S tymto si dovolim nesuhlasit - dolezita je ako niekto pisal prave ta obvodova vaha, ak by boli
kolesa rovnako tazke obvodovo (v idealnom pripade by bola vaha rozlozena rovnako - myslim tym vzdialenost od stredu, to vsak v pripade vacsieho polomeru samozrejme nie je mozne) bude lepsie brzdit
koleso velke. Predstavme si male koleso a velke koleso pricom obe maju rovnaku vahu povedzme v strede aj rovnaku na obvode - pri rovnakej rychlosti sa vsak mensie koleso otaca rychlejsie kedze musi stihat rovnaku vzdialenost za rovnaky cas. No a teraz si predstav co je tazsie zastavit - 400g roztocenych na 2000ot. alebo 1500ot. Cisla hadzem len tak od brucha ale princip je rovnaky. Prave ten rozdiel v obvodovj vahe je podstatny a hovori v neprospech vacsich kolies. Kebyze mas 2 kola jedno vacsie a druhe mensie avsak s rovnako tazkym rafom, spicmi, nabojom tak rychlejsie zastavis to vacsie, avsak vaha dole stoji jednak peniaze, menej materialu, kvalitnejsi material atd - pri rovnakej cene a materialy zabrzdis lepsie na kolese mensom.
Takze pointa tej nevyhody nie je priamo vo velkosti ale v roztocenej vahe (viac materialu obvykle znamena aj viac vahy). Co sa tyka kotuca tam je velkost kotuca podstatna pri brzdnej sile kvoli vacsej pake, takze to je trochu jieco ine.
...nie, nie je to ine je to v principe to iste...aj vacsi kotuc sa na obvode otaca rychlejsie ako maly a predsa na vacsom zabrzdis rychlejsie ...
-proste plati vacsi premer kolesa - vacsia paka - mensi brzdovy ucinok bezohladu na hmotnost kolies
(1)
MOJ KONECNY VERDIKT znie: pokial ostava zachvany pomer (polomer kotuca) / (polomer kolesa) brzdovy ucinok ostava nezmeneny...ak znizujes tento pomer znizujes aj brzdovy ucinok ak pomer zvysujes zvysujes aj brzdovy ucinok
...PRETO pokial nezmenim kotuc a zmenim plomer z 26 na 29 znizim tym brzdovy ucinok (bezohladu na hmotnost kolies)
(2)
....samozrejme ze cim vacsie hmotnost na obvode tym "dhsie" sa
brzdi - princip zotrvacnika - to bolo uz od zaciatku jasne ale nie je to to, co som sa tu pokusam presadit
Teda, preto do nevyhody brzdenia u 29kolies treba okrem (2) zaratat aj (1)