Pali65Napisal som to ohladom histogramu!!! To je take tazke pochopit???
Jasne, ze JPG je stratova kompresia...RAW su bezne aj kompresovane. A co sa tyka dynamickeho rozsahu ... dynamicky rozsah ma senzor. To co odchyti sa ulozi do RAWu. Kolko je v nom bitov, tak tolko z neho vytiahnes. Histogram ma 8bit, takze fotak ti ukaze prepaly, ale v skutocnosti nie su, lebo to senzor odchyti , len to musis ulozit do RAWu, alebo nastavit spravne tonalnu krivku vo fotaku. O com, co je RAW mi skutocne nemusis pisat.
Este raz to napisem, zvlast pre Pezincanov. Magicke schopnosti zachranovat PREPALY a PODPALY z RAWu nie je nic ine, ako to, ze histogram je 8bit na rozdiel od RAWu, ktory ak ma 14bit, ma automaticky o 6bitov vyssiu uroven jasov a teda dokaze odchytit +3EV az -3EV naviac. Ak by fotak ukazoval prepal v bitovej hlbke RAWu, ziaden zazracny vytahovac by uz nefungoval. To som chcel povedat.
Dovolím si nesúhlasiť, toto je len jeden z možných spôsobov spracovania RAW foťákom (človekom, ...) - zhodou okolností ten najhorší
. Správne píšeš - týmto spôsobom by fotka bola ochudobnená o 6EV!!! (14bit vs 8bit).
Spracovanie RAWu do JPEGu podľa mňa prebieha tak, že sa dáta z RAWu priemerujú - asi takto:
- 14bit RAW má 16384 úrovní, JPG 256 úrovní
- 16384/256 = 64
- z RAWu sa zoberú úrovne 1 - 64, tieto sa "zmenia" na úroveň 1 v JPG (komprimovanie JPG neberiem do úvahy, ide mi čisto o 8bit)
- .... z RAWu sa zoberú úrovne 16321 - 16384, tieto sa "zmenia" na úroveň 256 v JPG
Samozrejme je to zjednodušený pohľad a automatika vytvárania JPG môže mať kopec ďalších nastavení (napr pokiaľ je scéna tmavá aj v RAWe a dáta sú len pre úrovne 1-6000, môže sa JPG vytvárať iba z prvých 6000 úrovní RAWu (tj 6000/256 = 23 - cca každých 23úrovní RAW odpovedá jednej v JPG))
Takýmto spôsobom sa dynamika scény zachová! Čo je však nenávratne stratené - to je tých 64 jemných odtieňov medzi úrovňami 1 a 2 v JPG.
A ako je to teda s tým vyťahovaním z tieňov? a s tým odstraňovaním prepalov?
Skúsim zobrať príklad dámy v čiernych šatách stojacej v tieni:
- JPG má povedzme v tejto oblasti snímky 16/256 najtmavších úrovní (1,2,3, ... 16). Zvýraznením/zosvetlením napr. na úrovneň 1-64/256 dosiahneme že v tejto oblasti budú úrovne 1,4,8,12 ... 64/256 (úrovne 2,3,5,6,7, ... chýbajú). Výsledok je myslím jasný - škaredé tmavé "mapy" bez detailu
.
- 14bit RAW má v tej istej časti snímky 1024/16384 najtmavších úrovní. Zvýraznením/zosvetlením napr. na úrovneň 1-4096/16384 dosiahneme že v tejto oblasti budú úrovne 1,4,8,12 ... 4096/16384 (úrovne 2,3,5,6,7, ... chýbajú).
V tomto prípade sa však nejedná o žiadnu tragédiu - výsledný snímok aj tak exportujem do JPG s 256 úrovňami s tým, že "úroveň 1 v JPG" nahradí úrovne 1,4,8,..64 z RAWu
PS: je to samozrejme značne zjednodušený pohľad, ale myslím že v čiernobielom to funguje práve takto
.