Ahojte,
čo sa týka cyklistiky som amatér (laik), ale posledné dny sa o to viac zaujímam. Pár vecí by som sa chcel spýtať (prosím nesmejte sa mi, nechcem nikoho obťažovať a dakujem za príp. odpovede):
1. Mám doma
bike cca za niečo cez 200 eur. Ide sa mi na ňom trochu ťažšie,ale asi to nieje tým bikom. Chcel by som sa spýtať, že ako bike ovplyvní váš výkon? napr. o koľko rýchlejsie by ste presli rovný úsek 100 km s bikom za 2000 eur ako s bikom za 200 eur.
2. Ako sa mám starať o bike (teda ak ho nechcem brať do servisu). Okrem nafúkania kolies. Je niekde na nete návod?
3. Ak idete napr. na dvojdnovú(viac) túru, čo si na cestu treba zobrať? Ale hlavne nosíte batoh na chrbte, alebo máte na
biku košík, do ktorého si dávate veci?
Aj ja som amater a laik do cyklistiky lebo sa nou nezivim, ale do nej investujem cca 20 rokov a moje skusenosti mi hovoria
ad 1. bike ovplyvni vykon cloveka pri akejkolvek vykonnosti. v tvojich dimenziach ceny je to urcite poznatelne a citelne. ak by si siel na nejaku casovku do vrchu, urcite pri rovnakom usili by ti horna a spodna hranica biku mozhla spravit aj 5% casu a podla okolnosti aj viac. pre niekoho je to vela pre niekoho malo. to je uz na tebe. pri dialkovych jazdach to pocitis este viac.skratka unava pride neskor, priemerka bude vyssia (podla toho ako som sa zlepsoval ja pri zmene biku kludne aj 2-3kmh) a najme v narocnych usekoch (vetrisko, kopce) pocitis pri kazdom slapnuti rozdiel. Samozrejme heroicke vykony dokazes podat aj na ukraine. a ten kto ma kondicku vie utiect na favorite bafakovi ktori sedla pinarello
Moje skusenosti hovoria ze na
cestaku je najdolezitejsi
ram - potom kolesa, potom dlho nic a nakoniec ostatne. Samozrejme plati ze ti musi sediet geometria. darmo budes mat spickove sedlo ci barany ked budu nevhodne geometriou ci tvarom a budu ta ominat. Ram je alfou omegou lebo cez neho pohanas
kolesa a cez neho sa hybes ale aj dostava spatnu vazbu od cesty. teda by mal byt tuhy, najme do bokov a pruzny aby si nebol stale vytraseny. napriklad ocel vie dobre zehlit nerovnosti ale uhyba pri slapani, hlinik je zasa tuhy ale ta vytrasie. karbon bol dlho haklivy na zivotnost a poskodenie, ale dnes uz je to asi najvhodnejsi material nielen na ram. bohuzial dobry karbon je drahsi. Samozrejme treba porovnavat porovnatelne, jasne ze mozes dostat iny vysledok ked zoberies spickovy hlinik a najlacnejsi karbon. to aby som nespustil flame. takze co ti pokazi ram ti uz nespravia ani kolesa ani sada. Ludia casto podcenuju aj kolesa ale je lepsie zobrat vyssiu sadu kolies a nizsiu sadu radenie ako naopak. bohuzial v obchodoch robia toto naopak. nahodia ti ultegru a daju najlacnejsie kolesa. (a zasa porovnajme porovnatelne). samozrejme s kvalitou a cenou klesa aj hmotnost. je to spojena nadoba takze drahsie bicykle su lahsie a su lepsie. a okrem kvality je rozdiel ci nesies v hardveri dve kila navyse. ved skus si namontovat do kosikov cojaviem tehlu a uvidis. Co je vsak najdolezitejsie je tvoja penazenka, kolko ta pusti
ad 2 zaklad je udrziavat bicykel cisty. cojaviem kazde 2 tyzdne dofukat duse na hodnoty udavane na plasti, priebezne kontrolovat spravnost radenia, ci nie su niekde vole a skontrolovat natiahnutie retaze kalibrom. Ak sa daco udeje je dost vela videi ako sa to da opravit ale snad okrem defektu a vymene retaze je lepsie cas od casu dat bike do servisu na dostelovanie. casto totiz potrebujes specialne
naradie a najme zrucnost. To su tiez urcitou formou investicie ktore tak ci tak musis poriesit. takze rocny servis by som dal profikovi.
3. batoh na chrbte nesmie byt moc tazky, inak ti ak nemas v tom prax odide chrbat za chvilu, takze ak mas par kilovy bivak, daj ho radsej na bike. sice sa ti zhorsia jazdne vlastnosti ale nehrozi ti, ze ta zradi chrbat aj ked nohy by este sli. a co si zobrat? niekomu staci kreditka, niekto berie polku svojho majetku. A samozrejme zavisi od planu co chces absolvovat a pocasia.