvoje použití.
Houpavější trošku je, což na daný typ kola moc nevadí, ale při slušném kruhovém šlapání to není nic hrozného (a to teď myslím bez SPV). A SPV je kurvítku na každém rámu.
03.03.2010 - 21:24:15
00
Mlok uz vidim jak vsetci freerideri zacnu slapat dokruhu. Geometria mi az tak standardna neprisla: dlha zadna stavba, dlha horna trubka a aj trochu vyssi stred (to by na FR asi aj sedelo). Na XC jednoklbe s linearnym (mozno degresivnym) priebehom pruzenia je SPV vcelku fajn.
03.03.2010 - 21:44:06
00

Náhodou..... :lol:
03.03.2010 - 22:00:51
00
http://www.konabikes.co.uk/2k6bikes/coiler_2k6.php
Délka zadní stavby 434mm, nic extra na takové kolo. Na obou fullech, které mám v tuhle chvíli doma, které jsou oba výrazně více do XC než Coiler mám 430mm a vyhovuje mi to.
Délka rámu mírně delší, ale opět žádný extrém (našel bych delší kola stejné karegorie).
Jen ta výška středu, ta je celkem dost vysoko, což někdo ocení, někdo na to bude nadávat. Na mě by byl střed už taky moc vysoko.
FR jezdí spousta lidí na poměrně houpavých rámech v kombinaci s pružinovým tlumičem a taky to pohupování přežijou. Jinak proč by někdo, kdo jezdí FR nemohl umět šlapat dobře do kruhu? Já znám všechny případy, tedy jak lidi co jezdí FR a kruhovém šlapání mají dobré, tak špatné a to samé i u XC chrtů.

Já bych třeba Coilera rozhodně nechtěl, ale horších rámů bych našel plno.
03.03.2010 - 22:14:49
00
Charakteristiku ramu urcuju draha chodu zadneho kolesa a potazmo stred polomeru otacania, poloha stredu slapania,priebeh pomeru prepakovania a rozne zavislosti mezi tym. Neda sa povedat ze jeden system je vyrazne lepsi, su veci ktore sa tym ktorym systemom nedaju dosiahnut ale zas je mozne dosiahnut veci ine.
03.03.2010 - 22:17:30
00
mlok: mas pravdu, napisal som blbost :D .. mam fully jednocapy, co maju cap skoro pri klukach a male zdvihy takze ma to zmiatlo a zabudol som na to, ze su aj take ramy co to maju podstate dalej :bow:

Ale nie som si isty tym nehupanim pri uplnom kruhovom slapani. A zamykanie odpruzenia pod brzenim som nikdy necitil :tmi: .. neblokuje sa az pri uplnom zabrzdeni zadneho kolesa ?
04.03.2010 - 00:01:36
00
Ne, pokud je stavba náchylná na zamykání pod brzdou, tak omezuje chod jakékoliv brždění (samozřejmě mluvím o zadní brzdě, přední brzda má také vliv na odpružení, ale úplně jiný a má ho u každé stavby a to kvůli tomu, že výrazně přenáší rozložení zátěže na přední kolo a odlehčuje zadní stavbu). Jde o to, že při propružení se potřebuje kolo o pár stupňů pootočit. A brzda tomu brání. A už i přibržďování tomu brání. Samozřejmě lehounké přibržďování nemusí být vůbec poznatelné, zlvášť když se stavba nezamyká moc.
A pak čím nižší zdvih, tím je to znát v praxi méně. A dále je to znát je v některých situacích. Ono totiž v praxi dost často brdíš v rozbitějším terénu stylem, že ostřeji přibrzďuješ v méně rozbitých pasážíš a na větší překážky pouštíš brzdu. Tímhle vliv tuhnutí pod brzdou se velmi eliminuje.
Nejvíc to je znát ve sjezdech, kde téměř nemůžeš pouštět zadní brzdu, protože je tam třeba takový terén, kde přední si brzdit nemůžeš moc dovolit kvůli možnosti ustřelení/smyku předního kola.

A kruhové šlapání samozřejmě nikdy nezajistí to, že by se houpavější stavba ani nehla při šlapání. Ale zajistí to, že se bude pohupovat mnohem méně než když nebudeš kruhově šlapat.
04.03.2010 - 06:44:17
00
akosi mi stale uchadza podstata tejto temy.
ak tuto temu zalozil clovek ktory nikdy nesedel na fulle tak nikdy nepochopi to co mu tu niekto vysvetluje.
A hadat sa tu o tom aky system je najlepsi je samozreeem nezmysel. Tak ako tu uz vela ludi povedalo tak v skratke kolko ludi, tolko chuti. Kazdemu vyhovuje nieco ine.

Ked som si pred 5 rokmi kupil prvy full bolo mi jedno ci to taha za retaz alebo ci zadna stavba sa blokuje pri bzrdeni. Hlavne ze sa to hupalo a rozdiel oproti HTcku je v provom momente v tom ze sa to proste hupe. A dovolim si povedat ze takto reaguje 80% ludi ktori si vyberaju svoj prvy full.

Samozrejme ze casom som skusal fully co jazdili kamarati a sam som zistovalo co je dobre a co nie, co mi vyhovuje a co uz menej. Momentalne mam svoj asi 6 alebo 7 full v poradi (skoro kazdy s inym systemom) a uprimne povedane som zatial nic idealne nenasiel, aj ked jeden system k tomu nema daleko :)
04.03.2010 - 14:00:32
00
mlok: velmi dobre si to napisal :y: .. este doplnim, ze v pripade , ze hrozi ustrelenie predku povetsine sa ide pomaly a nie je citit to zamykanie, myslim.

Doplnim, ze Reign (asi na malej placke) za retaz dost slusne taha. Ale stava sa to mi malo. Ostatne fully co som jazdil su jednocapy a zdvih do 7cm, tam nic take nebolo. Ale zaseknutie o prekazku ano. Cas od casu v malej rychlosti. Ale myslim, ze nie vplyvom brzdenia :D

Idealne odpruzenie neexistuje. Ani vpredu ani vzadu. Idealne vzhladom na preferencie jazdca, alebo vhodne prenho. A v urcitej rovine. Vzdy to bude o kompromisoch. A naviac aj ked clovekovi sa meni kondicka, alebo preferencie casom...

Moja prva skusenost z fullom bola (ked som presiel z HT), ze rovnaka tuhost v zaberu, ziadne hupanie a ziadne kopance (kedze odpruzenie) :) Prechadzal som z HT Merida na LRS Merida. Plus to, ze po 100km vylete som nebol rozbrany na suciastky ale v pohode.

Ovsem prechod z pevnej vidlice na odpruzenu jaksi citit bol :rofl:
04.03.2010 - 14:33:08
00
skoro so vsetkym suhlasim, az na...
...Idealne odpruzenie neexistuje. Ani vpredu ani vzadu....
ak chces zazit idealne predne odpruzenie (do 140 zdvihu) =) GO LEFTY... :devil:
04.03.2010 - 14:45:44
00
:!: Sto ludi, sto chuti.
04.03.2010 - 14:49:37
00
samozrejme, len trosku podrypkavam...

tak je to aj s autami, domami, topankami, hodinkami atd. atd. - prd tomu kazdy rozumieme, iba sa snazime mudrovat a najst si ten spravny ospravedlnujuci argument, ktorym si vysvetlime inak neracionalne rozhodnutie spotrebitela... preto odporucam vyber bajku podla farby - proste paci/nepaci... :P (samozrejme ak sa bavime pri urcitej kvalitativnej urovni)
04.03.2010 - 14:54:02
00
jj, spravny pristup :y:
04.03.2010 - 14:55:04
00
keyboard_arrow_up