Převod 88, 90 nebo 92? Samostatnou kapitolou jsou ale na dráze převody. Vzhledem k tomu, jak jsem už napsal v úvodu článku, že se na dráze používá festka, tedy převod, který se musí určit už před startem a během závodu se už nemůže změnit !!!, hraje tak namontovaný převod obrovskou roli v taktice a dále v průběhu závodu. Takže správný dráhař řekne, že pojede buď „devadesát“, nebo „osumaosumdesát“ či „dvaadevadesát“. O čem že je vlastně řeč? Na dráze se totiž udávají převody v coulech, takže převod 50x15 je devadesát, 49x15 = 88 a 48x14 se rovná 92. To jen na vysvětlenou. Určitou zajímavostí je, že zatímco sprintéři preferují nízkou řadu, tedy např. 50,49,48 x 14, tak ve stíhačských disciplínách se jezdí řada horní 51, 52, 53 x 15 nebo dokonce i 55, 56 x 16.
no a teraz malá úloha z tvojej obľúbenej matematiky...Cav má prevod 55 x 11...môže ísť rýchlejšie?
Z kopca očividne áno, ako sme to mohli vidieť na videu. Po rovinke nie. Nedovolí mu to odpor vzduchu a väčší valivý odpor pneumatík/kolies. Väčší prevod mu nepomôže oklamať fyzikálne zákony. Opýtaj sa profíkov, ak neveríš. Povedia ti, že drevený povrch je rýchlejší a že "fixed gear"
biky určené na velodrómy sú tiež rýchlejšie.