juras: bežná tvrdosť NBR je 70-80-90 ShA - ale aj tak to nie je podstatné, podľa všetkého teda NBR s ničím z olejov/vazelín mať problém nebude.

jurasmtbiker napísal:
Najchulostivejsie na chemicku koroziu su PTFE- teflonove povrchy klznych puzdier, preto "obycajne" mazivo nie je vhodne a odporuca sa mazaci tuk na .....


Skúsim z iného zdroja o tom PTFE a zas mi nesedí čo píšeš, je to síce wikipedia, no v tomto prípade jej nemám dôvod nedôverovať:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Polytetrafluóretylén

....
Vlastnosti
PTFE sa vyznačuje viacerými výnimočnými vlastnosťami:
PTFE je takmer nereaktívny. Silné kyseliny, ako napríklad lúčavka kráľovská s PTFE vôbec nereagujú. Príčinou sú veľmi silné väzby medzi atómami uhlíka a fluóru, pretože fluór je prvok s najvyššou elektronegativitou (x = 4,0) a s uhlíkom (x = 2,5) vytvára veľmi polárnu a stabilnú väzbu. Doteraz poznáme len málo zlúčenín, ktoré dokážu PTFE chemicky narušiť — napríklad roztavený sodík alebo fluór.
PTFE má veľmi nízky súčiniteľ šmykového trenia (f(oceľ–teflon) = 0,04). Dva PTFE povrchy sa po sebe kĺžu rovnako dobre ako dva ľadové povrchy. Okrem toho je tento súčiniteľ takmer rovnaký pre statický aj dynamický stav, preto je veľmi nenáročný prechod telesa z pokoja do pohybu.
Na povrchu zhotovenom z PTFE takmer nič neprilieha, pretože má ku ostatným materiálom extrémne vysoké povrchové napätie.
Hustota: 2,1–2,3 g/cm³, Tvrdosť podľa Shore D 55 až D 60
Vysoká odolnosť voči zvýšenej teplote, všetkým kyselinám, zásadám, alkoholom, ketónom, olejom atď. PTFE je možné používať pri teplote do 260 °C bez zmeny vlastností (pri teplote 400 °C dochádza pyrolýzou ku vzniku toxických produktov, napríklad fluórfosgén COF2). PTFE je odolný voči mrazu do −200 °C; fyziologicky úplne indiferentný.
Vysoký súčiniteľ tepelnej rozťažnosti, fázový prechod z triklinickej kryštálovej mriežky na hexagonálnu pri 19 °C sprevádzaný zmenou objemu.
Nehorľavý, v silnom žiare rozklad za vzniku fluorovodíka, plynné spaliny sú jedovaté a u človeka môžu vyvolať tvz. „teflónovú horúčku”.
Index lomu cca 1,34 — len málo odlišný od vody (1,333).

Použitie
Pre svoju chemickú odolnosť sa používa PTFE vo forme ochrannej vrstvy všade tam, kde sa pracuje s agresívnymi chemikáliami. Pri úprave uránu pre prvú atómovú bombu (Projekt Manhattan) bol reaktívny fluorid uránový uskladnený v nádobách pokrytých vrstvou PTFE.
V oblasti tesniacej techniky sa PTFE hojne používa na výrobu tesniacich krúžkov, závitov atď. Ďalej sa používa pri stavbe chemických aparatúr, kolón a potrubí na ich vnútorné povrchy, ktoré prichádzajú do styku s reaktívnymi látkami. Na nanášanie týchto vrstiev sa používa tzv. izostatická metóda, kedy sa PTFE pod vysokým tlakom lisuje na dané povrchy.
Rozmanité a relatívne jednoduché vytváranie prímesí k PTFE umožňujú vznik nových materiálov, ktoré sa vyznačujú viacerými výnimočnými parametrami (napríklad odolnosť voči tlaku, kvalita povrchu atď.). Pre svoje veľmi nízke trenie je PTFE vhodný materiál na výrobu ložísk, ktoré sa len pomaly opotrebúvajú.
V medicíne ...
05.12.2017 - 20:55:22
00
nedarí sa mi nájsť jeden zahraničný thread, kde sa táto téma do hĺbky riešila... keď nájdem, postnem Ti to
05.12.2017 - 21:44:26
00
ešte dodám, že už som pár púzdier s teflónom "zošuvereným", ako prsty na rukách po hodinovej kúpeli, videl
05.12.2017 - 21:47:00
00
tu je niečo o kompatibilite lubrikantov a PTFE http://www.machinedesign.com/mechanical-drives/engineering-essentials-lubrication-tips-plastic-gears-and-more-part-2
05.12.2017 - 21:53:41
00
Tiež som už videl "zopár" vidlíc, tlmičov a sedloviek v zlom stave, no vždy to bolo zanedbaním údržby a nie použitím nevhodného maziva.

Článok som si prečítal ale nenašiel som žiadne zásadne info, skôr len všeobecný článok o tom čo je +- jasné.

Neber to ako nejaký útok na Teba alebo niečo podobné, len sa snažím nájsť kde je pravda pomocou faktov a odstrániť tak dohady a mýty. Budem naozaj rád, ak nájdeš niečo, o čo sa dá oprieť. ;)
05.12.2017 - 22:22:53
00
Chemistry. Typically, lubricants based on silicone, PFAE (perflourinated), most synthetic hydrocarbons (SHC or PAO), or mineral oils work well with plastics. Lubricants based on esters or polyglycols are generally not compatible with plastics, although there are exceptions depending on the type of plastic.

Incompatible lubricants cause plastics to lose dimensional stability or structural integrity, or become discolored. To check for compatibility, manufacturers test physical properties of the plastic material including volume, weight, elongation, strength, and hardness. Each manufacturer sets limits on the allowable change in these material properties, typically 7 to 10%. In evaluating such tests, be sure they reflect your worst case conditions. Both lubricants and plastic materials are more prone to changes at higher temperatures or in adverse environments, especially with high dynamic loads.

Additives sometimes cause a lubricant to react with plastic. For example, solid additives, such as graphite or molybdenum disulfide (moly), can penetrate and weaken a plastic component and should generally be avoided. On the other hand, PTFE solid additives are useful in specific cases such as reducing startup friction or providing dry lubrication.

EP additives used in lubricating metal parts are not recommended for plastic parts. Moreover, large amounts of corrosion protectors or metal deactivator additives used with metal parts are also unnecessary for plastics

Tento úryvok píše o chemickom a mechanickom vplyve nevhodných mazív... myslím, že sa o to dá oprieť, kedže to udáva výrobca klzných puzdier... konkrétne lubrikanty na esterovom a polyglykolovom základe si pravdepodobne vedia poradiť aj s, podľa Wikipedie, nezničiteľným PTFE :) nehovoriac o iných prísadách a pevných zložkách maziva.
Každopádne môj názor je taký, že HOAX, že bikový priemysel nám káže kupovať drahé vazelíny v malilinkých kelímkoch, asi nebude úplný HOAX, kedže zloženie takýchto lubrikantov má svoje opodstatnenie
05.12.2017 - 22:58:21
00
Lubricants based on esters or polyglycols are generally not compatible with plastics, although there are exceptions depending on the type of plastic.


V tomto úryvku sa o PTFE nič nepíše ale používa skupinový názov "plasty". Ale keby sme sa tvárili, že tam spadá aj PTFE tak:
1. Brzdové kvapaliny sú zvyčajne na báze polyglykolu .... takže toto môžeme v odpružení určite vylúčiť
2. Pri esteroch si pomôžem zas s wiki: https://sk.wikipedia.org/wiki/Ester_(chemická_zlúčenina)
Estery karboxylových kyselín majú často príjemnú ovocnú vôňu a používajú sa ako prísady v potravinárskom priemysle, kde sa nazývajú esencie. Vyskytujú sa aj v prírode a sú zodpovedné za niektoré vône a príchute ovocia.
rumová esencia - etylester kyseliny mravčej
ananásová esencia - metylester kyseliny maslovej
broskyňová esencia - etylester kyseliny maslovej
hrušková esencia - etylester kyseliny octovej
Estery sa tiež používajú ako rozpúšťadlá a riedidlá lakov, lepidiel a živíc. Sú tiež východiskovou látkou pri výrobe plastov, napríklad plexiskla.


Takže ten článok podľa základnej logiky nevylučuje, informáciu o PTFE - že je naozaj takmer nereaktíny.

Btw. teflónový povlak panvíc asi s broskyňovou esenciou reagovať tiež nebude (?).
05.12.2017 - 23:11:36
00
:) keď výrobca PTFE puzdier píše o mazaní plastov, pravdepodobne myslí mazanie PTFE povrchov puzdier a nie panvice v tomto prípade :D PTFE je plast Tefal, popredný výrobca panvíc, v návode na použitie píše, že po použití vysokej teploty, umytí panvice v umývačke riadu alebo po príprave veľmi kyslého jedla odporúča po umytí naniesť vrstvu jedlého oleja, čiže mne z toho vychádza nie úplná nereaktívnosť telfonu ako takého...
Ďalšia vec je, že nemusí byť teflon ako teflon...

Ak sa zdá, že flamujem, tak to bude tým, že mám reálne skúsenosti.... napr. prípad, keď sa mi dostala do rúk vidlica po "vysoko odbornom" servise. keď som vylial olej (pravdepodobne to bol olej... bolo to zelené, viskózne, smrdelo to) a pozrel som na teflón na puzdrach, bol jednoducho zožratý, oddelený od kovovej matrice... prešiel som po ňom suchým prstom a celú teflónovú vrstvu som zotrel.
Na otázku, čo to tam majster nalial, odpovedal, "olej" ;)
05.12.2017 - 23:31:37
00
( PRÍSPEVOK VYMAZANÝ )

Autor sa rozhodol vymazať svoj účet spolu s obsahom, ktorým do fóra prispel.


Naposledy upravil IDVert3X dňa 24.06.2019 - 20:23:27, celkovo upravené 1 krát.

06.12.2017 - 01:09:24
00
Aký tam máš tlak? Únik býva masívnejší, keď koleso natlakuješ, akurát nie je dobré prekročiť konštrukčné limity.
06.12.2017 - 06:27:02
00
pali on ma tlmic :lol:
06.12.2017 - 07:49:05
00
Aha, no hej. :D Princíp však zostáva zachovaný. Napumpuj to tam a uvidí sa, čo z toho vylezie. 8)
06.12.2017 - 08:17:00
00
zdar, potrebujem vymenit na rebe 120 Motion Control, je tam rozdiel od 100mm zdvihu? je to dlhšie??dik
06.12.2017 - 17:31:09
00
Motion control je len jeden, pre zdvih 80-100-120mm
06.12.2017 - 19:19:39
00
ok, lebo na nete sa predavaju zamykania pre 120mm a pisu tam "120mm only " ale tiez som si myslel ze je to jedno...
06.12.2017 - 19:20:59
00
keyboard_arrow_up