Zopár slov k Šarišskému maratónu odo mňa.
Dlho som váhal, či ísť na túto akciu. Je to trošku ďalej od nás a počasie hlásili tiež všelijaké, len nie dobré. Ale nakoniec som išiel. Registroval a platil som až na mieste. Všetko bolo rýchle, bezproblémové. Asi preto, že som tam bol dosť skoro pred štartom a skôr ako naši hluční priatelia z Poľska. Aj cena štartovného bola príjemných 15 EUR, čo na iných maratónoch v deň štartu býva aj o 5 EUR viac.
Areál štartu – cieľa nič moc, ale nepotrpím si na parádičky. Myslím, že keby tam dorazilo 500 – 600 bikerov, tak by sme sa tam nepomestili.
Trať bola naozaj náročná. Kdesi som čítal (možno aj tu na fóre), že najťažšia z celej maratónskej série (môj tacháč: 52 km, 1582 nastúpaných metrov). Keďže som ju skoro celú absolvoval, tak môžem potvrdiť, že áno. Ale nesťažujem sa, mám rád výzvy a myslím si, že trať by nebola taká náročná za sucha. To blato a rozmočené lúčne cesty dali zabrať. Mám rád náročné a technické stúpania. Všetko je len vec kondície a sebadisciplíny. Ja mám však problém so zjazdami. Po dvoch nepríjemných pádoch si to akosi už neviem tak pustiť ako iní. Vyšiel som aj zjazdovku bez väčších problémov. Ostatné stúpania neboli také náročné. Samozrejme, že zopár krátkych šmykľavých výšlapov som tlačil aj ja, lebo to šmýkalo ako na lade. Mne sa trať páčila, rozmanitá, povrchy sa striedali, len by som ubral z tých lúčnych a poľných úsekov. Polné cesty boli hrozne rozbité, chvíľu Vás to vytriaslo v ľavej koľaji a o chvíľu v pravej – žiadny pôžitok z jazdy.
Prejazd mestom bol síce super, ale čo sa týka bezpečnosti nebol celkom zvládnutý.
Priatelia z Poľska sa tlačili dopredu cez
riadítka hlava nehlava. Bikeri, ktorí predbehli policajné auto v križovatke, mali byť hneď diskvalifikovaní. Zrejme mnohí bikeri, ale tiež aj šofér toho policajného auta nepozná pravidlá „safety car“. Policajt, keď videl, že ho bikeri dobiehajú tak stále zvyšoval rýchlosť. Tým určite neprispel k bezpečnosti prejazdu mestom ani on.
Čo však nahnevalo, bol spadnutý strom celou svojou korunou na trať v tom kamenistom stúpaní po vodnom brode. Človek si zaplatí za prejazdnú a zabezpečenú trať a toto mi neprišlo ako prejazdné miesto. Bol problém dostať sa cez ten strom. Bol tam ešte jeden strom padnutý, ale ten sa dal prejsť, aj keď za cenu zlezenia z biku.
Sabinovský freeride chodník bol super. Vidieť, že tam chlapi strávili kopec hodín. Niektoré úseky sú tam dosť nebezpečné za mokra. Majú sklon zo svahu a do stromu. Dosť to šmýkalo a kazilo to celkový dojem. Na konci celkom zaujímavý prejazd popod most a popri rieke. Niečo podobné bolo aj na Salzke...
Značenie trate zo začiatku bolo celkom v pohode, ale ku koncu ste dosť šetrili tými sprejmi a tabuľkami. Na asfaltkách šípky málo výrazné a miestami už zodrané od áut. Tie spreje sú na cestu nepraktické, treba chytiť obyčajný štetec a rýchlo schnúcou farbou maľovať šípky. Regulovčíci sa ku koncu trate úplne vytratili a preto vznikalo kopec nedorozumení kadiaľ ďalej najmä v úseku od stúpania popri kukuričnom poli od asfaltky.
No nakoniec ma čakalo najväčšie sklamanie – manipulácia a zmeny vo výsledkoch. Po mojom dojazde a po vyhlásení výsledkov som bol 11. na krátkej. No na druhý deň som už bol o niekoľko miest horší. Neviem, kde sa nabrali niektorí bikeri predomnou. Pozeral som niekoľko fotogalérií na nete od ľudí čo fotili pri rieke a na Sabinovskom freeride a niektoré štartovné čísla, ktoré sú predomnou, na fotkách nie sú. Viem, že nemuseli fotiť každého, ale zhruba si pamätám, kto šiel predomnou.
Myslím, že úprava poradia súvisí s uznaním výsledkov bikerov, ktorí si skrátili trať na konci a vynechali sabinovský freeride a jazdu pri rieke. Najskôr boli diskvalifikovaní, čo je správne a nie je o čom diskutovať.
Ale neskôr im vraj bol uznaný výsledný čas s 10-minútovou penalizáciou.
PREČO !!! Veď porušili závažne pravidlá – neprešli celú trať.
Samozrejme neušlo mi kvôli tejto úprave výsledkov medailové miesto, ale dodržujem pravidlá a príkazy organizátora preteku. Ale na preteky organizátora, ktorí manipuluje a sám mení pravidlá počas priebehu, jednoducho chodiť nebudem.
Nech má aj najkrajšiu trať, ale ak bude jednoducho upravovať výsledky v prospech úzkej skupiny ľudí z čela pelotónu, ktorí sa ženú len za výsledkami a bodmi bez ohľadu na to, či prešli celú trať alebo nie ja jednoducho podporovať svojou účasťou a finančne nebudem.
A nerozumiem bikerom, ktorí bez hanby vystúpia na stupeň víťazov a prijímajú poháre a dary, keď vedia, že porušili pravidla – skrátili si trať.
To ich teší takéto víťazstvo nad ostatnými, keď vedia, že vyhrali za cenu porušenia pravidiel ?
Môj priateľ v senioroch na tomto preteku dokonca prišiel o medailové umiestnenie, len preto, že si jeden biker v jeho kategórii skrátil trať. A usporiadateľ si to ani nevšimol !
Niečo nie dobré sa začína diať v našej bikerskej komunite a v Cyklomaratónskej MTB sérii. Naozaj dobrým bikerom z čela pelotónu je jedno či porušili pravidlá preteku alebo nie, aj tak sa domáhajú uznania výsledku a bez štipky viny sa postavia na stupeň víťazov a organizátori niektorých maratónov začínajú praktizovať nebezpečný precedens pri bikeroch z čela pelotónu, ktorí porušia pravidlá preteku uznaním výsledku z niekoľko minútovou penalizáciou. To nie je vôbec dobré.
Myslím, že keby protestoval biker, ktorý poruší pravidlá preteku a dôjde do cieľa na 50.mieste, tak sa s ním organizátor nebude ani baviť a bude automaticky bez diskusií diskvalifikovaný.
Milí ľudia (až na hlučných Poliakov), celkom v pohode organizácia ale manipulácia výsledkov mimo pravidiel celkom skazila celkový môj dojem z tohto preteku. „ŠKODA“