Kristina fakt asi nechápeš o čom sa hovorí v tom videu súdiac z tvojej reakcie a čo tu píšeš, nechcem sa hádať ani nič v zlom, len zas sa tu píšu zle vyvodené závery, tak mi nedá nereagovať.
Vo videu sa rieši samostabilita samotného bicykla, táto vlastnosť je super a hovorí o tom, ze ten
bicykel bude mat pravdepodobne dobrý handling, ale skús sa zamyslieť nad tým čo spraví s týmto systémom jazdec, ktorý drzí
riaditka (kormidlo
) v rukách. Na konci pán vo videu hovorí o 3 veciach, ktoré robia bicykel stabilným alebo inak povedané pomáha udržať rovnováhu, jednou z nich je gyro efekt.
Ked sa chceme vrátiť na začiatok celej diskusie a teda udrzaniu rovnováhy na valcoch bez toceneho predného kolesa, tak tam je najväcším faktorom, prečo sa nedá takto jazdiť fakt, ze rovnováhu udržiavame viacerými spôsobmi, jeden z nich je nakláňaním váhy, vo funguje fajn ako Edo poznamenal dalo by sa to naučiť, ale tak isto ju udržiavame pohybom riadidiel do smeru náklonu (prvá demonštrácia z videa) toto uz nefunguje pri stabilnom prednom kolese. Toto ale neznamená, ze na
kolesa nepôsobí žiadna gyroskopicka sila a nepomáha nám udržiavať rovnováhu. Táto sila ale drzi iba stabilnú polohu bicykla, pokial sa bicykel dostane z tohto stabilného stavu gyro sila nespôsobí návrat do tohto stavu, to spôsobí iný mechanizmus, ktorý popísal vo videu, ktorý je ale za jazdy na
bicykli eliminovaný faktom, ze ty držis riaditka v ruke a tým pádom sa nevedia samovoľne pphybovat a stabilizovať bicykel, čo ale nevadí lebo to robíš ty podvedome. Dôkazom tomuto je pokus, ktorý veľmi dobre poznáme, skús si sadnúť na bicykel ktorý ma obrátene riadenie, rozumej ked chceš zabočiť do láva musíš potopiť riaditka do prava. Tu sa hneď prejaví fakt, ze mozog bude reagovať na náklon doprava pohybom riaditok doprava a padnes a nebudeš sa to vedieť naučiť hodnú chvíľu ovládať, lebo tieto korekcie robí mozog automaticky a teda je ich zafixovanie oveľa náročnejšie prenaucit.
Faktom je teda, ze hlavnou silou, ktorá pôsobí na stabilitu bicykla si ty ako jazdec, ale tak isto pôsobí gyro sila na kolesa, ktorá je pri vyššej rýchlosti rotácie väčšia, každý kto sadol raz v živote na bicykel a spustil sa z kopca asi cítil, ze sa bicykel v čím väčšej rýchlosti nakláňa tažšie a udržuje sa stabilná poloha jednoduchšie. Veľmi jednoduchý pokus zasa, pusti riaditka pri rýchlosti 15km/h a skús udržať rovnováhu a pusti riaditka pri 40 a skús udržať rovnováhu, ide to v oboch prípadoch, lebo dva z popísaných faktorov zostanú zachovane, ale mení sa práve gyro efekt, ktorý spôsobí, ze sa pri väčšej rýchlosti bicykel dostane tažšie zo stabilnej polohy.