Je to jednoduché,

pozitívna komora:
- pri stláčaní vidlice sa zmenšuje a tak v nej rastie tlak
- nahrádza pružinu a od veľkosti tlaku závisí jej tuhosť - to je asi každému jasné :)

negatívna komora:
- dnes už v 95% prípadov tlakovaná cez + komoru pomocou prepojenia pri plnom vysunutí vidlice
- tlak pri nestlačenej vidlici je v - a + komore rovnaký
- pri stláčaní vidlice v nej tlak klesá, maximálny tlak je teda bez záťaže vidlice
- robí protitlak proti + komore a pomáha tak spraviť prvú polovicu zdvihu "lineárnu"
- v jednoduchosti si to treba vysvetliť pomocou pôsobenia síl na piest, + komora pôsobí určitým tlakom na určitú plochu zhora piestu, - komora zas vo vysunutom stave vidlice pôsobí cca tým istým tlakom na o niečo menšiu plochu piestu v opačnom smere - z toho vychádza takmer rovnováha síl. Tým pádom pri malom prídavku sily začne vidlica reagovať.
Keby tam - komora nebola, bolo by nutné najskôr prekonať silu rovnú tlak*plocha v + komore.

Verím, že som to napísal aspoň ako-tak pochopiteľne.
04.12.2017 - 21:30:42
06
Ďakujem za vysvetlenie :)
04.12.2017 - 21:43:11
00
( PRÍSPEVOK VYMAZANÝ )

Autor sa rozhodol vymazať svoj účet spolu s obsahom, ktorým do fóra prispel.


Naposledy upravil IDVert3X dňa 24.06.2019 - 20:33:01, celkovo upravené 1 krát.

05.12.2017 - 01:33:21
00
Skus ho prekontrolovat pod vodou - mozno odhalis pricinu.
Na vymenu tesneni vo vzduchovej komore nepotrebujes ziadne speci naradie (na YT najdes navody).
Ja som do vsetkych tlmicov co som mal (fox, rs) pouzival na mazanie vzduchovej komory husty prevodovkovy olej (80W). Mozes pouzit aj vhodnu vazelinu aj vazelinu s olejom...
05.12.2017 - 07:13:34
00
( PRÍSPEVOK VYMAZANÝ )

Autor sa rozhodol vymazať svoj účet spolu s obsahom, ktorým do fóra prispel.


Naposledy upravil IDVert3X dňa 24.06.2019 - 20:32:46, celkovo upravené 1 krát.

05.12.2017 - 13:34:04
00
IDVert3X : supni ho najpr do vody, pravdepodobne ti unika vzduch cez ventilok, ten sa da lahko dotiahnut, alebo cez tesnenie ventilku na tele, to bude trochu horsie, ale tiez riesitelne.
05.12.2017 - 13:38:43
00
Kdesi sa tu pisalo,ze ta vazelina by nemala obsahovat litium.Niektore ho maju v zlozeni.
05.12.2017 - 13:40:07
00
( PRÍSPEVOK VYMAZANÝ )

Autor sa rozhodol vymazať svoj účet spolu s obsahom, ktorým do fóra prispel.


Naposledy upravil IDVert3X dňa 24.06.2019 - 20:32:35, celkovo upravené 1 krát.

05.12.2017 - 13:42:47
00
Hosť napísal:
Mozes mi prosim priblizit, co je to vhodna vazelina?
Mam doma parktool vazelinu, co davam do lozisk, je vhodna aj na tento ucel?
Ak som pochopil spravne, tak ked tam dam original RS vazelinu, nemusim tam davat olej?

Ak mas doma tu v odkaze s kludom ju pouzi.
Traduje sa teoria, ze hustejsi olej pomalsie steka ako riedsi, ale predsa len steka (nie ako vazelina, ktora je tuhym mazivom) a teda by mal idealne premazavat vsetky potrebne (trecie) plochy. Ale v zasade akekolvek neagresivne mazivo (neleptajuce npr. gumu/plast = gufero/tesnenie) splni svoj ucel.
Aj preto u roznych znaciek (vyrobcov) najdes rozny material ktory pouzivaju na mazanie defacto tych istych casti. Pri oleji v olejovej casti je to zlozitejsie, co pouzit, nakolko ,,creva" su projektovane na konkretny typ (viskozitu) oleja...
05.12.2017 - 16:08:33
00
Ako bolo písané vyššie, pod vodu a zistiť únik. Vazelinu na odpruženie si každopádne zabezpeč... ideál je asi Sram Butter, resp. niečo na silikonovej báze, určite nie bežnú Li, Ca (alebo C, Cu), lebo ti môže urobiť z puzdier holý kov, z tesnení marshmellow. Tipujem to na ventilku (dotiahnuť, resp. vytiahnuť a jemne namazať tesnenie ventilky).. nič nepokaziš, ak zhodiš vzduch.komoru a premazeš buď S.B. vazelinou, Red Rumom od RS/Float Fluidom od Foxu, resp.spomínaným prevodovým (full-synth ! ) olejom aspoň 80wt. zo 3-4ml
05.12.2017 - 16:46:08
00
Mňa by zas zaujímala jedna vec:
Ako je to s vhodnosťou použitia rôznych olejov a vazelín? Prečo nie napr. vazelína na báze lítia alebo vápnika?
/ Samozrejme lítiová vazelína mi nepríde vôbec vhodná a do vidlice by som ju nepoužil. :) /
Snažím sa dopátrať kde je pravda ale nikde som nič dôveryhodné nenašiel. ... nie je to náhodou len bikový hoax ktorý prišiel niekde z nejakého zahraničného bike fóra? Ja naozaj neviem, vie niekto viac? :)

Napríklad iný známy problém z bŕzd je pri tabuľkách vhodností materiálov jasne vidieť - tesnenia na brzdovku (EPDM) sú s olejmi nepoužiteľné a naopak, klasické tesnenia (NBR) s brzdovou kvapalinou.

Prílohy:

mat.jpg
mat.jpg 271.86 KiB thumb_up1thumb_down

mat2.jpg
mat2.jpg 467.61 KiB thumb_up1thumb_down

05.12.2017 - 19:02:56
00
Marinada napísal:
Reverb je len pre tych co nejazdia v mrazoch.


Reagujem na starší príspevok, ale zase sme v chladnej časti roka a je to znovu aktuálne, tak k téme pridám pár poznámok. Po troch sezónach s Reverbom môžem skonštatovať, že problémy s pomalým vysúvaním až nevysúvaním som zažil, už aj v prvej sezóne a dokonca tohto roku už pri +4 stupňoch, ale zatiaľ vždy, naozaj vždy, pomohla jedna vec - dôkladné odvzdušnenie - a doteraz stačilo odvzdušnenie na strane remotu. Človeka napadne, či to nie je zmenou viskozity mazadiel atď, ale to nehrá významnú úlohu. Samozrejme, dôležité je mať aj predpísaný tlak vzudchu a dobrý stav tesnení a "bushings", to je nevyhnutný predpoklad. Minulý týždeň som sa odhodlal a pustil som sa do svojpomocného repasu s použitím kompletného service kitu (ten 50-eurový, ktorý obsahuje všetko vymeniteľné). Naštudoval som oficiálne video od Sramu na YT, aj niektoré neoficiálne, ktoré dajú dobré tipy, ako sa vyhnúť kúpe tých montážnych pomôcok ako IFP hight tool a tej veci na odsatie kvapaliny na správnu výšku (to bolo celkom triviálne). Dojmy - dá sa to spraviť, trvalo mi to pár hodín, ale ide to. Pozitívne ma prekvapil dobrý stav tých čriev, možno som ani nemusel meniť, len tie mosadzné kolíky boli zodraté (majú na to takú kontrolú pozdĺžnu ryhu, ktorá keď sa "zmaže", je čas). Po skompletizovaní všetko išlo dobre - ale len v garáži. Vonku na chlade sa zase nechcela dobre vysúvať - samozrejme som si myslel, že som niečo pri montáži neurobil optimálne. Tak som urobil ešte raz tú starú dobrú vec, dôkladné odvzdušnenie od remotu (aj pri montáži som ho robil, ale asi nie dostatočne). A keď hovorím dôkladnú, myslím naozaj pri tom vydržať chvíľu, ťahať tie bubliny kým idú a môžu ísť pomerne dlho, nestačia tri-štyri cykly. Potom však bolo a je všetko ok, uvidím, koľko to vydrží, ale to odvzdušňovanie nie je zas nejaký zložitý úkon, takže keď bude treba, urobím to znovu. Inak som optimista, že budem mať ďalšie tri roky pokoj.

Edit: hovorím o troch sezónach, ale teraz už vlastne beží štvrtá. V druhej som absolvoval maximum záťaže - niekoľkohodinová jazda pri -10 až -15 stupňoch a reverb celý čas poslúchal. Takže nemožno povedať, že sa reverb neznáša s mrazmi, len potrebuje možno viac pozornosti, ako tie s lankovým ovládaním, tie majú zase iné svoje nevýhody.


Naposledy upravil Duroslav dňa 05.12.2017 - 20:23:30, celkovo upravené 1 krát.

05.12.2017 - 19:59:38
02
Lapierre napísal:
Mňa by zas zaujímala jedna vec:
Ako je to s vhodnosťou použitia rôznych olejov a vazelín? Prečo nie napr. vazelína na báze lítia alebo vápnika?
/ Samozrejme lítiová vazelína mi nepríde vôbec vhodná a do vidlice by som ju nepoužil. :) /
Snažím sa dopátrať kde je pravda ale nikde som nič dôveryhodné nenašiel. ... nie je to náhodou len bikový hoax ktorý prišiel niekde z nejakého zahraničného bike fóra? Ja naozaj neviem, vie niekto viac? :)

Napríklad iný známy problém z bŕzd je pri tabuľkách vhodností materiálov jasne vidieť - tesnenia na brzdovku (EPDM) sú s olejmi nepoužiteľné a naopak, klasické tesnenia (NBR) s brzdovou kvapalinou.


Najchulostivejsie na chemicku koroziu su PTFE- teflonove povrchy klznych puzdier, preto "obycajne" mazivo nie je vhodne a odporuca sa mazaci tuk na baze silikonu. (molekula silikonu je extremne stabilna, inertna aj vo vyssich teplotach, tazko nereaguje s ostatnymi latkami, cize nekorozivna, preto je vhodna na vyrobu maziv, kde su taketo vlastnosti ziadane)
NBR je v podstate jednoducha vulkanizovana guma, ak nie je makkcena primesami (dajme tomu do 30a durometer) by mala zniest aj Li, Ca, C, Cu, Mg, mineralny zaklad a neviem kadeake tuky a oleje, no vo vidlici/tlmici/sedlovke, kde je moznost zmiesania s naplnou, by som to nepouzil
Ako je to s EPDM netusim
05.12.2017 - 20:22:51
00
Duroslav napísal:
Reagujem na starší príspevok, ale zase sme v chladnej časti roka a je to znovu aktuálne, tak k téme pridám pár poznámok. Po troch sezónach s Reverbom môžem skonštatovať, že problémy s pomalým vysúvaním až nevysúvaním som zažil, už aj v prvej sezóne a dokonca tohto roku už pri +4 stupňoch, ale zatiaľ vždy, naozaj vždy, pomohla jedna vec - dôkladné odvzdušnenie - a doteraz stačilo odvzdušnenie na strane remotu. Človeka napadne, či to nie je zmenou viskozity mazadiel atď, ale to nehrá významnú úlohu. Samozrejme, dôležité je mať aj predpísaný tlak vzudchu a dobrý stav tesnení a "bushings", to je nevyhnutný predpoklad. Minulý týždeň som sa odhodlal a pustil som sa do svojpomocného repasu s použitím kompletného service kitu (ten 50-eurový, ktorý obsahuje všetko vymeniteľné). Naštudoval som oficiálne video od Sramu na YT, aj niektoré neoficiálne, ktoré dajú dobré tipy, ako sa vyhnúť kúpe tých montážnych pomôcok ako IFP hight tool a tej veci na odsatie kvapaliny na správnu výšku (to bolo celkom triviálne). Dojmy - dá sa to spraviť, trvalo mi to pár hodín, ale ide to. Pozitívne ma prekvapil dobrý stav tých čriev, možno som ani nemusel meniť, len tie mosadzné kolíky boli zodraté (majú na to takú kontrolú pozdĺžnu ryhu, ktorá keď sa "zmaže", je čas). Po skompletizovaní všetko išlo dobre - ale len v garáži. Vonku na chlade sa zase nechcela dobre vysúvať - samozrejme som si myslel, že som niečo pri montáži neurobil optimálne. Tak som urobil ešte raz tú starú dobrú vec, dôkladné odvzdušnenie od remotu (aj pri montáži som ho robil, ale asi nie dostatočne). A keď hovorím dôkladnú, myslím naozaj pri tom vydržať chvíľu, ťahať tie bubliny kým idú a môžu ísť pomerne dlho, nestačia tri-štyri cykly. Potom však bolo a je všetko ok, uvidím, koľko to vydrží, ale to odvzdušňovanie nie je zas nejaký zložitý úkon, takže keď bude treba, urobím to znovu. Inak som optimista, že budem mať ďalšie tri roky pokoj.

Edit: hovorím o troch sezónach, ale teraz už vlastne beží štvrtá. V druhej som absolvoval maximum záťaže - niekoľkohodinová jazda pri -10 až -15 stupňoch a reverb celý čas poslúchal. Takže nemožno povedať, že sa reverb neznáša s mrazmi, len potrebuje možno viac pozornosti, ako tie s lankovým ovládaním, tie majú zase iné svoje nevýhody.


Tak, tak... vedenie musi byt 100% odvzdusnene a ventil bude otvarat aj pri -25°C
Za spomaleny chod je ale zodpovedna pri nizkych teplotach tuhnuca vazelina a znizeny tlak v komore
05.12.2017 - 20:29:13
01
jurasmtbiker napísal:
Tak, tak... vedenie musi byt 100% odvzdusnene a ventil bude otvarat aj pri -25°C
Za spomaleny chod je ale zodpovedna pri nizkych teplotach tuhnuca vazelina a znizeny tlak v komore


Mne to vychádza takto: 100% odvzdušnenie je dôležité preto, aby sa ventil dobre otváral, či v lete, či v zime, ale citlivejšie je to v zime, vtedy sa stane niekedy, že sa neotvorí vôbec a vysunutie sa nekoná. Že je vysúvanie o čosi pomalšie kvôli tuhnúcej vazelíne je relatívne malý problém, o zlomky sekúnd nejde, len aby to vôbec šlo. Tlak vzduchu, pokiaľ neklesne nejako výrazne (to už musia byť tesnenia v zlom stave), tiež ovplyvní len rýchlosť a to je to isté, čo otázka vazelíny. Takže poradie dôležitosti je 1. odvzdušnenie ovládania, 2. tlak vzduchu. 3. viskozita vazelíny. Bod 2 a 3 platia pre každú teleskopku a 3 neovplyvníme.


Naposledy upravil Duroslav dňa 05.12.2017 - 21:20:30, celkovo upravené 1 krát.

05.12.2017 - 20:51:03
00
keyboard_arrow_up