Predstav si dva úplne identické
horské bicykle s tým, že jeden je na 29 a druhý na 275-palcových kolesách a ideš na nich po rovnakej trase:
- Na 29ine budú rovnaké prevody pocitovo ťažšie ako na 275 palcovom, lebo 29-palcový bicykel prejde na jedno otočenie kľukami dlhšiu vzdialenosť , lebo obvod
kolesa je väčší (úplne orientačne povedzme 10 cm).
- Bicykel na 29-inách bude tiež ťažší, lebo kolesá a vidlica (a niekedy aj rám lebo je potrebná dlhšia zadná stavba) sú väčšie a teda ťažšie - o koľko to závisí od konkrétnych modelov, ktoré by si porovnávala.
- Na zmenu rýchlosti, teda na zrýchlenie/akceleráciu aj spomalenie/brzdenie 29-palcových
kolies je potrebné vynaložiť viac energie ako pri 27,5-palcových. Kolesám, ktoré akcelerujú pomalšie, trvá dlhšie, kým naberú rýchlosť, čo dáva jazdcovi často pocit ťažkopádnosti. Na druhú stranu, keď väčšie kolesá už dosiahnu požadovanú rýchlosť, sú v skutočnosti efektívnejšie a pôjdete na nich rýchlejšie ako na menších kolesách, pretože nepotrebujete toľko úsilia, aby ste ich udržali v pohybe.
- Vďaka väčšej kontaktnej ploche so zemou majú 29-palcové kolesá lepšiu trakciu.
- 29-palcové kolesá ľahšie prekonávajú prekážky, pretože priechodnosť terénom súvisí s uhlom nábehu na prekážku a ten majú „dvadsaťdeviny“ menší ako kolesá menších rozmerov.
- Bicykle s 27,5-palcovými kolesami sú lepšie ovládateľné, pretože sú pocitovo „menšie“ a obratnejšie. Ovládateľnosť však závisí aj od vhodnej geometrie rámu a schopností jazdca.
Takže si vyber, výšku nemáš ani pod 160 ani nad 180 aby sa dalo prikloniť k jednému alebo druhému rozmeru. Ak sa vozíš fakt rekreačne a máš ten rozpočet, ktorý máš, a chceš čo možno najľahší bike, kúp si 27 a pol. Teda ja by som to tak spravila v tvojom prípade, keby mi išlo o hmotnosť.