Zdravim vsetkych,
mame tu jesen, pomaly aj zimu, dni sa nam skracuju, onedlho prejdeme z letneho na standardny (zimny) cas a viaceri z nas budu pouzivat svetla.
Zacnem anekdotickou skusenostou: pred par dnami som siel v kusok od domu na sidlisku po chodniku a ked som sa obzrel siel za mnou chlapik s 2 sialene silnymi prednymi svetlami. Pockal som na neho a opytal sa co to ma za
svetla - odvetil ze doma robene 2x 5W ledky. Podla tonu odpovede som usudil ze je zbytocne mu cokolvek hovorit...
Svetla ktore svietia vysoko a oslnuju vsetkych okolo je velmi lahke a lacne zohnat z ciny alebo vyrobit a tak sa cim dalej viac rozsiruju a ludia ich pouzivaju aj na cestach v dopravnej premavke kam ale vobec nepatria. Tu techologia jasne predbehla legislativu v tom, ze neexistuje predpis ktory by urcoval ako mozu / maju svietit svetla na bicykloch, lebo donedavna bolo nemyslitelne ze by svetlo na
biku mohlo kohokolvek oslnovat.
V nemecku uz na to legislativu maju, a na ceste mozete pouzivat len schvalene svetla s tzv. StVZO bumazkou. Vyraba a predava sa tam preto aj plno svetiel ktore predpis splnaju a svietia ako stretavacie svetla auta pekne len na vozovku a hore je luc svetla ostro orezany aby neoslnoval. Napr. Bush & Mueller Ixon, Fly, Cyo, Luxos, Philips LED Bike Light...
Co ale s bezohladnymi cyklistami na nasich cestach ktori svietia do oci kazdemu okolo, ohrozuju vsetkych okolo a aj seba ? Ako takymto ludom vysvetlit ze viac svetla automaticky neznamena vacsiu bezpecnost - dokonca naopak ?