Na cykloturistiku je najvhodnejsi trekovy / cross hardtail. Vidla ma nizsi zdvih ako na horskych, co na asfalt staci, predne prevody zvykne mat s 48/36/26 zubami, cize tazsie a na rychlejsiu jazdu, ako byvaju na horskych, kde najtazsi prevod ma iba 42 alebo 40 zubov (alebo aj menej ?), mozes si na to dat relativne uzke 28 mm plaste, na cestakoch su bezne 23, pripadne 25 mm, mozes na to namontovat nosic na nejake kapsy, tie sa pri cykloturistike zidu.
Cestaky su rychlejsie a lahsie ako trekove, aj sa na nich ide lahsie, ale spravidla su drahsie. Maju tazsie prevody, zvacsa vpredu len dvojprevodnik s najtazsim s 53 alebo 52 alebo 50 zubami. Nosic a blatniky sa na cestak nezvyknu montovat, resp. da na namontovat iba nosic na sedlovu trubku. Na horsie cesty su krosove cestne bicykle so sirsimi napr. 25 mm plastami. Fitnes bicykle su cestaky s cestnymi sadami a prevodmi bez baranov. Su tiez lahsie ako trekove. O trekovom s odpuzenou prednou vidlou do 10 kg neviem. Na cykloturistiku je skoda cestak za 2000 a viac, pri prevoze v cykloprivesoch sa bicykle dotlcu.
Horsky
bicykel je vhodny pokial sa chodi po lesnych, kamenistych, zlych cestach, po ktorych sa chodi pomalsie ako na kvalitnom asfalte, je to skor technicka jazda. Vsetko na horskom je na to stavane, lahke prevody, vysoky zdvih prednej vidly, plaste, ktore sa hustia na nizsie tlaky. Pokial chces chodit po kvalitnych cestach,
horsky bicykel nema zmysel.