ROpa...presne tak som to myslel...
29.05.2008 - 13:42:33
00
a co takto 36?

Prílohy:

36.jpg
36.jpg 305.88 KiB thumb_up0thumb_down

30.05.2008 - 10:08:48
00
Na nom vyzeraju tie 180ky kotuce, ako 5-korunacky :D
Ja by som ho nechcel, lebo z takeho ked spadnes, tak to ako z kona... :cry:
30.05.2008 - 11:47:37
00
a co takto 36?

stale nad tym rozmyslam, ak funguje priamo umerne logika vyhod medzi 26 a 29, tak preco este vsetci nejazdime toto 36kove... :P
30.05.2008 - 12:42:14
00
a co takto 36?


Ja by som to chcel vyskusat z kopca :) Ale kotuce by som tam dal min 203.
30.05.2008 - 13:19:56
00
...jeden do mesta :!:

Prílohy:

36.jpg
36.jpg 35.38 KiB thumb_up0thumb_down

30.05.2008 - 14:08:46
00
Porovnanie :lol:
www.unicycle.uk.com
30.05.2008 - 14:40:33
00


whiteboss napísal:
Väčšie koleso = väčšia rotačná hmota = väčší nápor na brzdy...logika...už len z tohto dôvodu....NIE


Nezmysel. Brzdíš celú pohybovú energiu jazdca, z toho pohľadu je pár rotujúcich deka naviac zanedbateľných.

Naopak, pri brzdení je väčšie koleso lepšie, bo má väčšiu styčnú plochu s podkladom.

Ešte jeden postreh. Dolu kopcom po asfaltke (kde technika nerozhoduje) som dobiehal všetkých pred sebou!

Ale nikoho nepresviedčam, rám výhody 29-ky využijem sám




NESUHLASIM s prvym odstavcom od janoT :!:

...ja sice kotuce nejazdim no logika mi vravi, ze cim vacsi kotuc tym je brzdny efekt pri konstatnej brzdnej sile VACSI....z coho mi plynie aj to, ze cim vacsie koleso pri zachovanej velkosti kotuca, tym je brzdovy efekt pri konstatnej brzdnej sile MENSI a to aj v pripade, ze by boli obe kolesa rovnako tazke, ci uz obvodovo alebo celkovo. :idea:
30.05.2008 - 16:41:27
00
NESUHLASIM s prvym odstavcom od janoT :!:

...ja sice kotuce nejazdim no logika mi vravi, ze cim vacsi kotuc tym je brzdny efekt pri konstatnej brzdnej sile VACSI....z coho mi plynie aj to, ze cim vacsie koleso pri zachovanej velkosti kotuca, tym je brzdovy efekt pri konstatnej brzdnej sile MENSI a to aj v pripade, ze by boli obe kolesa rovnako tazke, ci uz obvodovo alebo celkovo. :idea:


S tymto si dovolim nesuhlasit - dolezita je ako niekto pisal prave ta obvodova vaha, ak by boli kolesa rovnako tazke obvodovo (v idealnom pripade by bola vaha rozlozena rovnako - myslim tym vzdialenost od stredu, to vsak v pripade vacsieho polomeru samozrejme nie je mozne) bude lepsie brzdit koleso velke. Predstavme si male koleso a velke koleso pricom obe maju rovnaku vahu povedzme v strede aj rovnaku na obvode - pri rovnakej rychlosti sa vsak mensie koleso otaca rychlejsie kedze musi stihat rovnaku vzdialenost za rovnaky cas. No a teraz si predstav co je tazsie zastavit - 400g roztocenych na 2000ot. alebo 1500ot. Cisla hadzem len tak od brucha ale princip je rovnaky. Prave ten rozdiel v obvodovj vahe je podstatny a hovori v neprospech vacsich kolies. Kebyze mas 2 kola jedno vacsie a druhe mensie avsak s rovnako tazkym rafom, spicmi, nabojom tak rychlejsie zastavis to vacsie, avsak vaha dole stoji jednak peniaze, menej materialu, kvalitnejsi material atd - pri rovnakej cene a materialy zabrzdis lepsie na kolese mensom.

Takze pointa tej nevyhody nie je priamo vo velkosti ale v roztocenej vahe (viac materialu obvykle znamena aj viac vahy). Co sa tyka kotuca tam je velkost kotuca podstatna pri brzdnej sile kvoli vacsej pake, takze to je trochu jieco ine.
31.05.2008 - 01:23:06
00

S tymto si dovolim nesuhlasit - dolezita je ako niekto pisal prave ta obvodova vaha, ak by boli kolesa rovnako tazke obvodovo (v idealnom pripade by bola vaha rozlozena rovnako - myslim tym vzdialenost od stredu, to vsak v pripade vacsieho polomeru samozrejme nie je mozne) bude lepsie brzdit koleso velke. Predstavme si male koleso a velke koleso pricom obe maju rovnaku vahu povedzme v strede aj rovnaku na obvode - pri rovnakej rychlosti sa vsak mensie koleso otaca rychlejsie kedze musi stihat rovnaku vzdialenost za rovnaky cas. No a teraz si predstav co je tazsie zastavit - 400g roztocenych na 2000ot. alebo 1500ot. Cisla hadzem len tak od brucha ale princip je rovnaky. Prave ten rozdiel v obvodovj vahe je podstatny a hovori v neprospech vacsich kolies. Kebyze mas 2 kola jedno vacsie a druhe mensie avsak s rovnako tazkym rafom, spicmi, nabojom tak rychlejsie zastavis to vacsie, avsak vaha dole stoji jednak peniaze, menej materialu, kvalitnejsi material atd - pri rovnakej cene a materialy zabrzdis lepsie na kolese mensom.

Takze pointa tej nevyhody nie je priamo vo velkosti ale v roztocenej vahe (viac materialu obvykle znamena aj viac vahy). Co sa tyka kotuca tam je velkost kotuca podstatna pri brzdnej sile kvoli vacsej pake, takze to je trochu jieco ine.



...nie, nie je to ine je to v principe to iste...aj vacsi kotuc sa na obvode otaca rychlejsie ako maly a predsa na vacsom zabrzdis rychlejsie ...
-proste plati vacsi premer kolesa - vacsia paka - mensi brzdovy ucinok bezohladu na hmotnost kolies

(1)
MOJ KONECNY VERDIKT znie: pokial ostava zachvany pomer (polomer kotuca) / (polomer kolesa) brzdovy ucinok ostava nezmeneny...ak znizujes tento pomer znizujes aj brzdovy ucinok ak pomer zvysujes zvysujes aj brzdovy ucinok
...PRETO pokial nezmenim kotuc a zmenim plomer z 26 na 29 znizim tym brzdovy ucinok (bezohladu na hmotnost kolies)

(2)
....samozrejme ze cim vacsie hmotnost na obvode tym "dhsie" sa brzdi - princip zotrvacnika - to bolo uz od zaciatku jasne ale nie je to to, co som sa tu pokusam presadit :wink:

Teda, preto do nevyhody brzdenia u 29kolies treba okrem (2) zaratat aj (1)
31.05.2008 - 11:13:39
00
No, nieco na tom co pises urcite je, avsak podla mojho nazoru rozdiel vo velkosti kolies tych cca 10percent pri aplikovani toho co pises bude v praxi menej podstatny ako prave ten rozdiel vahovy.

"...PRETO pokial nezmenim kotuc a zmenim plomer z 26 na 29 znizim tym brzdovy ucinok (bezohladu na hmotnost kolies)" - v zasade je to samozrejme pravda. Ja vsak tvrdim ze ak si zobereme nejake koleso 26 tazke s tazkym rafom (700g) a roztocime na 270ot/m (35 km/h) a koleso 29 lahucke cele vaziace tych 700g roztocene na 240ot/m (35km/h) zastavis pri rovnakej brzde skor to vacsie - t.j. vahovy rozdiel podstatne prevazi ten princip co opisujes, a myslim ze v praxi to bude tiez tak.

Nechcem nijak spochybnovat to co pises - v podstate je to pravda ale vsetko co tu piseme su skor len take teoreticke veci. Otazne je co viac v praxi prevazi - ci princip pomer kotuca/kolesa alebo ten vahovy rozdiel a teda zotrvacna energia. Netrufam si takto s fleku povedat co lepsie zabrzdi ci nejake koleso 26 ktore vazi 800g alebo 29 co vazi 850g s ohladom na to ze vacsie sa pomalsie toci. Rovnako je treba brat do uvahy uz spominanu vacsiu stycnu plochu gum co urcite tiez nie je zanedbatelne.
31.05.2008 - 13:29:29
00
...PRETO pokial nezmenim kotuc a zmenim plomer z 26 na 29 znizim tym brzdovy ucinok (bezohladu na hmotnost kolies)" - v zasade je to samozrejme pravda. Ja vsak tvrdim ze ak si zobereme nejake koleso 26 tazke s tazkym rafom (700g) a roztocime na 270ot/m (35 km/h) a koleso 29 lahucke cele vaziace tych 700g roztocene na 240ot/m (35km/h) zastavis pri rovnakej brzde skor to vacsie - t.j. vahovy rozdiel podstatne prevazi ten princip co opisujes, a myslim ze v praxi to bude tiez tak.

..pokusas sa zakomponovat "hypotezu" (1) do (2) co je nespravne.
resp. stale vysvetlujes v podstate len (2)

(1) nebere totiz do uvahy hmotnost kolesa resp. hmotnosti kolies su zanedbatelne ale predpoklada s hmotnostou jazdca a bicykla

(2) sa opiera vylucne o obvodu hmotnost kolies pricom hmotnost bicykla a jazdca tu nehra rolu

Cize ked zohladnime hypotezu (1) a hypotezu (2) dosteneme celkovu nevyhodu 29'' kolies ktora zohladnuje tak obvodovu hmotnost kolies ako aj celkovu hmotnost sustavy
:wink:
31.05.2008 - 20:07:00
00
Ozaj a tak ma napadlo.

V prospech velkeho kotuca hra vacsia vyzdialenost od stredu avsak proti nemu hra tak ako si aj ty povedal jeho vacsia obvodova rychlost

Proti malemu kotucu je mensia vzdialenost od stredu avsak v prospech neho hral mensia obvodova rychlost.

...cize by sa mohlo zdat ze pokial voboch pripadoch stlacim brzdu rovnako silno budem brzdit rovnako "dlho"

A vies preco do tak vlastne nie? Ja uz viem....:wink:
31.05.2008 - 20:23:52
00
V pripade celej sustavy musim s tebou suhlasit, ak si zobereme 2 biky rovnako tazke (nech by aj kolesa boli rovnako tazke) a jeden bude 26 a druhy 29 tak ten princip (podla ktoreho vacsie koleso na kotuc sposobuje mensi ucinok) urcite prevazi nad rozdielom obvodovej rychlosti kolies (a teda rotujucej hmotnosti) - ako som uz vyssie pisal pri rychlosti 35km/h je to rozdiel pol otacky za sekundu co je zanedbatelne. Za tym co som pisal si samozrejme stojim - je to vsak uplatnitelne skor v teorii ak sustavu tvori len samotne koleso. Rozdiel v ucinnosti brzd bude smaozrejme rast s vahou celej sustavy (takze pri lahkych bikoch resp. chrtoch na nich to nebude az taky velky rozdiel). Otazkou dalej je aky vplyv na brzdenie ma stycna plocha s povrchom - z tohoto mi teda vyplyva ze ak mas rovnake gumy tak cim rozbitejsi povrch (pokial mas nejake gumy co aj funguju) tym bude rozdiel ucinku brzd (nie priamo ich ucinok ale to ako ta zastavia) medzi 26 a 29 mensi.

Ad tie kotuce: "V prospech velkeho kotuca hra vacsia vyzdialenost od stredu avsak proti nemu hra tak ako si aj ty povedal jeho vacsia obvodova rychlost". Samozrejme je to pravda - tiez vsak treba povedat ze rozdiel vo velkosti kotuca tych cca 11 percent pri pomerne malej vzdialensti od stredu spravi rozdiel v rotacnej rychlosti minimalny avsak vyhody vacsieho kotuca, ktory jednak posobi vascou pakou, tazsie sa zahrieva, lepsie chladi su proti tomu nepomerne vacsie. Cize v tomto pripade plusy jednoznacne vyhravaju nad tym minusom v podobe rozdielu rotacnej rychlosti. V niektorej teme to tu uz bolo rozoberane pomerne presne - vplyv velksoti kotuca na brzdenie. Vo vseobecnosti by sa dalo povedat ze ak nehladime na vahu tak vacsi kotuc prinasa len vyhody (samozrejme aj to vydrzi vidla kedze vacsia paka posobiaca na vidlu pri brzdeni vacsim kotucom ju viac "vakli")
31.05.2008 - 23:03:16
00
To duracer a jorge_sk:
Porovnávate len parametre kolesa (hmotnosť,otáčky) alebo brzdy. Veľký rozdiel je ale v styčnej ploche s terénom, tento parameter podľa mojich praktických skúseností preváži výrazne nad ostatnými uvažovanými a 29-ka preto brzdí lepšie i pri väčšej hmotnosti kolesa
03.06.2008 - 12:25:08
00
keyboard_arrow_up