Tak aj ja pridám jednu perlu z mojej hutníckej praxe... Hliník je citlivý na vrubovú húževnatosť, hlbší vryp alebo malá prasklina po páde pôsobí ako iniciátor lomu až k samotnej deštrukcii celého dielu. Šedá plôška je miesto iniciácie odkiaľ sa lom šíril do materiálu, následne je prekročená medza pevnosti a diel sa dolomí rýchlo šíriacim sa lomom po zrnách.
Aj keď tu by som skôr tipol cyklickú únavu - Tá vznikne aj pri zaťažení menšom ako je medza pevnosti materiálu. Lom je podobný ako v predošlom prípade, iniciácia, šírenie lomu vo vlnách do materiálu a následné krehké ulomenie. Ak na tom chalan nakrútil 32 tis km tak tá kľuka dostala hodne cez 10 mil. cyklov čo je už pásmo vysokocyklickej únavy.
10.06.2013 - 12:33:47
00
Tak to aby som si ich doma prezrel, kedze uz tie moje tiez uz asi maju 30tisic :o
10.06.2013 - 12:57:49
00
Lord Klaymen: nie sú moje, takže k tomu sa neviem vyjadriť, ale ich majiteľ si spomenul, že dostali zabrať na maratóne v HU pred týždňom - že tam bolo plno blata a skrytých kameňov. Takže nejaký ťukanec možno bol. Akurát včera sme prešli asi 90km aj cez nejaké menšie kopce (celkovo nastúpaných asi 900m) a paradoxne to ruplo až na (skoro) rovine.

Normálne po tejto skúsenosti uvažujem, že prejdem na systém zaužívaný napr. u letectva - preventívne meniť (z hľadiska bezpečnosti dôležité) komponenty (riaditká, predstavec, kľuky, pedále) po dosiahnutí nejakého počtu km bez ohľadu na to, ako bezchybne na pohľad vyzerajú. Lebo také niečo sa stať niekde v zjazde v lese, tak je to fatal.
10.06.2013 - 13:08:01
00
Nič prekvapivé... proste tam niekedy dávno trafil kameň, porušil inak vyleštený povrch, a vzniknuté mikrotrhlinky postupne oxidovali (korodovali) a spojenie už spomínaného cyklického namáhania a času urobilo svoje.
10.06.2013 - 13:16:11
00
Lebo také niečo sa stať niekde v zjazde v lese, tak je to fatal.

no ale na druhej strane,
taká zlomená kluka v zjazde,
môže zaručit majiteľovy celkom dobré miesto,
niekde v arabskom svete, ako strážca háremu :lol:


Naposledy upravil LL dňa 10.06.2013 - 13:53:31, celkovo upravené 1 krát.

10.06.2013 - 13:19:22
00
Lord Klaymen: nie sú moje, takže k tomu sa neviem vyjadriť, ale ich majiteľ si spomenul, že dostali zabrať na maratóne v HU pred týždňom - že tam bolo plno blata a skrytých kameňov. Takže nejaký ťukanec možno bol. Akurát včera sme prešli asi 90km aj cez nejaké menšie kopce (celkovo nastúpaných asi 900m) a paradoxne to ruplo až na (skoro) rovine.

Normálne po tejto skúsenosti uvažujem, že prejdem na systém zaužívaný napr. u letectva - preventívne meniť (z hľadiska bezpečnosti dôležité) komponenty (riaditká, predstavec, kľuky, pedále) po dosiahnutí nejakého počtu km bez ohľadu na to, ako bezchybne na pohľad vyzerajú. Lebo také niečo sa stať niekde v zjazde v lese, tak je to fatal.

:D .... len nakupuj, ekonomika stagnuje tak nech sa darí cykloobchodom.
Apropo napadlo ma taká drobnosť. Ja v práci na detekciu prasklín na materiály, zvaroch, fémach strojov atď. používam penetračné spaye na kapilárne skúšky. Určite by to fungovalo aj na kľukách alebo iných exponovaných dieloch...akurát je to "špinavá práca" a čo to stoja aj sprye.... Aj keĎ pri XTRkových kľukách by sa to určite zaplatilo.
10.06.2013 - 13:23:52
00
kto jazdi deore nemusi tento problem ani citat :lol:
10.06.2013 - 13:55:24
00
masto: take, co sa pouziva napr. na zistovanie praklin v hlave motora ?
bedo: nj, len sa bojim, ze nove komponenty dnes vydrzia radovo menej, ako stare spolahlive :( .. no ale co uz, lepsie to asi nebude
matvej11: no mam jedny take, co pouzivam na narocne vyjazdy, tie maju snad uz tiez 30tisic, je to 4hran, 11 rokov stare, vysuchane, obite a zatial drzia :D
10.06.2013 - 13:56:47
00
masto: take, co sa pouziva napr. na zistovanie praklin v hlave motora ?
bedo: nj, len sa bojim, ze nove komponenty dnes vydrzia radovo menej, ako stare spolahlive :( .. no ale co uz, lepsie to asi nebude
matvej11: no mam jedny take, co pouzivam na narocne vyjazdy, tie maju snad uz tiez 30tisic, je to 4hran, 11 rokov stare, vysuchane, obite a zatial drzia :D

Niečo takéto: http://www.technomat.sk/eshop/action/productdetail/oc/1444/product/nord-test-nord-test-cistic-rot-3000.xhtml

Strekneš, necháš napenetrovať potom strekneš vývojku
http://www.technomat.sk/eshop/action/productdetail/oc/1445/product/nord-test-nord-test-cistic-entwickler-u89.xhtml

A ak máš v materiály trhlinu tak výbojka vytiahne napenetrovanú farbu a vykreslí sa ti na povrchu defekt.
10.06.2013 - 14:27:43
00
Myslim, ze vznikne nova tema o prasklinach a ich hladani :lol: .. ta cena je celkom v pohode, ale je to take easy , ze len nastriekat, pockat, a nastriekat dalsi ?
10.06.2013 - 14:54:33
00
:rofl: to by mali striekat na gianty uz pri vyrobe
10.06.2013 - 15:04:27
00
:D trafila si klinček po hlavičke
10.06.2013 - 15:17:52
00
Myslim, ze vznikne nova tema o prasklinach a ich hladani :lol: .. ta cena je celkom v pohode, ale je to take easy , ze len nastriekat, pockat, a nastriekat dalsi ?
V podstate áno, daj si do googla NDT kapilárne skúšky a počítaj. Samozrejme sú rôzne penetráky podľa toho akú citlivosť hľadania defektov potrebuješ a chytá to len povrchové vady. Tak isto existujú vzorkovníky na interpretácie vás a čo je dosť dôležité aby si to potom dal dole tak treba ešte čistič lebo je to dosť swinky držiace na povrchu ... HOWGH dohovoril som :D
10.06.2013 - 15:46:41
00
normalne zlomena kluka.... takych som uz videl dzopar na vlastne oci.. aj kovovych, aj karbonovych... nic nieje vecne
10.06.2013 - 15:48:49
00
aj ultrazvukom sa da pokial si dobre pamatam :D
10.06.2013 - 16:21:14
00

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty)
keyboard_arrow_up