Jednoduchšie odvzdušnenie bŕzd Avid Elixir

Postup v originálnom servisnom manuáli sa mi zdá veľmi komplikovaný, podobne ako aj popis v sekcii "Domácí servis kol" na stránkach iVelo.

Použil som radšej jednoduchší postup, ktorý som používal pri odvzdušňovaní bŕzd Shimano, alebo tiež pred cca 25 rokmi pri odvzdušňovaní bŕzd automobilu Škoda 120L. Princíp je vždy ten istý. Do vyrovnávacej nádržky sa dolieva brzdová kvapalina, pri kolese sa uvoľní odvzdušňovací šrób, na ktorý je natiahnutá hadička smerujúca do zbernej nádoby. Pumpovaním brzdovým pedálom/páčkou sa kvapalina prepumpováva z hornej nádržky do zbernej nádoby. Tým sa vytlačí vzduch.

POSTUP:
Náradie - kľúč torx 10, odvzdušňovacia sada Avid, brzdová kvapalina a veľa servítiek. Namiesto odvzdušňovacej sady nám stačia aj dve veľké injekčné striekačky, na ktorých je natiahnutá gumová hadička z tvrdšej gumy a vhodného priemeru (aby sa jej koniec dal "zašróbovať do otvoru po vybratí odvzdušňovacieho šróbu). Nie sú potrebné žiadne škrtidlá hadičiek, ako sú v originálnej sade. (Na obrázkoch ich je vidno, ale sú otvorené, nepoužívam ich - treba si ich odmyslieť.)

1. Roztiahneme od seba brzdové doštičky na maximum (plochým šróbovákom, alebo ako sme zvyknutí). Ja to zvyknem robiť so založeným kolesom, radšej odšróbujem brzdy. Potom ich našróbujem iba jemne tak, aby mali vôľu a mohli sa trochu hýbať všetkými smermi.

2. Natiahneme plnú injekčnú striekačku brzdovej kvapaliny. Vzduch z nej vytlačíme podobne, ako to robia sestričky v nemocniciach. Odšróbujeme odvzdušňovací šrób pri brzdovej páke a do prázdneho otvoru zašróbujeme koniec hadičky. Injekčnú striekačku gumkou upevníme do zhruba zvislej polohy.
Príloha:
20130728_113549.jpg
20130728_113549.jpg 213.71 KiB thumb_up0thumb_down



3. Z druhej injekčnej striekačky vyberieme piest. Nebude nám ho treba. Bude slúžiť iba ako zberná nádoba. Vyšróbujeme odvzdušňovací šrób pri kolese (prasati) a do prázdneho otvoru zašróbujeme koniec hadičky. Injekčnú striekačku gumkou upevníme do zhruba zvislej polohy.
Príloha:
20130728_113849.jpg
20130728_113849.jpg 228.26 KiB thumb_up0thumb_down



4. Zo striekačky pri páke POMALY pretlačíme cca tretinu objemu do druhej striekačky (zbernej nádoby). Súčasne sa vytláča vzduch.
Príloha:
20130728_114010.jpg
20130728_114010.jpg 157.96 KiB thumb_up0thumb_down



Príloha:
20130728_114051.jpg
20130728_114051.jpg 164.32 KiB thumb_up1thumb_down



5. Skoro celý zbytok kvapaliny pretlačíme trochu iným štýlom. Budeme postupne stláčať brzdovú páku (pumpovať). Kvapalina sa nám prepumpováva do druhej striekačky (zbernej nádoby). Všimneme si, ako sa nám podtlakom vcucáva piest prvej striekačky (pri páke). Prestaneme pumpovať, keď nám ostane v striekačke cca 1 cm kvapaliny.
Príloha:
20130728_114155.jpg
20130728_114155.jpg 173.49 KiB thumb_up0thumb_down



6. Odgumkujeme striekačku pri kolese a kvapalinu prelejeme do fľaštičky. Striekačku pri kolese odšróbujeme a zašróbujeme na pôvodné miesto odvzdušňovací šrób. Prípadnú slzičku brzdovej kvapaliny z prasaťa hneď zotrieme.

7. Odgumkujeme striekačku pri páke, odšróbujeme ju a zašróbujeme na pôvodné miesto odvzdušňovací šrób. Prípadnú slzičku brzdovej kvapaliny z páky hneď zotrieme.

8. Prasa máme voľne prišróbované. Roztočíme zadné koleso a súčasne rýchlo pumpujeme brzdovou pákou. Opakujeme viackrát až kým sa nám automaticky nenastavia správne vzdialenosti doštičiek. Brzdovú páku necháme stlačenú a prasa opatrne (aby sme zachovali jeho polohu) prišróbujeme.

HOTOVO.
28.07.2013 - 13:38:15
00
laco tie svorky nechapem ani ja naco su tam, jakziv som ich nepouzil. Ale inak ved kvapalina ide pekne prehanat cez brzdy sem tam zo striekacky do striekacky, ak mas bike v stojane tak staci na to aj jedna osoba do kazdej ruky jedna striekacka jednym palcom tlacis druhym troska pomahas piestu a naopak, poprehanas to par krat hore dole sledujes bubliny a mas to hned. Demontaz prasata je uplne zbytocna podla mna.
28.07.2013 - 14:14:25
00
Tie škrtidlá sú tam na to, aby si vedel odsať vzduch zo surovej kvapaliny (tá ho absorbuje a pri zvýšení tlaku sa vzduch uvolni v podobe bubliniek a brzda sa zavzdusni). Dalsia chyba je zlý resp obrátený spôsob plnenia. Ak je v brzde vzduch, tak sa drží na vrchu čiže v páke, a tým že si ju napumpoval od páky si mohol dostať vzduch kľudne aj do komory piestov, odkiaľ sa vzduch ťažko dostáva. Treba to plniť od strmeňa odvzdušnenou kvapalinou.
28.07.2013 - 14:17:01
00
Robím to tak roky, nikdy nebol problém. O všetkom sa však dá teoreticky diskutovať, to je v pohode. Kto chce. môže pretláčať opačne. Ja radšej pumpujem pákou, podobne, ako sa to robí u áut.
28.07.2013 - 14:34:37
00
Prosím ťa a čo majú spoločné brzdy na aute s tými na bicykli? Azda len to že brzdia a majú rovnakú kvapalinu.
28.07.2013 - 14:36:56
00
ta pekna cira cista nova brdzovka bez bubliniek ked sa stlaci tak sa z nej zrazu zacnu uvolnovat bubliny ? sorry ale taku blbost som este teda nepocul. Plnenie cez prasa urcitu logiku ma ale aj to si myslim ze je zbytocne, naviac musel by si najskro trocha kvapaliny s prasata vycucnut do striekacky aby doslo k spojenie starej a novej kvapaliny a nie k ich oddeleniu vzduchovou bublinou ktoru potom budes pretlacat cez prasa a cely system az do packy. Naviac male bubliny sa udajne zvyknu drzat aj na vnutornych stenach systemu preto niekto este pri odvdusneni klepe ruckou srobovaka po hadiciach, prasati aj packe aby sa to akoze uvolnilo a slo smerom hore. Mne sa v praxi nepotvrdilo nic z toho a ani na aute nikto netlaci kvapalinu cez prasce ale normalne dolieva do nadobky, je to uplne dostacujuce, pokial ti nie je jasna podobnost medzi brzdovym systemom na aute a tym na bicykli tak neuraz sa ale nemal by si druhym radit.
28.07.2013 - 14:40:29
00
Prosím ťa a čo majú spoločné brzdy na aute s tými na bicykli? Azda len to že brzdia a majú rovnakú kvapalinu.

Strašne veľa. Principiálne je to to isté. Ale každý nech si to robí po svojom a ktorým smerom chce. Staršie Shimano brzdy sa napr. odvzdušňujú podobným spôsobom, ako popisujem ja a žiadne prasa sa nezavzdušní kvôli tomu, že sa kvapalina nepretláča zdola hore, ale naopak. Nájdeš to v servisnej dokumentácii Shimano, alebo aj tu: http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci-servis-kol/udrzba-kotoucovych-brzd-shimano/
28.07.2013 - 14:51:30
00
.


Naposledy upravil palo1707 dňa 15.04.2014 - 22:55:34, celkovo upravené 1 krát.

28.07.2013 - 14:56:27
00
ROpa bavime sa tu o brzdach avid elixir, ktore nemaju otvorenu expanzku, ide o uplne uzavrety system s membranovym rezervoarom. Narozdiel od auta je tam tej brzdovky oveľa menej a tým je aj tá brzda náchylnejšia na zavzdušnenie a následné problémy. Ďalej expanzka na aute nie je 1 centimeter od hlavného piestu.
A taktiež vyvrátim ďalšiu tvoju múdrosť o tom že čisto nová brzdovka neobsahuje vzduch. Natiahni si pol striekačky "čistej" brzdovky, zatvor škrtidlo, potiahni piestom a sleduj čo sa deje. Sranda že!
28.07.2013 - 14:56:27
00
Tvoj argument o uzavretom systeme a mnozstve kvapaliny je uplne bezpredmetny a na principe funkcnosti to nic nemeni, brzdy na biku a aute maju vela spolocneho, nielen princip, to ci je to system otvoreny alebo uzavrety a kolko tam je kvapaliny je v tom pripade irelevantne.
Je logicke ze nadobka na aute je vacsia ved cely ten brzdovy system je podstatne vacsi, naviac su tam 4 prasce, na biku je jedno aj to mrnave. Nadobka na elixiroch podobne ako na shimano brzdach je samozrejme uzavreta a bez vzduchu pretoze od brzd na biku sa ziada aby ked otocis bike hore znak sa ti brzdy nezavzdusnili, toto sa na aute samozrejme riesit nemusi, pretoze auto sa zvycajne na strechu otaca len nechcene :-) Brdzovka je od toho brzdovka ze ma vhodne vlastnosti na pouzitie v takomto hydraulickom okruhu, a jedna z tych vlastosti je aj ze nema tendenciu absorbovat vzduch a robit bubliny. Ved keby to bolo tak ako pises tak pri tom otvorenom systeme na aute by si vdaka pohybu auta mal v nadobke stale penu a nie oddelenu kvapalinu a vzduch. Ale dam na tvoj pokus a vyskusam to, dnes budem akurat menit dosky tak nie je problem to pri tej prilezitosti testnut.
28.07.2013 - 15:26:22
00
Aby sme tu ľudí nakoniec nedomotali:

Aj Elixiry aj Shimana, obe používajú otvorený systém. Súvisí to s tým, či je v systéme expanzná nádoba, alebo nie je. Je jedno, či je uzavretá, alebo "otvorená". Brzdový systém je otvorený. Preto je jedno, či sa použije princíp odvzdušnenia popísaný v manuáli pre Shimano na brzdy Elixir a naopak. V oboch prípadoch sa systém odvzdušní. Kto chce odvzdušňovať zložitejšie (principiálne aj možno trochu správnejšie) nech tak robí a bude to mať eňo-ňuňo. Kto sa hlási k lenivcom, použije jednoduchší spôsob. A tiež to bude mať dobre.

EDIT:

- Zo stránok Sramu o Elixiroch: "With TaperBore Technology™ we’ve integrated the reservoir and master cylinder on our hydraulic disc-brake levers to create a super-sleek (and even lighter) lever design."

reservoir = expanzná nádobka

- Alebo z MTBR.com: "What's the difference between Open and Closed hydraulic systems?"

The difference here is simply that an open system has a brake fluid reservoir and a closed system doesn't. The Hope C2 is the only closed system disc brake on the market. All other disc brakes have open systems which means they have a reservoir for oil expansion (due to heat) and oil supply (for automatic pad pad wear adjustment). The Hope C2 has a manual adjuster knob on the lever which adjusts a piston for fluid expansion and pad wear.

To sú základné veci. A je úplne jedno, či je tam minerálny olej alebo brzdová kvapalina.

... a prosím, v ďalšom sa už nehádajme, nezhadzujme sa navzájom. Je to smiešne


Naposledy upravil laco dňa 28.07.2013 - 15:57:58, celkovo upravené 5 krát.

28.07.2013 - 15:37:14
00
.


Naposledy upravil palo1707 dňa 07.06.2014 - 22:21:06, celkovo upravené 1 krát.

28.07.2013 - 15:42:38
00
Dobre Palo.
28.07.2013 - 15:44:16
00
sorry laco posledny prispevok s fotkami nebola reakcia na ten tvoj :)
28.07.2013 - 15:58:37
00
Ešte posledná vec, ktorá tu z toho návodu bola možno spochybnená.

Prečo treba pred odvzdušňovaním roztiahnuť brzdové doštičky? No je to preto, aby sme do systému nedali viac kvapaliny, ako treba. Sú dve možnosti ako ich roztiahnuť. Podmienka je, aby sme sa dostali nejakým napr. plochým šróbovákom do medzery medzi doštičkami. Prvá možnosť je odmontovať koleso. Druhá je odmontovať prasa. Tú využívam ja, pretože keď už brzdy odvzdušňujem, tak si ich aj chcem potom vycentrovať voči kotúču.

Takže: Predstavme si, že máme doštičky dosť zošúchané. Neroztiahneme ich a systém naplníme kvapalinou podľa uvedeného postupu. Všetko bude fungovať. Ale, .... ale iba dovtedy, kým ich nejdeme vymeniť za nové. Tie sú samozrejme hrubšie. A ajhľa. Nevieme ich tam strčiť. Piestiky nejdú dostatočne roztiahnuť.

Pre pedantov a fajnšmekrov je v originálnej Elixir sade tzv. "bleed block". Je to taký kus umelej hmoty špeciálneho rozširujúceho sa tvaru, ktorý sa má vsunúť medzi piesty, ktoré roztiahne práve do správnej šírky, aby sa systém pri odvzdušňovaní nepreplnil.

... ale tieto podrobnosti neboli cieľom môjho návodu. Cieľom bolo poradiť najjednoduchšie odvzdušnenie "pre lenivcov".
28.07.2013 - 21:41:43
00
keyboard_arrow_up