triki: vďaka za odpoveď. Teraz som si narýchlo niečo o tom vyhľadal a je to aj tým, že na východe tieto dvojposchoďáky jazdia bez samostatnej lokomotívy, ale na západe len s ňou. Dôvodom je to odlišné napätie v drôtoch v rôznych častiach našej žel. siete. Čiže tieto vozne sú len na to jedno, na to druhé potrebujú byť ťahané rušňom. Niekde som čítal, že sa vyrábajú aj pre to druhé napätie, ale nie tieto čo máme. (ospravedlňujem sa za neodborné pomenovania, ale nevyznám sa v tom, snáď sa to dá pochopiť). Minulý týždeň som bol trošku ďalej, v západnom zahraničí, a tam je týchto dvojposchodových vozňov plná r*ť.
Na ukážku (pekné fotky, odporúčam prezrieť), dvojposchoďák na východe:
http://www.railpage.net/modules/news/article.php?storyid=2370a na západe:
http://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=626Hlavný rozdiel je zjavný.
k baniam: páči sa mi tá téma, neviem prečo offtopic, veď to patrí do MK a dá sa to navštíviť aj na cyklovýjazde.
iron.hide: tie posledné dva odkazy. Keď som bol ešte na prvom stupni ZDŠ, v takom 1995 alebo 96, tak sme v rámci geologického krúžku boli na exkurzii v jednej alebo dvoch týchto baniach nad Modrou, samozrejme s povolaným človekom, vedúcim. Niekto ho možno pozná, Roman Lehotský, tuším sa venuje jaskyniarstvu v rámci Speleo klubu Bratislava.
Veľa si z toho nepamätám, ale tieto fotky mi to oživili. Bolo to ľahko dostupné, vnútorné priestory boli celkom veľké a zaujímavé a boli sme aj dosť ďaleko od vchodu. Podobne ako tu
http://www.miniopterus.sk/index.php?menu=aktuality&file=110109 a tu
http://www.miniopterus.sk/index.php?menu=aktuality&file=110122aViem, že sme išli okolo Medveďej skaly.
Rovnako sme takto isto boli v Medzivrstvovej jaskyni nad Dúbravkou, v nej to bolo tiež zaujímavé, ale teraz by som tam už nešiel.
Nejaké ľahko dostupné bane vedľa asfaltky za Kuchyňou, ale nebol som pri nich:
http://www.panoramio.com/photo/43006939 a
http://www.panoramio.com/photo/43006570