Jednoduchšie odvzdušnenie bŕzd Avid ElixirPostup v originálnom servisnom manuáli sa mi zdá veľmi komplikovaný, podobne ako aj
popis v sekcii "Domácí
servis kol" na stránkach iVelo.
Použil som radšej jednoduchší postup, ktorý som používal pri odvzdušňovaní bŕzd Shimano, alebo tiež pred cca 25 rokmi pri odvzdušňovaní bŕzd automobilu Škoda 120L. Princíp je vždy ten istý. Do vyrovnávacej nádržky sa dolieva brzdová kvapalina, pri kolese sa uvoľní odvzdušňovací šrób, na ktorý je natiahnutá hadička smerujúca do zbernej nádoby. Pumpovaním brzdovým pedálom/páčkou sa kvapalina prepumpováva z hornej nádržky do zbernej nádoby. Tým sa vytlačí vzduch.
POSTUP:
Náradie - kľúč
torx 10, odvzdušňovacia sada Avid, brzdová kvapalina a veľa servítiek. Namiesto odvzdušňovacej sady nám stačia aj dve veľké injekčné striekačky, na ktorých je natiahnutá gumová hadička z tvrdšej gumy a vhodného priemeru (aby sa jej koniec dal "zašróbovať do otvoru po vybratí odvzdušňovacieho šróbu).
Nie sú potrebné žiadne škrtidlá hadičiek, ako sú v originálnej sade. (Na obrázkoch ich je vidno, ale sú otvorené, nepoužívam ich - treba si ich odmyslieť.)
1. Roztiahneme od seba brzdové doštičky na maximum (plochým šróbovákom, alebo ako sme zvyknutí). Ja to zvyknem robiť so založeným kolesom, radšej odšróbujem brzdy. Potom ich našróbujem iba jemne tak, aby mali vôľu a mohli sa trochu hýbať všetkými smermi.
2. Natiahneme plnú injekčnú striekačku brzdovej kvapaliny. Vzduch z nej vytlačíme podobne, ako to robia sestričky v nemocniciach. Odšróbujeme odvzdušňovací šrób pri brzdovej páke a do prázdneho otvoru zašróbujeme koniec hadičky. Injekčnú striekačku gumkou upevníme do zhruba zvislej polohy.
Príloha:
20130728_113549.jpg
213.71 KiB
thumb_up0thumb_down
3. Z druhej injekčnej striekačky vyberieme piest. Nebude nám ho treba. Bude slúžiť iba ako zberná nádoba. Vyšróbujeme odvzdušňovací šrób pri kolese (prasati) a do prázdneho otvoru zašróbujeme koniec hadičky. Injekčnú striekačku gumkou upevníme do zhruba zvislej polohy.
Príloha:
20130728_113849.jpg
228.26 KiB
thumb_up0thumb_down
4. Zo striekačky pri páke POMALY pretlačíme cca tretinu objemu do druhej striekačky (zbernej nádoby). Súčasne sa vytláča vzduch.
Príloha:
20130728_114010.jpg
157.96 KiB
thumb_up0thumb_down
Príloha:
20130728_114051.jpg
164.32 KiB
thumb_up1thumb_down
5. Skoro celý zbytok kvapaliny pretlačíme trochu iným štýlom. Budeme postupne stláčať brzdovú páku (pumpovať). Kvapalina sa nám prepumpováva do druhej striekačky (zbernej nádoby). Všimneme si, ako sa nám podtlakom vcucáva piest prvej striekačky (pri páke). Prestaneme pumpovať, keď nám ostane v striekačke cca 1 cm kvapaliny.
Príloha:
20130728_114155.jpg
173.49 KiB
thumb_up0thumb_down
6. Odgumkujeme striekačku pri kolese a kvapalinu prelejeme do fľaštičky. Striekačku pri kolese odšróbujeme a zašróbujeme na pôvodné miesto odvzdušňovací šrób. Prípadnú slzičku brzdovej kvapaliny z prasaťa hneď zotrieme.
7. Odgumkujeme striekačku pri páke, odšróbujeme ju a zašróbujeme na pôvodné miesto odvzdušňovací šrób. Prípadnú slzičku brzdovej kvapaliny z páky hneď zotrieme.
8. Prasa máme voľne prišróbované. Roztočíme zadné
koleso a súčasne rýchlo pumpujeme brzdovou pákou. Opakujeme viackrát až kým sa nám automaticky nenastavia správne vzdialenosti doštičiek. Brzdovú páku necháme stlačenú a prasa opatrne (aby sme zachovali jeho polohu) prišróbujeme.
HOTOVO.