Je zbytočné sa hádať, čo je lepšie a čo horšie. Každý typ
bŕzd má svoje výhody a nevýhody. Tak isto sú rozdiely v účinnosti bŕzd, ktorá súvisí s prevodom
brzdy (pomer páky, resp. sily akou pôsobí obsluha brzdy a aký silný účinok to vyvolá na koleso), s tým súvisí dĺžka brzdovej páčky, priemer brzdového kotúča, a samozrejme aj plocha brzdových doštičiek a koeficient trenia medzi doštičkami a kotúčom). Z toho vyplýva, že ktorákoľvek
brzda či hydraulická alebo mechanická kotúčová alebo V-brzda môže mať podľa toho inú účinnosť.
Keď sa
rozhodne výrobca robiť všetky mechaniky s vyšším brzdovým účinkom, tak nikto nebude chcieť hydrauliky. Alebo naopak. To či silu prenáša
lanko alebo kvapalina je len rozdiel v konštrukcii a odzrkadľuje sa to potom na špecifických vlastnostiach brzdy, náročnosti na výrobu, odlišnosti v údržbe, spoľahlivosti a podobne.
Ak
výrobca úmyselne (vzhľadom k výrobnej cene) robí brzdy od slabšieho účinku po najsilnejší od najnižšej sady po najvyššiu, tak je to jeho rozhodnutie. Žiaľ ho neovplyvníme. Dá sa to len doladiť rozmerom kotúča, kombináciou iných brzdových pák a inými doštičkami s iným koeficientom trenia...
Takže niekomu tvrdiť že z troch základných typov bŕzd (V-čka, hydraulické kotúčové a mechanické kotúčové) sú tie či iné zlé alebo dobré je prehnané. Tu ide o konkrétny typ bŕzd, ktoré majú od výroby lepší či horší účinok a aj prípadný výskyt technických závad ako napríklad vytekanie kvapaliny, lámanie lanka či bovdenu zle zvoleným ohybom, zasekávanie či nerovnomernosť chodu piestikov, pri Včkach výmenu ráfikov po zodratí - čo mňa osobne presvedčilo prejsť na kotúče a tak ďalej a tak ďalej.
Takže tu je lepšie hovoriť, keď chcem niekomu poradiť o
konkrétnych typoch bŕzd, s ktorými má každý človek
osobné skúsenosti a nie aké by asi mohli byť dobré, keď ich v živote neskúsil.
Osobne som skúsil iba jednorázovo na pár metroch tie čo má Iceman a dva výjazdy po pár km som skúsil pôvodné brzdy XT ročník 2009 na Meride. Tie mi nesadli pridlhou pákou čudným prikrátkym chodom, ale brzdový účinok bol super, neskúšal som ich však dolu ostrejším kopcom. Takže radiť v oblasti hydraulických bŕzd nemôžem.
Zato skúsenosti s mechanickými kotúčovými shimano BR-M 495 som mal asi rok a pol pred tým ako som sa dostal k Meride s XTčkami. Keďže som nechcel na dvoch bicykloch rôzne brzdy (kompatibilita, zameniteľnosť v prípade potreby a samozrejme už som na ne bol zvyknutý a poznal som ich) rozhodol som sa dať ich aj na druhý horský.
Nepodľahol som ani gramárskej úchylke (iba z časti kúpou bicykla s uhlíkovým rámom a ladením - riadítka, sedlovka), ale prebral som sa. Úspech pri jazde tvorí z 95% kondička a až potom to, či je
bicykel 15 kilový alebo 8 kilový za ťažké prachy.
Kto má mechanické shimano br-m 495 a nestačí mu účinok, mám pár overených typov. Na tréningovom
bicykli ich už používam ku dnešnému dňu ... moment ... 28183 kilometrov. Zažili niekoľko výmen doštičiek a kotúčov a fungujú spoľahlivo vzhľadom na ich jednoduchú konštrukciu.
Tým nezatracujem žiadne hydraulické a ani V-brzdy!!!
Len som spokojný s tým čo mám už pár rokov bez problémov.
Také slohy som ani na základke nepísal.
Ospravedlňujem sa za toľko slovíčok. Občas ma to chytí čmárať.