Neznalosť zákona neospravedlňuje, potiaľ máš pravdu. Ale prirodzene veta o vyhláške hygienika je minimálne trocha zavádzajúca, lebo navodzuje dojem o neexistencii, neuplatniteľnosti resp. nevymožiteľnosti sankcií uplatňovaných v prípade porušenia vyhlášky. A to nie je pravda.
Článok 13 Ústavy SR predpokladá ukladanie povinností zákonom alebo na základe zákona tzv. podzákonnými predpismi, ak zákon na vydanie podobného predpisu taxatívne alebo všeobecne splnomocňuje. V zákone o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia je priamo zakotvené zákonné splnomocnenie Úradu verejného zdravia na vydávanie vyhlášok, v tomto prípade kvôli zamedzeniu a predchádzaniu epidémiám a rýchlo sa šíriacim ochoreniam. Vyhláška je všeobecne záväzný právny predpis Úradu verejného zdravotníctva, poznať ho nemusíš, ale v prípade nedodržania musíš počítať s následkami. Presne tak isto ako v prípadoch porušenia zákona podopretých dôkazným bremenom.
Takže tak, ako zvykol hovorievať Martin Daňo, jeden z priekopníkov odvetvia odborníkov na všetko, ekonóm, politológ, právnik, špecialista na konkurzy atď., ktorý si s obľubou vyvodzoval svoje vlastné závery vo svojom vlastnom právnom matrixe, až kým sa neocitol plným právom v base.
Ja sa riadim podľa tohto. A som ochotný ísť kvôli tomu aj na súd. (Keď tak si kúpim o jeden
bajk menej ak prehrám)
právny predpis je podľa čl. 72, čl. 120, čl. 123 Ústavy SR v spojení s § 1 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. ústava, ústavné zákony, zákony, nariadenia vlády, vyhlášky a opatrenia ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy, iných orgánov štátnej správy a Národnej banky Slovenska, ktoré musia byť vyhlásené v Zbierke zákonov SR (§ 15, § 18 ods. 2, § 19 ods. 1, ods. 2 cit. zákona), čo „pseudo-vyhláška“ Úradu verejného zdravotníctva nespĺňa.
Tieto akty už nie sú tvorené ako vyhláška (čo vyžaduje prísny legislatívny proces ich tvorby v legislatívnych orgánoch podľa čl. 123 Ústavy SR v spojení s § 5 ods. 2 zákona č. 400/2015 Z. z. – osobitné splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacích predpisov), ale z večera na ráno ich vydáva podľa bežného kompetenčného ustanovenia § 5 ods. 4 zákona č. 355/2007 Z. z. úradník Jano Mikas), a preto nie sú vyhlásené ako všeobecne záväzné právne predpisy v Zbierke zákonov.
S poukazom na § 15 Zák. č. 400/2015 Z.z. iba o všetkom, čo bolo v zbierke zákonov vyhlásené, sa má za to, že dňom vyhlásenie sa stalo známym každému, koho sa to týka.